İçeriğe atla

Ayşe Erkmen

Ayşe Erkmen, (d. 1949, İstanbul), Türk çağdaş sanatçı ve akademisyen.[1]

Hayatı

Ayşe Erkmen, 1977 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'nin heykel bölümünden mezun oldu. 1993 yılında Alman Akademik Değişim Servisi'nin verdiği burs ile Berlin'e gitti. 1998'de Kassel Üniversitesi'nde konuk öğretmen olarak çalıştı. 2000 yılında Frankfurt Städelschule'de konuk profesörlüğü kabul etti. 2010 yılında Kunstakademie Münster'de iki dönem misafir profesörlük yaptı ve daha sonra heykel bölümü başkanlığını devraldı. Erkmen, 2011 yılında 54. Venedik Bienali'nde Türkiye'yi temsil etti.[2]

Sanat çalışmaları

Ayşe Erkmen, belirli mekanlar, tarihler ve coğrafyalardan etkilenerek [3] bulunduğu sosyal ve fiziksel ortamı çalışmalarının içine katar.[4] Erkmen yeni formlar icat etmez,[5] ancak mimari ve sosyal koşulları ve bağlamları dönüştürür.[6] 1998-1999 yılları arasında Kassel Sanat Akademisi'nde Arnold Bode Profesörü, 2000-2015 yılları arasında Kunstakademie Münster'de öğretim görevlisi olarak çalıştı.[7] 2012'den beri Erkmen, Berlin Akademie der Künste'nin üyesidir.[7]

Erkmen, 2011 yılında Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi'nde Plan B adlı çalışmasıyla Türkiye'yi temsil etti.[8] 2002 yılında Hessen Eyalet Hükûmeti Bilim ve Sanat Bakanlığı Maria Sibylla Merian Ödülü'nü aldı.[9]

Ayşe Erkmen, 1949 yılında İstanbul'da doğdu. 1977 yılında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü'nden [4] mezun oldu ve Sadi Çalık Atölyesi'nde okudu.[10] 1993 yılında Berlin'de DAAD International Artist Residency Programına katıldı.[11]

"Zaten sanat eseri/heykel olarak gördüğüm gündelik nesneleri -ya da daha sıklıkla durumları- alıyorum ve onları başlangıç noktalarından özgürleşmiş sanat eserleri haline getiriyorum. Yönü azaltmak ve değiştirmek üzerine uzun bir çalışma süreci var. Söz konusu bağlam değişikliğinden ya da yapıtı oluştururken biçim ve işlevi dengeleme çabasından dolayı gerilim oluşabilir." [3]

1977'den beri Ayşe Erkmen diğerlerinin yanı sıra odalar, duvarlar, zeminler, tavanlar, pencereler, kapılar, bodrumlar, bina cepheleri, çatılar, tavan lambaları, çatı penceresi ve asansör ile çalıştı.[12] Erkmen'in araştırma temelli projeleri, fiziksel yapıların yanı sıra bunların kullanımı, tarihi, kültürel ve politik çağrışımlarını da içermektedir.[12] Yeni öğeler ya da biçimler sunmaz, mekanda ya da mekanda zaten var olanı dönüştürür.[6]

"Venedik eşsiz bir yer. Bu şehirde her şey su ile ilgili. Suyla ilgili olan başka bir şehirden geldiğim için burada benim için kaçınılmaz bir çekicilik var. Su, bir şekilde işimde her zaman bir ana motif oldu. Yine de suya klişelerin ve romantizmin ötesinde bakabildiğimi düşünüyorum çünkü su tüm anlam katmanlarını kapsayan bir element. Bu aşina olduğum ve hayatımın her zaman bir parçası olan bir konu." [13]

Erkmen, 2011 yılında Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi'nde Plan B adlı çalışmasıyla Türkiye'yi temsil etti.[8] Birbirine bağlı renkli borulardan oluşan Plan B, "Venedik'in su ile olan kaçınılmaz ve karmaşık ilişkisinden yararlanıyor. Erkmen'in projesi, Arsenale'nin içindeki bir odayı, makinelerin heykel gibi çalıştığı karmaşık bir su arıtma ünitesine dönüştürüyor ve sonunda kanala temiz, içilebilir su sağlayan filtrasyon işleminin içindeki izleyicileri kapsıyor."

