İçeriğe atla

Ateizm Derneği

Ateizm Derneği
SloganArtık yalnız değiliz
Kuruluş14 Nisan 2014 (10 yıl önce) (2014-04-14)
TürSivil toplum kuruluşu
MerkezKadıköy, İstanbul
Yönetim Kurulu BaşkanıSüleyman Karan
Ana organYönetim Kurulu
Resmî sitehttp://www.ateizmdernegi.org.tr/
Ateizm Derneği'nin İstanbul şubesi.

Ateizm Derneği, Türkiye’nin ilk resmî ateist derneğidir.[1] Ateizm Derneği, toplumda genel kabul görmüş olan ön yargı ve inançlardan arınmış; dinin, felsefi ya da ideolojik görüşlerin, toplumsal bir baskı aracı olarak kullanılmasına karşı kurumsal mücadele veren; Türkiye ateistlerinin kendi görüşlerini yasal zeminde özgürce ifade edebilmesini teşvik eden, bilimsel, felsefi ve teolojik konularda eğitici projeler düzenleyen yasal bir kurumdur.[2]

14 Nisan 2014'te kurulan dernek iki yılda 200 üye sayısına ulaşmıştır.[3]

Dernek üyeleri ölüm tehditleri almakta ve hedef gösterilmekte,[4][5][6] siteleri erişim engeli almaktadır.[7]

Kuruluş

Ateist bir derneğin kurulması Türkiye'de hep tartışılagelmiş,[8] internet üzerinden de çeşitli örgütlenme girişimleri olmuştur.[9]

2014'te Ateizm Derneği Girişimi adıyla örgütlenen ve kamuoyunun ilk kez İnternetime Dokunma eyleminde duyduğu derneğin kurucuları, kuruluştan önce verdikleri röportajda önceki girişimlerin başarısız olma nedenini "komünizm veya Atatürkçülük gibi sadece bir ideolojiye bağlı olmaları" olduğunu iddia etmişlerdir. Ateistlerin davalar ile baskı altında olduğunu ve haksızlıklara uğradığını ifade etmiş, Alevi derneklerinin Alevilere destek olması gibi ateistlerin de bu tip bir derneğe ihtiyaç duyduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca derneğin deist ve agnostikleri de kapsadığını dile getirmişlerdir.[10]

16 Nisan 2014'te Ateizm Derneği kurulmuştur.[11]

Görüşleri

Ateizm Derneği'nin yer aldığı Among Nonbelievers'ın tanıtım filmi.

Azınlık grupların yaşadığı sorunlar

Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu'nun organize ettiği Türkiye'de İnanç Özgürlüğü başlıklı yuvarlak masa toplantısında dernek temsilcileri "Türkiye'de inanç özgürlüğü kapsamında görüş ve önerilerimiz" başlıklı raporu sunmuş ve zorunlu din dersi, Türk Ceza Kanununun 216. maddesi, cenaze ve defin işlemleri, ateistlerin ve dinsizlerin yasal statüsü konularındaki sorunları dile getirmiştir.[12]

Kimliklerdeki din hanesi

Din hanesinin ayrımcılığa neden olduğu, yeni kimlik kartlarındaki çiplerden ve kütüklerden bunun tamamen kaldırılması gerektiği ifade edilmiştir.[13] 18 yaşa kadar din hanesinin boş bırakılması, 18'den sonra isteğe bağlı olarak doldurulması görüşü dile getirilmiştir.[14] Yeni doğanların kimliklerine varsayılan olarak müslüman yazılmaması görüşü dile getirilmiş, bu konuda imza kampanyası başlatılmıştır.[15] Dernek bir açıklamasında, nüfus müdürlüğüne verilecek bir dilekçe ile din hanesinin boş bırakılabileceğini ifade etmiştir.[16]

Cenaze, defin işlemleri ve usulleri

Krematoryumlar kurulması, ateist ve dinsizler için ayrı bir mezarlık oluşturulması, organ ve kadavra bağışının teşviki, dinsizlerin bedenlerine ne olacağı konusunda bireylerin isteğinin referans alınması, mezarlık yerleri ayrılırken devletin din ve inanç özgürlüğü ile çoğulculuk ve tarafsızlığı göz önünde tutması görüşleri dile getirilmiştir.[14] Kasım 2015'in sonunda herkesin gömülmek zorunda olmadığı, kremasyon ile defnedilmek isteyenlerin ihtiyaçlarına yanıt verilmesi gerektiğini savunarak krematoryum kurulması talebi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ni muhatap alan bir imza kampanyası başlatılmıştır.[17]

