İçeriğe atla

Araç simülasyon oyunu

Araç simülasyon oyunları, araçların çeşitli işletimsel sistemler tarafından gerçekçi bir şekilde yorumlanarak oyuncuya sunulan video oyunlarıdır. Otomobil, uçak, deniz taşıtları, uzay araçları, askeri araçlar vb. çeşitli araçları ve taşıtları içerir. Oyuncunun, sürücünün perspektifinden bu taşıtları kullanmasına veya rakip araçlar ile mücadele etmesine olanak sağlar. Oyunlar genellikle gerçekçiliğe dayalıdır ve yakıt yönetimi, belirlenen noktaya ve belirlenen zamanda yapılan yolcu ve yük teslimatlarını içerebilir.[1]

Microsoft Flight Simulator, sadece misyonları ve hedefleri ile diğer oyunların aksine, bir uçağı kullanma deneyimine odaklanıyor.

Tanım

Araç simülasyon oyunları, genel olarak oyuncuların farklı türlerdeki araçları kullanmasına imkân verir ve havada, karada veya denizde giden araçları içerir. Bu araçlar gerçekte de yer alan araçlar olabileceği gibi oyun tasarımcısının canlandırdığı hayali bir araç da olabilir. Farklı araç simülasyonları sürüş deneyimi, yarış, savaş gibi çeşitli hedefler içerebilir. Bu oyunlar normalde oyuncunun; pilotun veya sürücünün görsel açıdan aksiyon deneyimini sağlar.[2]

Oyun tasarımı

Hedefler ve zorluklar

Bir araç simülasyon oyunlarının temeli, oyun içerisindeki bir araç ile fiziksel ve taktiksel meydan okumadır. Görevler tamamlandıktan sonra dahi oyunun devam etmesi, oyuncuları teşvik eden unsurlar arasındadır. Genellikle araç simülasyonu oyunları net bir kazanan-kaybeden ve bununla birlikte rekabet ve yarış içerse de, bazı araç simülasyonları oyuncuları belirli bir hedefe yönlendirmek, sadece keşfetmek ve tecrübe edinmek amacıyla üretilmiştir. Oyuncuların farklı parçaları veya görevleri tamamlamak ve kendi performansına dayalı zaferler ve diğer başarıları kazanması gerekir.[2]

Gerçekçilik ve fizik

Araç simülasyon oyunları pazarında oyuncular "Titiz ve rahat oyuncular" olarak iki farklı şekilde kutuplaşmıştır. Rahat oyuncular detaylar için daha az endişelenirken titiz oyuncular oyunda gerçek hayattaki doğruluğu talep etmektedir. Araç simülatör oyunları ayrıca çeşitli pazarlara hizmet için yaratılmıştır. Doğruluk seviyesi araçların hasar almasına, fiziki özelliklerine, çevresel koşullara, hava şartlarına ve gerçekçi kontrollere bağlıdır. Örneğin bazı uçak simülasyonlarında kontrolleri basitleştirmek amacıyla otomobil kontrolleri temel alınmakta, ancak bu kontrollerin yavaş yanıt vermesine sebep olmaktadır.[2]

Her sürüş oyununda ve uçuş simülatörlerinde oyuncular, araçların gerçekçi boyutlarda ölçeklendirilmesi ihtimalini yüksek derecede beklemektedir. Birçok oyun firması, üretici firmalarla lisans anlaşmaları ve ortak çalışmalar yaparak bu gerçekliği sağlamaya çalışmaktadır. Otomobil, otobüs, kamyon, uçak ve çiftçilik gibi simülasyonlarda BMW, Volvo, MAN, Boeing gibi birçok firmalarla lisans anlaşmaları sağlanmaktadır.[3]

Sürüşsüz roller

Araç simülasyon oyunları araç sürüşüne odaklanmasına rağmen, birçok oyun dışı sürüş rolleri ve senaryoları içerir. Örneğin askeri bir araç ile oyunlarda savaş personeli olarak dahil olunabilir. Örneğin The Finest Hour gibi bazı oyunlarda yan ve arka silahları kullanmak için pilot ile personel arasında geçişler yapılabilmektedir. Megafortress oyununda oyuncular mücadele etmek ve araçları yönetmek için oyuncunun beş ayrı istasyonda çalışmasına olanak sağlanmaktadır. Bazen oyunlarda FPS veya TPS alanlarına geçiş yapılabilmektedir.[2]

Alt türler ve araç tipleri

Araç simülasyon oyunları, günlük hayatta karşımıza çıkan bütün kişisel ve personel kullanımlı araçları kapsar.

