İçeriğe atla

Azize Teresa'nın Vecdi

Azize Teresa'nın Vecdi
Harita
Sanatçı Giovanni Lorenzo Bernini
Yıl 1647 - 1652
Tür Mermer
Konum Santa Maria della Vittoria, Roma, Roma

Azize Teresa'nın Vecdi, Gian Lorenzo Bernini tarafından tasarlanan ve bitirilen Cornaro Chapel'inde bulunan mermer sanat eseri. Yüksek Roma Baroku türünün heykeldeki şaheserlerinden biri olduğu düşünülür. Eserde Avilalı Teresa betimlenmiştir. Mermerden oyulmasına rağmen yüz ifadeleri nettir. Barok dönem kıyafetleri direkt olarak görülmektedir. Yani kıyafetler süslü ama vücudu gösterecek şekildedir. Tanrı'nın meleğinin Teresa'yı okla vurmak üzereyken oluşturulmuş bir heykeldir. Teresa'nın yüzünde Tanrı'nın aşkından oluşmuş bir haz vardır. Yukarıdan dökülen ışın huzmeleri altın rengi yaldız ile heykeli renklendirmiştir. Ayrıca heykeli çevreleyen yapının sütün ve bezemelerindeki çok renklilik heykelin ön plana çıkmasına yardımcı olmuştur.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Heykel</span> taş, tunç, bakır, kil, alçı vb. maddelerden yontularak, kalıba dökülerek veya yoğrulup pişirilerek biçimlendirilen eser, yontu

Heykel ya da yontu, sanatsal bakış açısıyla meydana getirilmiş üç boyutlu formlara denir. Heykel temelde mekânın kapsanması, kavranması ve mekân ile ilişki kurulması ile ilgilenir.

<span class="mw-page-title-main">Barok</span>

Barok, Avrupa'da yaygınlaşan sanatta bir anlatım biçimidir. Barok kelimesi, Portekizce düzensiz inci anlamına gelen barroco sözcüğünden türemiştir. Barok sözcüğü, birbirinden ayrı iki şeyi tanımlar; sanat tarihinde, Rönesans ile klasikçilik arasında kalan bir dönemi ve bütün çağlarda verilmiş bazı eserlerin tarzını, başlangıcı ve bitişi için kesin bir tarih verilememekle birlikte 14. ve 18. yüzyıllar arasında oluşup şeklini almış bir dönemdir. Mimarlık, müzik, resim ve heykelin etkileyici temalar altında birleştirilmesi amacını güder. Abartılı hareket duygusu ve net gözüken detayları ile dönemin müzik ve edebiyatında da kendini gösterir. Yoğun bir etki bırakan bu anlatım biçimi, kendi alanında fazla eser verildiğinden dolayı bir dönem adı olarak anılmaya başlanmıştır. 1699'da İtalya'da kilise etkisinde doğmuş ve tüm Avrupa'ya yayılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Side Müzesi</span>

Side Müzesi, Side'de Side Antik Kenti'nde kurulu müze.

<span class="mw-page-title-main">Knidos Afroditi</span>

Knidos Afroditi ya da Çıplak Aphrodit, Datça Yarımadasının batı ucunda yer alan antik Knidos şehrinde bulunan ünlü Afrodit heykelidir. Atinalı heykeltıraş Praksiteles’in beyaz, sert mermerden yaptığı heykel, dünyadaki ilk çıplak kadın heykeli olması bakımından önemlidir. Heykelde tanrıça Afrodit, sol elinde kıyafetini tutar ve sağ eliyle de cinsel bölgesini kapar biçimde betimlenmiştir. Heykeli görmek için diğer birçok şehirden Knidos'a ziyaretçi geldiği anlatılır.

