İçeriğe atla

Artaserhas (Arne)

Artaserhas
Artaxerxes

Thomas Arne Ressam Bartolozzi'nin orijinal eserinden gravür kopya
Özgün isimArtaxerxes
MüzikThomas Arne
LibrettoOrijinal İtalyanca Pietro Metastasio.
İngilizce'ye çevirici büyük olasılıkla besteci Thoamas Arne
Gala2 Şubat 1762
İlk gösterim yeriTheatre Royale, Covent Garden Tiyatrosu, Londra, modern İngiltere
Oyuncular
  • Artaserhas - Serhas'in üçüncü oğlu; Arbaces'in arkadaşi -alto kastrato
  • Mandane - Serhas'in kızı; Arbaces'in sevgilisi - soprano
  • Artabanes - Serhas'in ordusunun komutani general - tenor
  • Arbaces - Artabanos'in oğlu - soprano kastrato
  • Semira - Artabanos'in kizi; Artaserhas'in kızı - soprano
  • Rimenes - Artabanesin kurmayi komutan - tenor


Artaserhas (İngilizce adı ile Artaxerxes) İngilizce librettolu İngiliz bestecisi Thomas Arne tarafından hazırlanmış 3 perdelik opera seria janrında bir opera. İlk İngilizce hazıralanmış "opera seria" eseridir. 1729'da gayet iyi tanınmış İtalyan şair ve opera libretto yazarı Metastasio tarafından İtalyanca olarak Artaserhas eseri liberettosu yazılıp bu eser onun tarafından bir opera olarak hazırlanmıştır. İngiliz bestecisi Thomas Arne 1761'de bu hazır opera seria eserinin librettosunu ele alıp büyük olasılıkla kendisi İngilizceye çevirmiş ve uyarlamıştır. Bu İngilizce uyarlama Thomas Arne'nin opera eserinin İngilizce librettosu olmuştur.

Thomas Arne'in bestelediği ve yapımladığı "Artaserhas" operasının prömiyer temsili 2 Şubat 1762'de Londra'da "Royal Theatre Covent Garden" Tiyatrosun'da verilmiştir. Bu eser Londra seyircisi tarafından beğenilmiş ve bu tiyatro-opearevinin repretuvarında kalarak to 1830'lu yıllar sonlarına kadar zaman zaman değişik olarak yeniden yapımlanip ve temsil edilmiştir.

Bu operanın konusu gayet hayali olmakla beraber, antik Ahameniş İmparatorluğu'nda MÖ 518 - MÖ 468 döneminde dördüncü "Krallar Kralı" olan I. Serhas'ın üçüncü oğlu olan Artaserhas'ın yaşamını ele almaktadır. Gerçekte Artaserhas babası I. Serhas'ın, asil ve askeri komutan Artabanos'un hazırlayıp yürüttüğü bir komplo ile öldürülmesinden sonra Ahameniş İmparatorluğu tahtına "Krallar Kralı" olarak geçmiş ve beşinci Ahamenis İmparatoru olarak MÖ 465 - MÖ 424 döneminde hüküm sürmüştür.

Hazırlanma ve temsiller

Artaserhas operasının prömiyer temsili 2 Şubat 1763 günü "Theatre Royal, Covent Garden" Tiyatrosunda yapıldı ve seyirci tarafından tutuldu. Bu yapım 5, 9, 12, 16, 19 ve 23 Şubatta ve 1, 14 Nisan'da tekrar temsil edildi.

Ertesi yıl bu yapım bir aralıktan sonra ikinci defa olarak sahneye konuldu. Fakat bu yapım, temsili sırasında tiyatro seyircilerinin yaptıkları protestoların ortaya çıkardıkları bir kargaşalıkla sanki bir seyirci ayaklanmasına sahne oldu. Bu temsilden hemen önce Londra tiyatro idarecileri iskontolu yarım giriş fiyatlı tiyatro bileti satışlarını kaldırdıklarını ilan etmişlerdi. 24 Şubat 1763'te verilmekte olan "Artaserhas" operasının temsilinin tam ortasında seyirciler protestoya başladılar. Önce laf atımı şeklinde olan bu protesto sonra bir ayaklanma şekline dönüştü. Seyirciler tiyatro binası müştemilatını (salon oturma koltuklarını, localara, locaları ayıran tahtadan sütun ve duvarlar, orkestra bölümü eşyalarını, pencere camlarını, şamdanları vb.) kırıp yıkıp büyük zararlar ortaya çıkardılar.

