İçeriğe atla

Aziz İstefanos

İstefanos (Yunanca Stéphanos, "çelenk, taç" genellikle bir isim yerine bir unvan olarak verilir; İbraniceסטפנוס הקדוש ; MS 5 – MS 34), Hristiyanlığın ilk şehidi olarak kabul edilir, Elçilerin İşleri'ne göre, Kudüs'teki bir kilisede diyakozluk yapıyordu ve öğretileriyle bazı sinagogların cemaatlerini kızdırdı. Duruşmasında dine küfretmekle suçlanarak, kendisini yargılayan Yahudi yetkilileri kınayan bir konuşma yaptı ve ardından taşlanarak öldürüldü . Daha sonra Pavlus olarak bilinen, bir Hristiyan havarisi olacak olan Ferisi ve Roma vatandaşı Tarsuslu Saul, İstefanos'un öldürülmesine katıldı (Elçilerin İşleri 22:20).

İstefanos
Diyakoz
İlk Şehit
DoğumM.S. 5
ÖlümM.S. 33-36 (28-32 yaşlarında)
Yeruşalim, Yahudiye, Roma İmparatorluğu
KutsayanlarKatolik Kilisesi,
Doğu Katolik Kiliseleri,
Doğu Ortodoks Kilisesi,
Anglikan Komünyonu,
Doğu Süryani Kilisesi,
Oryantal Ortodoksluk
Yortu25 Aralık (Ermeni Hristiyanlığı)
26 Aralık (Batı Hristiyanlığı)
27 Aralık (Doğu Hristiyanlığı)

İstefanos ile ilgili ulaşabileceğimiz tek kaynak Yeni Ahit, Elçilerin İşleri kitabıdır. İstefanos, Elçilerin İşleri kitabının 6. Bölümünde Yunanca konuşan bir Helenistik Yahudi olarak bahsedilir.[1]

Katolik, Anglikan, Oryantal Ortodoks, Doğu Ortodoks Kiliseleri, Lüteryan ve Doğu Kilisesi'nde İstefanos aziz olarak kabul edilir.[2]

Arka fon

İstefanos, ilk olarak Elçilerin İşleri'nde, havariler tarafından ilk kilisede topluluğun daha fakir üyelerine yardım etmek üzere atanan yedi diyakozdan biri olarak bahsedilir.[3] İstefanos'un adı Yunanca olduğu için Helenistik Yahudilerden biri olduğu varsayılmıştır. İstefanos'un iman ve Kutsal Ruh'la dolu olduğu ve insanlar arasında mucizeler gerçekleştirdiği belirtilir. [ Elçilerin İşleri 6:5, 8 ]

Jacopo & Domenico Tintoretto tarafından, Venedik'teki San Giorgio Maggiore Kilisesi'nin sunağında bulur.

İstefanos'un taşlanması

Aziz İstefanos'un Taşlanması, Giovanni Battista Lucini

İstefanos başını kaldırdı ve yüksek sesle, "Bak! Göğün açıldığını ve İnsanoğlu'nun Tanrı'nın sağında durduğunu görüyorum!" Yakın zamanda idam edilen İsa'nın Tanrı'nın yanında durduğunu söyledi.[4] Kalabalıktan ilk taşları atan[4][5] insanlar, bunu rahatça yapabilmek için paltolarını "Saul adında bir gencin" ayaklarının dibine attılar. (daha sonra Havari Pavlus olarak bilinecek). İstefanos, Tanrı'nın O'nun ruhunu kabul etmesi için ve katillerinin affedilmesi için dua etti ardından dizlerinin üstüne çöküp "uyuyakaldı". İstefanos'un ölümünün ardından, kalan öğrenciler uzak diyarlara, çoğu Antakya'ya kaçtı.[6]