<span class="mw-page-title-main">Artemis Tapınağı</span> Efesteki tarihî tapınak

Artemis Tapınağı, aynı zamanda Diana Tapınağı olarak da bilinir. Tanrıça Artemis'e ithaf edilmiş tapınak Efes'te MÖ 550 yıllarında tamamlanmıştır. Tapınak tamamen mermerden inşa edilmiştir. Dünyanın yedi harikasından biri sayılan tapınaktan geriye bugün sadece bir iki mermer parçası kalmıştır. Türkiye'deki antik kent Selçuk İzmir'de bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Pietà</span> İtalyancada "merhamet" anlamına gelen ve sanat tarihinde Meryemi oğlu İsanın cesediyle temsil eden sanatsal kompozisyonlara verilen ad

Pietà, kucağında ölü İsa Mesih'i tutan Meryem Ana heykelidir.

<span class="mw-page-title-main">Adana Arkeoloji Müzesi</span> Arkeoloji müzesi

Adana Arkeoloji Müzesi, günümüzde Adana'nın Seyhan ilçesinin Döşeme Mahallesi'ndeki eski Millî Mensucat Fabrikası'nda bulunan müze kompleksinde hizmet vermekte olan bir müzedir.

<span class="mw-page-title-main">Ankara Etnografya Müzesi</span> Ankara, Türkiyede bir müze

Ankara Etnografya Müzesi, Ankara'nın Altındağ ilçesinde bulunmaktadır. Kurtuluş Savaşı'nda cuma namazlarının kılındığı eski adı Namazgâh Tepesi olan yerde kuruldu. Önceleri Arkeoloji Müzesi olarak kullanılması düşünülmüş, sonra Resim Heykel Müzesi olmasına karar verilmiş, açılış töreninden sonra bugünkü işlevine kavuşmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Gian Lorenzo Bernini</span> İtalyan heykeltıraş, mimar ve ressam (1598-1680)

Gian Lorenzo Bernini, İtalyan heykeltıraş ve mimar. 17. yüzyıl Romasında, Barok tarzında çalışan bir heykeltıraştı.

<span class="mw-page-title-main">Neptün Çeşmesi (Floransa)</span>

Neptün Çeşmesi, Floransa'nın merkezindeki Signoria Meydanı'ndadır. Neptün Havuzu'nun ortasında mermerden yapılmış Deniz Tanrısı Neptün'ün heykeli, mermer atlar ve etrafında deniz kızları ve erkek deniz tanrıları vardır.

<span class="mw-page-title-main">Signoria Meydanı</span> Floransada meydan

Signoria Meydanı, İtalya'nın Floransa kenti merkezinde bulunur. Meydanda Neptün havuzu ve havuzda da Neptün heykeli vardır.

<span class="mw-page-title-main">Versay Sarayı</span> Paris civarındaki Fransız sarayı

Versay Sarayı ya da Versailles Sarayı, tarihi bir Fransız şatosudur. Sarayın ilk binasının yapımına 1661'de başlanmıştır, daha sonra değişik zamanlarda genişletilmiştir. Saray, günümüzde müze olarak kullanılır. Versailles sarayı çok geniş planlanmış olması yönüyle tipik Fransızdır. Roma İmparatorluğu'ndan sonra ilk kez bu sarayda büyük ölçüler kullanılmıştır. Bunun nedeni ise zengin ve merkezi krallık yönetimiydi. İtalya, Almanya ve İngiltere'de siyasi ortamlar farklı olduğu için Versailles sarayı gibi saraylar uzun süre yapılamadı.

<span class="mw-page-title-main">Barok mimari</span> mimari bir akım

Barok mimari, 16. ve 18. yüzyıllarda gelişen ve müzik, resim ve edebiyat alanından sonra mimaride de kendine önemli ölçüde yer edinen akımdır. İtalyan kiliselerinde gücünü tanrı ve mitoloji taslaklarından alan ve işlemeli duvarlar, görkemli bahçelerle donatılmış mimari yapıdır.

