Aristide Maillol
Aristide Maillol | |
---|---|
Genel bilgiler | |
Doğum adı | Aristide Joseph Bonaventure Maillol |
Doğum | 8 Aralik, 1861 Banyuls-sur-Mer, Pyrénées-Orientales, Fransa |
Ölüm | 27 Eylul 1944 Banyuls-sur-Mer, Pyrénées-Orientales, Fransa |
Uyruk | Fransız, Katalan asıllı |
Alanı | Heykel, grafiker ve dokuma duvar halısı yapımcısı. |
İmzası | |
Aristide Maillol (8 Aralık 1861; Banyuls-sur-Mer, Pyrénées-Orientales, Fransa - 27 Eylül 1944; Banyuls-sur-Mer, Pyrénées-Orientales, Fransa), Katalan asıllı Fransız heykeltıraş, grafiker ve dokuma duvar halısı yapımcısı.
Yaşam ve sanatı
Maillol Fransa'nın 1861 de güney-doğusunda Pirene Dağları kuzeylerinde Roussillon adlı bölgede doğdu. Bu bölgede Katalanlar yaşamakta ve devletçe hoş karşılanmamakla beraber Katalanca konuşulmaktaydı. Maillol'un ailesi bu gruba dahildi ve Katalanca konuşmaktaydı.
Genç yaşlarda ressamlığa merak sardı. Lise eğitimini Perpignan'da "Francois Arago Lisesi"'nde yaptı. 1881'de sanat eğitimi almak için Paris'e geldi. Çeşitli güzel sanat akademilerine müracaat ettikten sonra 1885'te École des Beaux-Arts tarafından kabul edildi. Bu akademide resim öğrenirken kendine en etkili olan hocaları Jean-Léon Gérôme ve Alexandre Cabanel idi. Hazırladığı ilk resimlerinde kendi çağından arkadaşları olan Pierre Puvis de Chavannes ve Paul Gauguin etkileri de açıkça görülür.
Arkadasları, özellikle Gaugin, onu dekoratif sanatlara ilgilendirmeye başladılar. Bu dekoratif sanatlara olan ilgisi onu dokuma duvar halısı hazırlama sanatına yönletti. 1893'te Mailliol doğum kasabası olan Banyuls'ta bir dokuma duvar halısı atölyesi açtı. Bu atölye çok geçmeden çok yüksek teknik ve estetik nitelik gösteren eserler üretmesi ile ün yaptı. Bu sırada Malliol bu çok eski sanatı yeniden yaratmak için derin araştırma yapmaktaydı. Kullanmak istediği eski antik tabii boyaları bulmak için bir yerel eczacıdan sağladığı eski bir yazma kitap ile bir yerel bir şifalı bitki arayıcı biri ile birlikte dağları, yamaçları gezdiği bildirilir. Bu şifalı bitki arayıcı genç kız (Clothilde Narcisse) ile çok geçmeden evlendi ve ilk çocukları Lucien doğdu. Dokuma duvar halı üretimi başarılı olmakla beraber daha çok uygulamalı ve ticarî bir uğraş olduğu için Mailliol'un sanat hevesini karşılayamamaktaydı. 1895'te küçük pişmiş toprak heykelcikler yapmaya başladı ve heykelciliğe merakı gittikçe arttı ve dokuma duvar halıcılığına odaklanmaktan ayrılmaya başladı. Evlenip çocukları olunca Mailiol ailesi ile Paris'e geri döndü ve çalışmalarını heykelcilik üzerine odaklandı. Paul Gaugin ve Monfreid Daniel ile "Nabiler" post-empresyonist akımına girdi ve heykeltıraş ve ünlü öğretmen Antoine Bourdelle'in derslerine gitmeye başladı.
Maillol bu etkiler altında klasik formda heykeller hazırlamaya başladı. 1899'da Rumen Prenses Bibescu Mailloil eserlerinin ilk patronu oldu ve onun çalışmalarına malî destek sağlamaya başladı. İlk büyük şahsi sergisi 15-30 Haziran 1902'de Paris'te "Vollard Galerisi"'nde yapıldı. Daha sonra eserleri satılmaya başladı. 1902'den itibaren Kont Kessler ve 1909'da Rus koleksiyoncusu İvan Morozov patronları oldu. 1905 Paris'te "Automn Lounge" sergilediği La Méditerranée (Akdeniz) heykeli büyük ilgi çekti. Kessler'e Le Désir (Arzu) ve Le Cycliste (Bisikletçi) heykellerini, Morozov'a Les Quatre saisons (Dört mevsim) eserlerini 1909'da sattı.
Hayatta iken Maillol'un en önemli eser sergileri 1913'te Hollanda'da Rotterdam'da; 1925'te Buffalo (ABD)de, 1933'te İsviçre'de Basle'de retrospektif ve 1937'de büyük retrospektif sergi Paris'te Maillol Petit Palais'te adı altında açılmıştır.
