İçeriğe atla

Antonín Dvořák

Koordinatlar: 40°44′08.5″K 73°59′14″B / 40.735694°K 73.98722°B / 40.735694; -73.98722
Antonín Dvořák
Antonín Dvořák
Doğum8 Eylül 1841(1841-09-08)
Nelahozeves, Avusturya-Macaristan (günümüzde  Çekya)
Ölüm1 Mayıs 1904 (62 yaşında)
Prag
Diğer ad(lar)ıAntonín Leopold Dvořák
MeslekMüzisyen, Besteci, Keman ve org virtüözü
İmza

Antonín Dvořák (Türkçe okunuşu: Antonin Dvorjak; 8 Eylül 1841 - 1 Mayıs 1904, Prag), Çek, Geç Romantik Dönem, klasik batı müziği bestecisi ve keman ve org virtüözüdür.

Hayatı

8 Eylül 1841 tarihinde Bohemya'da Prag yakınlarında olan "Nelahozeves" kasabasında bir kasabın oğlu olarak doğdu.

Bedřich Smetena’nın müziğini işittiğinde besteci olmaya karar verdi. Sonunda, Smetana’nın orkestra şefi olduğu Prag Ulusal Tiyatrosu’nda viyolist oldu. Bestelerini üretebilmek için 1873’te orkestradan ayrıldı ve 1 yıl içinde Avusturya Ulusal Ödülü'nü alan 3 numaralı senfonisini yazdı ve jüride yer alan Johannes Brahms’ın takdirini kazandı.

1878’de Dvořák’ın ünü dünyaya yayılmıştı. Sadece Brahms’ın değil, eserlerini konserlerinde ve turnelerinde seslendiren Richard Wagner, Edward Elgar gibi bestecilerin de desteğini aldı. Bu dönemde defalarca İngiltere’ye gitti. Prague Konservatuvarı’nda profesör oldu, Cambridge Üniversitesi’nden onursal doktora aldı; New York'taki Ulusal Müzik Konservatuvarı’nın yöneticiliğine getirildi. Yurt sevgisinden ötürü Amerika’dan gelen teklifi başlangıçta kabul etmediyse de Prag’daki işinden kazandığının 25 katının ödeneceğini öğrenince fikrini değiştirdi.

3 yıl ABD’de yaşayan Dvořák, çok verimli bir dönem geçirmesine rağmen büyük vatan özlemi yaşadı. Bu özlemin etkisiyle eserlerinde Amerikan folk geleneklerinin öğelerini kullandığı söylenir. "Yeni Dünya Senfonisi"nde de Amerikan yerlilerinin melodilerini tema olarak almış ancak bu tematiklik Dvořák' ın düşüncelerindeki tahminsel ve kurgusal bir üretim olmuştur, özellikle bu eserdeki "Amerikan folk müziği" Dvořák' ın kendi tasarısı olan bir üründür. 1895'te ailesiyle birlikte yurduna döndü ve Prag Konservatuvarı'ndaki görevine geri geldi. 1901'de konservatuvarın yöneticisi oldu. 1904'te bir İnme sonucu öldü.

En popüler eseri "9. Senfoni"dir. Bu eserin popülerliği sebebiyle uzun zaman diğer eserleri göz ardı edilmiştir. Brahms etkisinin açıkça görülebildiği 8 numaralı Sol Majör Senfonisi de oldukça popülerdir. 7 numaralı Re minör Senfonisi en önemli eserlerindendir. Çello Konçertosu No:2 ve Keman Konçertosu, en önemli konçertolarıdır. Bestelediği 10 opera arasında ise Rusalka başyapıtıdır ve yurt dışında tanınmasını sağlamıştır. Bununla birlikte senfonik şiirleri (Vodnik, Polednice) orkestral müziği açısından önemli yapıtlarıdır.

İlk yılları

Antonín Dvořák'ın Nelahozeves'deki doğduğu ev.

