İçeriğe atla

Armida (Haydn)

Armida

Operanın librettosunun 1784 baskısının ön sayfası
MüzikJoseph Haydn
LibrettoNunziato Porta
Gala26 Şubat 1784
İlk gösterim yeriEszterháza Sarayı, modern Macaristan
Oyuncular
  • Armida - bir Sarazen büyücü kadın, soprano
  • Rinaldo - bir şövalye, tenor
  • Zelmira - Mısır Sultanı'nın kızı, Armida'nın destekcisi, soprano
  • Idreno - Sarazenlerın hükümdarı, bariton
  • Ubaldo - Rinaldo'nun arkadaşı, tenor
  • Clotarco - bir şövalye, tenor


Armida (Hob. dizini: XXVIII/127), bestesi Joseph Haydn tarafından, büyük olasılıkla "Nunziato Porta"'nun Torquato Tasso'nun 1581'de yazmış olduğu Gerusalemme liberata (Kurtarılan Kudüs) adlı şiirinden uyarlanarak İtalyanca olarak yazılmış olduğu libretto kullanılarak, hazırlanmış 3 perdelik "dramma heroico" janrında bir operadır. Prömiyer temsili 26 Şubat 1784'te modern Macaristan'da Eszterháza'da saray tiyatrosunda yapılmıştır.

Hazırlanma ve temsiller

Armida operası Joseph Haydn'in Esterhazy'ler için müzik direktörülüğü görevinde iken hazırlayıp Estrehaza Sarayı Tiyatrosu'nda yapımlanan son opera eseri oldu. Esterhazy'ler için bu operadan bir önce olarak Haydn 1782'de "Orlando Paladino" adlı bir opera eseri yapımlamıştı. Esterhazy'lerin opera librettoları yazmak için şair olan görevli istihdam etme imkanları azdı. J. Haydn'ın "Orlando Paladino eserinin konusu ve librettosu Ariosto'nun 1532'de basılan "Orlando Furiosa (Çılgın Orlando)" adlı epik şiirden uyarlanmıştı. J.Haydn 1733'te yeni bir opera eseri hazırlamak için yine önemli bir 16. yüzyıl epik şiirinden, yani Torquato Tasso'nun "Gerusalemme liberata (Kurtarılan Kudüs)" eserinden uyarlamaya başvurdu. Bu eserine İtalyanca olan librettosu "Nunziato Porta" tarafından hazırlandı. Esterhaza Sarayı Tİyatrosu için Armida operasının yapımının ilk temsili 26 Şubat 1784'te oynandı. Bu Esterhaza Saray Tiyatrosu'nda bu yapım 1784-1788 döneminde 54 defa temsil edildi. 1809'da ölen, Haydn yaşamakta iken bu eser Bratislava (Almanca:Pressburg), Budapeşte, Torino ve Viyana operaevlerinde yapımlanıp temsil edilmişti. Haydn şahsen Armida operasının hayatında bestelediği en güzel opera eseri olduğunu söylediği belgelenmiştir.[1]

Ama 19.yüzyılda ve 20.yüzyıl ilk yarısında Joseph Haydn'in diğer opera eserleri gibi "Armida" operası da Avrupa ve dünya operaevleri repertuvarlarında hiç bulunmayıp unutulur oldu. Bu eserin 20. yüzyılda ilk yapımlanıp tekrar yaratılması 1968'de Köln'de bir konser olarak temsil edilmesi ile başladı. Sonra Bern Operaevi'nde yapımlandı.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyerde roller, 26 Şubat 1784
(Orkestra şefi:Joseph Haydn)
Armida, bir Sarazen büyücü kadınsopranoMetilda Bologna
Rinaldo, bir şövalyetenorProspero Breghetti
Zelmira, Mısır Sultanı'nın kızı, Armida'nın destekcisisoprano Costanza Valdesturla
Idreno, Sarazenlerin hükümdarıbaritonPaolo Mandini
Ubaldo, Rinaldo'nun arkadaşıtenor Antonio Specioli
Clotarco, bir şövalyetenor Leopoldo Dichtler