Bot ve deniz simülasyonları

Çoğu deniz taşıtları simülasyonları motorlu tekneleri veya jet skileri içerir. Sıvı ortamın etkisiyle daha farklı dönüş şekilleri ve etkileri vardır. Bu tip simülasyon oyunları şamandıralarla işaretlenmiş bir parkurda yarışmayı içerebileceği gibi yelken sporlarını veya deniz savaşlarını da içerebilir. Bu tür simülasyonlara Ship Simulator, Sail Simulator 2010 veya Dangerous Waters gibi oyunlar örnek verilebilir.[2]

Uçuş simülasyonları

Microsoft Flight Simulator ve FlightGear gibi oyunlar sivil uçuş simülasyonlarına örnek verilebilir. Bu simülasyon oyunlarındaki en büyük zorluk olumsuz hava koşulları ve iniş-kalkış anlarıdır. Askeri uçuş simülasyon oyunlarında ise genellikle düşman savaş uçaklarıyla çatışma veya karadaki belirli hedefleri vurma görevleri verilir. Bu oyunların benzersiz yönü, zemin hedeflerini görüntülemek veya bir bomba ya da füze perspektifinden olayları görme yeteneğidir.[2]

Yarış simülasyonları

Need For Speed, Live For Speed, Driver, NASCAR, Formula 1, Gran Turismo gibi yarış simülasyonları örnek olarak gösterilebilir. Birçok yarış simülasyonunda oyuncu tarafından aracın mekaniğine ve dış görünümüne müdahale edilebilir, eklentiler eklenebilir. Örneğin süspansiyonlar sertleştirilip yumuşatılabilir veya lastikler, aracın yüksekliği yolun ve havanın türüne göre değiştirilebilir. Genellikle oluşan hasarlar aracın hem görünümünü, hem de mekaniğini etkiler.

Live For Speed yarış simülasyonu otomobille ilgili birçok teknik düzenlemeye ve modifikasyona imkân vermektedir

Bazı yarış simülasyonları ise gerçek dışıdır. Gerçek dışı yarış simülasyonlarda ise araçlar fantastik ortamlarda gerçek dışı dinamiklerle yarışmayı içerir. Kimi oyunlarda araca çeşitli silahlar entegre edilebilirken kimi oyunlarda kurgu ürünü araçlar kullanılabilir.[2]

Uzay simülasyonları

Oyun geliştiricileri genel olarak gerçekçi bir uzay simülasyonu yapma eğiliminde değildirler. Bu yüzden geniş kitlelere yavaşça yayılır. Ağırlıkla bilimkurgu üzerine kuruludur. Bilinen en gerçekçi uzay simülasyonları Microsoft Space Simulator ve Orbiter'dır.[2]

Tank simülasyonları

Araç muharebe simülasyonları özellikle tankları, Humvee'leri vb. içerir. Tank simülasyonlarında tanklar ağır hareket eder ve görüşleri sınırlıdır. Bu tarz oyunlar rahat oyuncuları sıkabilir. Daha geniş kitlelere hitap etmek amacıyla bazı oyun yapımcıları tanklara ekstra donanımlar ve modifikasyonlar yapılmasına olanak tanır. Ayrıca günümüzde World of Tanks gibi oyunlarla online olarak tank simülasyonları oynanabilmektedir.[2]

Tren simülasyonları

Demiryolu taşımacılık işlemlerini simüle eder. Tramvay, metro gibi taşıtları içerir. Yük veya yolcu taşınabilir.[2]

Kamyon simülasyonları

Kamyon simülatörü, kargo taşımacılığını kamyon sürücüsünün gözünden simüle eder. En bilinen kamyon simülasyonları SCS Software tarafından üretilir. 18 Wheels of Steel serisi ve Euro Truck Simulator serisi en çok bilinen kamyon simülasyonlarıdır.[2]

Kaynakça

  1. ^ Adams, Ernest. "Chapter 13. Vehicle Simulations". Safaribooks Online Archive. 6 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  2. ^ a b c d e f g h i j k Rollings, Andrew. "Fundamentals of Game Design". Game Development. Pearson. 21 Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  3. ^ Howland, Geoff. "Game Design : The Addiction Element". gamedev.net Archives. GameDev.net. 9 Aralık 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Simülasyon</span> gerçek bir dünya süreci veya sisteminin işletilmesinin zaman üzerinden taklit edilmesi

