İçeriğe atla

Anime

Anime
'ın farklı anime sanat stillerinde tasvir edilişi.
DilJaponca
Orijinal adıアニメ

Anime (Japoncaアニメ, IPA: aꜜɲime), Japonya'ya özgü manga çizim sanatıyla çizilmiş animasyondur. Anime kelimesi İngilizcedeki animation kelimesinin kısaltılmış hâlidir. Günümüzdeki anime çizimleri çok eski ilk animelere göre farklıdır, zamanla çizimler geliştirilmiştir.

Animeler, genelde mangaların televizyona ya da sinemaya uyarlanmasıdır. TV'de gösterilmeyen özel bölümler OAV veya OVA denilen video, DVD, Blu-ray şeklinde de piyasaya sürülebilirler.

Animelerin kendine özgü çizim tekniği vardır. Animeler, el çizimi veya bilgisayar yapımı olabilir. Animelerin konusu her şey olabilir, birçok türü mevcuttur. Yetişkinlere yönelik, felsefe, psikoloji, bilim, savaş, şiddet, cinsellik gibi konuları ele alan ciddi konulu animeler olduğu gibi, genç çocukların yaşıtları için uygun konulu animelerde çok fazladır. Çok küçük çocuklar için eğitim ve komedi türündeki animelerde mevcuttur.

Anime endüstrisi, Studio Ghibli, Gainax, Madhouse, Production I.G, Sunrise,Toei Animation ve Shin-Ei Animation dahil olmak üzere büyük isimlere sahip 430'dan fazla yapım stüdyosundan oluşmaktadır. Anime, Japonya'nın yerel film pazarının sadece bir bölümünü oluşturmasına rağmen DVD ve Blu-ray satışlarının çoğunu oluşturmaktadır. Ayrıca, İngilizce dublajlı ve altyazılı programlamanın yükselmesiyle uluslararası başarı da gördü. 2016 yılı itibarıyla animeler, dünyanın animasyonlu televizyon şovlarının %60'ını oluşturmaktadır.[1]

Tarihçe

Momotarō Umi no Shinpei

Osamu Tezuka, Japonya'da çağdaş animenin öncüsü olarak kabul edilir. Genç yaşta 8 mm'lik kamerasıyla küçük animasyonlar çekmeye başlamış ve bu animasyonlarında Walt Disney ve Max Fleischer'ın eserlerinden ilham almıştır. Onun izinden yürüyen sanatçıların yapıtlarıyla anime adı verilen yeni bir stil ortaya çıkmıştır.

Anime tarihi 20. yüzyıl başlarında Japon film yapımcılarının Fransa, Almanya, Amerika Birleşik Devletleri ve Rusya'daki animasyon tekniklerini keşfetmesiyle başlamıştır.

Bu dönemde Japonya'da filmlere alternatif bir hikâye anlatımı sunabilen animasyon oldukça popüler olmuştur. Amerika'da filmler ve şovlar için oldukça büyük bütçeler mevcut iken, Japonya'da küçük bir piyasayı ve bütçe, yer ve aktörlük eksikliklerini de taşıyordu. Batılı aktörlere benzeyen aktörlerin bulunmaması Avrupa, Amerika ve fantezi dünyalarında Asyalı oyuncuların varolmasını imkânsız kılıyordu. Animasyonun değişik kullanımları Japonlara benzemeyen karakterler ve yerlerin yaratılmasını sağlamıştır.

1970'li yıllarda manga çizimleri büyük bir ilgi çekmiştir. Bu çizimlerin büyük çoğunluğu da animasyonlarda kullanılmıştır. Eserlerinin ve diğer tasarımcıların da etkisiyle, anime günümüzdeki sanatın mutlak karakteristiklerini ve türlerini yaratmıştır. Mecha tarzı Tezuka tarafından şekil almış, Go Nagai ve diğerleri de geliştirmiştir. Yoshiyuki Tomino'nun katkısıyla da bir devrim gerçekleşmiştir. Gundam ve Macross gibi mecha animeleri 80'lerin klasikleri arasına girmiştir ve mecha türü anime günümüzde hâlâ Japonya'da ve dünyada popülerdir. 1980'lerde anime Japonya'da ana görüş haline gelmiştir ve büyük bir üretime geçmiştir. Bununla beraber manga da popülaritesini Japonya'da ve dünyada zirveye taşımıştır. 1990'ların ortalarında ve sonlarında, ayrıca 2000'lerde animeler tüm ülkelerde popüler olmuştur.

