İçeriğe atla

Animasyon

Animasyon yapmak için basit bir yöntem: çevirmeli defter (İngilizce flipbook)
Bir animasyon örneği: Yunustan çıkan sinyaller kendisine dönerek ona çevresi hakkında bilgi sağlıyor.

Animasyon (canlandırma), birden çok resmin arka arkaya hızlı bir şekilde gösterilmesiyle elde edilen hareketli görüntüdür.[1] İlk animasyonlar birkaç kâğıda istenen resimlerin çizilmesi, kâğıtların hızlıca geçirilmesi veya bir çemberin içine konup döndürülmesi ile yapılıyordu. Animasyon yapan kişilere animatör denir.

Geleneksel animasyonda görüntüler, fotoğraflanacak ve filmde sergilenecek şeffaf selüloit levhalar üzerine elle çizilir veya boyanır. Günümüzde çoğu animasyon, bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) ile yapılır.[2] Bilgisayar animasyonu çok detaylı 3B animasyon ve 2B bilgisayar animasyonuna ayrılır. Bunlar stilistik nedenlerle, düşük bant genişliği veya daha hızlı gerçek zamanlı bilgisayar grafikleri için kullanılabilir. Diğer yaygın animasyon yöntemleri, kuklalar veya kil animasyonu gibi iki ve üç boyutlu nesnelere bir stop motion tekniği uygular.

Günümüzde bilgisayar teknolojisi hem vektör hem de piksel tabanlı animasyonlar yapılmasına olanak sağlamaktadır. 2D animasyon tekniği saniyede 12 kare çizilerek yapılır. Kısıtlı (limited) animasyon tekniğinde ise daha az kare çizilerek yapılmaktadır.[3] Bir animasyon filminin hazırlık sürecinde, klasik film yapım süreçlerine ek olarak karakter tasarımları, storyboard, pilot ses kayıtları ve en son layout yapılmaktadır. Profesyonel hedefleri olan bir animasyon filmine bu aşamalar tamamlanmadan başlanamaz. Animasyon film yapımı teknolojinin gelişmesine birebir bağımlıdır. Gelişen teknoloji, bilgisayarlarda daha az zamanda daha kaliteli içerik oluşturmayı mümkün kılmaktadır. Animasyon filmleri 3D, 2D, stop motion, cut-out (kâğıt kuklalar) gibi yapımlarında sık kullanılan tekniklere kategorize edilebilir.[4]

Teknikler

Max Sviridov Studios'un kil animasyonu: Kuzmich animasyon serisinden karakterler

Bilgisayar animasyonları

3D Animasyon

3D Animasyon, bilgisayar teknolojisi kullanılarak, özel yazılımlar ile 3 boyutlu vektörler kullanılargörüntülerdir.[5] Bu işlemleri yapan kişilere genel olarak animatör denmektedir. Süreç içerisinde, animatör ilk olarak 3 boyutlu vektörel çizgiler kullanarak bir 3 boyutlu model oluşturur. Bu işlem bir heykeltıraşın heykel yapmasına benzemektedir ve modelleme olarak adlandırılmaktadır. Daha sonra bu modele renk bilgisi işlenir ki buna dokulandırma denmektedir. Bir sonraki aşama haraketlendirilecek olan nesneye düzenek kurulmasıdır.[6] Canlılarla ilgili 3d animasyonların yapımında genel olarak bu aşamada sanal bir iskelet sistemi oluşturulur. Bu yapı vektörlerin animatörün istediği biçimde yeniden konumlandırılmasını sağlamaktadır. Bu sayede sanal 3 boyutlu nesnelere hareket verilir. Ortaya çıkan 3 boyutlu vektörel yapının gerçek hayat ile benzerliğini sağlamak amacı ile sanal kamera ve ışıklar oluşturulur. Bu aşamadan sonra bilgisayar yazılımı vektörel bilgileri, matematik algoritmaları ile yorumlayarak 2 boyutlu piksellerden oluşan resimler oluşturur. Gelişen teknoloji ile birlikte 3 boyutlu canlandırmalarda doğada taklidi zor olan durumlar için yeni yazılımlar geliştirilmiştir.[7] Örnek olarak günümüzde yanan bir cismin üzerindeki ateş fumefx, phoenix gibi özel yazılımlar ile fizik kurallarına uygun bir biçimde simüle edilebilmektedir.