Dinî eğitim ve zorunlu din dersi

Türkiye'deki liselerin dokuzuncu sınıflarında 2014'te kullanılmaya başlanan ve beş yıl boyunca kullanılacak Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersi kitabında yer alan ateizm tanımı dernek tarafından toplumu ayrıştırıcı ve çocukları "kendilerinden olmayanı" ötekileştirmeye teşvik edici olarak değerlendirilmiştir.[18]

Davalar ve soruşturmalar

Dernek tarafından

Nihat Hatipoğlu

Ağustos 2014'te Nihat Hatipoğlu'nun "Ateistlerin en büyük babası şeytan, yani öyle sayılırsa şeytan onlardan çok daha temizdir." sözlerini göstererek;[19] kin ve düşmanlığa tahrik, ötekileştirme iddialarıyla suç duyurusunda bulunulmuştur.[20]

Nihat Hatipoğlu savunmasında "ateistlere karşı kucaklayıcı bir tavır sergilediğini" savunmuştur. Savcılık ifadelerin kişilere değil, fikirlere yönelik olduğu gerekçesiyle davayı reddetmiştir.[21]

Mustafa Aşkar

Haziran 2016'da Ateizm Derneği, İlahiyatçı Mustafa Aşkar'ın TRT'de yayınlanan "Ramazan Sevinci" adlı programda namaz kılmayanları hayvan olarak nitelendirdiği sözlerini göstererek halkın sosyal sınıf, ırk, din, mezhep veya bölge bakımından farklı özelliklere sahip bir kesimini, diğer bir kesimi aleyhine kin ve düşmanlığa alenen tahrik ettiği iddiasıyla suç duyurusunda bulunmuştur.[22][23]

Dernek hakkında

Türk Ceza Kanununun 216. maddesi kapsamında bazı dernek üyeleri hakkında çeşitli soruşturmalar ve davalar mevcuttur.[6] Ayrıca 2015'te derneğin o zamanki başkanı Tolga İnci hakkında Türkiye cumhurbaşkanına hakaret suçlamasıyla bir dava,[24] halkın benimsediği dini değerleri aşağılama suçlamasıyla başka bir dava[25] açılmıştır.

İnternet sitesine erişim engeli

2 Mart 2015'te Ateizm Derneği internet sitesi "kişinin mensup bulunduğu dine göre kutsal sayılan değerlerden bahisle hakaret edildiği ve halkın belli bir kesiminin inandığı değerlerin alenen aşağılandığı, eylemlerin kamu barışını bozacak nitelikte olduğu" gerekçesi ile mahkeme kararı ile erişime engellenmiştir.[26]

Tepki ve eleştiriler

Yerel

  • Hürriyet köşe yazarı Ahmet Hakan, inanç özgürlüğü varsa inanmama özgürlüğünün de olduğunu, inancın örgütlendiği gibi inanmamanın da örgütlenebileceğini ve inancına güvenenin bundan çekinmemesi gerektiğini ifade etmiştir.[27]
  • Millî Gazete, bu dernekte "dinsizlik propagandası ve misyonerlik" yapılacağını, İslam'a hakaretin "devlet şemsiyesi" altına alındığını, "Müslüman zihinleri zehirlemek amacında olduklarını" ve "havanda su dövüldüğünü" iddia etmiştir.[28]
  • Yeni Akit, derneğin krematoryum kurulması talebi ile düzenlediği imza kampanyası için "yanmak için can atıyorlar" değerlendirmesinde bulunmuştur.[17]
  • YouTuber Efe Aydal; derneği, Sevan Nişanyan'ı YouTube'ta konuk etmesi nedeni ile eleştirdi.[29]

Uluslararası

Birleşik Krallık

  • Council of Ex-Muslims of Britain (TürkçeBritanya Eski Müslümanlar Konseyi) tarafından derneğin kuruluşu bir basın açıklaması ile duyurulmuştur.[11]