1790 yılına gelindiğinde Büyük Britanya'da Artaserhas operası 100'den daha fazla defa temsil edilmişti. Bunlardan 48'ı Dublin'de 1763-1767 döneminde verilen 48 temsil idi. Artaserhas operası Londra sahnelerine 70 yıldan uzun bir dönemde zaman zaman yeniden yapımlandı ve popüler olarak temsil edildi. Bu yeni yapımlar arasında Drury Lane Tiyatrosu (1780, 1820, 1827, 1828), Covent Garden Tiyatrosu (1813, 1827, 1828) ve St James's Tiyatrosu (1836) yapımlamalari bulunmaktadır.

Artaserhas operası partitür notalari ilk defa 1762'de basıldı, ama bu edisyonda resitatifler ve fina bulunmamakta idi. Bu eserin performansı için hazırlanan orijinal partitür notaları 1808'de Theatre Royal Tiyatrosu'nda çıkan bir yangında yanıp kayboldular. Bundan sonraki temsiller için 1813'te Bishop ve Addison'un hazırlamış olduğu kısaltılmış kopya partitür notaları kullanılmaya başladı.

Roller

Rol Ses tıpı Prömiyerde roller, 2 Şubat 1762
(Orkestra şefi:)
Sanatçı
Artaserhas Serhas'in üçüncü oğlu; Arbaces'in arkadaşi alto kastratoNicolò Peretti
Mandane Serhas'in kızı; Arbaces'in sevgilisi sopranoCharlotte Brent
Artabanes Serhas'in ordusunun komutanı general tenorJohn Beard
Arbaces Artabanos'in oğlu soprano kastrato Giusto Fernando Tenducci
Semira Artabanos'in kizi; Artaserhas'in kızı soprano Miss Thomas
Rimenes[1]Artabanesin kurmayi komutantenor George Mattocks

Artaserhas eserinde iki önemli rol, Artaserhas ve Arbaces, kastrato şarkıcılar için hazırlanmıştı. Bu tip şarkıcılar 19. yüzyılda ve sonraları ortadan kalktı. 19. yüzyılda bu eserin yapımlarında bu iki rolü erkek elbisesi giymiş ("en travesti") kadın şarkıcılar almaya başladılar. Modern yapımlar için bu kastrato sesler için genellikle kontr-tenorler kullanılmaktadır. Modern yapımlarda Artaserhas rolü için kontr-tenor sesi uygun olarak kabul edilmektedir. Fakat Arbaces rolünde çok tiz sesler gerektiği için kontr-tenor sesi uygun kabul edilmemekte ve kadın şarkıcılar bu rolü almaktadır. Örneğin 2009 Londra "Royal Operaevi" yapımda Arbaces rolü bir mezzo-sopranoya verilmiştir.

Konu Özeti [2]

Mekan: Persepolis, Pers Ahameniş İmparatorluğu bașkenti
Zaman: MÖ 444

Operanın ilk perdesi Serhas'ın Persepolis'deki sarayında ayışığı ile aydınlanmış bahçesindedir. Kralın komutanı olan Artabanos'un oğlu Arcabes ile kralın kızı olan Mandala birbirlerine âşık olmuştur. Ama Arcabes'i kendine damat olmak için uygun bulmayan Kral Serhas, Arcabes'i kentten sürgüne göndermiştir. Arcabes gizlice sürgünden dönmüştür. Mandala ile buluşmak için saray bahçesi duvarından tırmanarak bahçeye girer ve orada Mandala ile buluşur. İki genç aşık, kral Serhas'ın zulmünden şikayetçi olarak birbirlerine olan aşklarını sarmasarak ifade ederler.