Şehit olduğu yer

İstefanos'un taşlandığı tam yer Elçilerin İşleri'nde belirtilmemiştir; bunun yerine iki farklı gelenek vardır. Bir yer, Fransız arkeologlar Louis-Hugues Vincent (1872–1960) ve Félix-Marie Abel (1878–1953) tarafından olay Yeruşalim'in kuzey kapısında olduğunu düşünülürken diğeri; Vincent ve Abel tarafından Orta Çağlarda, 12. yüzyıldan sonra tarihlendirilen bir olaydır ve doğu kapısında olduğunu düşünülür.[7]

İstefanos'ın mezarı ve kalıntıları

İstefanos'un taşlandığı varsayılan yer, Aziz İstefanos Rum Ortodoks Kilisesi, Kidron Vadisi, Yahudiye

Elçilerin İşleri 8:2 "Bazı dindar kişiler, İstefanos'u gömdükten sonra onun için büyük yas tuttular. " diyor, ancak gömüldüğü yer belirtilmiyor.

415'te Lucian adında bir rahip, İstefanos'un kalıntılarının Beit Jimal'deki konumunu açıklayan bir rüya gördü. Bundan sonra, İstefanos'un kalıntıları Hagia Sion Kilisesi'ne götürüldü, götürüldüğü tarih, 26 Aralık 415, Aziz İstefanos'un yortusu oldu. 439'da kalıntılar, İmparatoriçe Aelia Eudocia tarafından Aziz İstefanos'un onuruna inşa edilen Şam Kapısı'nın kuzeyindeki yeni bir kiliseye taşındı. Bu kilise 12. yüzyılda yıkıldı. Yerine 20. yüzyıldan kalma bir Fransız Katolik kilisesi olan Saint-Étienne inşa edilirken, bir diğeri, Aziz İstefanos Rum Ortodoks Kilisesi, şehrin doğu kapısının dışına inşa edildi.[8] Bunun sebebi ikinci bir görüş olarak, şehit edildiği yerin Doğu Kapısı'nın yakınları olduğu düşünülmesidir

İlk şehitin kalıntıları daha sonra Papa II. Pelagius tarafından San Lorenzo fuori le Mura bazilikasının inşaatı sırasında taşındı.

Aziz İstefanos'un sağ kolunun bir kısmı Rusya'daki Aziz Sergius'un Teslis Manastırı'nda bulunuyor.[9]

Resmi tatil

Batı Hıristiyanlığında, yortusu, 26 Aralık, " Aziz İstefanos Günü " olarak adlandırılır. Avusturya, Hırvatistan, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, İrlanda, Lüksemburg, Slovakya, Polonya, İtalya, Almanya, Norveç, İsveç, Danimarka, Finlandiya dahil olmak üzere tarihi Katolik, Anglikan ve Lutheran geleneklerine sahip birçok ülkede ve Katalonya ve Balear Adaları'nda resmi tatildir. Avustralya, Yeni Zelanda, Kanada ve Birleşik Krallık'ta gün " Boks Günü " olarak kutlanır.

