İçeriğe atla

Büyük strateji savaş oyunu

Büyük strateji savaş oyunu veya büyük strateji oyunu (GSG),[1][2] bir ulus devletin veya imparatorluğun kaynaklarının kontrolünü ve idaresini içeren, askeri strateji odaklı savaş oyunudur. Büyük strateji oyunları, genellikle karmaşıklıkları ve bunun sonucunda ortaya çıkan kullanım zorluğu ile diğer strateji oyunlarından ayrılır. Oyuncu, ordularının yönetimini sağlar ancak oyuncunun kendisi savaşta yer almaz, orduların sevk ve idaresini gerçekleştirir. 4X oyunlarıyla örtüşen bir yapıya sahip olsa da 4X oyunlarından farklılık gösterir; oyuncuların oyunu açık bir dünyayı keşfetme ve ilerletme konusunda eşit derecede değil, belirli bir düzene bağlı oldukları anlamına gelir.[3]

Örnek yapımlar

Risk ve Diplomasi masa oyunları, askeri taktiklerin oldukça soyutlandığı veya tamamen ortadan kaldırıldığı büyük strateji oyunlarına birer örnektir. Biraz daha gerçekçi olan bir başka örnek, içerisindeki askeri faktörlerin oldukça soyut olduğu, Axis & Allies'dir. Rise and Decline of the Third Reich, Empires in Arms ve Empires of the Middle Ages gibi oyunlar, askeri birimlerin özel olarak temsil edilmesi ve belirli askeri niteliklere dayalı olarak doğrudan savaşa girmesi anlamında gerçek savaş oyunlarıdır. Hearts of Iron, Europa Universalis, Crusader Kings, Supreme Ruler Ultimate, Hegemony ve Total War serileri bilgisayar tabanlı büyük strateji oyunlarına örnektir.[4]

Akademik kullanım

Büyük strateji oyunları ekonomi, coğrafya, tarih ve siyaset ile ilgilenme gerektirdiği için basit bir savaş oyunu olmaktan fazlasını içerdiğinden, özellikle eğitim ve uluslararası ilişkiler çalışmalarında faydalıdır.[5]

Ayrıca bakınız

Kaynak

  1. ^ Daniel Moregård (22 Ocak 2019). "Stellaris: Console Edition – Grand Strategy Isn't Just for PCs Anymore". Xbox. 19 Ağustos 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Mayıs 2022. ...we’ve helped establish the category of grand strategy games (GSG)... 
  2. ^ Aidan Hailes (11 Ağustos 2019). "The Rhythms of Digital History: A Guide to Historical Grand Strategy Games". 25YearsLater. 21 Aralık 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Mayıs 2022. So what is a Grand Strategy Game (GSG)? 
  3. ^ Hailes, Aidan (11 Ağustos 2019). "The Rhythms of Digital History: A Guide to Historical Grand Strategy Games". 25YL. 21 Aralık 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Mayıs 2022. 
  4. ^ Abner, William (2006). Gamer's Tome of Ultimate Wisdom. Indianapolis: Que. s. 11. ISBN 0789734656. 
  5. ^ Robert E. Horn (1977). The Guide to Simulations/games for Education and Training. ISBN 0-89401-002-6. 25 Ocak 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Mayıs 2022. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

<i>Age of Mythology</i> 2002 video oyunu

Age of Mythology, Ensemble Studios tarafından geliştirilen ve Microsoft Game Studios tarafından yayınlanan bir gerçek zamanlı strateji video oyunudur. Kuzey Amerika'da 31 Ekim 2002'de ve Avrupa'da 14 Kasım 2002'de piyasaya sürülmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Blizzard Entertainment</span> video oyun üreticisi

Blizzard Entertainment, bilgisayar oyunları üreten Irvine, Kaliforniya merkezli bir şirkettir. 1991'de elektronik oyunlara ilgisi bulunan 3 UCLA mezunu tarafından Silicon & Synapse adı altında kurulmuştur. 1994'te şirketin ismi halen daha kullanılan Blizzard Entertainment olarak değiştirilmiştir.1994'te Warcraft oyununu çıkardığından beri, dünyaca bilinen bir oyun şirketi olmuştur. Ürettiği Diablo, StarCraft, Warcraft oyunları ve bunların devam oyunları sayesinde tek oyunculu ve çok oyunculu video oyunları alanında büyük hayran kitlesi elde etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

