İçeriğe atla

Amstrad CPC

Amstrad CPC
Geliştirici(ler)Amstrad
TipKişisel bilgisayar
Çıkış tarihi1984
Son üretim1990
Satış adedi3 milyon
OrtamKaset, 3 inç disketler
İşletim sistemiAMSDOS (Locomotive BASIC 1.0 veya 1.1; CP/M 2.2 veya 3.0)
CPUZilog Z80A @ 4 MHz
Hafıza64 veya 128 KB, 576 KB'ye yükseltilebilir
Kontrol girişiKlavye

Amstrad CPC (Colour Personal Computer), Amstrad tarafından üretilen bir 8-bitlik ev bilgisayarıdır. 1984 yılında piyasaya sürülmüş olup 1980'lerin ortalarında Commodore 64 ve Sinclair ZX Spectrum'un egemen olduğu ev bilgisayarı pazarında rekabet etmek için tasarlandı.

Seri, CPC464, CPC664 ve CPC6128 olmak üzere toplam altı farklı model ortaya çıkardı ve Avrupa ev bilgisayarı pazarında oldukça başarılı rakiplerdi. Sistemin yaşam döngüsünü donanım güncellemeleriyle uzatmayı amaçlayan daha sonraki 464plus ve 6128plus ile artı donanımı GX4000 olarak bir oyun konsoluna yeniden paketleme girişimi önemli ölçüde daha az başarılıydı.

CPC modellerinin donanımı, 64 veya 128 KB RAM'e sahip Zilog Z80A CPU'yu temel alır. Klavyede bilgisayar tasarımları, kompakt bir teyp ünitesi veya 3 inç disket sürücü gibi entegre bir depolama aygıtına sahiptir. Ana üniteler yalnızca ana ünitenin güç kaynağı olarak iki katına çıkan renkli, yeşil ekranlı veya monokrom bir monitörle birlikte satıldı.[1] Ayrıca, harici disk sürücüleri, yazıcılar ve bellek uzantıları gibi çok çeşitli birinci ve üçüncü taraf donanım uzantıları da mevcuttu.

CPC serisi, esas olarak video oyunları oynamak için kullanılan diğer ev bilgisayarlarına karşı konuşlandırıldı ve güçlü bir oyun yazılımı tedarikinden yararlanmaktaydı. Özel monitörlü komple bir bilgisayar sistemi için nispeten düşük fiyat, yüksek çözünürlüklü tek renkli metin ve grafik özellikleri ve CP/M yazılımını çalıştırma imkânı, sistemi geniş bir uygulama yazılımı yelpazesi tarafından yansıtılan iş kullanıcıları için de cazip hale getirdi.

Üretildiği dönem boyunca, CPC serisi yaklaşık üç milyon adet sattı.[2]

Kaynakça

  1. ^ CPC464 User Manual, p. 11, Amstrad Consumer Electronics Plc.
  2. ^ "Amstrad Product Archive". 5 Ekim 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2020. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Commodore 64</span> 1982de tanıtılan 8 bit ev bilgisayarı

Commodore 64, tüm zamanların en çok satan kişisel bilgisayar modeli. Ocak 1982'de Commodore Business Machines tarafından ilk olarak tanıtıldı. İsmindeki 64, 64 kilobyte'lık RAM'inden gelmektedir. Genellikle C64 olarak ifade edilir ve bazen Commodore şirket logosuna benzetmek için C=64 olarak yazılır. CBM 64 ya da VIC-64 olarak da bilinir. Ağustos 1982'de 595$ fiyat ile piyasaya sunuldu. Fiyatı 1983'ün sonlarında 200$'a kadar indirildi. 64 KB RAM belleğiyle, ses ve görüntü performansıyla o zamanların IBM uyumlu bilgisayarlarına göre daha üstün bir sistem sunuyordu. Commodore 64'ün yaşam süresi boyunca toplamda yaklaşık olarak 17 milyon cihaz satıldı.