1939'da La Riviere (Nehir) adlı eserini bitirdi ve Eylül'de doğum yeri olan Banyuls şehrine çekildi. 1940'ta Harmonie adlı eserini burada hazırlamaya başladı ama bunu bitiremedi. 7 Eylül 1944'te bir fırtınalı günde ressam Raoul Duffy'yi ziyaretten dönmekte iken yolcu olarak bindiği bir otomobil Banyuls'un birkaç km dışında yoldan çıkıp devrildi ve 83 yaşında olan Malliol bu kazada öldü. Mezarı bu kaza olduğu yerdedir.
Maillol'un kaza geçirdiği mevkide 1994'te Musée Malliol adlı bir müze açılmıştır ve heykellerinin bazıları ve eskizleri bu müzede sergilenmektedir. Maillol'un son modeli olan ve hayatının son 10 yılında bir yakın platonik arkadaşı olan Dina Viernay'in gayretleri ile Maillol'un Paris'te bulunan atölyesi 1995'te Musée Maillol adı ile açılmış ve Maillol'un eserlerini çoğu bu müzede sergilenmektedir.
Eserlerinin halk açık sergilenmesini sağlamayı da tercih etmekteydi. 1909 La Méditerranée (Akdeniz) heykelini doğum yerine yakın Perpignan şehrine 1870 harbi ölüleri anısı anıtı parçası olarak bağışladı. 1912'de Paul Cézanne adına açılan bir anıt hazırlamıştır. Birinci Dünya Savaşı ölüleri anısına hazırlanan anıtlara katkılar yapmıştır. 1923'te Fransa devleti La Méditerranée (Akdeniz) heykelini mermer olarak yontması için sipariş verdi. Öldükten sonra modeli Dina Vierney'e miras kalan Maillol'un 7 heykeli 1963'te Paris'te Jardin des Tuileries parkına dikilmiştir.
Maillol'un önemli eserlerinin konularının hemen hepsi kadın vücudu şeklinde, "klasik" görüşün en önemli kabul ettiği kalıcı değişmez formlarda eserlerdi. Fakat Maillol'un bu klasik görüşlü eserlerinin etkileri II. Dünya Savaşı'ndan sonra Avrupalı ve Amerikan heykeltıraşların realistik figuratif heykellerinde görüldüğü gibi, modernist heykeltıraş olan Henry Moore ile Alberto Giacometti'nin gerçekten çok uzaklaşmış figürlerinde de görülmektedir.
Seçilmiş eserleri ve sergileyen mekân
- La Méditerranée (Akdeniz), Savaş ölüleri anısına anıt. Banyuls
- Savaş ölüleri anısına anıt Céret
- Nymph With Flowers (Çiçeklerle bir su perisi), "Trammell Crow Center" Dallas, ABD
- Savaş ölüleri anısına anit Elne
- Trois Nymphes (Üç Su Perisi), (1930) Jardin des Tuileries, Paris
- Baigneuse à la draperie (Elbiseli Yıkanan Kız) (1930) Jardin des Tuileries, Paris
- Baigneuse se coiffant (Saç Yapan Yıkanan Kız), (1930) Jardin des Tuileries, Paris
- Flore; (1910) Jardin des Tuileries, Paris
- Île-de-France, (1921), Jardin des Tuileries, Paris
- Jeune fille allongée (Uzanmış genç kız), (1921), Jardin des Tuileries, Paris
- Pomone (1921), Jardin des Tuileries, Paris
- Vénus, Place de la Loge Perpignan, Fransa
- 'Savaş ölüleri anısına anıt Port-Vendres
- La Nuit (Gece) (1909) Schlossplatz, Stuttgart, Almanya
- La Riviere (Nehir) (1940-1943) Talacker, Zurih, İsviçre
- L'Air (Hava) (1939) Kröller-Müller Museum Heykel Parkı, Otterlo, Hollanda
- La Riviere (Nehir) (1939-1943), Middelheim Heykel Açık Hava Müzesi, Anvers, Belçika
- Île-de-France (1910-1921), The Metropolitan Museum of Art New York, ABD
- La Méditerranée (Akdeniz)(1905/1927), Musée d'Orsay, Paris
- Voorjaar (1910-1912), Musée d'Orsay, Paris
- Cézanne anıtı (1925), Musée d'Orsay, Paris
- Danseres (yak, 1895), Musée d'Orsay, Paris
- De begeerte (yak. 1907) Musée d'Orsay, Paris
Resim galerisi
- La nuit (Gece)., 1902, Schlossplatz Stuttgart (Öffentlicher Platz).
- Venus., La Montaña1936. Avustralya National Art Gallery Heykel Parkı Sidney,
- L'Aire (Hava) (1939) Kröller-Müller Museum Heykel Parkı, Otterlo, Hollanda
- La Riviere (Nehir) (1939). Bildbeschreibung: Kunsthalle, Hamburg
Dış bağlantılar
- Musee Malliol websitesi (İngilizce) (Fransızca) (Erişim: 8.1.2010]
- Maillol heykelleri fotoları '"I Love Figure Sculpture websites17 Ocak 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce) (Erişim: 8.1.2010]