Tam bu sırada Arcabes'in babası ve Kralın generali olan Artabanos elinde kanlı bir kılıç ile sahneye girer. Bir yandan Kral Serhas'ın oğlu Arcabes'i kendine uygun damat görmemesi dolayısı sinirleri atmış ve diğer yandan oğlunun kral kızı ile evlenip Kral olması düşüncesi ile Artabanos Kral Serhas'ı kılıcı ile öldürmüştür. Artabanes, oğlu Arcabes'e bu ihanetini ve kral katillliğini itiraf eder. Baba-oğul Artabanos ile Arcabes ile kılıç değiştirler ve Arcabes kralın katledilmesinde babasınca kullanlan kılıcı kendi takar.

Öldürülmüş kral Serhas'ın üçüncü oğlu olan Artaserhas yanında muhafızları ile sahneye girer. Artabanos ona babası Serhas'ın bir suikaste kurban gidip öldürülmüş olduğu haberini verir. Artaserhas'ın bu katilin kim olacağı sorusuna Artabanos bir yalanla cevap verir. Gecenin ortasında saraya ve kral odasına şüphe doğurmadan girebilecek olan kralı öldürmek için niyeti olabilecek tek kişinin Kral Serhas'ın ikinci oğlu ve Artaserhas'ın büyük kardeşi Darıus olabilecğini bildirir. Darius'u baba katili olmakla itham eder ve Artaserhas'i babasının katlinin intikamını alması gerektiğine inandırıcı olarak telkin eder. Bunu kabul eden Artaserhas saraya, Darıus'u hemen idam edip öldürmek için bir birlik gönderir.

Bir haber beklenmekte iken Artaserhas Artabanos'un kızı ve Arcabes'in kızkardeşi olan Semira'ya âşık olduğunu açıklar. Çok geçmeden Darius'un sarayda idam edilip öldürülmüş olduğu haberi gelir. Fakat Artebanos'in kurmayı olan Rimenes birden zincirlere bağlanmıs olan Arcabes ile Artaserhas huzuruna gelir. Artaserhas'a babasının ölümüne neden olan kılıcı daha üzerinde kanları bir silmeden Arcabes'in taşımakta olduğunu bulduğunu ve bu nedenle onu tutuklayarak Artaserhas huzuruna getirdiğini bildirir. Bunun üzerine Arcabes kral katili olarak tutuklanıp zindana atılıp ölüme mahkûm edilir.

Fakat Artaserhas uzun bir bir müddetten beridir Arcabes'in yakın arkadaşı olmuştur ve onun babasının katili olduğuna inanmaz. Artaserhas gizlice zindana inerek arkadaşı Arcabes'i zindandan çıkarır ve sarayın bir gizli dehlizinden kaçmasını sağlar.

Bu sırada Artabanos Rimenes ile görüşmeler yapmaktadır. Rimenes'in de Artaserhas gibi kızı Semira'ya âşık olduğunu bilmektedir. Böylece Rimenes'i kışkırtarak Artaserhas aleyhinde bir isyan çıkartmasına neden olur.

Yeni kral olarak ilan edilen Artaserhas Güneş Tapınağı'nda toplanan asiller önünde bir törene katılmıştır. Bu törende Artaserhas tebalarının hepsinin haklarını, hukuku ve tebaların derin geleneklerini savunacağına yemin etmektedir. Bu törenin önemli bir ritüeli bir kutsal kase'den özel olarak hazırlanan bir iksiri içmektir. Bunu daha önceden bilen Artabanos hazırlanan iksirin içine gayet tesirli bir zehir koymuştur ve iksiri içen zehirlenip ölecektir. Fakat Artaserhas kutsal kaseyi içmeye hazırken, birden tapınağa başlarında Rimenes bulunan ayaklanmacı askerler dolamaya başlar. Rimenes bu toern bitmeden Artaserhas'ı öldürmeye kararlıdır.

Tam bu sırada tapınakta saklanmakta olan Arcabes ortaya çıkar. Rimenes'e saldırıya geçerek onu öldürür ve böylece Artaserhas'ın öldürülmesini önlemiş olur. Bu hareketi ile Arcabes'in suçsuz olduğu kabul edilir. Artaşerhas arkadaşı olan Arbaces'e olan haayt kurtarma minnettarlığını açıkça ilan etmek için elinde tuttuğu kutsal kasedeki iksiri içme şerefini ona bağışlamak ister.