Günümüzde 3D Animasyon, medikal sunumlardan, mimari görselleştirmeye, bilgisayar oyunlarından, sinema filmlerine birçok alanda kullanılmaktadır. Bazı uzun metrajlı filmler tamamen 3D animasyon olarak hazırlanmaktadır.[8] Toy Story (1995) bunların ilkidir.

3 Boyutlu animasyonların hazırlanmasında kullanılan yazılımlardan bazıları 3ds Max, Cinema 4D, Houdini, Maya, Blender ve Lightwave'dir.

2D animasyon

Günümüzde 2 boyutlu animasyonların çoğu bilgisayar üzerinde yapılmaktadır. Bilgisayar ile yapılan 2D animasyonlar, geleneksel 2D animasyonlar ile benzerlikler taşır ancak birçok yönden (aldığı zaman, çalışma koşulları, bütçe gibi) geleneksel animasyondan üstün görülmüştür.

Animasyon türleri

Kaynakça

  1. ^ "VIDEO: Ultimate Guide to Animation — Types and Styles". 24 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 
  2. ^ "What is animation: a guide to its history and modern use in design". 29 Mayıs 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 
  3. ^ "31 Types of Animation Styles With Examples [Research]". 11 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 
  4. ^ "20 Different Types of Animation Techniques and Styles". 1 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 
  5. ^ "How are New Technologies Improving the Creation of Animation Films?". 13 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 
  6. ^ "DIFFERENT TYPES OF ANIMATION STYLES". 24 Şubat 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 
  7. ^ "Disney and Pixar's Top 5 Most Innovative Animation Technologies, Explained". 20 Nisan 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 
  8. ^ "How technology has changed animation: a brief history". Memeburn (İngilizce). 24 Haziran 2013. 23 Nisan 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Nisan 2022. 

Ayrıca bakınız

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Grafik tasarım</span> Zihin yoluyla geliştirilip, görsel ya da yazılı bir şekilde bir mesajı iletme

Grafik tasarım bir mesajı iletmek, bir görseli geliştirmek veya bir düşünceyi görselleştirmek için metnin ve görsellerin algılanabilir ve görülebilir bir düzlemde, iki boyutlu, üç boyut ve de dört boyut olarak organize edilmesini içeren yaratıcı bir süreçtir. Baskı, ekran, hareketli film, animasyon, iç mimari, ambalaj tasarımı gibi birçok ortamda dijital veya dijital olmayacak bir şekilde uygulanabilir. Grafik sanatı ve grafik tasarımlarda, görsel sanatların temel ilkeleri olan hizalama, denge, karşıtlık, vurgulama, hareket, görüntü, oran, yakınlık, tekrarlama, ritim ve birlik geçerlidir. Grafik tasarım için grafik tablet, grafik yazılımı, uygulama yazılımı ve programları kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Ölçeklenebilir Vektör Grafikleri</span> 1999 yılından bu yana W3C Konsorsiyumu tarafından geliştirilen açık standart XML tabanlı bir vektörel grafik biçimi

Ölçeklenebilir Vektör Grafikleri, 1999 yılından bu yana W3C Konsorsiyumu tarafından geliştirilen açık standart XML tabanlı bir vektörel grafik biçimidir. W3C Konsorsiyumu tarafından kullanımı tavsiye edilen bir dosya biçimidir.

<span class="mw-page-title-main">Vektörel grafik</span>

Vektörel grafik, çözünürlükten bağımsız; her bir nesnenin matematiksel ifadelerle oluşturulduğu ve en önemlisi detay kaybetmeden herhangi bir boyuta yeniden ölçeklendirilebilen bilgisayar grafik türüdür. Grafikler belli bir ölçüye göre oluşur. Bitmap tabanlı resimler(Örneğin jpeg, bmp, png, gif vb. formatlardaki) pixel tabanlı programlarla oluşturulmaktadır ve vektör grafikleri de vektörel tabanlı programlarla oluşturulmaktadır. Vektör grafikleri genelde firma logoları, yazı içeren resimler, teknik ve hassasiyet gerektiren çizimler vb. alanlarda yaygın olarak kullanılmaktadırlar.

<span class="mw-page-title-main">Çizgi film</span>

Çizgi film, iki boyutlu illüstrasyon görsel sanatının bir formudur. Çizgi film, çizilerek hazırlanan resimlerin, hareketsiz cisimlerin arka arkaya filme çekilmesiyle oluşan ve figürlerin hareket ettiği izlenimi veren canlandırılması ile hazırlanır.