Dvořák, Avusturya İmparatorluğu'nda Prag yakınlarındaki Nelahozeves'de doğdu ve František Dvořák (1814–94) ve karısı Anna, née Zdeňková'nın (1820–82) en büyük oğluydu.[1] František hancı, profesyonel zither (kanuna benzer bir çalgı) çalıcısı ve kasap olarak çalıştı. Anna, Lobkowicz Prensi İcra memuru Josef Zdeněk'in kızıydı. Dvořák, sekizi bebeklik döneminde hayatta kalan 14 çocuktan ilkiydi. Dvořák, köyün St. Andrew kilisesinde bir Roma Katolik olarak vaftiz edildi. Dvořák'ın Nelahozeves'deki yılları, güçlü Hristiyan inancını ve müziğini çok güçlü bir şekilde etkileyen Bohem mirasına olan sevgisini besledi. 1847'de Dvořák ilkokula başladı ve öğretmeni Joseph Spitz ona keman çalmayı öğretti. Köy orkestrasında ve kilisede çalarak erken yetenek ve beceri gösterdi. František, oğlunun hediyelerinden memnun kaldı. Dvořák, 13 yaşındayken babasının etkisiyle Zlonice'ye Almanca öğrenmek için amcası Antonín Zdenĕk ile birlikte yaşamaya gönderildi. İlk bestesi olan “C'de Unutma Beni Polka (Polka pomněnka)” muhtemelen 1855 gibi erken bir tarihte yazılmıştır.[2]

Antonín Dvořák 1868'de, 26 veya 27 yaşında.

Dvořák, Almanca öğretmeni Anton Liehmann'dan org, piyano ve keman dersleri aldı. Liehmann ayrıca genç çocuğa müzik teorisi dersi verdi ve onu zamanın bestecileriyle tanıştırdı; Dvořák, öğretmeninin sert öfkesine rağmen Liehmann'a büyük saygı duyuyordu. Liehmann, Zlonice'deki kilise orgcusuydu ve bazen Antonín'in ayinlerde org çalmasına izin verirdi. Dvořák, Česká Kamenice'de müzikal yeteneklerini daha da teşvik eden ve daha sempatik olan Franz Hanke'den org ve müzik teorisi dersleri aldı. František, 16 yaşındayken, Liehmann ve Zdenĕk'in teşvikiyle, orgculuk kariyerine doğru çalışması şartıyla oğlunun müzisyen olmasına izin verdi. Eylül 1857'de Prag'a gittikten sonra, Dvořák şehrin Org Okulu'na girdi ve Josef Zvonař ile şan, František Blažek ile teori ve Joseph Foerster ile org eğitimi aldı. İkincisi sadece Prag Konservatuarı'nda bir profesör değil, aynı zamanda org besteciydi; oğlu Josef Bohuslav Foerster daha iyi tanınan bir besteci oldu.[3][4][5] Dvořák ayrıca Almancasını geliştirmek için ek bir dil kursu aldı ve St. Cecilia Society orkestrası da dahil olmak üzere çok sayıda grup ve orkestrada "ekstra" bir viyolacı olarak çalıştı. Dvořák, 1859'da kendi sınıfında ikinci sırada Org Okulu'ndan mezun oldu.[6] St. Henry Kilisesi'nde orgcu pozisyon için başvurdu, ama alınmadı, ancak müzikal bir kariyer peşinde koşmaktan yılmadı. 1858'de Prag'ın restoranlarında ve balolar'da birlikte performans sergilediği Karel Komzák'ın orkestrasına katıldı. Topluluğun yüksek profesyonel seviyesi, tüm orkestrayı Bohemian Geçici Tiyatro Orkestrası'nda görevlendiren Jan Nepomuk Maýr'in dikkatini çekti. Dvořák 1862'den itibaren orkestrada viyola çaldı. Dvořák'ın konser biletlerini karşılaması zordu ve orkestrada çalmak ona başta operalar olmak üzere müzik dinleme şansı verdi. Temmuz 1863'te Dvořák, orkestrayı yöneten Alman besteciye Richard Wagner adanmış bir programda çaldı. Dvořák, 1857'den beri Wagner'e "sınırsız bir hayranlığa" sahipti. 1862'de Dvořák ilk yaylı dörtlüsü'nü bestelemeye başladı. 1864'te Dvořák, Prag'ın Žižkov semtinde bulunan bir dairenin kirasını, aralarında kemancı Mořic Anger ve daha sonra şarkıcı olan Karel Čech'in de bulunduğu beş kişiyle paylaşmayı kabul etti. 1866'da Maýr şef olarak Bedřich Smetana tarafından değiştirildi. Dvořák ayda yaklaşık 7,50 dolar kazanıyordu. Sürekli gelirini artırma ihtiyacı onu piyano dersleri vermeye itti. Bu piyano dersleri sayesinde müstakbel eşiyle tanıştı. İlk başta öğrencisi ve Geçici Tiyatro'dan meslektaşı Josefína Čermáková'ya aşık oldu ve görünüşe göre onun için "Cypress Trees" şarkı döngüsünü besteledi. Ancak, sevgisine asla karşılık vermedi ve başka bir adamla evlendi.

