İçeriğe atla

Bağımsız oyun

Bağımsız video oyunu veya indie oyunu, "üçlü A" oyunlarının aksine, genellikle büyük bir yayımcının maddi desteği olmadan bireyler veya daha küçük geliştirme ekipleri tarafından oluşturulan video oyunlarıdır.[1] Bu terim ayrıca geliştiriciler üzerinde önemli bir yaratıcı kontrol oluşturmayan yayıncılar tarafından finanse edilen oyunları da ifade edebilir.[1] Bağımsızlık ve geliştirme özgürlüğü nedeniyle, bağımsız oyunlar genellikle yeniliklere ve genellikle üçlü-A oyunlarında bulunmayan riskleri almaya odaklanır ve sanat oyunlarında benzersiz deneyimler üretme ortamını keşfedebilir. Bağımsız oyunlar, yayıncı desteğinin yetersizliği nedeniyle perakende satış yerine dijital dağıtım kanalları aracılığıyla satılma eğilimindedir.

Bağımsız video oyunlarının gelişiminin doğası 1980'lerde kişisel bilgisayarların shareware aracılığıyla yükselişinden beri var olsalar da, bağımsız video oyunları 2000'lerin ikinci yarısında, özellikle yeni dijital dağıtım yöntemleri ve yaygın olarak kullanılan video oyunu geliştirme araçları nedeniyle geniş bir popülerlik kazandı.[2] Artış aynı zamanda kişisel bilgisayarın ötesinde oyun sistemlerinde mevcut olan eleştirel beğeni toplayan bağımsız video oyunları olan World of Goo,[3] Super Meat Boy, Fez ve Braid,[4] ile daha yeni finansal ve eleştirel övgüye değer bağımsız video oyunları olan Minecraft,[5] Undertale,[6] ve Cuphead[7] dahil olmak üzere hızlandı.

Çoğu indie oyunun yayıncısı yokken, geliştiricinin yayıncılığını yaptığı 2010 yılından bu yana, Raw Fury, Devolver Digital, Annapurna Interactive, Finji ve Adult Swim Games gibi butik oyun yayıncıları olarak bilinen bir dizi yayıncı kurulmuştur.[8][9][10] Ayrıca Chucklefish, Coffee Stain Studios ve Team17 gibi daha küçük geliştiriciler için yayınları desteklemek için kendileri büyüyen birkaç indie geliştirici vardır.[11][12]

İndie oyunların pazarlaması genellikle sosyal medya, İnternet toplulukları ve oyunun kendi web sitesi ile kendi başlarına yapılır.[13][14]

İndie geliştiriciler genellikle birbirleriyle yüksek düzeyde işbirliği yapan bir topluluk olarak kabul edilir, burada geliştirici ekipler birbirleriyle bilgi paylaşır, test, teknik destek ve geri bildirim sağlar çünkü genellikle indie geliştiriciler proje finansmanı aldıktan sonra birbirleriyle doğrudan rekabet etmezler. İndie geliştiriciler ayrıca, beta testi ve erken erişim kullanarak geri bildirim almayı ve mağaza sayfaları ve Discord gibi iletişim kanallarıyla düzenli olarak kullanıcıları çekmeyi hedefler.[15][16]

İndie oyunlar, açık kaynaklı oyunlardan farklıdır. İkincisi, oyunların, kaynak kodunu ve diğer kaynakları bir açık kaynak lisansı altında yayınlamayı amaçlayan şekilde geliştirildiği oyunlardır.[17][18] Açık kaynaklı oyun geliştirme için kullanılan birçok ilke indie oyunlarda da aynı olsa da, açık kaynaklı oyunlar ticari kazanç elde etmek için değil, hobi olarak geliştirilir. Ancak ticari satış, bir indie oyun için zorunlu bir gereklilik değildir ve bu tür oyunlar genellikle ücretsiz olarak sunulabilir, öncelikle Spelunky'nin orijinal sürümü ve temel versiyonu ücretsiz kalırken görsel arayüz versiyonunun bir istisnası olan Dwarf Fortress ile.