<i>Age of Empires</i> (video oyunu)

Age of Empires, 1997 yılında Ensemble Studios tarafından yapılan ve Microsoft tarafından piyasaya sürülen gerçek zamanlı strateji oyunudur. Tarihi gerçeklerden kaynak aldığı senaryosu ile dikkat çeken oyunda, Taş Devri'nden Demir Çağı'na dek süren bir zaman ele alınır. Motoru Genie ile de dikkat çeken oyun, 2D bir grafik dokusu kullanmasına rağmen o dönem için görülmemiş grafikleriyle de öne çıkmıştır.

<i>Age of Empires III</i> 2005 video oyunu

Age of Empires III, Microsoft'a bağlı Ensemble Stüdyoları tarafından geliştirilip, Microsoft Game Studios tarafından yayınlanmış, gerçek zamanlı strateji türünde bir bilgisayar oyunudur. Mac versiyonu Destineer's MacSoft tarafından geliştirilmiş ve yayınlanmıştır. 18 Ekim 2005'te Kuzey Amerika'da ve 4 Kasım 2005'te ise Avrupa'da piyasaya sürülmüştür, Age of Empires Serisi'ndeki üçüncü oyundur ve Age of Empires II: The Age of Kings'in devamı niteliğindedir. Oyun, Amerika'nın keşfinin ardından, Avrupalıların Amerika'da 16. yy ile 19. yy tarihleri arasındaki kolonileşme faaliyetini ve ABD'nin kuruluşunu temel almaktadır. Oyunda 8 Avrupa medeniyeti ve ABD bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Gerçek zamanlı strateji oyunu</span>

Gerçek zamanlı strateji oyunları, oyuncuların birbirlerinin sırasını beklemeden devamlı olarak karşılıklı oynamaya devam ettikleri bilgisayar oyunları. Bunun aksi olan sıra tabanlı strateji oyunlarında oyuncular hamle yapabilmek için karşı tarafın hamlesini beklemek zorundadırlar.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar oyunu</span> bilgisayarda oynanan oyun türü

Bilgisayar oyunu veya kişisel bilgisayar oyunu olarak da bilinen PC oyunu, bir video oyun konsolu veya atari makinesi yerine kişisel bilgisayarda oynanan bir tür video oyunudur. Tanımlayıcı özellikleri şunları içerir: daha çeşitli türleri ve kullanıcı tarafından belirlenen oyun donanımı ve yazılımı; genellikle giriş, işleme, video ve ses çıkışında daha büyük kapasite. Bilgisayar oyunu oynamak için özel olarak oyun bilgisayarı modelleri, farklı aksesuarlar tasarlanmıştır. Mobil oyunların son yıllarda büyümesine rağmen, 2018 yılında, küresel PC oyunları pazarı yaklaşık 27,7 milyar dolar değerindeydi.

<span class="mw-page-title-main">Big Huge Games</span>

Big Huge Games, bilgisayar oyunları geliştiren bir oyun firmasıdır. 2000 yılında Brian Reynolds ve Firaxis Games 'ten ayrılan üç arkadaşı tarafından Maryland 'da kurulmuştur. Şirket genellikle strateji oyunları üzerinde çalışmaktadır. 15 Ocak, 2008 'de THQ bünyesine katılmıştır.