1873'te Dvořák, Josefina'nın küçük kız kardeşi Anna Čermáková (1854–1931) ile evlendi. Dokuz çocukları oldu - Otakar (1874-1877), Josefa (1875-1875), Růžena (1876-1877), Otýlie (1878-1905), Anna (1880-1923), Magdalena (1881-1952), Antonín (1883 –1956), Otakar (1885–1961) ve Aloisie (1888–1967).[7] 1898'de kızı Otýlie, öğrencisi besteci Josef Suk ile evlendi. Oğlu Otakar onun hakkında bir kitap yazdı.[7]

Galeri

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Clapham 1966, p. 295; also gives further partial ascending and descending family trees
  2. ^ Burghauser 1966, pp. 49–50.
  3. ^ "Josef Bohuslav Förster." Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online. Encyclopædia Britannica Inc. .
  4. ^ "Foerster", Kasika, Czech music .
  5. ^ Smaczny, Jan, "Foerster, Josef Bohuslav", in Oxford Companion to Music, Alison Latham, Ed., Oxford University Press, 2002, pp. 468–69.
  6. ^ Smaczny 2002, p. 391.
  7. ^ a b Dvořák, Otakar. (2004). Můj otec Antonín Dvořák (Vyd. 1 bas.). Příbram: Knihovna Jana Drdy. ISBN 978-80-86240-78-7. OCLC 56724472. 

Dış bağlantılar

Ayrıca bakınız


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Aram Haçaturyan</span> Sovyet-Ermeni besteci (1903-1978)

Aram Haçaturyan, Ermeni Sovyet besteci. Ermenistan Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti Marşı'nın bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Necil Kazım Akses</span>

Necil Kazım Akses, Türk besteci.

<span class="mw-page-title-main">Ekrem Zeki Ün</span>

Ekrem Zeki Ün, Türk besteci, orkestra şefi, keman eğitimcisi.

<span class="mw-page-title-main">Pyotr İlyiç Çaykovski</span>

Pyotr İlyiç Çaykovski, Romantik Dönem Rus klasik müzik bestecisidir. Senfoni, opera, bale, enstrümantal ve oda müziği ile şarkı gibi birçok tarzda eser vermiştir. Günümüz klasik müzik repertuvarında yer alan en popüler konser ve gösteri müziklerini yazmıştır. Bunların arasında Kuğu Gölü, Uyuyan Güzel, Fındıkkıran bale müzikleri, 1812 Uvertürü, 1. Piyano Konçertosu, son üç senfonisi ve Yevgeni Onegin opera müziği sayılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Johann Strauss II</span>

Johann Strauss II, 19. yüzyıl Avusturyalı Klasik Batı Müziği bestecisi. Vals Kralı olarak ün yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Bedřich Smetana</span>

Bedřich Smetena, Çek müziğinin kurucusu kabul edilen piyanist, orkestra şefi, besteci. Müzik tarihindeki ilk milliyetçi bestecilerden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Mieczysław Karłowicz</span> Polonyalı besteci ve orkestra şefi

Mieczysław Karłowicz, Geç romantik dönem Polonyalı besteci ve orkestra şefi.