Cürümlerini hiç ifşa etmeden bu törene katılmış olan Artabanes, eğer şimdi de saklanırsa oğlunu kaybedecektir ve artabanes bu rizikoyu gözüne alamayıp töreni durdurur. Artabanes özellikle büyük suçlarını (yani Serahas'ın öldürülmesini, Rimenes'i isyana ve Artaşerhası öldürmeye teşvik etmesi ve kutsal kasenin iksirine zehir katarak Artaşerhas'ın zehirlenip ölmesini istemek, hepsini açıkça itiraf eder. Artabanoz tapınakatan zincirlerle bağlı olup tutuklanıp saray zindanına kapatılır. Herkes bu suçlarından dolayı onun idam edilmesini beklemektedir.

Fakat yeni kral olan Artaserhas kendinin sevdiği Semira'nın ve kendinin canini kurtaran Arcabes'in babaları olan Artabanos'a merhametli davranmaya karar verir, Artabanos'un tüm rütbeleri ve serveti devletçe alınır ve kendisi devlet sınırları dışına devamlı sürgüne gönderilir. Arcabes ile Mandana ve Artaserhas ile Semira saadet içinde birlikte olurlar


Seçilmiş disk ses kayıtları

Yıl Roller:
(Artaserhas, Mandane, Arbaces, Artebanes, Semira, Rimenes)
Orkestra Şefi
Orkestra, Koro
Marka
1996 (tekrar 2009) Christopher Robson,
Catherine Bott,
Patricia Spence,
Ian Partridge,
Philippa Hyde,
Richard Edgar-Wilson
Roy Goodman - The Parley of Instruments CD, Hyperion Records, CDA67051/2 (1996), CDD22073 (2009)
2010 Christopher Ainslie,
Elizabeth Watts,
Caitlin Hulcup,
Andrew Staples,
Rebecca Botton,
Daniel Norman
Ian Page - Classical Opera Company CD - Linn Records, CKD 358

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Metastasio'nun orijinal librettosundaki isim "Megabiste"
  2. ^ Bu konu özeti İngilizce Vikipedi "Artaxerxes" maddesinde ozetlenen 1828 yapimlanmasi içcin J. Cumberland, (1828)British Theater Cilt 19 makalesinden uyarlanmistir. BritisĚh Theatre 9 Kasım 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Volume 19,, 1828

Dış kaynaklar

Dış bağlantılar

  • Metastasio'nun "Artaxerxes" adlı orijinal İtalyanca libretto metni (Artaserse9 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.)
  • İMSLP Petrucci Music Library websitesi "Artaxerxes (Arne, Thomas Augustine)" maddesi [3]21 Temmuz 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce)
  • YouTube Popular Thomas Arne & Artaxerxes videos YouTube çalma listesi (playlist) [4],

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Richard Wagner</span>

Richard Wagner, Alman opera bestecisi, tiyatro direktörü, müzik teorisyeni ve yazarı.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Verdi</span>

Giuseppe Verdi, 19. yüzyıl İtalyan operası ekolünden gelen en ünlü İtalyan besteci. Tüm dünyada eserleri en çok sahnelenen opera bestecilerinden birisidir.

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Parsifal</span> Opera oyunu

Parsifal, Richard Wagner’in üç perdelik bir operası veya müzikal dramıdır. Wagner bu eserini şahsen olarak tanımlamayı tercih etmiştir. Parsifal operasının konusu çok serbest biçimde Wolfram von Eschenbach tarafından 13. yüzyılda yazılmış olan bir epik şiir olan Parzival'dir ve mitik İngiliz Kralı Artur zamanının bir şövalyesi olan Parzival'in Kutsal Kaseyi bulmak için geçirdiği serüvenleri anlatır.

Titus'un merhameti (İtalyanca:) La clemenza di Tito; Köchel Dizini KV 621) Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş bir "opera-seria" türünde opera eseridir. Opera'nın librettosu antik Romalı Suetonius'un ünlü eseri olan Sezarların hayatındaki Roma İmparatoru Titus Flavius Vespasianus'un hayatından uyarlanmış olup ünlü librettocu Metastisio tarafından ilk defa 1734de İtalyan besteci Antonio Caldera tarafından bestelenen opera eseri için hazırlanmış ve yaklaşık 40 kadar besteci tarafından da kullanılmıştır. Avusturya İmparatoru I. Leopold'un Pragda Bohemya Kralı olarak taç giyme töreni için Mozart'a sipariş verilen bu "opera-seria" eseri çok kısa bir zaman içinde bestelenmiş ve prömiyeri 6 Eylül 1791'de Prag'da Bohemya Devlet Tiyatrosunda oynanmıştır.