Erkmen, Skulptur Projekte Münster 2017'deki On Water çalışması için lokasyon olarak iç limanı seçti. Yüzeyin hemen altına okyanus kargo konteynerleri, çelik kirişler ve çelik ızgaralardan yapılmış bir sualtı köprüsü inşa etti.[1] On Water " çalışması ziyaretçilerin su üzerinde yürüdükleri izlenimini yarattı. Bu anlamda Erkmen'in sahnesinde görünür aktörler haline geldiler. Ayrıca sanatçı, sosyolojik ve şehircilikle ilgili sorunlara dikkat çekti: Haritalarda sınırlar nasıl çizilir ve çizim tahtasında sosyokültürel erişim nasıl sağlanır? Mevcut engeller, hem fiziksel hem de mecazi olarak nasıl aşılabilir?" [14]

Erkmen, Skulptur Projekte Münster 1997 [15] ve 2017,[16] 2.,[17] 3.[18] ve 13.[19] İstanbul Bienallerine katılmıştır; 54. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu;[13] Manifesta 1,[20] 12. Şangay, 2. Berlin,[21] 3. Gwangju,[22] 9. Sharjah,[23] ve Scape 2008,[24] 2008 Folkestone Trienali [25] ve 3. Echigo Tsunami Trienali.[26]

Akademie der Künste (Berlin),[27] Arter (İstanbul),[28] Auckland Art Space,[29] The Contemporary Austin,[30] Barbican Center (Londra),[31] gibi kurum ve müzelerde çalışmaları sergilendi.[31] Bonniers Konsthall (Stockholm), Centre Pompidou (Paris),[32] Hamburger Bahnhof–Museum für Gegenwart–Berlin,[9] Hamburger Kunsthalle,[33] İstanbul Modern,[34] Saidaiji Tapınağı (Nara),[35] SALT (İstanbul),[36] SMAK (Gent) [37] ve Tanas (Berlin).[38][39]