Özellikler

Büyük gözler: Animelerin ortak karakteristik özelliği

Anime, çizgi dizilerle aynı teknik özelliklere sahip olsa da çizimleri her yaştan insana hitap etmektedir. Duygusal, drama, fantastik, doğaüstü özellikler gibi birçok sayısız özel türü bünyesinde barındırır. 18 yaşından küçük çocukların izleyebileceği animeler de vardır.

Anime 2D animasyon tekniği ile yapılır. Her sahne ayrı ayrı çizilir. Bu sahneler saniyede 25 sahne hızında oynatılarak animasyon hâline getirilir.

Bazı animelerde karakterlerin büyük gözleri, uzun bacakları vardır. Bunu Japonlar'ın kısa boylu ve çekik gözlü olmalarının yarattığı bir komplekse bağlayarak açıklayanlar vardır ancak bu açıklama çizimlerin kökeninde batılı örnekler olduğunun bilinmemesinden kaynaklanır. İlk Walt Disney çizgi filmlerindeki karakterlerin büyük gözleri ve uzun bacakları vardı. Bu çizim tarzı bugün bazı batı animasyonlarında hâlâ kullanılmaktadır.

Japonlar'ın boy-göz takıntıları nedeniyle böyle şeyler yaptıklarına dair inanç tamamen bir Aristo Mantığı'nın bir çıkarımıdır. Yani "Biber acıdır, hayat da acıdır, demek ki hayat biberdir." gibi bir önermedir. Bu konuda doğru ve gerçek yorumlar yapabilmek için derin bir tarih ve psikoloji bilgisine ihtiyaç vardır. Ama unutulmaması gereken bir şey varsa bunun sadece uzakdoğuya özgü bir takıntı olmadığıdır. Bu takıntı az veya çok yeryüzündeki bütün ülkelerde, bütün milletlerde vardır. Animelerde göze çarpan sadece büyük gözler uzun bacaklar değildir. Çoğunluğunda bizim normal hayatta verdiğimiz tepkiler, mimikler ve jestler daha fazla abartılı bir görsellikle ifade edilir

Popüler kültür

Sinema filmi olan 1958 yapımı ilk renkli anime The White Snake Enchantress'ın Venedik, Meksika ve Berlin festivallerinde ödüller kazanmasının ardından dünya çapında söz sahibi olmaya başlayan animeler, uluslararası yarışmalardaki bu başarılarını her yıl daha da arttırarak sürdürmektedir.

Anime'nin başarısına doğal olarak batılı animasyon şirketleri de kayıtsız kalmamaktadır. Uzun süredir batılı şirketlerle ortaklaşa birçok proje yapılmaktadır ve sonuçta ortaya mükemmel animeler çıkmaktadır. Buna Fransız-Japon ortak yapımı olan Mysterious Cities of Gold (Türkiye'de bilinen ismiyle Güneşin Oğlu Esteban) gibi birçok örnek verilebilir. Ayrıca, batı animasyonun temsilciliğini yapan Disney de artık animelerin başarısını açıkça kabul etti. Japon animasyonunun en büyük temsilcisi olan Studio Ghibli'nin anime filmlerinin dünya çapında dağıtımını ve pazarlanmasını üstlenmiştir. Ayrıca Disney, Studio Ghibli'nin hazırladığı anime filmlerinin üretim masraflarının bir kısmını karşılayarak bu filmlere yatırım yapmaya başlamıştır. Mesela Studio Ghibli'nin Tonari no Yamada-kun (My Neighbours the Yamadas) adlı filminin 2.4 milyar yen tutan üretim maliyetinin %10'u Disney tarafından ödenmiştir. Ayrıca Disney, anlaşma uyarınca dağıtımını üstlendiği Studio Ghibli filmlerinden olan Princess Mononoke'nin İngilizce dublajı için 2.4 milyon dolar harcamıştır.

Fan Art

Anime karakterlerinin ve resimlerinin hayranları tarafından çizilen resim çalışmalarıdır.