Kaynakça

  1. ^ a b Judge, Alysia (30 Temmuz 2018). "Oyun yaratma rehberi: Geliştiriciler 'Herkes yapabilir' diyor". BBC News Türkçe. 23 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Haziran 2020. 
  2. ^ Irwin, Mary Jane (20 Kasım 2008). "Indie Game Developers Rise Up". Forbes. 17 Mayıs 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Eylül 2019. 
  3. ^ Mysore, Sahana (2 Ocak 2009). "How the World of Goo became one of the indie video game hits of 2008". Venturebeat. 12 Eylül 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Eylül 2019. 
  4. ^ Chaplin, Heather (27 Ağustos 2008). "Xbox's 'Braid' A Surprise Hit, For Surprising Reasons". NPR. 27 Mart 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Eylül 2019. 
  5. ^ Plunkett, Luke (4 Ocak 2011). "Why Minecraft Is So Damn Popular". Kotaku. 18 Kasım 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Eylül 2019. 
  6. ^ O’Connor, Alice (15 Eylül 2016). "8/10: Undertale Dev Reflects On Unexpected Popularity". RockPaperShotgun. 25 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Eylül 2019. 
  7. ^ Workman, Robert (12 Aralık 2017). "Studio MDHR Discusses Cuphead's Success – And How Carefully It Was Built". Comicbook (İngilizce). 6 Ağustos 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Eylül 2019. 
  8. ^ "What Do Big Publishers Want with Indies?". naavik.co. 2 Mart 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  9. ^ "16 Indie-Friendly Indie Game Publishers". ninichimusic.com. 29 Mart 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  10. ^ "Why do indie developers sign with publishers?". www.pcgamer.com. 29 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  11. ^ "Chucklefish responds to allegations it exploited volunteer Starbound developers". www.pcgamer.com. 1 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  12. ^ "How Indie 'Super Group' The Indie Houses Is Trying to Balance the Scales for Small Games". www.ign.com. 1 Kasım 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  13. ^ "The Modern Way Of Marketing Your Indie Game, Even On A Limited Budget". blackbeltgamer.com. 26 Şubat 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  14. ^ "Marketing Your Indie Game: The Most Important Nuances No One Knows About". wordfoxes.com. 22 Haziran 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  15. ^ "How to start an indie game studio". countingup.com. 30 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  16. ^ "The 5 Best Gaming Communities for Indie Developers". beamable.com. 19 Mayıs 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  17. ^ "What is an Indie Game? A Comprehensive Guide". www.torontofilmschool.ca. 2 Mart 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 
  18. ^ "Open Source and the Gaming Industry". www.gamedev.net. 9 Temmuz 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2024. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar oyunu</span> bilgisayarda oynanan oyun türü

Bilgisayar oyunu veya kişisel bilgisayar oyunu olarak da bilinen PC oyunu, bir video oyun konsolu veya atari makinesi yerine kişisel bilgisayarda oynanan bir tür video oyunudur. Tanımlayıcı özellikleri şunları içerir: daha çeşitli türleri ve kullanıcı tarafından belirlenen oyun donanımı ve yazılımı; genellikle giriş, işleme, video ve ses çıkışında daha büyük kapasite. Bilgisayar oyunu oynamak için özel olarak oyun bilgisayarı modelleri, farklı aksesuarlar tasarlanmıştır. Mobil oyunların son yıllarda büyümesine rağmen, 2018 yılında, küresel PC oyunları pazarı yaklaşık 27,7 milyar dolar değerindeydi.

İndirilebilir içerik, internet aracılığıyla dağıtılan bir dijital medya şeklidir.

Video oyunu geliştiricisi takımlı ya da bireysel olarak video oyunları yapan bir yazılım geliştiricidir. Bir geliştirici Sony'nin PlayStation 3'ü, Microsoft'un Xbox 360'ı, Nintendo'nun Wii'si gibi belli video oyunu konsollarına yoğunlaşabilir ya da kişisel bilgisayarlar dahil olmak üzere türlü sistemler için geliştirebilir. Bir oyun geliştirici büyük bir yapım şirketinin takımına dahil olabileceği gibi, kendi başına ya da çok küçük bir ekibin parçası olarak bağımsız oyunlar geliştirebilir.

<span class="mw-page-title-main">Oyun Geliştiricileri Konferansı</span>

Game Developers Conference, her yıl Game Developers Choice Awards ve Independent Games Festival kapsamında birkaç kere düzenlenen ve video oyunu sektöründe büyük şirketlerin yapımcılarını ağırlayan konferanstır. Şirketler grafik, ses, tasarım gibi birçok alanda projelerini tanıtır, toplantılar ve fikir alışverişleri yapar.