Kaynakça

  1. ^ a b "Walking on Water at Skulptur Projekte Münster". Hyperallergic (İngilizce). 1 Temmuz 2017. 30 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  2. ^ "AYŞE ERKMEN". web.archive.org. 25 Nisan 2023. 25 Nisan 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Nisan 2023. 
  3. ^ a b "Ayşe Erkmen". Flash Art (İngilizce). 23 Kasım 2015. 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  4. ^ a b "Sanatçı Detayı - Ayşe Erkmen". www.dirimart.com. 21 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  5. ^ "Turkish Pavilion at the Venice Biennale: Ayşe Erkmen" (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  6. ^ a b "Ayşe Erkmen | SALT". saltonline.org (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  7. ^ a b "Biography Ayşe Erkmen". Ayşe Erkmen & Mona Hatoum. Displacements/Entortungen (Almanca). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  8. ^ a b "The Pavilion of Turkey at the 54th Venice Biennale - Announcements - e-flux". www.e-flux.com (İngilizce). 9 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  9. ^ a b "Staatliche Museen zu Berlin: Museums & institutions - Hamburger Bahnhof - Exhibitions". Staatliche Museen zu Berlin (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  10. ^ "Kendi ülkesinde tanınmıyor - AHU ANTMEN". Radikal. 6 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  11. ^ "Berliner Künstlerprogramm". www.berliner-kuenstlerprogramm.de. 12 Haziran 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  12. ^ a b Plan B : Ayşe Erkmen. Erkmen, Ayşe,, Ayvaz, İlkay Baliç,, Mossman, Danae,, Erdemci, Fulya, 1962-, Eldem, Edhem,, Volk, Gregory. İstanbul: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı. 2011. ISBN 9789757363934. OCLC 741502085. 
  13. ^ a b "Plan B - Ayşe Erkmen". www.planb-venicebiennale.com. 6 Mayıs 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  14. ^ "Skulptur Projekte Archiv". www.skulptur-projekte-archiv.de (Almanca). 1 Eylül 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  15. ^ "Skulptur Projekte Archiv". www.skulptur-projekte-archiv.de (Almanca). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  16. ^ "Skulptur Projekte Archiv". www.skulptur-projekte-archiv.de (Almanca). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  17. ^ "İKSV Bienal | Biennial Archive". bienal.iksv.org (İngilizce). 21 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  18. ^ "İKSV Bienal | Biennial Archive". bienal.iksv.org (İngilizce). 24 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  19. ^ "13th Istanbul biennial". 13b.iksv.org (Fransızca). 29 Ağustos 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  20. ^ "Manifesta 1 « MANIFESTA". manifesta.org (İngilizce). 18 Eylül 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  21. ^ "2011 Juni 16 Archive - Berlin Biennale - page 7". blog.berlinbiennale.de (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  22. ^ "3RD GWANGJU BIENNALE 2000 at Gwangju Biennale Gwangju - Artmap.com". artmap.com. 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  23. ^ "people - Sharjah Art Foundation". sharjahart.org. 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  24. ^ "WANDERING LINES: Towards a New Culture of Space - Announcements - e-flux". www.e-flux.com (İngilizce). 29 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  25. ^ "2008 Archives - Folkestone Triennial". Folkestone Triennial (İngilizce). 14 Ocak 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  26. ^ "Echigo-Tsumari Art Triennial". universes-in-universe.de. 25 Haziran 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  27. ^ "Uncertain States" (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  28. ^ "ARTER - space for art". ARTER - space for art. 31 Ağustos 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  29. ^ "ARTSPACE - IMAGINARY AUDIENCE SCALE". www.artspace.org.nz. 26 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  30. ^ "Strange Pilgrims". The Contemporary Austin (İngilizce). 6 Mayıs 2015. 25 Eylül 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  31. ^ a b "Ayse Erkmen: Intervals | Barbican Blog". blog.barbican.org.uk (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  32. ^ "Une histoire, art, architecture et design, des années 80 à aujourd'hui | Centre Pompidou" (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  33. ^ "Art and Alphabet | Hamburger Kunsthalle". www.hamburger-kunsthalle.de (İngilizce). 22 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  34. ^ "Dream and Reality - İstanbul Modern". www.istanbulmodern.org (İngilizce). 26 Aralık 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  35. ^ "Culture City of East Asia 2016, Nara | Saidaiji Temple / Ayşe Erkmen (Turkey)". culturecity-nara.com (Japonca). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  36. ^ "İstanbul Eindhoven SALTVanAbbe 68-89 | SALT". saltonline.org (İngilizce). 12 Haziran 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  37. ^ "A | Ayşe Erkmen & Ann Veronica Janssens". S.M.A.K. 24 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  38. ^ "Tanas Berlin - Last Exhibition". universes.art (İngilizce). 29 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Mart 2018. 
  39. ^ Ataş, Cihan (24 Ekim 2022). "Ayşe Erkmen'in "Haliç Haliç'te" eseri İstanbul'a armağan edildi". Medyascope. 24 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Ocak 2023. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Bienal</span>

Bienal, Fransızca "her bir diğer yıl" anlamına gelen ve iki yılda bir düzenlenen etkinliklere verilen addır. Çoğunlukla kültürel veya sanatsal faaliyetler için kullanılan bir terimdir. En eski bienal 1895'ten beri düzenlenen Venedik Bienali'dir.

<span class="mw-page-title-main">İstanbul Bienali</span> İKSV tarafından iki yılda bir düzenlenen çağdaş sanat etkinliği

İstanbul Bienali, İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından iki yılda bir düzenlenen çağdaş sanat etkinliğidir. 1987'ye kadar Uluslararası İstanbul Festivali bünyesinde gerçekleştirilen plastik sanat sergileri, bu tarihte İstanbul Bienali adı altında ayrı bir etkinlik haline gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İstanbul Kültür Sanat Vakfı</span> kültür sanat vakfı

İstanbul Kültür Sanat Vakfı, Nejat Eczacıbaşı önderliğinde kurulmuş kâr amacı gütmeyen ve kamu yararına çalışan bir kültür kurumudur. Vakfın temel amaçları İstanbul'u dünya kültür-sanat başkentleri arasında ön sıralara taşımak, kültür ve sanat yoluyla ulusal ve evrensel, geleneksel ve çağdaş değerler arasında sürekli ve kalıcı bir etkileşim sağlamak ve kültür politikalarının oluşturulmasında etkin rol oynamaktır.