Hayran kurgu

Anime serileri hakkında hayranlarının kendi yazdığı öyküler anlamına gelir. Animede beğenmediği ya da hoşuna gitmeyen her şeyi değiştirebilir veya tamamen kendine ait olan bir öykü yazabilir. Ama çoğunlukla animelerdeki karakterleri içerir.

Fansub

Fansub, hayran çevirisi olarak nitelendirilir. Bu çevirilerin herhangi bir resmiyeti yoktur fakat ekstra olarak açılış ve kapanış müziklerine karaoke ve çeviri ekleyerek izleme keyfini artırabilir. Aynı zamanda düşük boyut ve benzeri özellikler sayesinde hala günümüzde çoğu topluluk ve insan tarafından tercih edilmektedir.

Cosplay

Beğenilen anime ve oyun karakterlerinin kostümleri ile gerçek hayatta onlara benzemek ve bir bakıma eğlenmek amacıyla insanların gerçeklerştirdiği yaratıcı deneyimdir.

Otakular

Anime Otaku şeklinde kullanıldığında: hayatını animelere adamış kişi anlamını çağrıştırır. Özellikle de anime memleketi Japonya'dan çıkan bir kelime olduğu için günümüzde Anime otakulara sadece otaku denir.

Bazı popüler anime/manga serileri

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Napier, Susan J. (2016). Anime from Akira to Howl's Moving Castle: Experiencing Contemporary Japanese Animation. St. Martin's Press. s. 10. ISBN 9781250117724. 18 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Ağustos 2020. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hayao Miyazaki</span> Japon Film Yönetmeni

Hayao Miyazaki , Japon manga ve anime sanatçısıdır. Elli yılı aşkın bir süredir animasyon dünyasının içindedir ve en yakın çalışma arkadaşı Isao Takahata ile birlikte Studio Ghibli adlı animasyon stüdyosunun kurucusudur.

<span class="mw-page-title-main">Manga (çizgi roman)</span> Kendine özel çizim tarzı ve gelenekleriyle Japon çizgi romanlarına verilen özel ad.

Manga, Japonya'ya özgü çizim sanatıyla çizilen çizgi romanlardır. Japonya'da Manga sözcüğü tüm çizgi romanlar için kullanılırken, Japonya dışında sadece Japon çizgi romanları için kullanılır. Manga stilinde yapılan animasyonlar anime olarak adlandırılır. Çizimler animeye göre daha abartılıdır. Manga kelimesinin bilinen ilk kullanımı 1770'li yıllara dayanmaktadır. 19. yüzyıl boyunca kelime özel olarak, üzerinde karikatürler bulunan ağaç bloklarını, özellikle de Hokusai Katsushika'nın 1819'da yayınlanmış olan ve öğrencilerinin kullanması için kendisinin çizdiği taslak, çizim ve karikatürlerini adlandırmakta kullanılmıştır. Hokusai çizdiği taslakları iki Kanji "漫 man" ve "画 ga" (resim) birleşiminden oluşan Manga kelimesiyle tanımlamıştır. Kanji yerine Katakana alfabesinde マンガ olarak da yazılır.

<span class="mw-page-title-main">Animasyon</span> animasyon filmleri ve dizileri oluşturma süreci

Animasyon (canlandırma), birden çok resmin arka arkaya hızlı bir şekilde gösterilmesiyle elde edilen hareketli görüntüdür. İlk animasyonlar birkaç kâğıda istenen resimlerin çizilmesi, kâğıtların hızlıca geçirilmesi veya bir çemberin içine konup döndürülmesi ile yapılıyordu. Animasyon yapan kişilere animatör denir.

<i>Komşum Totoro</i> Studio Ghibli yapımı bir film.

Komşum Totoro, orijinal adı Tonari no Totoro olan, Hayao Miyazaki tarafından yazılıp yönetilmiş, 1988 Studio Ghibli yapımı bir Japon animasyon (anime) filmidir. İki kız kardeş ile orman ruhları arasındaki ilişkiyi anlatır. Filmin doğaüstü kahramanı olan Totoro, daha sonra Studio Ghibli'nin maskotu olur.

