İstanbul Rum Ortodoks Patrikhanesi, Fener Rum Patrikhanesi ya da Kostantiniyye Ekümenik Patrikhanesi, Hristiyanlığın Ortodoks mezhebini temsil eden Doğu Ortodoks Kilisesi'ni oluşturan 14 otosefal kiliseden biri ve birincisidir. Günümüzde İstanbul Başpiskoposu ve Ekümenik Patriği I. Bartholomeos tarafından yönetilmektedir.
Kalkedon Konsili veya Kadıköy Konsili, 451 yılında 8 Ekim'de başlayıp 1 Kasım'da sonlanmış ekümenik konsildir. Kalkedon bugün İstanbul şehri içerisinde kalan Kadıköy ilçesinin merkezidir.
Birinci Konstantinopolis Konsili, 381 yılında I. Theodosius tarafından İstanbul'da toplanan konsildir. İznik Konseyi tarafından kurulan inanç sisteminin onaylanması ve Ariusçuluk ihtilafı ile ilgilenmiştir. Aya İrini Kilisesi'nde 381 yılının Mayıs ile Temmuz ayları arasında toplanmıştır.
İoannis Hrisostomos veya Altınağızlı Yuhanna, Konstantinopolis Başepiskoposu olarak görev yapmış önemli bir Kilise Babası'ydı. Vaazlarıyla ve halka açık konuşmalarıyla, iktidarın ve din adamlarının otoritelerini kötüye kullanımını kınadığı tutumuyla, Altınağızlı Yuhanna'nın İlâhî Âyin Metni ve asketik (çileci) duyarlılıkları ile tanınır. Yunanca khrisostomos (Χρυσόστομος) unvanı "altın-ağızlı" anlamına gelir ve ünlü hitabet yeteneğini belirtir. Batı kiliselerinde John Chrysostom olarak anılır. Altınağızlı Yuhanna, Erken Hristiyanlık döneminde en üretken yazarlardan biriydi, ancak hem İskenderiyeli Origenes hem de Hippo'lu Augustinus onu geçmiştir.
I. Fotios, ayrıca Photius ya da Photios olarak da okunur, 858'den 867'e ve 877'den 886'ya kadar Konstantinopolis Patriği.
Aziz İgnatius ya da İgnatios, 4 Temmuz 858'den 23 Ekim 867'ye ve 23 Kasım 867'den öldüğü 23 Ekim 877'ye kadar Konstantinopolis Patriği. Yortusu 23 Ekimdir.
Bu sayfa Rum Ortodoks patrikleri listesini içerir.
Dördüncü Konstantinopolis Konsili , 5 Ekim 869 ile 28 Şubat 870 tarihleri arasında Konstantinopolis'te gerçekleşen sekizinci Katolik Kilisesi Ekümenik konsilidir. 102 kardinal, 3 papa temsilcisi ve 4 patrik katılmıştır. Konsil, Ekim 869 ile Şubat 870 arasında 10 oturum gerçekleştirmiştir ve 27 canon yayınlamıştır.
II. Hadrianus -, 14 Aralık 867 tarihinden 14 Aralık 872 tarihine kadar Papa. Romalı soylu bir aileye mensuptur. Çok ileri yaşında papa olmuştur.
Oryantal Ortodoksluk Birinci İznik Konsili, Birinci Konstantinopolis Konsili ve Birinci Efes Konsili'nden oluşan ilk üç ekümenik konsili tanıyan Ortodoks Doğu Hristiyan inancı. Dünya çapında yaklaşık 84 milyon inananı vardır.
Ortodoks Hristiyanlık, Doğu Ortodoks Kilisesi ve Oryantal Ortodoksluk için kullanılan ortak adlandırma. Hristiyanlığın bu iki mezhebi de antik Hristiyan Kilisesi'nin inancı, doktrini ve uygulamalarına olan bozulmaz bağı vurgulamak için ortodoks kavramını kullanır. Bu iki mezhebin üyeleri kendilerine sadece "Ortodoks Hristiyan" dese de "Doğu" ve "Oryantal" sıfatları bu grupların dışındakiler tarafından bu iki grubu ayırmak için kullanılır. Bu iki grup 451 yılındaki Kalkedon Konsili'nin ortodoksisi hakkında görüş ayrılığı yaşamışlardır ve hala aralarında bir komünyon yoktur; ancak hala birçok aynı doktrine, benzer kilise yapılanmasına ve benzer ibadetlere sahiptirler. İki inancın birleşmesi için yakın zamanda birçok görüşme yapılmış, birçok konuda uzlaşı sağlanmışsa da resmi bir birlik için henüz somut adımlar atılmamıştır.