Konu özeti

Perde I

Sahne 1

Şam'daki Sarazenler hükümdarlık sarayında toplantı salonu

Birinci Haçlı Seferi'nde Sarazenlerin hükümdarı İdreno Haçlı ordusunun Ürdün Nehri'ni geçmelerinden huzursuz duymaktadır. Sarazen büyücü kadın Armida bu Haçlı ordusuna karşı durmuş ve onları durdurmayı başarmıştır. Ama bu başarının ne kadar devamlı olacağı şüphelidir. Ancak Armida Haçlı şövalye Rinaldo'nun aşkını da kendi üzerine çekebilirse, onun bu başarının süreli olacağından Sarazenler emin olabileceklerdir. Şu anda Rinaldo, onu hiç aklından çıkrarmacasına Armida'ya aşık görülmektedir. Bundan dolayı Rinaldo, hükümdar İdreno'ya söz verip eğer Armida'nın kendi eşi olmasını sağlarsa kendinin eski bağlı olduğu Haçlı şövalyelere karşı savaşmaya hazır olacağını bildirmiştir. Eğer Rinaldo Haçlılara karşı yapmaya söz verdiği bu savaşta başarı kazanırsa, hükümdar İdreno hükümdarlıktan Rinaldo lehine feragat edeceğini ve onun Armida'nın kocası olmasını sağlayacağına yemin etmiştir. Armida şövalye Rinaldo'nun kendine hiçbir zarar gelmeden başarılı olmasına dua etmektedir.

Sahne 2

Dik yamaçlı bir tepe üzerindeki Armida'nın kalesi

Haçlı şövalyeler Ubaldo ve Clotarco, yoldaşları oldukları Rinaldo'yu Armida'nın kenetinden kurtarmak için planlar yapmaya başlamışlardır. Armida Haçlılar ordugahına onlarla görüşmek üzere yakın destekçisi ve Mısır hükümdarının kızı olan Zelmira'yı göndermiştir. Fakat Zalmira orada şövalye Clotarco ile karşılaşmış ve bu Haçlı şövalyeye âşık olmuştur. Bunun için Zalmira eğer aşkına karşılık verirse Clotarco'ya yardım edip onun Haçlı ordugahından hiç zarar görmeden ayrılmasını sağlayabileceğini belirtmiştir.

Sahne 3

Armida'nın kalesinde yaşadığı daire

Rinaldo büyülü kaleye karşı ilerleyen Haçlı şövalyelerin cesaret ve kahramanlığına gıpta etmektedir. Ubaldo Rinaldo'ya bu kalenin ve sahibinin kendini büyülediğini ve bu büyünün etkisinden ayrılmak için Rinaldo'nın gayret göstermesi gerektiğini bilirir. Eğer bunu yapmazsa bir Hristiyan olarak dinin gereklerine kayıtsız bir kişi olacağını da ona söyler. Rinaldo yaptıklarından bir Hristiyan inançlı kişi olarak tövbekar olmakla beraber, Armida'nın büyüsünün gücünden kendini kurtarmaktadır.

Perde II

Sahne 1

Armida'nın kalesindeki bahçe.

Hükümdar İdreno Armida'nın kalesine hücuma gelmekte olan Haçlılara karşı bir pusu kurmayı planlamaktadır. Zelmira İdreno'yu bu pusu planını uygulamaktan vazgeçirmeye çalışmaktadır ama bunda başarısız olur. İdreno Clotraco'nun Armida tarafından büyülenmiş Haçlı şövalyelerinin büyülerinin kaldırılması talebini yapmacıktan kabul eder görünür. Buna uygun olarak Rinaldo hiç gönülsüzce Ubaldo ile birlikte kaleden ayrılır. Armida bu gelişmeye karşı olup gayet kızgın olduğunu belirtir.

Sahne 2

Haçlılar ordusu ordugahı

Ubaldo ordugahta Rinaldo'yu gayet çoşkunlukla karşılar. Rinaldo Sarazenlere karşı savaş yapmaya hazırlanmaya başlar. Armida ona Rinaldo'nun kendine olan derin aşkını ve Rinaldo'nın onu korumak için verdiği sözlerini ve yeminlerini hatırlatır. Fakat Rinaldo savaş için hazırdır. Ubaldo ve diğer Haçlı şövalyeler ve askerlerle Sarazanlere karşı savaş için ordugahtan ayrılır.