<i>Age of Empires II: The Age of Kings</i> 1999 video oyunu

Age of Empires II: The Age of Kings - Ensemble Stüdyoları tarafından geliştirilmiş ve Microsoft tarafından da yayımlanmış gerçek zamanlı strateji türünde bir video oyunudur. Age of Empires serisinin ikincisi olan oyun 1999 yılında Microsoft Windows ve Mac OS için satışa çıkartılmıştır. The Conquerors adlı bir eklenti paketi 2000 yılında raflarda boy göstermiştir. 2001'de bir PlayStation 2 sürümü Konami tarafından ve Nintendo DS spinoffu Age of Empires: The Age of Kings ise 2006'da Backbone Entertainment tarafından geliştirilmiştir. Sega Dreamcast port sürümü Konami tarafından iptal edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">4X</span>

4X oyunları, strateji oyun türünün bir çeşididir. "4X" tabiri, İngilizce olan 4 kelimeden gelmektedir: "eXplore, eXpand, eXploit ve eXterminate".

<span class="mw-page-title-main">Strateji oyunu</span>

Strateji oyunu veya stratejik oyun oyuncuların kendilerine özel taktiklerinin büyük önem taşıdığı, karar verme becerisi gerektiren oyundur. Bütün strateji oyunları farklı şekillerde düşündürmeyi ve tipik olarak durumsal farkındalık gerektirir.

<span class="mw-page-title-main">InnoGames</span>

InnoGames GmbH, tarayıcı tabanlı ve mobil oyunlar geliştiren ve yayınlayan bir oyun şirketidir. 2014'ün sonunda toplam kayıtlı oyuncu sayısı 150 milyonu aşmış ve şirket 80 milyon euro gelir elde etmiştir.

<i>Stellaris</i> uzayı keşfetme, imparatorluk yönetme, diğer uzay medeniyetleriyle diplomasi yapma ve savaşma üzerine kurulu oyun

Stellaris Paradox Development Studio tarafından geliştirilen ve Paradox Interactive tarafından yayımlanan 4X strateji oyunu. Stellaris'in oynanışı uzayı keşfetme, imparatorluk yönetme, diğer uzay medeniyetleriyle diplomasi yapma ve savaşma üzerine kuruludur. 9 Mayıs 2016 tarihinde dünya genelinde Microsoft Windows, OS X ve Linux işletim sistemleri için çıkmış, çıkış sonrası 24 saat içerisinde 200 bin adet satarak rekor kırmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Bölüm sonu canavarı</span>

Boss ya da bölüm sonu canavarı, video oyunlarında önemli bir bilgisayar kontrollü düşmandır. Boss savaşları genellikle oyunun belirli bir bölümünün doruğunda, genellikle bir seviye veya aşama sonunda veya belirli bir hedefi korurken görülür. Bölüm sonu canavarı genellikle oyuncunun o noktaya kadar karşılaştığı rakiplerden çok daha güçlüdür ve genellikle yalnız olarak karşı karşıya kalır. Bir miniboss aynı alan veya seviyede ana canavardan daha zayıf veya daha az önemli bir canavardır. Son boss genellikle bir oyunun ana düşmanıdır ve bu karakterin yenilgisi oyuncular için ödüllendiricidir.

Forge of empires InnoGames tarafından geliştirilen tarayıcı tabanlı bir strateji oyunudur. Oyun 17 Nisan 2012'de piyasaya sürüldü. 2013'te televizyon reklamları oyunun 10 milyon kullanıcı kaydına ulaşmasına yardımcı oldu. 2014'te iPhone ve iPad, 2015'te ise Android için piyasaya sürüldü. Oyun hem SimCity hem de Clash of Clans'a benzer, ancak sıra tabanlı strateji öğeleri içerir.

Bir hükûmet simülasyonu veya politik simülasyon, bir ulusun tamamının veya bir kısmının hükûmeti ve politikasını simüle etmeye çalışan bir oyundur. Bu oyunlar jeopolitik durumları, iç politik politikaların oluşturulmasını veya politik kampanyaların simülasyonunu içerebilir. Askeri veya eylem unsurlarının cesaretini kırması veya soyutlaması nedeniyle klasik savaş oyunları türünden farklıdırlar.

Sıra tabanlı strateji (TBS) oyunu, oyuncuların oynarken sırayla oynadıkları bir strateji oyunudur. Bu, tüm oyuncuların aynı anda oynadığı gerçek zamanlı stratejiden (RTS) farklıdır.