Simülasyon veya benzetim, teknik olmayan anlamda bir şeyin benzeri veya sahtesi anlamında kullanılır. Teknik anlamda gerçek bir dünya süreci veya sisteminin işletilmesinin zaman üzerinden taklit edilmesidir. Sistem nesneleri arasında tanımlanmış ilişkileri içeren sistem veya süreçlerin bir modelidir.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

<i>Microsoft Flight Simulator X</i> Uçuş simülasyonu

Microsoft Flight Simulator X, FSX olarak da bilinir, Microsoft Flight Simulator 2004'ten sonra çıkan Microsoft Flight Simulator'ün onuncu sürümüdür. Grafik motoru güncellemesi ve Windows Vista desteği içermektedir. Serinin teknolojik açıdan en donanımlı sürümü olarak pazarlanmıştır. Serinin DVD-ROM olarak piyasaya sürülen ilk sürümüdür. Ayrıca serideki ilk elektronik dağıtım önleme yöntemi kullanan oyundur, bu yöntemle kullanıcının oyunu oynayabilmesi için bilgisayara oyun diskini koyma zorunluluğunu ortadan kaldırmıştır.

War Thunder, Macar geliştirici stüdyosu Gaijin Entertainment tarafından geliştirilen ve yayınlanan bir araç muharebe çok oyunculu video oyunudur. Oyun ilk olarak 2011'de duyuruldu, Kasım 2012'de açık beta olarak yayınlandı ve Ocak 2013'te dünya çapında piyasaya sürüldü. 21 Aralık 2016'da ise resmi olarak yayımlandı. Microsoft Windows, MacOS, Linux, PlayStation 4, Xbox One için çapraz platform formatına sahiptir. Ayrıca 2023 senesinin başlangıcında "War Thunder Edge" paylaşılmış, Mart ayında ise alpha testi yayınlanmıştır. Oyunun kısa sürede mobile de gelmesi bekleniyor.

Simülasyon yazılımı, matematik formülleri kullanılarak gerçek olayların modellendiği bir süreçtir. Simülasyon ile kullanıcılar gerçeğe en yakın olacak şekilde ürünlerin tasarlanmasını sağlayabilir ve çıktının nasıl olacağını anlayabilirler. Simülasyon yazılımı daha çok oyunlarda kullanılan gerçek zamanlı uygulamalardır. Oyunlar dışında birçok endüstriyel alanda da uygulanmaktadır. Endüstriyel alanlarda sorun yaratacak durumlarda; benzetim sayesinde olağan tehlikelerin önceden anlaşılması ve ne tip sonuçlara yol açabileceği anlaşılır. Örneğin; pilotlar, nükleer güç santralinde çalışan operatörler, kimya santrallerinde çalışan operatörler, kontrol panellerin modelleri gibi insan ve araç gereçlerin süreçte neler yaşayacağına ve ne sorunlarla karşılaşılacağına yönelik fiziksel tehlikeler benzetim sayesinde gerçek zamanlı gibi önceden fark edilebilir.

Polyphony Digital Inc., Japonya merkezli bir video oyunu geliştiricisidir. Şirket 2 Nisan 1998 tarihinde Polys Entertainment'in yerine kurulmuş olup PlayStation Studios'un bir parçasıdır. Şirketin merkezi Tokyo'nun Kōtō semtinde yer almakta olup Fukuoka'da da bir ofisinin yanı sıra Japonya, Hollanda ve ABD'de dört stüdyosu bulunmaktadır.

<i>Project CARS</i> 2015te geliştirilen yarış video oyunu

Project CARS, 2015 yılında Slightly Mad Studios tarafından geliştirilen ve Bandai Namco Entertainment tarafından yayınlanan bir yarış simülasyonu video oyunudur. Oyun, Mayıs 2015 tarihinde Microsoft Windows, PlayStation 4 ve Xbox One için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Yarış direksiyonu</span>

Yarış direksiyonu, simülasyon oyunu, yarış oyunu, yarış simülatörü ve sürüş simülatöründe kullanım için bir kontrol yöntemidir. Genellikle bir direksiyon simidi olarak şekillendirilmiş büyük bir raket ile birlikte gaz, fren ve bazen debriyaj aktivasyonu için bir dizi pedal ve çeşitli vites kontrolleri ile birlikte paketlenirler. Bunun gibi bir analog tekerlek ve pedal seti, kullanıcının simüle edilmiş bir aracı düzgün bir şekilde yönetmek için gereken direksiyon açısını ve pedal kontrolünü doğru bir şekilde değiştirmesini sağlar. Nispeten geniş hareket aralığı ayrıca kullanıcının kontrolleri daha doğru bir şekilde uygulamasını sağlar. Yarış tekerlekleri, arcade oyunları, video oyunu konsolu, kişisel bilgisayarlar ve ayrıca yarış sürücüleri için profesyonel sürüş simülatörleri için kullanılmak üzere geliştirilmiştir.