<span class="mw-page-title-main">Microsoft</span> Amerika Birleşik Devletleri merkezli çok uluslu teknoloji şirketi

Microsoft Corporation, ABD merkezli çok uluslu teknoloji şirketidir. Bilgisayar yazılımları, elektronik cihazlar, kişisel bilgisayarlar ve bilişim hizmetleri geliştirir, üretir, lisanslar ve satar. Şirketin en çok bilinen yazılımları Microsoft Windows ve MS-DOS işletim sistemi aileleri, Microsoft Office paketi, Bing adlı arama motoru, Internet Explorer ve Edge web tarayıcılarıdır. Öne çıkan donanım ürünleri ise Xbox video oyun konsolları, Microsoft Hololens sanal gerçeklik gözlükleri ve Microsoft Surface dokunmatik ekranlı kişisel bilgisayar ürün ailesidir. Microsoft, 2016 itibarıyla dünyanın en büyük yazılım geliştiricisi ve dünyanın en değerli şirketlerinden birisidir. Şirketin adı, "microcomputer" (mikrobilgisayar) ve "software" (yazılım) sözcüklerinin birleşmesinden meydana gelir.

<span class="mw-page-title-main">Yazılım</span> bilgisayarın somut olmayan çalıştırılabilir bileşeni

Yazılım, değişik ve çeşitli görevler yapma amaçlı tasarlanmış elektronik aygıtların birbirleriyle haberleşebilmesini ve uyumunu sağlayarak görevlerini ya da kullanılabilirliklerini geliştirmeye yarayan makine komutlarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Amiga</span>

Amiga, 1980'lerin ortasından 1990'ların ortasına kadar Commodore şirketi tarafından üretilmiş ve özellikle ufak boyutlu modelleri olan A500 ve A1200 ile döneminin en popüleri olan kişisel bilgisayar sistemlerinin ortak adı.

<span class="mw-page-title-main">Macintosh</span> dizüstü ve masaüstü bilgisayarlara yönelik geliştirilen işletim sistemi

Macintosh, kısaca Mac olarak bilinen ve adını McIntosh Amerikan 1949 ses firmasından alan patent sorunu yaşamamak için Macintosh olarak yazılan, kişisel bilgisayar üreten Apple Computer Inc.'in bir ürünüdür. Ürün yelpazesi 1984 yılında başlamış ve piyasada fare ve grafik arayüz kullanan ilk başarılı bilgisayar serilerinden biri olmuştur. Bu başarıdan dolayı, 1986 yılından itibaren şirketin Lisa, Apple II, Apple III gibi yelpazeleri sonlandırılıp tüm bilgisayarları Macintosh serisi altında toplanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">DirectX</span>

DirectX, Microsoft'un video oyunları başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat, hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir uygulama programlama arayüzüdür (API). Şu andaki en güncel resmî sürüm DirectX 12'dir. İçerdiği bileşenlerden bazıları şu şekilde özetlenebilir:

<span class="mw-page-title-main">Amiga 500</span>

Amiga 500, 1987 yılında Commodore International firması tarafından piyasaya sürülen bir kişisel bilgisayardır. Çoğunlukla oyun ve yazılım amaçlı kullanılmıştır. Birden çok programın aynı anda çalıştırılabilmesine izin veren bir yapıya sahiptir.