Perde III

Sahne 1

Büyük bir mersin ağacı ve etrafındaki kasvetli bir koruluk

Rinaldo Sarazen büyücü Armida'nın gizli büyü güçlerini bu korulukta bulunan bu büyük mersin ağacından aldığını öğrenmiştir ve bu ağacı kesmeye hazırlanır. Zelmira bir grup peri nemf ile ortaya çıkarak onu Armida'ya dönmeye ikna etmeye çalışır ama bu ikna girişimleri sonuçsuz kalır. Rinaldo elindeki baltayı tam mersin ağacına vurmaya hazır iken birden ağaç içinden gayet pejmurde kıyafetli ve bezgin Armida çıkar ve onu karşına alır. Armida sevdiği Rinaldo'ya bir zarar verip öldürmeyi kendinde bulamaz. Rinaldo bir büyük balta darbesi ile kocaman mersin ağacını yere devirir. Büyülü mersin ağacı ve etrafında bulunan büyülü koru birden ortadan kaybolurlar.

Sahne 2

Haçlılar ordusu ordugahı

Haçlılar ordusu Serazenlere bir büyük meydan savaşına hazırlanırlar. Armida tekrar ortaya çıkar ve Rinaldo'yu gittiği her yerde ve nerede olursa takip edip kovalayacağına yemin eder. Rinaldo o mevkiden ayrılmakta iken Armida ateş dolu bir at savaş arabasını onun izini takibe gönderir.

Orkestradaki çalgılar [2]

Haydn, bu eserin partitur notalarında şu küçük orkestrayı öngörmüştür:

Eserdeki müziksel parçalar [2]

Perde I

  • Sahne 1 *

- Arya (Rinaldo) Vado a pugnar contento
- Resitatif (Idreno, Armida, Rinaldo) Amici, il fiero Marte
- Arya (Idereno) Se dal suo braccio oppresso
- Resitatif (Idreno, Armida) Armida, ebben, che pensi?
- Eşli resitatif (Armida):"Partì Rinaldo; ed ebbe core Armida
- Arya (Armida) Se pietade avete, oh numi.

  • Sahne 2 *

- Marş Valorosi compagni, nuovi perigl'
'
- Arya (Ubaldo) Dove son? Che miro intorno?
- Eşli resitatif (Ubaldo) Qual turbamento ignoto
- Resitatif (Clotarco, Ubaldo) Signor, ingombro è il monte
- Resitatif (Zelmira, Clotarco) Ah si scenda per poco
- Arya ((Zelmira) Se tu seguir mi vuoi.

  • Sahne 3 *

- Resitatif (Idreno, Armida) Dunque fur vane (br/> - Resitatif (Armida, Rinaldo) Quanto del suo maggiore
- Resitatif (Rinaldo, Ubaldo) E perché vuole Armida
- Eşli resitatif (Rinaldo, Armida) Oh amico! Oh mio rossor!
- İkili (Armida, Rinaldo) Cara, sarò fedele.

Perde II

  • Sahne 1 *

- Resitatif (Idreno, Zelmira) Odi, e serba il segreto
- Arya (Zelmira) Tu mi sprezzi, e mi deridi
- Resitatif (Idreno, Clotarco) No, non mi pento
- Arya (Clotarco) Ah, si plachi il fiero nume
- Resitatif (Idreno, Ubaldo) Va pur, folle
- Arya (Idreno) Teco lo guida al campo
- Resitatif (Ubaldo, Rinaldo) Ben simulati
- Resitati (Rinaldo, Armida) Amiche sponde, addio!
- Eşli resitatif (Rinaldo) Armida... Oh affanno! Armida... Ah
- Resitatif (Ubaldo, Rinaldo) Ah Rinaldo
- Resitatif (Rinaldo) Lasciarla, oh Dio!
- Arya (Rinaldo) Cara, è vero, io son tiranno
- Eşli resitatif (Armida) Barbaro! E ardisci ancor
- Arya (Armida) Odio, furor, dispetto.

  • Sahne 2 *

- Rezitatif (Ubaldo, Rinaldo) Eccoti alfin, Rinaldo
- Arya (Ubaldo) Prence amato, in questo amplesso
- Resitatif (Rinaldo, Armida) Ansioso già mi vedi
- Resitatif (Ubaldo, Armida, Rinaldo) Che veggo! Armida qui!
- Üçlü Partirò, ma pensa, ingrato.