<i>Truck & Logistics Simulator</i>

Truck & Logistics Simulator, tek oyunculu veya çok oyunculu olarak lojistiği tüm aşamalarıyla oyuncuya bırakan araç simülasyon oyunudur. 2014'te Bursa'da kurulan ve faaliyetlerine Ankara Hacettepe'de devam eden Simula Games tarafından geliştirilen Türk yapımı oyun 23 Haziran 2020'de PC (Windows/Mac/Linux) için çıkışını Steam'de gerçekleştirdi. Oyunun yayıncılığını Aerosoft yapıyor. 25 Haziran 2020'de Nintendo Switch için çıkışını gerçekleştiren oyun, 2021'in üçüncü çeyreğinde Xbox ve PS4 için de çıkacağı duyurulsa da 2022 yılı ilk çeyrek sonu itibarıyla henüz çıkışını gerçekleştirmedi. Bu platformların yayıncılığını da Aerosoft yapacak. Android ve iOS platformlar için 2023'te çıkacağına dair tarih verilmiştir. Oyun çıktığı gün, Steam'de "Dünya Çapında Çok Satanlar Listesi"nde 41. sıraya kadar yükseldi. Oyun tek oyunculu veya çok oyunculu olarak oynanabilir.

<span class="mw-page-title-main">Tren simülasyonu</span>

Bir tren simülasyonu, demiryolu taşımacılığı operasyonlarının bilgisayar tabanlı bir simülasyonudur. Bunlar genellikle, hem ticari eğitmenler olarak uygulanan 3B sanal gerçeklik dünyasını hem de kullanıcının sanal dünyanın içine adım atarak etkileşime girmesini sağlayan oyun modlarına sahip tüketici bilgisayar oyun yazılımını modelleyen büyük ve karmaşık yazılım paketleridir. Yakın görüş modellemesi nedeniyle genellikle hızlı tren simülatörü yazılımı genellikle uçuş simülatörü programlarından çok daha karmaşık ve yazılması ve uygulanması zor bir yazılımdır.

<span class="mw-page-title-main">İş simülasyonu oyunu</span>

İş simülasyon oyunları, veya iş insanı oyunları olarak da bilinen ekonomik simülasyon oyunları, genellikle bir iş biçiminde, ekonomik süreçlerin yönetimine odaklanan oyunlardır. Saf iş simülasyonları, inşaat ve yönetim simülasyonlarının bir inşaat unsuru içermeyen versiyonu olarak tanımlanmıştır ve bu nedenle yönetim simülasyonları olarak adlandırılabilir. Aslında bu tür oyunlarda mikro yönetim sıklıkla vurgulanır. Esasen sayısaldırlar, ancak yaratıcı grafikler kullanarak oyuncunun dikkatini çekmeye çalışır. Bu oyunlara ilgi, algoritmalar kullanarak gerçek dünyadaki olayların doğru simülasyonunun yanı sıra, oyuncuların eylemlerinin beklenen veya makul ve yakın sonuçlara bağlanmasına dayanır. Ekonomik simülasyonların önemli bir yönü, yapay sistemlerin, oynanışın ve yapıların ortaya çıkmasıdır.

Bir hükûmet simülasyonu veya politik simülasyon, bir ulusun tamamının veya bir kısmının hükûmeti ve politikasını simüle etmeye çalışan bir oyundur. Bu oyunlar jeopolitik durumları, iç politik politikaların oluşturulmasını veya politik kampanyaların simülasyonunu içerebilir. Askeri veya eylem unsurlarının cesaretini kırması veya soyutlaması nedeniyle klasik savaş oyunları türünden farklıdırlar.

Sosyal simülasyon oyunları, çoklu yapay yaşamlar arasındaki sosyal etkileşimleri araştıran bir alt tür yaşam simülasyonu oyunudur. Bu türün en ünlü örnekleri The Sims and the Animal Crossing serisidir.