Etkileri

Derneğin kuruluşundan ilham alınarak 2015 yılında Şeriat Derneği kurulmuştur.[30]

Ödüller

Uluslararası Dinsizler ve Ateistler Federasyonu (IBKA) 3 Haziran 2017 günü Almanya'nın Köln şehrinde bulunan, Kölner Comedia Theater'da düzenlenen törenle "Sapio" ödülünü Ateizm Derneği'ne vermiştir.[31]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ "Devlet onaylı Ateizm Derneği". haberturk.com. 14 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ağustos 2016. 
  2. ^ [1] 15 Haziran 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Ateizm Derneği Tanımı
  3. ^ "Ateizm Derneği Üye Sayısını 200'e Çıkardı". bianet.org. 14 Ağustos 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ağustos 2016. 
  4. ^ "Milli Gazete, Ateizm Derneği'ni hedef gösterdi". haber.sol.org.tr. 13 Ağustos 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ağustos 2016. 
  5. ^ "»Den Einfluss der Türkei halte ich für brandgefährlich«". junge Welt. 11 Ağu 2016. 
  6. ^ a b "Wir sind kein Vieh! | Internationaler Bund der Konfessionslosen und Atheisten e.V. (IBKA)". www.ibka.org. 15 Eylül 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  7. ^ "Ateizm Derneği'ne erişim engeli". aydinlikgazete.com. 29 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ağustos 2016. 
  8. ^ "Ateistlere sanal dünyada da yer yok". www.cumhuriyet.com.tr. 8 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  9. ^ "Ateistler ve Agnostikler Baskı Altında!". T24. 26 Mart 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  10. ^ "'Hiçbir ateist kendini yalnız hissetmeyecek'". Agos. 7 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ağustos 2016. 
  11. ^ a b "First legal atheist organisation formed in Turkey". Council of Ex-Muslims of Britain - CEMB. 19 Mayıs 2014. 4 Temmuz 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  12. ^ "Diyanet ile ateistler AB masasında buluştu | GAZETE VATAN". www.gazetevatan.com. 20 Eylül 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ağustos 2016. 
  13. ^ "Kimlikte isteğe bağlı din hanesi tartışılıyor". Agos. 27 Şubat 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ağustos 2016. 
  14. ^ a b "Ateistler ve dinsizler için ayrı mezarlık talep ettiler!". www.haberturk.com. 20 Haziran 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  15. ^ Türkiye Ateizm Derneği: “Kimliklere otomatik olarak müslüman yazılmasın” 22 Ağustos 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. - Londra Gazete
  16. ^ "Ateizm Derneği açıkladı: Din hanesi nasıl boş bırakılır?". Radikal. 26 Ağustos 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  17. ^ a b "Ateistler, Kadir Topbaş'tan bakın ne istedi! - Yeni Akit". www.yeniakit.com.tr. 24 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  18. ^ "MEB'de Ateizm ayrıştırması". www.sozcu.com.tr. 21 Eylül 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  19. ^ İSTANBUL (DHA), Yüksel KOÇ-Özgür ARSLAN /. "Ateizm Derneği, Nihat Hatipoğlu'na dava açıyor". www.hurriyet.com.tr. 3 Mayıs 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  20. ^ "Ateistler Nihat Hatipoğlu'na dava açtı". CNN Türk. 16 Ağustos 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  21. ^ "Savcılıktan 'hadisli' gerekçe". soL Haber Portalı. 13 Ara 2014. 21 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  22. ^ "Arşivlenmiş kopya". 21 Eylül 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ağustos 2016. 
  23. ^ "TRT canlı yayınında söyledi: Namaz kılmayan hayvandır". www.hurriyet.com.tr. 20 Şubat 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  24. ^ "Ateizm Derneği Başkanı'na hapis istemi". T24. 24 Temmuz 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  25. ^ "Ateizm Derneği'ne dine hakaret davası". Sabah. 16 Ağustos 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  26. ^ "Ateizm Derneği'ne 'belli bir kesimin değerlerine hakaretten' yasak kararı". T24. 5 Mart 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  27. ^ HAKAN, Ahmet. "Yuh artık". www.hurriyet.com.tr. 11 Ağustos 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  28. ^ "Arşivlenmiş kopya". 3 Temmuz 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Temmuz 2015. 
  29. ^ "MP - Ateizm Derneği Bana Dava Açıyor". youtube.com. 22 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  30. ^ "Şeriat Derneği Başkanı Recep Çalışkan, derneğin amacını Işıl Cinmen'e anlattı | Gündem Haberleri". www.haberturk.com. 8 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2020. 
  31. ^ "„Ateizm Derneği" erhält IBKA-Preis „Sapio 2017" | Internationaler Bund der Konfessionslosen und Atheisten e.V. (IBKA)". www.ibka.org. 6 Haziran 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Haziran 2017. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Ateizm</span> Tanrının varlığını reddeden öğreti