<i>Yürüyen Şato</i> film

Yürüyen Şato, Hayao Miyazaki tarafından yönetilen, 2004 çıkışlı Japon animasyon (anime) filmi. İngiliz yazar Diana Wynne Jones'un 1986'da yayımlanan aynı adlı kitabından uyarlanmıştır. Yapımcılığını Toshio Suzuki'nin üstlendiği filmin animasyonlarını Studio Ghibli yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Meka</span>

Meka , bilimkurgu veya fantastik/gelecekçi türlerde sıklıkla rastlanan, bir pilot tarafından kontrol edilen, yürüyen araçlardır. Mecha genellikle, gerekli olmamasına rağmen, iki tekerleklidir. Göründükleri birçok kurguda mechalar, savaş makinalarıdır: vidaları ve tekerlekleri yerine bacakları olan zırhlı dövüş araçlarıdır. Ayrıca, manga Patlabor ve Amerikan minyatürleri oyunu Battletech gibi bazı hikâyeler; ağır inşaat işi, polis görevleri veya itfaiyecilik gibi sivil amaçlar için kullanılan mecha içerir.

Otaku, anime ve mangaya özel ilgi duyan insanlar için Japonca bir terimdir. Çağımızda herhangi bir şeye hayatını adamış, aşırı derecede hayranlık duyan, kişilere ya da antisosyal ve kendine özgü sebeplerden ötürü evden çıkmaya korkan bu yüzden değişik bağımlılıkları olan kişiler için bir hakaret olarak da kullanılmaktadır. Bu terim kullanılma şekline, kullanıldığı yere ve kullanan kişiye göre değişmektedir.

Studio Ghibli, Inc., Japonya merkezli bir animasyon stüdyosudur. Şirket, 15 Haziran 1985 tarihinde Hayao Miyazaki, Isao Takahata ve Toshio Suzuki tarafından kurulmuştur. Şirketin merkezi Tokyo'nun Koganei kentinde yer almaktadır.

<i>Güneşin Prensi Horus</i> 1968 yapımı film

Güneşin Prensi Horus, Güneşin Oğlu Hols olarak da bilinir, 1968 yılında yayınlanmış japon animasyon (anime) filmidir. Film, Studio Ghibli'nin ünlü yönetmenlerinden Isao Takahata'nın çıkış filmi olarak tanınır. Hayao Miyazaki, Yasuo Ōtsuka, Yoichi Kotabe ve Yasuji Mori gibi daha sonra animasyon sektöründe başarılı bir kariyere sahip olan kişiler de bu filmde animatör olarak çalışmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Isao Takahata</span> Japon anime yönetmeni (1935 - 2018)

Isao Takahata Japon anime yönetmenidir. Ünlü anime yönetmeni Hayao Miyazaki'nin uzun süreli çalışma arkadaşı ve Studio Ghibli'nin kurucularındandır. Studio Ghibli kurulduktan sonra farklı türlerdeki dört filme imza atmıştır: savaş filmi Ateşböceklerinin Mezarı, romantik drama Dün Gibi, komedi filmi Komşum Yamadalar, doğa bilinçlendirme temalı Pom Poko. Bu filmlerden Ateşböceklerinin Mezarı, film eleştirmeni Roger Ebert tarafından en iyi savaş filmlerinden biri olarak nitelendirilmektedir.

<i>Rüzgârlı Vadi</i> Japon anime filmi

Rüzgarlı Vadi, japon yönetmen Hayao Miyazaki tarafından yapılmış 1984 yapımı kıyamet sonrası bilimkurgusu tarzı anime filmidir. Film Miyazaki'nin aynı adlı mangasından uyarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tokuma Shoten</span>

Tokuma Shoten Publishing Co., Ltd. , 1954 yılında Japonya'da kurulan yayımcı şirketidir. Şirket ayrıca 1974'te satın aldığı Kadokawa Pictures film stüdyosu ve Tokuma Japan Communications plak şirketinin 2000 yılına kadar ana şirketi konumundadır.