Serse veya I. Serhas George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto 1694'te "Nicolo Minato" tarafından "Giovanni Bononcini"'nin bestelediği "Serse" operası için hazırlanan librettonun "Silvio Stampiglia" tarafından uyarlanmasının ismi bilinmeyen bir yazar tarafından, yeniden uyarlamasıdır. Eserin prömiyer temsili 15 Nisan 1738'de King's Tiyatrosu, Haymarket, Londra'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Thomas Arne</span>

Thomas Augustine Arne, İngiliz bir bestecidir. En iyi bilinen eseri Alfred (1740) adlı müzikli oyun (masque) için bestelediği Rule Britannia adlı şarkıdır. Bestelerini Klasik opera stiline müziğine göre hazırlamıştır. Bestelediği müzik eğlendirici ve kolay anlaşılan melodiler ile dolu olmakla nitelendirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Agrippina (opera)</span>

Agrippina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto Kardinal "Vincenzo Grimani" tarafından hazırlanmıştır. Eser 1709-1710 Venedik Karnaval mevsimi hazırlanmış ve prömiyer temsili 26 Aralık 1709'da "San Giovanni Grisostomo Tiyatrosu", Venedik'te yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Royal Opera House</span>

Royal Opera House, Birleşik Krallık'ta Londra merkezinde Covent Garden Meydanı ve Bow Street'te bulunan bir opera evi ve bale gibi görsel sanatlar temsil yeridir. 2256 kişilik seyirci kapasiteli büyük bina, çok kere 1732'de ilk defa zaman orada bulunan tiyatronun ismine atıfla kullanılan ismi ile, "Covent Garden Tiyatrosu" diye de anılır.

<i>LOrmindo</i>

L'Ormindo Venedik'li besteci Francesco Cavalli tarafından "Giovanni Faustini"'nun,librettosuna göre hazırlanmış 1 prolog ile 3 perdelik "favola dramatica musicale" janrında olan opera eseridir. Prömiyer temsili 1644'te Teatro San Cassiano, Venedik'te yapılmıştır. Eserin orijinal partisyon notaları, Venedik'teki Marciana Millî Kütüphanesi'nde bulunur.

<span class="mw-page-title-main">Giulio Cesare</span> Georg Friedrich Handelin üç perdelik operası

Giulio Cesare (Giulio Cesare in Egitto HMW27 dizini), George Frideric Handel tarafından 1723'te İngiltere "Kraliyet Muzik Akademisi" için bestelenmiş üç perdelik dramma per musica janrında bir opera eseridir. Libretto "Giacomo Francesco Bussani" tarafından 1676'da "Antonio Sartorio"'nun bestelediği aynı adlı "Giulio Cesare" operası için hazırladığı librettodan "Nicola Francesco Haym" tarafından uyarlanmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Faust (Gounod)</span>

Faust Fransız opera bestecisi Charles Gounod tarafından bestelenmiş 5 perdelik bir "Grand opera" türünde opera eseridir. Eserin librettosu Fransızca olarak "Jules Barbier" ve "Michel Carre" tarafından Care'nin "Faust et Marguerite" adlı tiyatro oyunundan ve bu oyun ise gayet serbest olarak tanınmış Alman yazar Johann Wolfgang von Goethe'nin Faust: I. Kısım'ından uyarlanmıştır. Bu opera eserinin prömiyeri Paris'te Boulevard du Temple üzerinde bulunan "Théâtre Lyrique " tiyatrosunda 19 Mart 1859'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Semele (opera)</span>

Semele George Frideric Handel tarafından, liberettosu İngilizce olarak hazırlanmış ve prömiyeri 10 Şubat 1744'te Londra Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiş 3 perdeden oluşan bir 'müziksel dram' veya opera ve oratoryo.