Ateizm ya da tanrıtanımazlık, Tanrı'nın, tanrıların, doğaötesi inançların ya da ruhani varlıkların reddidir. Bu fikirde olanlara ateist ya da tanrıtanımaz denir.

<span class="mw-page-title-main">Nihat Hatipoğlu</span> Türk ilahiyatçı ve akademisyen

Nihat Hatipoğlu, Türk ilahiyatçı ve akademisyen. 2019–2023 yılları arasında Gaziantep İslam Bilim ve Teknoloji Üniversitesi kurucu rektörü olarak görev yapmıştır. Günümüzde, atv kanalında gerçekleştirdiği haftalık dinî programlarla vaazlar ile dinî bilgiler vermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Arnavutluk'ta din</span> Arnavutlukta dinin genel bakışı

Arnavutluk'taki 2023 Nüfus Sayımı'na göre, Müslümanlar toplam nüfusun %50,67'sini, Hristiyanlar yaklaşık %15,64'ünü oluştururken, dinsizler %17,37'sini oluşturmaktadır. Nüfusun %15,76'sı din bölümünü cevapsız bırakmıştır. Din kısmını cevapsız bırakanların büyük çoğunluğu Ortodoks nüfusun yoğun olduğu Güney Arnavutluk'tan gelmektedir, bu nedenle Ortodoksların yüzdesi muhtemelen gerçek orandan daha yüksektir.

Dinsizlik ya da din dışılık, din kavramının var olmaması, reddedilmesi veya dikkate alınmaması durumudur. Tanrının varlığı tartışmasından bağımsız olarak, ritüelleriyle, anlatılarıyla, temsilcileriyle ve yöneticileriyle birlikte bütün olarak din kurumunun kabul edilmemesidir.

<span class="mw-page-title-main">Devlet ateizmi</span>

Devlet ateizmi, katı ateizmin veya nonteizmin siyasi rejimlere dahil edilmesidir. Bir dereceye kadar genellikle ideolojik olarak dinsizlikle ve dinsizliğin teşvikiyle ilişkilendirilen bir din - devlet ilişkisini tanımlar. Devlet ateizmi, bir hükûmetin ruhban karşıtlığını teşvik etmesi anlamına gelebilir. Dinin vatandaşın günlük yaşamına dahil edilmesi de dahil olmak üzere, kamusal ve siyasi yaşamın her alanında dinin kurumsal güç ve nüfuzuna karşı çıkan bir anlayıştır.

Ateistlerin nüfus dağılımının saptanması oldukça zordur. Pek çok insan "ateizm" ve onunla alakalı olan terimleri yorumlama konusunda ayrıma düşmektedir. Bunun yanında ateizm, din karşıtı inançlar ve teizm karşıtı inançlar arasında kesin bir ayrım yapmak mümkün değildir. Üstelik pek çok ateist, bulundukları toplumun sosyal baskıları yüzünden kendi kimliklerini ifade edememektedir. Sayıca çok az olmalarına rağmen ateist yönetimlerde de tam tersi bir durum söz konusu olabilmektedir. Tüm bu olumsuzluklara rağmen bir araştırmaya göre dünya nüfusunun %2.5'i kendini ateist, %12.7'si ise kendisini dinsiz olarak tanımlamıştır.

