İçeriğe atla

Augusto Boal

Augusta Boal (16 Mart 1931, Rio de Janerio- 2 Mayıs 2009, Rio de Janerio), Brezilyalı tiyatro insanı.

Seyircinin aktif yer alabildiği, oynayabildiği bir tiyatro anlayışı geliştirmiştir. Yakın dostu filozof Paulo Freire’nin eğitim felsefesinden esinlenerek 1970'lerde Ezilenlerin Tiyatrosu ismini verdiği çalışmalarını başlattı. Freire'nin Ezilenlerin Pedagojisi isimli çalışmasında yer alan ve öğretmen ve öğrenciler arasındaki ezen-ezilen ilişkisini diyalog merkezli olarak öğretmen-öğrenci/öğrenci-öğretmen şeklinde yeniden yapılandıran pedagojik tekniği, seyirci-oyuncu (spect-actor) şeklinde tiyatroya taşıyan Augusto Boal, bu teknik ile seyirci ve oyuncu arasındaki ayrımın kaldırılmasını ve seyircilerin özneleşmesini amaçlamıştır. Çünkü tiyatroda özneleşen ve aktifleşen seyirci yaşamda da özneleşecek, aktifleşecektir. Bu açıdan tiyatro Boal için bir devrim provasıdır. “Belki de tiyatro kendi içinde devrimci değildir; ama hiç kuşku yok ki tiyatro bir devrim provasıdır” (Boal, 2014, 152). "Görünmez Tiyatro", "İmge Tiyatrosu", "Forum Tiyatrosu", "Gazete Tiyatrosu", "Eşzamanlı Dramaturji", "Joker Sistemi", "Söylev Tiyatrosu", "Yasama Tiyatrosu", "Arzu Gökkuşağı" (ya da "Kafadaki Polis") Tiyatrosu, gibi yeni tiyatro teknikleri geliştirdi.

Yaşamı

1931’de Rio de Janeiro’da doğdu. Tiyatro yaşamına 1950'lerde başladı. São Paulo'daki Arena Tiyatrosu'nda eserler sahneledi. Arena Tiyatrosu özenli, detaylı dekorları reddedip dairesel bir sahneyi reddeden, tiyatroyu sosyal ve politik konularla birleştirmeye çalışan bir tiyatrodur. Arena Tiyatrosu'nda sahnelediği ilk oyun, 1957'de John Steinbeck’in Fareler ve İnsanlar adlı eserinden yaptığı uyarlamadır.[1]

1960'ta Güney Amerika’da Devrim adlı oyununu yazdı. Bu oyun, Brezilya tiyatrosunda Brecht etkisinin başlangıcı sayıldı.[1] Boal daha sonra Avrupa ve Kuzey Amerika klasiklerindeki toplumsal, politik meseleleri yerelleştirdiği oyunlar yazdı. Brezilya’daki 1964 Darbesi’nden sonra Arena Zumbi’nin Öyküsünü Anlatıyor ve Arena Tirandentes’in Öyküsünü Anlatıyor adlı iki politik eseri Brecht tiyatrosunu ve Brezilya gösteri geleneklerini birleştirerek meydana getirdi. Bu oyunlarda oyuncular rollerini oyun esnasında da değiştirebilmişlerdi.[1] Boal, Bertolt Brecht'in epik-diyalektik tiyatro kuramından etkilense de ve Ezilenlerin Tiyatrosu adlı kitabında Brecht etkilenimlerini ve eleştirilerini çok büyük oranda bu kuram üzerinden yapsa da onun tiyatro konusunda asıl esin kaynağının Brecht'in öğrenme oyunları (Learning-plays/ Lehrstücke) olduğu iddia edilmektedir.[1] Çünkü tiyatroda seyirci ve oyuncu arasındaki ayrımın ortadan kaldırılması fikri ve oyunlardaki diyalektik form ve içerik, seyircinin aktifleşmesi sonrasında aktif seyirciler ve oyuncular arasındaki kurulan, kurulması umulan diyalektik ilişkiler ilk olarak Brecht'in öğrenme oyunlarında vardır.[1]

Boal, 1968'de izleyicileri oyuna dahil eden oyunlar sahneledi ve güncel olayların politik eleştirilerini sahneye taşıyan Gazete Tiyatrosu'nu oluşturdu.