Kaynakça

  1. ^ Mal Couch, A Bible Handbook to the Acts of the Apostles, 2003, p. 246. "Stephen is distinguished as "a man full of faith and of the Holy Spirit" (Acts 6:5). Stephen and the other men were Hellenistic Jews whose native language was Greek. He had lived with Gentiles in other parts of the Roman Empire."
  2. ^ "Article XXI (IX) Of the Invocation of the Saints". 7 Şubat 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Mart 2022. 
  3. ^ "Protomartyr and Archdeacon Stephen". 6 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Mart 2022. 
  4. ^ a b David J. Williams, Acts (Understanding the Bible Commentary Series), Baker Books 1989, chapter 17, 978-0-8010-4805-0
  5. ^ Tekvin Deuteronomy and Tekvin Deuteronomy
  6. ^ Harrison, R. K., (Ed.) (2006) [1957]. The New Unger's Bible Dictionary. Chicago: Moody Publishers. ISBN 978-0-8024-9066-7. 
  7. ^ Jerusalem, Part 2: 705–1120. Corpus Inscriptionum Iudeae/Palaestinae. 1. De Gruyter. 2012. s. 275. ISBN 978-3-11-025188-3. 6 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2016. .... St. Stephen's Gate (Lions' gate; Bab Sitti Mariam). The gate owes its name to a tradition according to which Stephen the Deacon, the first martyr, was stoned on this spot. At the beginning of the 20 c. the Greek Orthodox Patriarchy built a church dedicated to the Protomartyr in their property in front of the gate, in an endeavour to pinpoint the tradition of the site, which was falling into oblivion following the construction of the Dominican church and monastery on the site of the Eudocian church of St. Stephen north of Damascus Gate. The Greek builders went so far as to maintain that, in digging the foundations of the new church, they had found a broken lintel with an engraved invocation to Saint Stephen, but their claim, accepted by Macalister and Vailhé, was promptly disproved by Vincent, who was able to show that the lintel came in fact from Beersheba. Vincent and Abel maintained that the tradition about Stephen's stoning at the eastern gate of Jerusalem was not earlier than the 12 c., while the tradition pointing to the northern gate was ancient. .... J. Milik .... suggested that all the tombstones discovered in this area belonged to the cemetery of the Probatica. 
  8. ^ "St Stephen Church". Ministry of Tourism, Government of Israel. 14 Ocak 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Nisan 2013. 
  9. ^ "Translation of the Relics of Saint Stephen the Protomartyr". 19 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Şubat 2020. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Pavlus</span> Erken Hristiyan din adamı ve misyoner (MS y. 5–65)

Pavlus veya Tarsuslu Saul, İsa'nın vaazlarını ve öğretilerini 1. yüzyıl dünyasında pagan inanışındaki Roma dünyasına öğreten bir Hristiyan elçi. Hristiyan olmadan önce tutuculuklarıyla tanınan Ferisilerden biriydi.

<span class="mw-page-title-main">Petrus</span> İsanın 12 havarisinden biri ve geleneğe göre 1. Katolik Kilisesi papası (MÖ 1-MS 65)

Simun Petrus, İsa'nın on iki havarisinden biridir. İsa'nın diğer bir havarisi olan Andreas'ın kardeşidir.

<span class="mw-page-title-main">Süryani Ortodoks Kilisesi</span> Antakya Süryani Ortodoks Kilisesi

Süryani Kadim Kilisesi ya da Süryani Ortodoks Kilisesi Doğu Hristiyan mezhebidir ve Orta Doğu'da yaşayan Hristiyan Semitik bir halk olan Süryaniler’in çoğu bu mezhebe üyedir.

<span class="mw-page-title-main">Katolik Kilisesi</span> Hristiyanlığın bir mezhebi

Katolik Kilisesi, ruhanî başı Roma Başpiskoposu (Papa) olan, en fazla cemaate sahip Hristiyan mezhebi. Dünyada yaklaşık 1,2 milyar mensubu vardır. Katolikler yoğun olarak Güney Amerika'da ve Avrupa'nın güneyinde bulunurlar.

<span class="mw-page-title-main">Aziz Petrus Kilisesi</span> Hatayda bir kilise

Aziz Petrus Kilisesi, Stauris Dağı'nın batısında kayalara oyulmuş 13 metre derinliğinde, 9,5 metre genişliğinde ve 7 metre yüksekliğinde bir mağaradan oluşmaktadır. Antakya'daki ilk Hristiyanların gizli toplantıları için kullandıkları bu mağara, Hristiyanlığın en eski kiliselerinden biri olarak kabul edilir. 2023 Kahramanmaraş depremlerinde kilisenin hasar görmediği bildirilmiştir.