Starbound, İngiliz oyun stüdyosu Chucklefish tarafından geliştirilen 2013 yılında piyasaya sürülen bir İndie oyun'dur. Starbound'un oyun görünümü 2 boyutlu, oyuncuların yeni silah, zırh ve çeşitli öğeleri elde etmesi için keşfetmesi gereken rastgele oluşturulmuş dünyalardan oluşur.

Cinemaware, 1985 yılında kurulan, bilgisayar, konsol ve mobil oyun cihazları üreten Amerika Birleşik Devletleri merkezli bir oyun/yazılım firmasıdır.

Undertale, Amerikalı bağımsız geliştirici Toby Fox tarafından 2015 yılında oluşturulan 2D rol yapma video oyunudur. Oyuncu, yeraltına düşen bir çocuğu kontrol eder: Dünya yüzeyinin altında, sihirli bir bariyerle ayrılmış geniş, tenha bir bölge. Oyuncu, yüzeye geri dönüş yolculuğu sırasında çeşitli canavarlarla tanışır, ancak bazı canavarlar oyuncuyla ölümüne savaşabilir. Savaş sistemi, oyuncunun rakibin mini bullet hell saldırılarından kaçmasını içerir. Canavarları öldürmek yerine onları kurtarmak için sakinleştirmeyi veya boyun eğdirmeyi seçebilirler. Bu seçimler, sonuçlara göre değişen diyaloglar, karakterler ve hikâye ile oyunu etkiler.

Gathering of Developers, Inc., Ocak 1998'de Mike Wilson ve diğerleri tarafından kurulmuş Teksas merkezli bir bilgisayar ve video oyunları yayıncılığı şirketiydi. Amaçları arasında yayıncılar ve bağımsız oyun geliştiricileri arasındaki uçurumu kapatmak, bağımsız geliştiricilerin projeleri üzerinde yaratıcı denetime izin vermek, fikri mülkiyetlerini (IP) sahiplenme ve yayıncılık ve pazarlama kararlarına katılım vardı. Şirket daha sonra Take-Two Interactive'in bir yan kuruluşu oldu.

Video oyunu yapımcısı, video oyununun gelişim sürecini denetlemekle ve sağlıklı biçimde yürütülmesini sağlamakla yükümlü kişi. Bu unvan ilk olarak Electronic Arts'ı kurduğu sırada Trip Hawkins tarafından 1982'de kullanılmıştır. Türkçe kaynaklarda terimlerin yakın anlamları nedeniyle video oyunu geliştiricisi ile karıştırılsa da yapımcı geliştiriciyi denetler pozisyondadır.

<i>Stardew Valley</i> 2016 bağımsız çiftçilik simülasyonu rol yapma video oyunu

Stardew Valley, Eric "ConcernedApe" Barone tarafından geliştirilen bir çiftlik hayatı simülasyonu rol yapma video oyunudur. Oyuncular, merhum büyükbabalarının Stardew Valley olarak bilinen bir yerde harap olmuş çiftliğini devralan bir karakter rolünü üstlenirler. Oyun, diğer platformlara taşınmadan önce Şubat 2016'da Windows için piyasaya sürüldü. Stardew Valley, açık uçlu bir oyundur ve oyuncuların ekin yetiştirme, çiftlik hayvanı yetiştirme, balık tutma, yemek pişirme, madencilik, yiyecek arama, evlenme ve çocuk sahibi olma yeteneği de dahil olmak üzere kasaba halkıyla sosyalleşme gibi faaliyetlerde bulunmasına izin verir. En fazla sekiz oyuncunun birlikte çevrimiçi oynamasına izin verir.

Anino Games, Filipinler'de oyun endüstrisinin öncüsü olarak kabul edilen Niel Nagondon tarafından kurulan farklı platformlar için üçüncü taraf oyun geliştiricisidir. PC, konsol ve sanal gerçeklik oyunlarına odaklanan Anino Entertainment ve mobil oyunlar geliştiren Anino Mobile adlı iki şirketinden birleşiminden oluşmakatdır. Şirket adını "gölge" anlamına gelen Tagalogca bir kelime olan anino'dan almaktadır.

Active Gaming Media Inc. (AGM), Osaka, Japonya merkezli yerelleştirme şirketidir. 2008'de CEO Ibai Ameztoy tarafından kurulan şirketin temel hedefi video oyunları yerelleştirme servisi sunmaktır. AGM kuruluşundan sonra yerelleştirmenin yanı sıra oyunlarda hata ayıklama, pazarlama, reklam, dublaj ve oyunlar ve anime için yayımcılık hizmetleri vermeye başlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Double Fine Productions</span>

Double Fine Productions, bir Amerikan video oyunu geliştiricisi ve San Francisco/California'da bulunan bir Xbox Game Studios stüdyosu.

itch.io

itch.io, kullanıcıların bağımsız oyunları barındırması, satması ve indirmesi için bir internet sitesidir. Site Mart 2013'te Leaf Corcoran tarafından oluşturuldu ve Şubat 2018 itibarıyla yaklaşık 100.000 oyun ve öğeyi barındırıyor.