<span class="mw-page-title-main">Üç boyutlu film</span>

Üç boyutlu film, derinlik algılamada yaratılan yanılsamayla oluşturulan bir sinema filmi metodudur. Stereoskopik fotoğraflamadan farklı olarak, özel olarak tasarlanmış bir kamerayla, görüntüler iki farklı perspektif ile kaydedilir ve yine özel bir projeksiyon cihazıyla ya da gözlükle, farklı kaydedilmiş iki görüntü bu yanılmasayı oluşturmak üzere oynatılır ve izlenebilir.

Lightwave 3D Newtek firması tarafından geliştirilen bir bilgisayar grafiği yazılımıdır. Üç boyutlu modeller oluşturmak ve bu modellerin render adı verilen işlem sonrası statik veya animasyon şeklindeki çıktılarını almak mümkündür. Lightwave 3D animasyon filmleri, çizgi filmler, görsel efektler (VFX), video oyunları ve mimari görselleştirme çalışmalarında kullanılabilir. Bu alanlarda kullanılan diğer başlıca yazılımlar Autodesk 3DS Max, Autodesk Maya, Autodesk Softimage, Maxon Cinema 4D ve Blender'dır.

<i>Megazeka</i>

Megazeka, 2010 yılı yapımı Amerikan 3D Bilgisayar-animasyon Süper Kahraman aksiyon komedi filmidir. Tom McGrath tarafından yönetilmiştir. DreamWorks Animation ve Red Hour Productions tarafından üretilmiş ve Paramount Pictures tarafından dağıtımı üstlenilmiştir. Film, 5 Kasım 2010 tarihinde Dijital 3D, IMAX 3D ve 2D olarak ABD'de gösterime girdi. Filmde Will Ferrell, Tina Fey, Jonah Hill, David Cross ve Brad Pitt seslendirme yapmışlardır.

<span class="mw-page-title-main">Duraklı çekim</span> durağan üç boyutlu objeleri hareket edermiş gibi gösteren bir animasyon türü

Duraklı çekim ya da stop motion, durağan 3 boyutlu objeleri hareket edermiş gibi gösteren bir animasyon türüdür. Kuklalar veya oyun hamuru ile yapılmış modeller kullanılır. Stop motion tekniği; kamerayı objeye karşı ayarlayıp tek kare çekip sonra objeyi biraz hareket ettirip yeni bir kare çekmek ve bunu tekrarlayarak animasyonu tamamlamaktır. Çekilen tek kare resimleri ardı ardına dizip oynatılması ile hareket elde edilir. Sahneler montajlanarak film tamamlanır. Bu işlemlerin çoğu çizgi film tekniği ile aynıdır.

Bilgisayar grafikleri, bilgisayarların ve özel bir grafik donanımı ve yazılımının yardımıyla bir bilgisayar tarafından görüntü verisinin temsilini kullanarak oluşturulmuş grafiklerdir. Bilgisayarların etkileşimi ve anlaşılması ve verinin yorumlanması bilgisayar grafikleri sayesinde oldukça kolaylaşmıştır. Bilgisayar grafik gelişimi birçok çoklu ortam (media) tiplerinde önemli bir etkiye sahiptir ve animasyon, sinema ve video oyun endüstrisinin gelişmesini sağlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar animasyonu</span>

Bilgisayar animasyonu, animasyonlu görüntüler üretmek için kullanılan işlemdir. Bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) daha genel bir terim olarak hem statik hem de dinamik görüntüleri kapsarken, bilgisayar animasyonu yalnızca hareketli görüntüleri ifade eder. 2 boyutlu bilgisayar grafikleri hâlen üslup, düşük bant genişliği ve daha hızlı gerçek zamanlı uygulamalarda kullanılmakla birlikte, modern bilgisayar animasyonu genellikle 3 boyutlu bilgisayar grafikleri kullanır. Bazen animasyonun hedefi bilgisayarın kendisidir, ancak bazen de filmdir.

<span class="mw-page-title-main">Motion (yazılım)</span>

Motion, MacOS işletim sistemi için Apple tarafından üretilen bir uygulama yazılımıdır. Hareketli grafikler yaratmak ve düzenlemek, video üretimi ve film yapımı için başlık ve görsel efektler için 2D ve 3D bileşimi oluşturmak için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Grapher (yazılım)</span>

Grapher Basit ve karmaşık denklemlerden 2D bilgisayar grafiki ve 3D bilgisayar grafiki, fonksiyon grafiği oluşturabilen, 10.4 versiyonundan bu yana OS X ile birlikte verilen bir bilgisayar programıdır. Diferansiyel denklemlerden 3D render Toroidlere ve Lorenz çekicilerine kadar çeşitli örnekler içerir. Aynı zamanda Fonksiyon işlevleri ve kompozisyonları ile de uğraşma yeteneğine sahiptir. Çizgi renklerini değiştirerek, oluşturulan yüzeylere desen ekleyerek, yorumlar ekleyerek ve bunları görüntülemek için kullanılan yazı tiplerini ve stilleri değiştirerek grafikler görünümünü düzenleyebilirsiniz. Grapher, sabitleri değiştirerek veya uzayda onları döndürerek grafiklerden animasyonlar oluşturabilir.