I. Thomas 607 ile 610 yılları arası Konstantinopolis Ekümenik Patriği olarak görev yapmıştır. Doğu Ortodoks Kilisesi tarafından aziz ilan edilmiştir. yortusu 21 Mart'tır.
Effimios, 490 ile 496 yılları arası Konstantinopolis Ekümenik Patriği olarak görev yapmıştır. Theofanis onu Euthymius olarak isimlendirir. Bu göreve atanmasından önce, Effimios, Konstantinopolis papazı (presbiter) olarak görev yapıyordu. Neapolis'de fakirlere hizmet veren hastanenin idaresinden sorumluydu. Eutyches'un görüşlerine yatkınlığı şüphelidir ve çok erdemli olduğu anlatılır.
Pentarşi Doğu Ortodoks Kilisesi geleneğinde önemli yer tutan kilise yapılanması. Terim tam anlamını Doğu Roma İmparatoru I. Justinianus döneminde kazanmıştır. Bu modelde kilise patrikler tarafından yönetilen Roma İmparatorluğu'nun beş ana episkopos makamına bölünür: Roma, Konstantinopolis (İstanbul), İskenderiye, Antakya ve Kudüs.
I. Athanasios 1289'dan 1293'e ve 1303'ten 1309'a kadar iki dönem Konstantinopolis Patriği olarak görev yapmıştır. Edirne'de doğmuş, Konstantinopolis'te ölmüştür. İmparator II. Andronikos tarafından patrik olarak seçildi, Konstantinopolis ve Roma Kiliselerinin yeniden birleşmesine karşı çıktı ve din adamları arasında muhalefeti uyandıran bir dini reform başlattı. 1293'te istifa etti ve 1303'te halkın desteğiyle yeniden göreve geldi. Birlik yanlısı dini hizip, onu 1310'un başlarında emekli olmaya zorladı.
III. İoannakios, 1739-1746 yılları arasında İpek Başpiskoposu ve Sırp Patriği ve 1761-1763 yılları arasında Konstantinopolis Ekümenik Patriği idi. Hem Sırp Patriği hem de Konstantinopolis'in görevi için unvanının sıra numarası III'tür.
İoannis Nisteftis olarak da bilinen IV. İoannis, 11 Nisan 582 – 595 arasında Konstantinopolis'in 33. piskoposu veya Patriğiydi. Ekümenik Patrik unvanını alan ilk kişi odur. Doğu Ortodoks Kilisesi tarafından bir aziz olarak kabul edilir, yortusu 2 Eylül'dür.
Kalkedon Amentüsü, MS 451'de Kalkedon Konsili'nde kabul edilen Mesih'in doğasının beyanıdır. Kalkedon, Küçük Asya'da bulunan Erken Hristiyanlık merkeziydi. Konsil, Katolik, Doğu Ortodoks, Lutheran, Anglikan ve Reform kiliselerini içeren Kalkedon kiliseleri tarafından kabul edilen ekümenik konseylerin dördüncüsüdür.
Konstantinopolis Konsili, Mayıs-Haziran 536 yılında Doğu Roma İmparatorluğu'nun başkenti Konstantinopolis'te toplanan endemik bir konsildi. Konsil, Konstantinopolis Patriği I. Anthimos'u görevden almakla kalmadı, Konstantinopolis'te yaşayan üç tanınmış Kalkedon karşıtını da kınadı. Bütün bu olaylar İmparator I. Justinianus'un bu dört kişiyi birden başkent dışına sürmesi ile sonuçlandı. Aynı yıl Eylül ayında toplanan Kudüs Konsili de aynı dört kişiyi kafirlikle kınamak için toplanmıştır. Mahkûm edilenler arasında, görevden alınan Antakya Patriği Severus, Apamea Piskoposu Peter ve keşiş Zoora bulunmaktaydı.
Kilise'nin yanılmazlığı, Kutsal Ruh'un Hristiyan Kilisesini temel öğretileriyle çelişecek hatalardan koruduğu inancıdır. Kusursuzlukla benzerdir, ancak aynı şey değildir, yani "O, dünyanın sonuna kadar Mesih tarafından kurulan Kurtuluş Kurumu olarak kalır ve öyle kalacaktır." Yanılmazlık doktrini, İsa'nın havarilere verdiği "bağlama ve çözme" yetkisine ve özellikle de Petrus'a papalığın yanılmazlığıyla ilgili olarak verilen sözlere dayanmaktadır.