ASUSTeK Computer Inc., 1989 yılında kurulmuş Tayvan merkezli bir bilgisayar ve donanım üreticisi. Dizüstü bilgisayar, masaüstü bilgisayar, netbook, kablosuz yönlendirici, projektör, anakart, cep telefonu, LCD Panel, katı hal sürücüsü, optik depolama, ağ donanımı, bilgisayar kasası, elektronik devre elemanları, bilgisayar soğutma sistemleri, sunucu, giyilebilir bilgisayar, ekran kartı gibi geniş bir üretim ağına sahip olan şirket özellikle son dönemde ürettiği dizüstü bilgisayarlarla adından söz ettirir hale gelmiştir. Kaliteyi, teknolojiyi ve sağlamlığı ön plana çıkarmayı amaçlayan şirket bunu sloganına da yansıtmış ve bu doğrultuda satış yapmaya devam etmektedir. Şirketin eski sloganı "Inspiring Innovation. Persistent Perfection."yani "İlham Verici Yenilik. Kalıcı Mükemmellik." iken, yeni sloganı ise "In Search of Incredible."yani " İnanılmazın Arayışında"'dır. Şirket ayrıca bir orijinal ürün üreticisidir (OEM). Asus'un Tayvan Borsası'nda 2357 kod koduyla birincil, Londra Borsasında ise ASKD kod koduyla ikincil bir kaydı vardır.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar donanımı</span> bilgisayarı oluşturan fiziksel parçaların genel adı

Bilgisayar donanımı, kasa, merkezi işlem birimi (CPU), monitör, fare, klavye, bilgisayar veri depolama, grafik kartı, ses kartı, hoparlörler ve anakart gibi bir bilgisayarı oluşturan fiziksel parçaların genel adıdır.

<span class="mw-page-title-main">AmigaOS</span> Amiga kişisel bilgisayarının işletim sistemi

AmigaOS, Amiga kişisel bilgisayarının işletim sistemidir. Grafik arabirimi olan Workbench, CLI komut satırı arabirimi ile birlikte AmigaDOS ve çoğu Amiga modelinde ROM'da yer alan Kickstart'tan oluşur.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar mimarisi</span>

Bilgisayar mimarisi, en küçüğe ve en başarılıya ulaşmayı hedeflerken aynı zamanda maliyeti de göz önünde bulundurduğu için sanat ve bilimin ortak buluştuğu nokta olarak da tanımlanır. Bilgisayar Mimarisi, bilgisayar parçalarının iç yapıları ve aralarındaki haberleşme bağlantıları ile ilgilidir.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar oyunu</span> bilgisayarda oynanan oyun türü

Bilgisayar oyunu veya kişisel bilgisayar oyunu olarak da bilinen PC oyunu, bir video oyun konsolu veya atari makinesi yerine kişisel bilgisayarda oynanan bir tür video oyunudur. Tanımlayıcı özellikleri şunları içerir: daha çeşitli türleri ve kullanıcı tarafından belirlenen oyun donanımı ve yazılımı; genellikle giriş, işleme, video ve ses çıkışında daha büyük kapasite. Bilgisayar oyunu oynamak için özel olarak oyun bilgisayarı modelleri, farklı aksesuarlar tasarlanmıştır. Mobil oyunların son yıllarda büyümesine rağmen, 2018 yılında, küresel PC oyunları pazarı yaklaşık 27,7 milyar dolar değerindeydi.

Sanallaştırma bilgisayar kaynaklarının kullanıcılardan soyutlanması işlemine verilen isimdir. Bunu yapmak için kullanılan metodlar bilgisayar kaynaklarının paylaştırılmasını veya birleştirilmesini sağlar. Sanallaştırmanın ilk hedefi kullanıcıya bir soyutlama tabakası sunarak kullanıcıyı kaynaklardan soyutlamak. Böylece kullanıcı ve kaynaklar arasına bir mantıki katman eklenmiş oluyor. Bir hiper yönetici veya sanal makine monitörü (VMM), sanal makineleri oluşturan ve çalıştıran bilgisayar yazılımı, bellenim veya donanımdır. Bir hipervizörün bir veya daha fazla sanal makineyi çalıştırdığı bir bilgisayara ana makine adı verilir ve her sanal makineye konuk makinesi adı verilir. Hiper yönetici, konuk işletim sistemlerini sanal bir işletim platformuyla sunar ve konuk işletim sistemlerinin yürütülmesini yönetir. Çeşitli işletim sistemlerine sahip birden fazla aygıt, sanallaştırılmış donanım kaynaklarını paylaşabilir. Örneğin; Linux, Windows ve macOS işletim sistemlerinin tümü, tek bir fiziksel x86 makinede çalışabilir. Konuk işletim sistemleri aynı çekirdeğe sahip farklı Linux dağıtımları gibi kullanıcı alanında farklılık gösterebilse de, bu, tüm örneklerin tek bir çekirdeği paylaşması gereken işletim sistemi düzeyinde sanallaştırma ile çelişir.