En geniş tanımıyla ateizm; teizmin, yani belirli bir dine ait bir tanrı veya tanrılara olan inancın yokluğudur. Bir kişinin ateist sayılabilmesi, aynı anda monoteistik, politeistik veya nonteistik bir mezhebin taraftarı olması konusu hala devam eden teolojik bir tartışmadır. Dinî veya ruhanî sayılabilecek birtakım inançlara sahip bazı insanlar kendilerini "ateist" olarak tanımlarken; bazıları ise ateizm ve din konularının birbirinin karşıtı olduğunu iddia eder.

<span class="mw-page-title-main">Agnostik ateizm</span> Hem ateizmi hem de agnostisizmi kapsayan bir felsefi görüş

Agnostik ateizm ya da diğer tanımıyla ateist agnostisizm, hem ateizmi ve hem de agnostisizmi içine alan bir felsefi görüştür. Agnostik ateistler, herhangi bir tanrıya ve tanrısallığa inanmadıkları için hem ateist, aynı zamanda kesin olarak herhangi bir tanrının var olup olmadığını bildiklerini iddia etmedikleri için de agnostiktir. Agnostik ateist bir kişi, bir veya daha fazla tanrının var olduğuna inanan ama hakkında mutlak bilgi sahibi olduğunu iddia etmeyen bir agnostik teist kişinin zıddı olabilir.

Nonteizm, çoğu zaman dinsizlik anlamına gelen bir kelime olarak kullanmışsa da sadece ateistleri, agnostikleri ve agnostik ateistleri tanımlar. Anlamı en azından 'teist' olmamak yani bir tanrının var olup insanlara müdahale ettiğine inanmamak demektir. Tanrı'nın varlığı fikrini kesinlikle reddettiği için ateizm, Tanrı'nın var olup olmadığının bilinemeyeceğini öne sürdüğü için agnostisizm nonteisttir. Tanrı'nın varlığını kabul eden ancak dünyaya doğrudan veya dinler ve peygamberler aracılığı ile müdahale ettiğini reddeden deizm, bir tanrının var olduğu fikrini içerdiği için nonteist değildir, buna karşın 1998 tarihli Baker Encyclopedia of Christian Apologetics'te nonteizm sınıfında olduğuna yer verildi.

Türkiye'de din, çeşitli dinî inançlardan oluşur. Ülkedeki en yaygın dinin İslam olduğu bilinmekle beraber, bu dine mensup kişilerin oranına ilişkin yayınlanan veriler çelişkilidir. Pew Araştırma Kuruluşu'nun yayımladığı 2012 yılı raporuna göre Müslümanların nüfusa oranı %98'dir. Sabancı Üniversitesi'nin katkılarıyla yapılan bir ankete göre de bu oran %98,3'e ulaşmaktadır. Ipsos'un 2016 tarihli anketine göre Türkiye'deki Müslümanlar nüfusun %82'sini oluşturmaktadır. Optimar'ın 2019'da yayınladığı ankete göre ise Müslümanların nüfusa oranı %89,5'tir. 2021 KONDA anketine göre insanların %92'si Müslüman olarak tanımlandı.

Açık ve kapalı ateizm, George H. Smith (1979) tarafından ortaya atılmış ateizm alt kümesidir. Smith'in tanımına göre, açık ateizm farkında olarak teistik bir inanca sahip olmama.; kapalı ateizm herhangi bir doktrini bilmeden, teistik inancın reddi. şeklindedir. Açık ateistler, "Tanrı" fikrinin varlığından haberdardır ve çeşitli argümanlara dayanarak reddederler. Kapalı ateistler ise herhangi bir din/Tanrı/inanç konusunda benimsemiş oldukları bir görüş olmadığı için ateistlerdir.

Ateistlere karşı ayrımcılık, diğer kişiler tarafından ateist olarak imlenerek zulüm görmek ve ayrımcılığa uğramaktır. 13 farklı ülkede ateist olanlar idam ile cezalandırılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Yahudi ateizmi</span> Etnik ve kültürel olarak Yahudi olanların benimsediği ateizm

Yahudi ateizmi, etnik olarak Yahudi, ancak fikir ve dünya görüşü olarak ateist olanlardır. Yahudilik etnik olduğu kadar dinî noktaları da kapsadığı için, doğal olarak Ateist Yahudilik çelişkilere yol açmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Azerbaycan'da dinsizlik</span>

Azerbaycan'da dinsizlik sayıma ve nüfus sayımına göre yoruma açıktır. Şii İslam Azerbaycan'da en büyük inançtır. Azerbaycan'daki ateistlerin, deistlerin veya agnostiklerin sayısını ölçmek zordur çünkü bunlar ülke nüfus sayımında resmi olarak sayılmamaktadır.