4. Uluslararası İstanbul Bienali, İKSV tarafından düzenlenen, resmî açılışı 10 Kasım 1995 tarihinde yapılan, 11 Kasım - 10 Aralık 1995 tarihlerinde gerçekleşmiş olan sanat bienalidir. Bienalin sanat yönetmenliği René Block tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Venedik Film Festivali</span>

Venedik Film Festivali, İtalya'nın Venedik kentinde düzenlenen ve dünyanın en eski film festivalidir. Festival, 1932 yılında Esposizione Internazionale d'Arte Cinematografica adıyla başladı ve o tarihten bu yana her yıl ağustos sonu ya da eylül başında Venedik'teki Lido adasında gerçekleştirilmektedir. Venedik Film Festivali, dünyanın en önemli film festivalleri arasında sayılır ve Venedik Bienali'nin bir parçasıdır.

Taner Ceylan. Türk foto realist ressam.

Murat Pilevneli, Türk galerici, yayıncı.

Beral Madra, Türk sanat eleştirmeni, yazar ve çağdaş sanat küratörü.

Füsun Onur, Türk heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">İnci Eviner</span>

İnci Eviner resim, heykel, yerleştirme sanatı ve video sanatı dallarında ürün veren Türk ressam ve çağdaş sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">Venedik Bienali Türkiye Pavyonu</span>

Venedik Bienali Türkiye Pavyonu, her yıl dönüşümlü olarak sanat ve mimarlık sergileri düzenleyen ve ulusal temsil modelini benimseyen Venedik Bienali’nde 1991 yılından beri Türkiye’yi temsil eden sergi mekânıdır. Türkiye Pavyonu’nu 2007 yılından bu yana İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) düzenlemektedir. Sanat bienali için Türkiye Pavyonu'na davet edilecek sanatçı ve sanatçıları belirleyecek küratör, iki yılda bir değişen Venedik Bienali Türkiye Pavyonu Danışma Kurulu tarafından önerilir. Mimarlık bienalinde sergilenecek projeler içinse, 2016 yılından beri ulusal bir açık çağrı yapılmakta, bu çağrıya başvuruların seçici kurul tarafından iki aşamalı değerlendirmesi sonucunda pavyonda sergilenecek proje belirlenmektedir. Bienal, her yıl mayıs ayında açılır.

Bilge Alkor, Türk ressam, koleksyioner.

Mounir Fatmi, Faslı sanatçıdır. Paris ve Tangier arasında çalışıyor ve yaşıyor.

<span class="mw-page-title-main">Okwui Enwezor</span>

Okwui Enwezor, Nijeryalı yazar, şair, küratör, şair ve eğitimci.

<span class="mw-page-title-main">Venedik Mimarlık Bienali</span> İtalyada iki yılda bir düzenlenen küresel mimarlık sergisi

Venedik Mimarlık Bienali olarak bilinen Venedik Bienali Uluslararası Mimarlık Sergisi, Venedik, İtalya'da iki yılda bir düzenlenen küresel mimarlık sergisidir. Dönüşümlü olarak bir yıl sanat, bir yıl mimarlık bienalleri gerçekleştiren Venedik Bienali'nin mimarlık bölümüdür. 1975'ten itibaren Venedik Sanat Bienali'nin bünyesinde mimarlık sergileri gerçekleştirilmeye başlanmış, 1980 yılında ayrı bir bienal olarak Venedik Mimarlık Bienali başlatılmıştır.

Emre Erkmen,, Türk görüntü yönetmeni.

Extramücadele ya da gerçek adıyla Memed Erdener, Türk çağdaş sanatçıdır. 1997 yılından itibaren disiplinler arası bir anlayışla ürettiği güncel sanat işlerinde bu mahlası kullanmaktadır.

Aydan Murtezaoğlu, ağırlıklı olarak fotoğraf ve yerleştirme sanatı alanında çalışan bir görsel sanatçıdır. İstanbul'da yaşamakta ve çalışmaktadır.

Özlem Altın, Berlin'de yaşayan ve çalışan Türk asıllı Alman bir görsel sanatçıdır.

1989 yılında Beral Madra'nın koordinatörlüğünde "Geleneksel Mekanlarda Çağdaş Sanat" temasıyla düzenlenen 2. Uluslararası İstanbul Bienali'dir.