<i>Titana Saldırı</i> Manga Serisi

Titana Saldırı, Hajime Isayama tarafından yazılan bir manga serisidir. Seri, Eylül 2009-Nisan 2021 tarihleri arasında Kodansha'nın Bessatsu Shōnen Magazine dergisinde 34 tankōbon cilt halinde yayınlandı. Animesi, üç anime filmi, OVA'ları, animeden uyarlanmış iki live-action filmi ve bir miniserisi bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Nerima</span> Japonyada özel semt

Nerima, Japonya'nın başkenti Tokyo'nun 23 özel semtinden biridir. Yüzölçümü 48.16 km² olan semtin nüfusu 1 Nisan 2014 tarihi itibarı ile 713,995'tir.

<i>Küçük Deniz Kızı Ponyo</i> Küçük Deniz Kızı Ponyo, 2008 yılında yapılmış Japon animasyon fantastik filmi.

Ponyo , Türkiye'de yayınlanan adıyla Küçük Deniz Kızı Ponyo, yönetmenliğini Hayao Miyazaki'nin üstlendiği ve Studio Ghibli tarafından üretilen 2008 yılı Japon animasyon fantastik film. Miyazaki'nin Ghibli için yönettiği sekizinci ve toplamda onuncu filmidir. Tomoko Yamaguchi, Kazushige Nagashima, Yūki Amami, George Tokoro, Yuria Nara, Hiroki Doi, Rumi Hiiragi, Akiko Yano, Kazuko Yoshiyuki ve Tomoko Naraoka seslendirme kadrosunu oluşturmaktadır. Hikâye Ponyo adlı bir japon balığının Sōsuke adlı beş yaşında bir erkek çocuğunun arkadaşlığını kabulü ve bir kız çocuğu olma isteği üzerinedir.

<i>En Sevdiğim Komşularım</i> Isao Takahatanın yönettiği 1991 yapımı Japon animasyon filmi

En Sevdiğim Komşularım 1999 yapımı, Isao Takahata'nın yazıp yönettiği, Studio Ghibli'nin Tokuma Shoten, Nippon Television Network, Hakuhodo ve Buena Vista Home Entertainment için ürettiği ve Shochiku'nın dağıtımını yaptığı Japon komedi animasyon filmdir. Hisaichi Ishii'nin yazdığı yonkomo manga Nono-chan'dan uyarlanmıştır. Studio Ghibli'nin diğer filmlerinin aksine, diğer filmlerin geleneksel anime tarzından farklı olarak çizgi roman tarzında çizilmiştir.

<i>Katsudō Shashin</i>

Katsudō Shashin, bilinen en eski Japon animasyon çalışmasına ait bir film şerididir. Yaratıcısı bilinmemekle birlikte 1907 ile 1912 yılları arasında, Meiji Dönemi'nde yapıldığını gösteren kanıtlar bulunmaktadır. Dolayısıyla yapımının, Batılı animasyon filmlerinin Japonya'daki ilk gösterimlerinden önceki bir tarihte olabileceği düşünülür. Film, 2005 yılında Kyoto'da bulunan bir film ve projektör koleksiyonunda keşfedilmiştir.

Studio Ponoc Co., Ltd., Japonya merkezli bir animasyon stüdyosudur. Şirket, 15 Nisan 2015 tarihinde kurulmuştur. Şirketin merkezi Tokyo'nun Musashino kentinde yer almaktadır.

Walt Disney Animation Studios (WDAS), bazen Disney Animation olarak kısaltılır, The Walt Disney Company için animasyon özellikleri ve kısa filmler yaratan bir Amerikan animasyon stüdyosudur. Şirketin üretim logosu, ilk senkronize sesli karikatürü Steamboat Willie'den (1928) bir sahneye sahiptir. 16 Ekim 1923'te Walt Disney ve Roy O. Disney kardeşler tarafından kurulan, dünyanın en eski çalışan animasyon stüdyosudur. Şu anda Walt Disney Studios'un bir bölümü olarak organize edilmiştir ve merkezi Burbank, Kaliforniya'daki Walt Disney Studios'taki Roy E. Disney Animation Binasındadır. Stüdyo, kuruluşundan bu yana Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler'den (1937) Dilek'ğe (2023) ve yüzlerce kısa filme kadar 62 uzun metrajlı film üretti.

<span class="mw-page-title-main">Anime tarihi</span>

Anime tarihi, doğrulanabilir en eski filmlerin 1912'de ortaya çıktığı 20. yüzyılın başlarına kadar uzanmaktadır.