Darbe sürecinde tutuklanarak işkence gördü. 1971’de Brezilya’dan sınır dışı edildi ve 1976'ya kadar Arjantin'de yaşadı. Arjantin'de de bakıya maruz kaldığı ve tiyatro yapabilmek için Görünmez Tiyatro'yu geliştirdi. Görünmez Tiyatro, pazarlarda, sokaklarda gerçekleştirilen; uncuların sıradan vatandaşlar gibi davranıp politik bir konuyu konuşmaya başladıkları ve çevredekilerin farkında olmadan katıldıkları oyunlardır.

1976'da Peru'ya gitti. Peru'da hükûmetin gerçekleştirdiği ALFIN isimli okuma yazma seferberliği çalışmalara katılan Boal, yakın arkadaşı filozof Paulo Freire’nin eğitim felsefesinden etkilendi. Özellikle Ezilenlerin Pedagojisi adlı çalışması onu etkiledi. Tiyatroyu, dünyayı değiştirmenin bir aracı olarak gören Ezilenlerin Tiyatrosu kavramını ve uygulamalarını geliştirdi. Ezilenlerin Tiyatrosu, tiyatro ve politika ilişkisi bakımından tiyatro dünyası için Brecht’ten sonra yeni bir esin kaynağı oldu.[1]

Boal, 1976-1986 yılları arasında önce Portekiz'de, sonra Fransa'nın başkenti Paris’te yaşadı. Paris’te Ezilenlerin Tiyatrosu Merkezi’ni (Centre d'Etude et Diffusion des Techniques Actives d'Expression - CEDITADE) kurdu. 1981'de ilk Uluslararası Ezilenlerin Tiyatrosu Festivali'ni düzenledi.

1986’da askeri diktatörlüğün devrilmesinin ardından ülkesine döndü. Rio'da da Ezilenlerin Tiyatrosu Merkezi kurdu. Belediye meclis üyesi oldu. "Yasama Tiyatrosu" adlı çalışmasını gerçekleşirdi. İçselleşmiş baskıları ortaya çıkarmak üzere teknik ve alıştırmalar içeren Arzu Gökkuşağı tiyatro ve terapi metodunu geliştirdi.

27 Mart 2009 Dünya Tiyatrolar Bildirisini yazan Augusto Boal, 2 Mayıs 2009'da Rio de Janerio'da öldü.[2]

Kaynakça

  1. ^ a b c d e f Demirdiş, Muharrem (2020). "Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu: Brecht, Freire ve Boal" (PDF). Eleştirel pedagoji. 9 Aralık 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 17 Mart 2023. 
  2. ^ Karabekir, Jale (9 Mayıs 2009). "Mutlu olmak için cesaretli olun". 30 Ağustos 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mart 2023. 

3. Boal, Augusto. (2014). Ezilenlerin Tiyatrosu. (4. Baskı). (N. Hasgül, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Epik tiyatro</span>

Epik tiyatro, siyasal amaçlı bir tiyatro düşüncesidir. Bertolt Brecht’in doğrudan Marksizm-Leninizm etkilenimiyle oluşturduğu ve seslendiği seyirci kitlesini de emekçi sınıf olarak belirlemiş bir kuramdır. Epik kelime anlamıyla halk arasında söylenen destansılık anlamıyla epik kelimesi kullanılmamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Başar Sabuncu</span> Türk yazar, yönetmen, çevirmen, sahne tasarımcısı ve oyuncu

Fuat Başar Sabuncu, Türk oyun ve senaryo yazarı, tiyatro ve sinema yönetmeni, çevirmen, sahne tasarımcısı, oyuncu.

<span class="mw-page-title-main">Bertolt Brecht</span> Alman şair, tiyatro yazarı ve yönetmeni (1898-1956)

Eugen Berthold Friedrich Brecht, kısaca Berthold ya da Bert Brecht,, Alman şair, tiyatro yazarı ve yönetmenidir.