Havârî, İsa'nın öğüt ve inançlarını yayma işiyle görevlendirdiği mürit ve öğrencilerinden her biri. Havari sözcüğü ile çoğunlukla "İsa'nın 12 Havarisi" kastedilmekle birlikte, kavram İsa'nın Hristiyanlığı yaymaya çalışan bazı diğer öğrencileri için de kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Kutsal Ruh</span>

Kutsal Ruh, Yahudilikte Tanrı'nın evren veya yaratıkları üzerindeki ilahi gücü, kalitesi ve etkisine atıfta bulunur. İznik Hristiyanlığı'nda Kutsal Ruh, Üçlü Birliğin üçüncü kişisidir. İslam'da Kutsal Ruh, ilahi eylemin veya iletişimin bir aracısı olarak hareket eder.

Aziz, Aya veya kadın ise Azize, Arapça kökenli azîz sözcüğü ermiş anlamına gelir. Günlük kullanımda sevilen ve sayılan kimseleri tanımlamakta kullanılır. Sözcüğün dişi formlarından muazzez, Türkçede yaygın bir kadın ismidir.

<span class="mw-page-title-main">İsa Mesih'in Son Zaman Azizler Kilisesi</span> Mormonluğun en büyük mezhebi

İsa Mesih'in Son Zaman Azizler Kilisesi, yaygın bilinen adıyla Mormonluk, 6 Nisan 1830 tarihinde Joseph Smith, Jr. aracılığıyla ABD'nin New York eyaletinde kurulmuştur. Sonrasında kilise üyeleri gördükleri baskılardan dolayı Batı'ya göç etmişler ve Utah eyaletine gelmişlerdir. 24 Temmuz 1847 tarihinden itibaren ise Brigham Young öncülüğünde, günümüzde halen eyaletin başkenti konumundaki Salt Lake City kurulmaya başlanır. Günümüzde de Kilise'nin merkezi bu şehirde bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Helena (imparatoriçe)</span> Roma imparatoru 1. Konstantinin annesi

Azize Helena Azize Helen, Helena Augusta ya da Konstantinopolisli Helena Roma İmparatoru Konstantius Chlorus'un eşi ve I. Konstantin'in annesi. Gerçek Haç'ın kutsal emanetlerini bulduğuna inanılır.

<span class="mw-page-title-main">Sveti Stefan Kilisesi</span> İstanbulda bir kilise

Sveti Stefan Kilisesi bilinen adıyla Demir Kilise, İstanbul, Fatih'te, Balat'la Fener semtleri arasında Haliç kıyısında yer alan, Bulgar Eksarhhanesi'ne bağlı kilise. 25 Ekim 1859 senesinde İstefanaki Bey adına inşa edilen kilise, 2018'de yedi yıllık restorasyonun ardından tekrar hizmete girdi.

<span class="mw-page-title-main">Havariler Çağı</span>

Havariler Çağı, Hristiyanlık tarihinde geleneksel olarak M.S. 33 yılında Kudüs'te İsa'nın dirilişiyle On İki Havari'ye verdiği Büyük Görev'den M.S. 100 yılında Anadolu'da Yuhanna olduğu düşünülen son havarinin ölümüne kadar geçen süreye verilen ad. Geleneksel olarak havarilerin Kudüs'ten dağıldığına ve Havari Makamları'nı kurduklarına inanılır. Hristiyan geleneğinde İsa'nın havarilerinin çağına büyük önem verilir. Havariler Çağı ile ilgili en önemli birinci kaynak Elçilerin İşleri'dir ancak bu kaynağın tarihsel doğruluğu kimileri tarafından sorgulanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Azize Hripsime Kilisesi</span>

Azize Hripsime Kilisesi, Ermenistan'ın Eçmiyazin ilinde yer alan ve yedinci yüzyılda inşa edilmiş bir Ermeni Apostolik Kilisesidir. Azize Hripsime'ye adanmıştır ve binanın altındaki yer altı mezarlarında onun mezarını içermektedir. Ülkedeki en eski kiliselerden biridir. M.S. 395 yılında Büyük Katolikos Sahak tarafından yaptırılan orijinal mozolenin yerine, Katolikos Komitas tarafından kuruldu. Mevcut yapı M.S. 618 yılında tamamlanmıştır. 2000 yılında Ermeni ana kilisesi Eçmiyazin Katedrali gibi yakınlardaki diğer kiliselerle birlikte UNESCO Dünya Mirası olarak listelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Yurtsever Simun</span> İsanın havarisi