<span class="mw-page-title-main">Steam Machine</span>

Steam Machine, oyun konsolu benzeri bir deneyim sağlamak için Valve'ın SteamOS'sini çalıştırmak üzere tasarlanmış bir dizi önceden oluşturulmuş küçük form faktörlü oyun bilgisayarıydı. Birkaç bilgisayar satıcısı, kendi Steam makineleri sürümlerini perakende satış için geliştirmek üzere Valve ile anlaştı ve Valve'ın gereksinimlerine ek olarak Microsoft Windows ile çift önyükleme seçenekleri ve bilgisayarı yükseltme yeteneği gibi ek seçenekler sundu. Tüketiciler, Steam OS'de yer alan Valve'ın aynı adı taşıyan popüler Steam mağazası aracılığıyla Steam Makineleri dijital olarak video oyunları satın alabilirler.

<span class="mw-page-title-main">Neo Geo</span>

Neo Geo, SNK tarafından geliştirilen bir video oyunu donanımı serisidir. 1990 yılında piyasaya sürülmüş olup zamanıyla orantılı olarak sistem renkli iki boyutlu grafikler ve yüksek kaliteli ses sunmaktaydı.

<span class="mw-page-title-main">MSX</span>

MSX, 16 Haziran 1983'te Microsoft ve ASCII Corporation tarafından geliştirilen bir standartlaştırılmış ev bilgisayarıdır. Sistem tak ve çalıştır olarak tasarlandığından dolayı uzantıları kurmak için donanıma veya yazılıma herhangi bir müdahalede bulunulmasına gerek duyulmadı.

Bir sistem mimarisi veya çoklu sistemlerin mimarisi; sistemin yapısını, davranışını ve biçimselliğini tanımlayan kavramsal modeldir. Bir mimari tanımı; sistemin yapıları ve davranışları hakkında mantıksallığı destekleyecek şekilde organize edilen ilişkiselliğin standart bir açıklaması veya temsilidir.

<span class="mw-page-title-main">Amstrad GX4000</span> video oyun konsolu

Amstrad GX4000, Amstrad tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. Eylül 1990 tarihinde Avrupa'da piyasaya sürülmüş olup şirketin video oyunu konsolu pazarına kısa süreli bir girişimiydi. Konsol, o dönem hala popüler olan CPC teknolojisine dayanan yükseltilmiş bir tasarımdı ve aynı anda piyasaya sürülen CPC Plus bilgisayar serisiyle donanım mimarisini paylaşmaktaydı. Bu sayede sistemin CPC Plus yazılımının çoğuyla uyumlu olmasını sağladı.

<span class="mw-page-title-main">BlackBerry (akıllı telefon)</span>

BlackBerry, BlackBerry Limited tarafından üretilen bir akıllı telefon serisidir. İlk olarak 1999 yılında piyasaya sürülmüş olup günümüzde dünya, Endonezya ve Güney Asya pazarları için sırasıyla TCL Communication, BB Merah Putih ve Optiemus Infracom tarafından lisanslı BlackBerry markası kullanılarak tasarlanmakta, üretilmekte ve pazarlanmaktadır.

<i>Garfield: Big Fat Hairy Deal</i> 1988 video oyunu

Garfield: Big Fat Hairy Deal, karikatür bandı serisi Garfield'dan esinlenerek 1987 yılında Atari ST, ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC ve Amiga platformları için yayınlanmış bir bilgisayar oyunudur. Jim Davis'in Garfield karikatür bantlarından esinlenerek yapılmış ilk video oyunudur.