Yeni Ateizm, bazı yirmi birinci yüzyıl ateistleri tarafından ileri sürülen bir akımdır. Bu modern ateizm ve laiklik akımı, din eleştirmenleri olarak da bilinen, batıl inanç, din ve usdışılıkçılık gibi görüşlerin anlayışla karşılanmaması gerektiğini; tam tersine, özellikle de bunların etkilerinin devlet, eğitim ve politikada hissedildiği her dönemde bunlarla mücadele edilmesi, bunların eleştirilmesi ve yalanlarının açığa çıkarılması gerektiğini düşünen bir grup yazar ve düşünür tarafından savunulmaktadır. "Yeni Ateizm" terimi, Gary Wolf tarafından 2006 yılında Wired dergisinde yayımlanan bir makalede ilk defa kullanılmıştır.

Türkiye'de dinsizlik, ülkedeki dini inancın eksikliği, ilgisizliği veya reddinin boyutunu ifade eder. Anketlere göre, deistlerin, ateistlerin, agnostiklerin ve diğer bağımsız kişilerin nüfus içindeki payına ilişkin kesin tahminler farklılık gösterse de, Türkiye'de İslam baskın inançtır ve dinsizler azınlık oluşturmaktadır.

<i>Among Nonbelievers</i> 2015 tarihli televizyon programı

Among Nonbelievers 2015 yılı yapımı iki dilli (İngilizce-Hollandaca) ve konusu dünya genelinde tehlike altında yaşayan ateistleri özellikle Müslümanlıktan geçenleri anlatan bir belgeseldir. Ingiltere, Türkiye, Hollanda ve İsviçre'de çekilmiştir. Filmin yönetmeni Dorothée Forma dır. HUMAN tarafından yapılmış, Hollanda Humanizm Derneği tarafından da desteklenmiştir. 2016 yılında Hollanda bulunan mülteci kamplarında dinden çıkanların ve özgür düşünenlerin başına gelenleri konu alan Non-believers: Freethinkers on the Run ile devam ettirilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Kıbrıs Cumhuriyeti'nde din</span>

Kıbrıs Cumhuriyeti'nde din, iki ana dini inanç ve pratikleri ile karakterizedir. Hristiyanlık ada nüfusunun %73'ünü oluşturmaktadır. Kıbrıslı Rumların çoğu ve dolayısıyla Kıbrıs nüfusunun çoğunluğu otosefal Kıbrıs Kilisesi üyeleridir, oysa Kıbrıslı Türklerin çoğu resmi olarak Sünni Müslümanlardır. Kıbrıs'ta Bahai, Katolik, Yahudi, Protestan, Maruni, Ermeni Apostolik ve dini olmayan topluluklar da vardır.

Din karşıtlığı (Antireligion), her türlü dine karşı çıkmaktır. Örgütlenmiş dine, dinî ayinlere ve dinî kurumlara karşı çıkmayı içerir. Din karşıtlığı terimi, örgütlenmiş olsun ya da olmasın belirli doğaüstü ibadet veya uygulama biçimlerinin karşıtlığı olarak da kullanılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Militan Ateistler Birliği</span>

Militan Ateistler Birliği (Rusça: Сою́з Вои́нствующих Безбо́жников, latinize: Soyúz Voínstvuyushchikh Bezbózhnikov), ayrıca Tanrısızlar Derneği veya Tanrısızlar Birliği, işçi ve entelijansiyaların oluşturduğu ateist ve din karşıtı bir örgüttü. Sovyet Rusya, 1925'ten 1947'ye kadar Sovyetler Birliği Komünist Partisi'nin ideolojik ve kültürel görüş ve politikalarının etkisi altındaydı. Parti üyeleri, Komsomol gençlik hareketi üyeleri, belirli bir siyasi bağlantısı olmayanlar, işçiler, gaziler ve askerlerden oluşuyordu.