<span class="mw-page-title-main">Köy Falcısı</span>

Köy Falcısı bestesi ve librettosu Jean-Jacques Rousseau tarafından Fransizca olarak hazırlanmış bir perdeden oluşan, intermezzo buffo janrında bir kısa opera eseri.

Artaserhas sözcüğü aşağıdaki anlamlara gelebilir:

<span class="mw-page-title-main">I. Artaserhas</span> Ahameniş İmparatorluğunun Altıncı Kralı

I. Artaserhas (Antik İranca: Artaxšaça. Bu ismin antik Grek formu babasının I. Serhas ismini taşımasından ortaya çıkartılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tancredi</span>

Tancredi Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik opera seria veya "kahramanlik melodrami " janrindan opera eseridir.Gaetano Rossi tarafından yazılan İtalyanca libretto Voltaire tarafından 1760'ta Fransızca yazılan Tancrède adlı bir tiyatro oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 9 Mayıs, 1812'de Venedik'te Fenice Tiyatrosu'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Armide (Gluck)</span>

Armide, Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 5 perdelik bir trajik operadır. Librettosu "Philippe Quinault" tarafından Fransızca olarak Torquato Tasso'nun (d.1544-o.1596) "Gerusalemme liberata [(Kurtarılmış Kudüs)(1581)]" epik şiir eserinden uyarlanarak yazılan eserin prömiyer temsili 23 Eylul 1777'de Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından verilmiştir. Bu eser Gluck'un Fransız opera sahnesinde temsil edilen 5. opera eseri olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">İphigenia Aulide'de</span>

İphigenia Aulide'de Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 4 perdelik bir trajedik opera. Eserin librettosu Nicolas-François Guillard tarafından Fransızca olarak tanınmış Fransız trajedi yazarı Jean Racine'in antik Yunan mitinden uyarlanarak yazdığı "İphigenie (1674)" trajedisinden uyarlanarak yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 19 Nisan 1774'te Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından yapılmıştır. Bu eser Fransız opera sahnesinde temsil edilen ilk Fransızca opera eseri olmuştur.

<i>Opera seria</i>

Opera seria, 1710'lardan 1770'lere kadar Avrupa'da baskın olan İtalyan operasının asil ve "ciddi" tarzını ifade eden bir İtalyan müzikal terimidir. Terimin kendisi o zamanlar nadiren kullanılıyordu ve ancak opera seria demode olduktan ve tarihi bir tür olarak görülmeye başladıktan sonra yaygın bir kullanıma kavuştu. Opera seria'nın popüler rakibi, fikrini doğaçlamaya dayanan commedia dell'arte'den alan Opera Buffa'dır. İtalyan opera seria sadece İtalya'da değil, neredeyse tüm Avrupa'da ve ötesinde bestelendi. Saray operasının yerleşik hale geldiği Avrupa'daki ana merkezler arasında Varşova, Münih, Londra, Viyana, Dresden ve diğer Alman konutlarında, Saint Petersburg, Madrid ve Lizbon gibi şehirler vardır. Opera seria, Fransız operasının ulusal türünün tercih edildiği Fransa'da daha az popülerdi. Opera seria'nın ünlü bestecileri arasında Alessandro Scarlatti vardı. Opera seria'nın ünlü bestecileri arasında Alessandro Scarlatti, George Frideric Handel, Antonio Vivaldi, Nicola Porpora, Leonardo Vinci, Johann Adolph Hasse, Leonardo Leo, Francesco Feo ve 18. yüzyılın ikinci yarısında Christoph Willibald Gluck, Niccolò Jommelli, Josef Mysliveček, Tommaso Traetta ve Wolfgang Amadeus Mozart gibi isimler bulunur. Dönemin açık ara en başarılı librettisti Metastasio olup, diğerleri Apostolo Zeno, Silvio Stampiglia, Antonio Salvi, Paolo Antonio Rolli, Pietro Pariati, Pietro Ottoboni, Stefano Benedetto Pallavicino, Nicola Francesco Haym, Domenico Lalli, Giovanni Claudio Pasquini, Ranieri de' Calzabigi ve Giovanni Ambrogio Migliavacca gibi isimlerdir.