<span class="mw-page-title-main">Genco Erkal</span> Türk oyuncu (1938–2024)

Genco Erkal, Türk tiyatro ve sinema oyuncusudur.

Tiyatro Boyalı Kuş, 2000 yılında İstanbul'da kurulmuş bir kadın tiyatrosu.

Dostlar Tiyatrosu, İstanbul'da kurulu bir tiyatro topluluğu.

<span class="mw-page-title-main">Asaf Çiyiltepe</span>

Asaf Çiyiltepe, AST'ın kurucusu, tiyatro sanatçısı, şair. Galatasaray Lisesi mezunudur.

<span class="mw-page-title-main">Vasıf Öngören</span> Sanatçı

Vasıf Öngören, Türk bir oyun yazarı, yönetmen ve oyuncuydu. Oyunlarında yabancılaşma, toplumsal değerler, sınıfsal çelişkiler, ekonomik ve siyasi sorunlar gibi konuları işledi. Epik tiyatro türünde yazdığı Asiye Nasıl Kurtulur? oyunu ile tanınırlık kazandı.

<span class="mw-page-title-main">Yılmaz Onay</span> Türk yazar

Yılmaz Onay,, Türk tiyatro yönetmeni, oyun yazarı, çevirmen.

<span class="mw-page-title-main">Mehmet Ulusoy (yönetmen)</span>

Mehmet Ulusoy, Türk tiyatro yönetmeni, tiyatro ve sinema oyuncusudur.

Nesrin Kazankaya, Türk yönetmen, oyun yazarı, çevirmen, oyuncu ve tiyatro eğitmenidir.

<i>Kafkas Tebeşir Dairesi</i> Bertolt Brechtin tiyatro oyunu

Kafkas Tebeşir Dairesi, Alman oyun yazarı Bertol Brecht'in 1944 yılında kaleme aldığı altı perdelik seyirlik oyun.

<span class="mw-page-title-main">Yiğit Arı</span>

Yiğit Arı, Kırıkkale'den İstanbul'a gelen Yiğit Arı, küçük yaşlarda sporla uğraşmaya başladı. 1986-1991 yılları arasında Moda Spor 'da su topu oynadı. Aynı yıl Kabataş Erkek Lisesi 'ni bitirdi. 1992 yılında Trakya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümüne girdi. Fakültede okurken tiyatro ile ilgilendi ve 1993 yılında Arayış Tiyatro Topluluğuna katıldı. Bir yandan tiyatro ile uğraşan Yiğit Arı diğer yandan sporla ilgili çalışmalara devam etti.

<span class="mw-page-title-main">Yücel Erten</span> Türk oyuncu, yönetmen, yazar ve çevirmen

Yücel Erten, Türk oyuncu, yönetmen, sanat yönetmeni, yazar, çevirmen.

<span class="mw-page-title-main">Ezilenlerin Tiyatrosu</span>

Ezilenlerin Tiyatrosu, Brezilyalı tiyatro insanı Augusto Boal’in 1970'lerde oluşturduğu bir tiyatro kuramı ve pratikleridir.

<span class="mw-page-title-main">Erwin Piscator</span>

Erwin Friedrich Maximilian Piscator,, Alman tiyatro yönetmeni, yazar ve yapımcı Sınıfsal temelli politik (Agit-Prop) Tiyatro türünün kurucusu ve çağdaş anlamda Epik ve Belgesel Tiyatro türlerinin Bertolt Brecht ile birlikte ilk temsilcilerindendir.

Anima Mundi ya da Brezilya Uluslararası Animasyon Festivali, Her yıl Temmuz ayında Brezilya'nın Rio de Janerio ve Sao Paulo kentlerinde gerçekleşen animasyon festivali.

Karolos Koun Osmanlı İmparatorluğu'nda doğmuş Yunan tiyatro yönetmeni. Sahneye koyduğu Antik Yunan dönemine ait tiyatro oyunları ile tanınır.

Ekip Tiyatrosu, 2010 yılında İstanbul'da kurulmuş özel tiyatro topluluğu.

Jale Karabekir, Türk tiyatro insanı, akademisyen.