Korku oyunları, korku kurgu merkezli ve genellikle oyuncuyu korkutmak için tasarlanmış bir video oyunu türüdür. Oynanışlarına göre sınıflandırılan diğer çoğu video oyunu türünün aksine, korku oyunları neredeyse her zaman anlatıya veya görsel sunuma dayanır ve çeşitli oyun türleri kullanır.

<span class="mw-page-title-main">Indie Game: The Movie</span>

Indie Game: The Movie, Kanadalı film yapımcıları James Swirsky ve Lisanne Pajot tarafından yapılmış 2012 yapımı bir belgesel filmdir. Film, Super Meat Boy'un geliştirilmesi sırasında bağımsız oyun geliştiricileri Edmund McMillen ve Tommy Refenes'in, Fez'in geliştirilmesi sırasında Phil Fish'in ve ayrıca Braid'in başarısını yansıtan Jonathan Blow'un mücadelelerini konu alır.

<span class="mw-page-title-main">Bağımsız Oyunlar Festivali</span> yılda bir düzenlenen video oyun festivali

Independent Games Festival (IGF), bağımsız video oyun endüstrisinin en büyük yıllık toplantısı olan Oyun Geliştiricileri Konferansı'nda (GDC) her yıl düzenlenen bir festivaldir. İlk olarak 1998'de bağımsız video oyunu geliştiricilerini ve daha sonra UBM Technology Group olarak bilinen CMP Media tarafından video oyunu geliştirmede yeniliği teşvik etmek için kurulan IGF, UBM'nin satın alınmasından sonra artık Informa'ya aittir.

Bu, bir video oyunu yayıncısına ait olmayan veya bir video oyunu yayıncısından önemli mali destek almayan video oyunu geliştiricilerini içeren bağımsız oyun geliştiricilerinin bir listesidir. Tek tek bireyler, küçük gruplar veya büyük kuruluşlar olabilen bağımsız geliştiriciler, kuruluşları ve süreçleri üzerinde operasyonel kontrolü elinde tutar. Bazıları kendi oyunlarını yayınlarken diğerleri yayıncılarla çalışır.

Xbox Live Indie Games, Microsoft'un Xbox 360 için Xbox Live Marketplace'inde yayınlanan bireysel geliştiriciler veya küçük geliştirici ekipleri tarafından oluşturulan video oyunlarıdır. Oyunlar, Microsoft XNA kullanılarak geliştirildi ve App Hub'a kayıtlı bir veya daha fazla bağımsız geliştirici tarafından geliştirildi. Xbox Live Arcade oyunlarından farklı olarak, bunlar genellikle yalnızca yerel içerik oluşturucu topluluğu içinde test edildi, çok daha düşük üretim maliyetlerine sahipti ve genellikle satın almaları daha ucuzdu. Hizmet, New Xbox Experience ile birlikte yaygın kullanıma sunuldu ve Kasım 2014 itibarıyla 3.300'ün üzerinde oyunlar hizmette yayınlandı ve çoğu medyanın ilgisini çekti. Şu anda tüm Bağımsız Oyunlar, her oyunun başlatılmasını başlatmak için kullanıcının Xbox Live hesabında oturum açmasını gerektirir. Bağımsız Oyunlar, tüm oyunların Avustralya Sınıflandırma Kurulu tarafından derecelendirilmesi gerekliliği ve ilgili yasaklayıcı harcamalar nedeniyle Avustralya'da mevcut değildi. Xbox Live Indie Games programı, Xbox One'ın piyasaya sürülmesiyle devam etmedi ve bu oyunların pazarı 7 Ekim 2017'de kapatıldı.

Square Enix Collective, Square Enix Europe'un bağımsız oyun farkındalık girişimi ve bölümüdür. 2014 yılında Phil Elliot tarafından yaratılan oluşum, kendini geliştiricinin oyununun yaratıcı kontrollerini korurken yayınlamasına yardımcı olan "bağımsız geliştiriciler için hizmet sağlayıcı" olarak adlandırmaktadır.