Perde III

  • Sahne 1 *

- Resitatif (Rinaldo, Ubaldo) Al Ciel pietoso
- Eşli resitatif (Rinaldo) Questa dunqu'è la selva? E dov'è il foco?
- Arya (Zelmira) Torna pure al caro bene
- Eşli resitatif (Rinaldo) Qual tumulto d'idee m'eccita in seno
- Arya (Armida) Ah, non ferir: t'arresta
- Eşli resitatif (Rinaldo, Armida) Che inopportuno incontro!
- Arya (Rinaldo) Dèi pietosi, in tal cimento
- Eşli resitatif (Rinaldo) Ed io m'arresto? Che viltà!.

  • Sahne 2 *

- Resitatif (Ubaldo, Rinaldo, Armida, Idreno, Zelmira) Fermate. Utile sia breve dimora
- Marş Ho vinto. Già sento il core a rimettersi
- Finale (Armida, Zelmira, Rinaldo, Clotarco, Ubaldo, Idreno) Astri che in ciel splendete.

Seçilmiş disk kayıtları [3]

Yıl Roller
(Armida, Rinaldo, Zelmira
Idreno, Ubaldo, Clotarco)
Opera evi ve Orkestra,
Orkestra şefi
Marka
1978 Jessye Norman,
Claes-Håkan Ahnsjö,
Norma Burrowes,
Samuel Ramey,
Robin Leggate,
Anthony Rolfe Johnson
Lausanne Oda Orkestrası
Antal Doráti
CD Philips 6769 021
2000 Cecilia Bartoli,
Christoph Prégardien,
Patricia Petibon,
Oliver Widmer,
Scot Weir,
Markus Schäfer
Concentus Musicus Vıyana
Nikolaus Harnoncourt
CD Teldec 81108-2

Kostümler galerisi

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  • Bu madde kısmen İngilizce Wikipedia "Armida_(Haydn)" maddesi kaynaklıdır. [2]24 Aralık 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce)
  1. ^ Lang, Paul Henry, (1932), "Haydn and the Opera" The Musical Quarterly, Cilt:10(2): Sayfa: 274-281 (İngilizce)
  2. ^ a b Librettidopera.it websitesinde "Armida 1784" maddesinde bu operanın orijinal İtalyanca librettosu. Online: [1] 14 Kasım 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İtalyanca)
  3. ^ Armida 1 Eylül 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Disk kayıtları kaynakları

Dış kaynaklar

Dış bağlantılar

  • "IMSLP.org" websitesinde Armida, Hob.XXVIII:12 (Armida, Hob.XXVIII:12 (Haydn, Joseph)) maddesinde sesler için ve tüm eser için partitür notaları ve genel enformasyon, Online: Hob.XXVIII:12 (Haydn, Joseph))[] (İngilizce)
  • Librettidopera.it websitesinde "Armida 1784" maddesinde bu operanın orijinal İtalyanca librettosu. Online: [3]14 Kasım 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İtalyanca)
  • YouTube websitesinde "F. J. Haydn - Armida Hob. XXVIII:12" maddesinde opera eserinin tümünün audio kaydı. Online: [4] (Erişim tarihi:1.9.2017).


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Cosi fan tutte</span> Cosi Fan Tutte Operasının konusu

Così fan tutte, Wolfgang Amadeus Mozart tarafından hazırlanmış 2 perdelik bir opera buffa eseridir. Eserin librettosu Lorenzo da Ponte yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Giyom Tell (opera)</span>

Giyom Tell İtalyan asıllı besteci Gioacchino Rossini tarafından hazırlanmış 4 perdelik bir lirik operadır. Eserin librettosu Fransızca olarak, Frederich Schiller'in ayni Giyom Tell adını taşıyan oyunundan uyarlanarak, Etienne de Jouy ve Hippolyte Bis tarafından yazılmıştır. Opera eserinin prömiyeri 3 Ağustos 1829'da Parisde Théâtre de l'Académie Royale de Musique sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Don Pasquale</span> İtalyan operası

Don Pasquale İtalyan besteci Gaetano Donizetti tarafından hazırlanmış opera buffa, yani komik opera, janrında üç perdelik bir operadır. Eserin librettosu İtalyanca olarak "Stefano Pavesi"'nin Ser Marcantonio adlı oyunundan uyarlanarak Angelo Anelli'in hazırladığı librettodan esinlenerek "Giovanni Ruffini" tarafından yazılmıştır. Operanın prömiyer yapımı 3 Ocak 1843de Paris'te "Théâtre Italien" tiyatrosunda yapılmıştır. Devlet Opera ve Balesi, Ankara Opera Sahnesi'nde ilk defa 1955'te temsil edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Rinaldo (opera)</span>