<span class="mw-page-title-main">Kart yarış oyunu</span>

Araba yarışı oyunu veya go-kart yarış oyunu olarak da bilinen kart yarış oyunu, yarış video oyunlarının bir alt türüdür. Kart yarış oyunları, olağandışı yarış pisti tasarımları, engeller ve araçlı savaşlar dahil ederken sürüş mekaniklerini basitleştirdi. Türün ilk örnekleri 1980'lerde olmasına rağmen, Super Mario Kart (1992), bu türü popüler hale getirdi ve Mario Kart serisi hala en önde gelen kart yarışları serisi olarak görülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Sandbox oyunu</span>

Sandbox oyunu, genellikle önceden belirlenmiş bir hedef olmaksızın ve alternatif olarak oyuncunun kendisi için belirlediği bir hedefle, oyuncuya etkileşim için büyük ölçüde yaratıcılık sağlayan bir oyun öğesi içeren bir video oyun türüdür. Bu tür oyunların herhangi bir amacı olmayabilir ve bazen oyun dışı veya yazılım oyuncakları olarak anılır. Daha sık olarak, sandbox oyunları, bu yaratıcı unsurların diğer türlere dahil edilmesinden ve yeni ortaya çıkan oyunlara izin verilmesinden kaynaklanır. Sandbox oyunları genellikle oyuncuya oyun dünyasında hareket ve ilerleme özgürlüğü veren bir açık dünya konseptiyle ilişkilendirilir. "Korumalı alan" terimi, çocukların içinde istedikleri hemen hemen her şeyi yaratmalarına izin veren bir sanal alanın doğasından gelir.

Devasa çok oyunculu çevrimiçi oyun, aynı sunucuda yüzlerce hatta binlerce gibi çok sayıda oyuncunun bulunduğu çevrimiçi oyunların genel adıdır. MMO'larda genelde devasa bir sürekli açık dünya bulunur ancak buna istisna MMO'lar da vardır. Bu oyunlar PC'ler, konsollar ve akıllı telefonlar gibi ağa bağlanabilen pek çok cihazda bulunabilir.

<span class="mw-page-title-main">Denizaltı simülatörü</span>

Denizaltı simülatörü, genellikle oyuncunun bir denizaltıya komuta ettiği bir bilgisayar oyunudur. Oyunun olağan şekli, her biri amacın su üstü gemilerini batırmak ve muhriplerin karşı saldırılarından kurtulmak olduğu bir dizi karşılaşma içeren bir dizi göreve devam etmektir. Denizaltı simülatörleri özellikle farklı oyun temposu seçenekleriyle öne çıkmaktadır; iyi korunan bir konvoya saldırmak bazen saatler(simüle edilmiş saat) alabilmektedir. .Bu sebeple Denizaltı simülatörlerinde genelde zamanın kullanıcı tarafından hızlandırılıp yavaşlatılabildiği bir ayar seçeneği bulunur.

Yarış simülasyonu veya Sim yarışı yakıt kullanımı, araç yol tutuşu, hasar, lastik aşınması, süspansiyon gibi gerçek dünyadaki değişkenlerin ayarlanabildiği ve etkili olduğu araç yarışlarını en doğru şekilde simüle etmeyi amaçlayan yarış uygulaması çeşididir. Bir yarış simülasyonunda başarılı olmak için sürücü araç kullanımının eşik frenlemesi, lastik çekişleri ve yol tutuşu gibi tüm yönlerini ve bunları nasıl kontrol edebileceğini bilmelidir. Bu tarz oyunları arcade yarış oyunlarından ayıran şey bu zorluk seviyesidir. Yarış simülasyonlarında gerçeğe en yakın sürüş hissi yaşamak öncelikli amaç iken arcade oyunlarda bu öncelik yerini hız hissine bırakır.

<span class="mw-page-title-main">Ağ simülasyonu</span>

Bilgisayar ağı araştırmalarında, ağ simülasyonu bir yazılım programının gerçek bir ağın davranışını kopyaladığı bir tekniktir. Bu, yönlendiriciler, anahtarlar, düğümler, erişim noktaları, bağlantılar vb. gibi farklı ağ varlıkları arasındaki etkileşimlerin hesaplanmasıyla elde edilir. Çoğu simülatör, durum değişkenlerinin zaman içinde ayrık noktalarda değiştiği sistemlerin modellendiği ayrık olay simülasyonunu kullanır. Ağın ve desteklediği çeşitli uygulama ve hizmetlerin davranışı daha sonra bir test laboratuvarında gözlemlenebilir; ağın/protokollerin farklı koşullar altında nasıl davranacağını değerlendirmek için ortamın çeşitli özellikleri de kontrollü bir şekilde değiştirilebilir.

QualNet Scalable Network Technologies, Inc. tarafından sahip olunan ve sağlanan bir test ve simülasyon aracıdır. Ağ simülasyon yazılımı olarak, fiziksel bir iletişim ağının davranışını taklit eden bir planlama, test ve eğitim aracı olarak işlev görür.