<span class="mw-page-title-main">Vektör grafik editörü</span>

Vektör grafik editörü kullanıcıların bir bilgisayarda vektör grafikleri interaktif olarak oluşturup düzenlemesine ve bunları EPS, PDF, Windows Metafile, Ölçeklenebilir Vektör Grafikleri (SVG) veya VML gibi birçok popüler vektörel grafik formatından birine kaydetmesine olanak tanıyan bir bilgisayar programıdır.

<span class="mw-page-title-main">Kil animasyonu</span>

Kil animasyonu, bazen plastik animasyon, bir stop motion animasyonu türüdür. Her animasyonlu parça, karakter veya arka plan, genellikle yumuşak bir madde olan plastik kilden yapılmıştır.

Üç boyutlu modelleme, bir nesnenin herhangi bir yüzeyinin özel bir yazılım aracılığıyla üç boyutlu matematiksel suretini oluşturma sürecidir. Sürecin sonunda el edilen ürün üç boyutlu model, bu işi yapan kişi ise üç boyut sanatçısı olarak adlandırılmaktadır. Üç boyutlu işleme adı verilen süreçle iki boyutlu bir görüntü üç boyutlu olarak görüntülenebilir. Model, üç boyutlu baskı cihazları kullanılarak fiziksel olarak da oluşturulabilir.

<span class="mw-page-title-main">Soyuzmultfilm</span>

Soyuzmultfilm, Rusya merkezli bir animasyon stüdyosudur. Şirket, 1936 yılında kurulmuş olup 1.500'den fazla çizgi film üretmiştir. Soyuzmultfilm, animasyon serileri, uzun metrajlı filmler ve kısa filmler yapımı konusunda uzmandır. Stüdyo, stop-motion, elle çizilmiş, 2D ve 3D teknikler de dahil olmak üzere çok çeşitli türlerde ve sanat tekniklerinde animasyon filmler üretmektedir. Şirketin merkezi Moskova'da yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">T pozu</span>

Bilgisayar animasyonunda, bağlama pozu (bind pose) olarak da bilinen T pozu, 3B modelin iskeleti için anime edilmeden önceki temel pozdur.

<span class="mw-page-title-main">Hikâye çizimi</span>

Hikâye çizimi, bir grafik çizim türüdür. Bir illüstrasyon, animasyon, hareketli grafik, resimlerden veya görüntülerden oluşur. Karikatür öykü, film, sinema, roman, tiyatro, etkileşimli medyada uygulanır. Bugün bilinen şekliyle hikâye oluşturma süreci, 1930'ların başlarında Walt Disney Animation Studios'ta geliştirildi. Daha sonra diğer animasyon stüdyolarında benzer işlemler uygulandı. En bilinen örneklerinden biri Japon çizgi romanları olan Manga'dır. Hikâye çizimi hareketli grafik kullanılarak genellikle kitap veya dergilerde basılmaktadır. Günümüzde birçok hikâye çizimi çizgi film ve sinemaya aktarılmaktadır.

Görsel efekt, görüntülerin film yapımında ve video prodüksiyonunda canlı aksiyon çekimi bağlamı dışında oluşturulduğu veya manipüle edildiği süreçtir. Gerçekçi görüntüler oluşturmak için esas canlı çekim ve diğer canlı çekim görüntülerinin veya bilgisayar tabanlı görüntü (CGI) öğelerinin filme bütünleştirilmesine VFX denir.

<span class="mw-page-title-main">Ragdoll fiziği</span>

Ragdoll fiziği, genellikle video oyunlarında ve animasyon filmlerinde geleneksel statik ölüm animasyonlarının yerine kullanılan, fizik motorları tarafından kullanılan bir prosedürel animasyon türüdür. Bilgisayarların gücü arttıkça sınırlı gerçek zamanlı fiziksel simülasyonlar yapmak mümkün hale geldi ve bu da ölüm animasyonlarını daha gerçekçi hale getirdi.