<span class="mw-page-title-main">Gustav Mahler</span> besteci

Gustav Mahler, Yahudi kökenli Avusturyalı besteci ve orkestra şefi.

Senfoni, genellikle orkestralar için bestelenmiş uzun müzik yapıtıdır. "Senfoni" belirli bir biçimi ifade etmez. Her ne kadar çoğu senfoni, ilki sonat biçiminde olan dört bölümden oluşan titremsel (tonal) çalışmalardan olsa ve müzik kuramcıları sıklıkla "klasik" senfoninin yapısını böyle tanımlasa da, bu biçimin klasik ustaları kabul edilen Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart ve Ludwig van Beethoven'ın bestelediği bazı senfoniler bile bu kalıba uymaz.

<span class="mw-page-title-main">Anton Bruckner</span> Avusturyalı besteci (1824-1896)

Anton Bruckner Avusturyalı besteci.

Klasik Batı Müziği, kökeni Antik Yunan müzik kültürüne dayandırılan, daha sonra Batı Roma İmparatorluğu'nun çöküşüyle başlayan Orta Çağ ve Gotik dönemde çok sesliliğin gelişimiyle beraber daha da biçimlenmiş, kilise ve saray baskısı altında Rönesans'ın erken yüzyılında vokal polifoni çerçevesi içinde gelişmiş, Yüksek Rönesans ile beraber çalgı müziğinin de yükselişiyle içeriği bugünün klasik müzik olarak adlandırılan biçimleri ve teknikleriyle gelişimini sürdürmüş bir kurumsal müziğin, kilise baskısına direnen halk müziğinin dans ve şarkı biçimleriyle karşılıklı etkileşimi sonucu gelişimini sürdürmüş olan, uluslararası olarak kabul görmüş müzik türüdür. En önemli özelliği, çok sesli ya da çok ezgili (polifonik) ve çok ritmli (poliritmik) olmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Max Bruch</span> Alman besteci ve orkestra şefi

Max Bruch,, Alman besteci ve orkestra şefi. Literatürde Max Christian Friedrich ve Max Karl August şeklinde iki isim daha kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Guillaume Lekeu</span> Belçikalı besteci (1870 – 1894)

Guillaume Lekeu, Belçikalı besteci.

<span class="mw-page-title-main">Leoš Janáček</span>

Leoš Janáček, bir Çek asıllı bir besteci, folklorcu, müzik öğretmeni ve müzik teorisyenidir. 19. yüzyıl sonları ve 20. yüzyıl başlarında isim yapmış "Ünlü Beş Çek Besteci"'den biridir.

<span class="mw-page-title-main">Alexander von Zemlinsky</span> Avusturyalı besteci, orkestra şefi ve öğretmen (1871-1942)

Alexander (von) Zemlinsky, Avusturyalı besteci ve orkestra şefi.

<span class="mw-page-title-main">Rusalka (opera)</span>

Rusalka Çek besteci Antonín Dvořák tarafından hazırlanmış üç perdelik bir operadır. Operanın librettosu, Çek şair Jaroslav Kvapil (1868–1950) tarafından Çek yazarları Karel Jaromír Erben ve Božena Němcová tarafından yazılmış peri masallarından uyarılarak hazırlanmıştır.

Mehmet Seyfettin Asal, Türk besteci, eğitimci.

<span class="mw-page-title-main">Macar Dansları (Brahms)</span>

Macar Dansları Johannes Brahms tarafından bestelenmiş 21 dans müziğini barındıran eser. Yazımı 1880 yılında tamamlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Vítězslav Novák</span> Vítězslav Augustín Rudolfun hayatı

Vítězslav Augustín Rudolf Novák stil olarak neo-romantik müzik geleneğinin bir parçası ve kimi zaman Çek modernizminin erken bir örneği olarak kabul edilmiş olan Çek besteci ve pedagog.

Bu, tarihin farklı dönemlerindeki Çek matematikçilerden oluşan bir listesidir.