Rinaldo, 1711 yılında George Frideric Handel tarafından hazırlanan 3 perdelik İtalyan operası. Aaron Hill librettosunu, Giacomo Rossi senaryosunu yapmıştır. Operanın prömiyeri 24 Şubat 1711 yılında Londra'daki Haymarket Kraliyet Tiyatrosu'nda olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Giulio Cesare</span> Georg Friedrich Handelin üç perdelik operası

Giulio Cesare (Giulio Cesare in Egitto HMW27 dizini), George Frideric Handel tarafından 1723'te İngiltere "Kraliyet Muzik Akademisi" için bestelenmiş üç perdelik dramma per musica janrında bir opera eseridir. Libretto "Giacomo Francesco Bussani" tarafından 1676'da "Antonio Sartorio"'nun bestelediği aynı adlı "Giulio Cesare" operası için hazırladığı librettodan "Nicola Francesco Haym" tarafından uyarlanmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Attila (opera)</span> Giuseppe Verdinin bir operası

Attila, İtalyan opera bestecisi Giuseppe Verdi'nin bestelediği bir prolog ve üç perdeden oluşan bir opera eseridir. İtalyanca libretto "Temistocle Solera" tarafından, 1809'da "Zacharias Werner" tarafından hazırlanmış olan Almanca "König der Hunnen" isimli bir tiyatro oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu opera eserinin prömiyer temsili 17 Mart 1846'da Venedik Fenice Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">I Lombardi alla prima crociata</span>

I Lombardi alla Prima Crociata, Giuseppe Verdi'nin ilk gösterimi 11 Şubat 1843 tarihinde Milano Teatro alla Scala'da yapılan dört perdelik opera çalışmasıdır. Tommaso Grossi'nin epik şiirinden esinlenerek yaratılan bu çalışmanın İtalyanca librettosunu Temistocle Solera yazmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Rodelinda (opera)</span>

Rodelinda, regina de' Longobardi George Frideric Handel tarafından ilk defa Royal Academy of Music şarkıcıları için bestelenmiş 3 perdeden oluşan opera seria janrında bir opera. Eserin libretto'su Nicola Francesco Haym tarafından İtalyanca hazırlanmış ve 1710'da Giacomo Antonio Perti'nin bestelediği opera için Antonio Salvi'nin İtalyanca liberttosundan uyarlanmıştır. Salvi ise liberettosunu 1653'te Fransız tiyatro eseri yazarı Pierre Corneille'in hazırladığı ve konu olarak 7.yüzyılda İtalya'ya yerleşmiş Lombardlar' ın kralı Perctarit'ın hayatını ele alıp işleyen, Pertharite, roi des Lombards adlı trajediyaya dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Acis ve Galatea (Handel)</span>

Acis ve Galatea George Frideric Handel tarafından, librettosu John Gay tarafından İngilizce olarak hazırlanmış bir "müziksel eğlence" tipi. Bu eser ilk olarak 1718'de Handel tarafından yapımlanarak bir perde olarak ana pastoral konulu bir mask veya semi-opera eseri olarak temsil edilmiştir. 1732'de Handel bu eserdeki müziksel parçaları ve yeni hazırladığı ek parçaları birleştirerek Londra'da temsiller yapan bir İtalyan Opeara trüpü için 3 perdelik bir "serenata" olarak hazırlamıştır. Handel bu eseri hazırlamakta iken yazdığı bir notta eseri bir "küçük opera" olarak nitelendirmiştir. Genel olarak bir "müziksel eğlence" olarak isimlendirilmektedir. İngilizce opera konusunda en önemli otoriter kaynak eseri olarak kabul edilen "New Grove Dictionaray of Music" ise bu eseri oratoryo olarak isimlendirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">İyi Tabiatlı Kız</span> Niccolò Piccinni operası

İyi Tabiatlı Kız, bestesi Niccolò Piccinni tarafından, librettosu Carlo Goldoni tarafından İngiliz yazar Samuel Richardson'un yazdığı "Pamela or Virtue Rewarded" romanından uyarlanarak İtalyanca olarak hazırlanmış, üç perdeden oluşan, dramma giocoso janrında bir opera buffa eseri. Eserin prömiyer temsili 6 Şubat 1760'ta Teatro delle Dame, Roma'da yapılmıştir ve bu temsilde tüm roller erkek şarkıcılar tarafından oynanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">La finta giardiniera</span>