Yurtsever Simun, İsa'nın 12 havarisi arasında en belirsiz olanlardan biriydi. Birkaç psödopigrafik yazı Simun'a atfedilmiş olmakla birlikte, Hieronymus Simun'u MS 392-393 arasında yazılmış De viris illustribus'a dahil etmemiştir.

<span class="mw-page-title-main">Theodor Stratelates</span> Doğu Ortodoks azizi

Aziz Theodor Stratelates, Herakleia Theodor olarak da bilinir (281-319), Doğu Ortodoks Kilisesi, Doğu Katolik Kiliseleri, Kıptî Ortodoks Kilisesi ve Katolik Kilisesi'nde Yüce şehit olarak kutsanmış şehit ve asker azizdir. Theodor Tiron ile.

Katolik Kilisesi veya Roma Katolik Kilisesi, ruhanî başkanı Roma Başpiskoposu (Papa) olan, en fazla cemaate sahip Hristiyan mezhebi. Dünyada yaklaşık 1,2 milyar mensubu vardır. Katolikler yoğun olarak Güney Amerika'da ve Avrupa'nın güneyinde bulunurlar.

Metamorfosis tou Sotiros, ayrıca Agia Sotira, Kıbrıs'taki Kıbrıs Ortodoks Kilisesi'ne bağlı bir kilisedir. Kilise, 1985 yılında Trodos Bölgesi Boyalı Kiliseler Dünya Mirası Alanı'nın bir parçası olarak UNESCO Dünya Mirasları Listesi'nde listelenmiştir.

Selanikli Yason, ismi Yeni Antlaşma’da Havarilerin İşleri 17:5-9 ve Romalılara 16:21’de geçen, Yahudilikten dönen erken dönem Hristiyan imanlısıdır. Ortodoks ve Katolik Kiliseleri’nce aziz kabul edilir. Yortusu Katolik Kilisesi’nde Temmuz 12, Ortodoks Kilisesi’nde Nisan 29’dur.

<span class="mw-page-title-main">Onesimos</span>

Onesimos, Bizanslı Onesimos ve Doğu Ortodoks Kilisesi'nde Kutsal Havari Onesimos olarak da anılır, muhtemelen Hristiyan inancına sahip bir adam olan Colossae'li Philemon'un bir kölesiydi. Aynı zamanda Antakyalı Ignatius tarafından adlandırılan aynı Onesimos olabilir Efes'te piskopos olarak Onesimos'un ölümünü 95'e yaklaştıracaktı.

<span class="mw-page-title-main">Saatlerin Litürjisi</span>

Saatlerin Litürjisi veya İlahî Görev veya diğer bir adıyla Opus Dei ; kanonik saatleri kapsayan bir dizi Katolik duasıdır. Kendisinden genellikle Latin Kilisesi'nin Katolik dua kitabı olarak da söz edilir. Saatlerin Litürjisi, her günün saatlerini belirler ve "günü kutsanmış kılan" bir dua zinciri (dizini) oluşturur. "Saatlerin Litürjileri" terimi, İkinci Vatikan Konsili'nden önce hem Hristiyan Doğu'da hem de Hristiyan Batı'da - özellikle de Latin litürjik ayinlerinde - kanonik saatleri tekrar zikretme uygulamalarına dönük olarak kullanılmıştır. 1971'de Latin Kilisesi tarafından terim resmî ilan edilmiştir. 1971'den önce Latin Kilisesi'nde bu kitabın resmî adı Breviarium Romanum'du ve içeriği de biraz farklıydı. İlk 1568'de basılmış olup 1962 yılına değin içeriğinde farklı farklı değişiklikler yapıldı.