<span class="mw-page-title-main">Praksiteles</span> antik Yunan heykeltıraş

Atinalı Praksiteles, Büyük Kephisodotos'un oğlu olup MÖ 4. yüzyılın en tanınmış heykeltıraşlarından biriydi. Çıplak kadın figürünü gerçek boyutlarda heykellere uygulayan ilk heykeltıraştı. Tartışmasız biçimde Praksiteles'e atfedilen herhangi bir heykel bugüne ulaşmamış olsa da, eserlerinin birçok kopyası halen mevcuttur. Büyük Plinius gibi o dönemin yazarları, Praksiteles'in eserlerinden bahsetmiştir. Ayrıca heykeltıraşın pek çok ünlü eserinin resimlerini içeren, o dönemden kalma sikkeler de bulunmaktadır.

<i>Melek</i> (Michelangelo) Michelangelo eseri

Melek heykeli, 1494–1495 yıllarında Michelangelo tarafından yapılan mermer heykel. Eserin yüksekliği 51,5 cm olup, Bologna kentindeki San Domenico Basilikası'nda yer almaktadır. Eserin konusu, Bologna'lı bir aziz olan Proculus'tur.

<i>Bacchus</i> (Michelangelo)

Bacchus, (1497) İtalyan Yüksek Rönesans heykeltıraş, ressam, mimar ve şairi Michelangelo'nun bir mermer heykelidir. Heykel, bir dereceye kadar doğal büyüklüğün üzerinde de olup Roma şarap tanrısı Bacchus' ü betimlemektedir. Heykel Michelangelo'nun Pietà' sı ile sanatçının kesin olmamakla birlikte Roma'daki ilk dönemindeki sadece iki heykelinden biridir.

<i>Laocoön ve oğulları</i>

Laocoön ve oğulları heykeli çok ünlü antik bir sanat eseridir. 1506 yılında yapılan kazılar sırasında Roma'da bulunmuş ve Vatikan'da halka açık bir şekilde sergilenmektedir. Şaheser kalitesindeki eserde gerçek hayat ölçülerinde bir grup insan temsil edilmiştir. Eserdeki kişiler Truvalı rahip Laocoön ve oğulları Antiphantes ve Thymbraeus'dur, deniz sürüngenlerinin saldırısına maruz kalmaktadırlar. Batı sanatında bu eserde resmedilen grup, insanoğlunun çektiği acıları çok iyi tarif etmesiyle öne çıkarılır. O dönemler imparator Titus'un sarayında yer alan eser Gaius Plinius Secundus tarafından Rodoslu üç heykeltıraşa atfedilir: Agesander, Athenodoros ve Polydorus. Ancak eserin yapıldığı dönem ve sanatçılar konusunda genel bir uzlaşı bulunmamaktadır. Toprak altından çıkan bir eser için neredeyse mükemmel bir konumda olsa da eserin bazı kısımları eksiktir. Eserin aslı Vatikan Müzeleri'nde görülebilir.

<span class="mw-page-title-main">Rebeca Matte Bello</span>

Rebeca Matte Bello, Şilili heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">Mersin Atatürk Anıtı</span> Kenan Yontunç eseri Atatürk heykeli

Mersin Atatürk Anıtı Mersin Cumhuriyet alanında yer alan Atatürk heykeli ve çevresindeki tören yeridir. Anıt Atatürk Caddesi üzerindedir. Kuzeyinde Mersin Halkevi, güneyinde İsmet İnönü Bulvarı, doğusunda Vali konağı ve batısında da Mersin Ortodoks Kilisesi yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Cumhuriyet Ağacı</span> İzmir, Türkiyede bir anıt

Cumhuriyet Ağacı, Türkiye'nin İzmir ilinin Konak ilçesinde, Gündoğdu Meydanı içerisinde yer alan bir anıttır. 2003'te tamamlanan anıt, Millî Mücadele'yi simgelemektedir. Bakırdan yapılmış olan heykelin yüksekliği 5 metre, mermer kaplı kaidenin yüksekliği 8,5 metre, tüm anıtın yüksekliği ise 13,5 metredir.