Finta Giardiniera İtalyanca adı ile genellikle anılan; Türkçe adı Bahçıvan Taklidçisi Genç Kız olan, bestesi daha 18 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından, İtalyanca liberettosu tartışmalı olarak günümüzde Giuseppe Petrosellini'ye atıfedilen ama uzun bir dönem Ranieri de Cazalbigi'ye atıflı olan bir uvertür ve 3 perde ihtiva eden bir opera buffa janrında opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Tancredi</span>

Tancredi Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik opera seria veya "kahramanlik melodrami " janrindan opera eseridir.Gaetano Rossi tarafından yazılan İtalyanca libretto Voltaire tarafından 1760'ta Fransızca yazılan Tancrède adlı bir tiyatro oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 9 Mayıs, 1812'de Venedik'te Fenice Tiyatrosu'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Elizabet, İngiltere kraliçesi</span>

Elizabet, İngiltere kraliçesi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik dramma per musica janrinda operadır. Eserin librettosu, İngiliz yazar "Sophie Lee" tarafından İngiltere Kraliçesi I. Elizabeth'in hayatı hakkında İngilizce yazdığı tarihsel roman olan The Recess, or a Tale of other Times (1783-1785) adlı eserinden uyarlanarak İtalyanca Carlo Federici tarafından hazırlanmış Il paggio di Leicester (Leicester'in Genç Erkek Hizmetlisi adli tiyatro oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Giovanni Schmidt tarafından yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 4 Ekim 1815'te Napoli'de San Carlo Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ayda Dünya</span>

Ayda Dünya Hob. dizini: 28-7, libretto'su 1750'de Carlo Goldoni tarafından İtalyanca yazılmış; besteci Joseph Haydn tarafından hazırlanmış "opera buffa" janrında bir 3 perdelik operadır. İlk temsili 3 Ağustos 1777'de modern Macaristan'da Eszterháza'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Falstaff (Salieri)</span>

Falstaff veya Üç Șaka İtalyan asıllı ama Viyana'da çalışıp yaşayan Antonio Salieri tarafından bestelenmiş iki perdelik, bazen "dramma giocoso" janrında olarak nitelendirilen, bir opera eseridir. Eserin librettosu İngiliz oyun yazarı William Shakespeare'in Windsor'un Şen Kadınları tiyatro komedi oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Carlo Prospero De Franceschi tarafından hazırlanmıştır. Eserin prömiyer temsili 3 Ocak 1799'de Viyana'da Theater am Kärntnertor'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sevil Berberi (Paisiello)</span>

Sevil Berberi Opus:R 1.64, libretto'su İtalyanca olarak "Giuseppe Petrosellini" tarafından Fransız Pierre Augustin Caron de Beaumarchais'nin yazdığı "Le Barbier de Séville" adlı komedi tiyatro oyunundan uyarlanarak yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "dramma giocoso" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili 26 Eylül 1782'de Sankt-Peterburg Rusya'da Ermitaj Sarayı'nda "Zimnevo Dvortsa" salonunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Hırsız Saksağan</span>

Hırsız Saksağan, Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik melodram opera semiseria janrında bir operadır. Giovanni Gherardini tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal "Louis-Charles Caigniez" ve "Jean-Marie-Théodore Baudouin" tarafından Fransızca olarak hazırlanmış La Pie voleuse, ou la Servante de Palaiseau oyunundan uyandırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Semiramide</span>

Semiramis, Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik melodramo tragico janrında bir operadır. Gaetano Rossi tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal Voltaire tarafından Fransızca olarak hazırlanmış Semiramis trajedi oyunundan uyandırılmıştır ve bu trajedi ise "Asurlu Semiramis" mitine dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Armide (Gluck)</span>

Armide, Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 5 perdelik bir trajik operadır. Librettosu "Philippe Quinault" tarafından Fransızca olarak Torquato Tasso'nun (d.1544-o.1596) "Gerusalemme liberata [(Kurtarılmış Kudüs)(1581)]" epik şiir eserinden uyarlanarak yazılan eserin prömiyer temsili 23 Eylul 1777'de Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından verilmiştir. Bu eser Gluck'un Fransız opera sahnesinde temsil edilen 5. opera eseri olmuştur.