İçeriğe atla

Amilcare Ponchielli

Amilcare Ponchielli
Doğum31 Ağustos 1834(1834-08-31)
Paderno Fasolaro, Cremona, İtalya
Ölüm16 Ocak 1886 (51 yaşında)
Milano, İtalya
MeslekMüzisyen, besteci, eğitimci

Amilcare Ponchielli (31 Ağustos 1834, Paderno Fasolaro, Cremona, İtalya – 16 Ocak 1886, Milano), İtalyan müzisyen, opera bestecisi ve eğitimci. Özellikle hazırladığı La Giaconda adlı opera ve içinde bulunan Saatlerin Dansı zamanımızda hala popüler olan klasik batı müziği eserleri arasındadır.

Yaşamı

Amilcare Pontchieli 1834'te Cremona yakınlarında bulunan (anısına günümüzde "Paderno Ponchielli" adını taşıyan) "Paderno Fasolaro" köyünde doğdu. Harika müzik yeteneği dolayısıyla 9 yaşında iken Milano Konservatuvarı'nda müzik eğitimine başladı. İlk senfoni bestesini 10 yaşında iken tamamladı.

Konservatuvarı bitirdikten sonra yeteneklerine ve eğitimine pek uygun bir iş bulamadı. Üstün müzik yeteneği olması, gayet güzel bir müzik eğitimi almış olması ve resmi kariyere giriş yarışmasını kazanması nedenleriyle Milano Konservatuvarı'na hoca atanması gerekirken çevrilen bazı entrikalar sebebiyle bu işe alınmadı. Ancak küçük şehirlerde pek önemli olmayan müziksel görevler bulabildi. Bu arada birkaç opera besteledi; ama bunları sahnelemek için fırsat bulamadı. Bunlar arasında konservatuvarı bitirdikten iki yıl sonra hazırladığı ünlü İtalyan yazarı Alessandro Manzoni'nin Nişanlılar adlı ünlü eserinden uyarladığı I promessi sposi (Nişanlılar) adlı opera da bulunmaktadır (ki sonradan bu eser çok büyük bir ün kazanmıştır).

Ponchielli'nin Cremona'da yer alan heykeli.

Müzik kariyerinin hayal kırıklığı yaratan bu başlangıcına rağmen Ponchielli Piacenza ve Cremona şehirlerinde yüklendiği bando şefliği (capobanda) görevleri sırasında 200 kadar orijinal aranjman ve beste hazırlamasına yol açmıştır. Bunlar arasında ilk bas-korno (euphonium) için konçerto (Concerto per Flicornobasso, 1872); Carnavale Venezia adlı Napoliten şarkı için 15 varyasyon; düğün, karnival ve cenaze merasimleri için hazırladığı birçok marş, dans ve diğer şekil müziksel parçalar ve özellikle İtalyan milliyetçiliği temalı marşlar bulunmaktadır.

1872'de revize edip Milano'da Teatro Dal Verme'de sahnelenen I promessi sposi adlı operası birden büyük bir sükse yaptı. Bu başarısı dolayısıyla, bir müzik yayıneviyle bir kontrat yaparak, Milano La Scala Tiyatrosunda repertuvar bestecisi olarak ve Milano Konservatuvarında hoca olarak devamlı işler buldu. Bu süksesini 1873'te hazırladığı Le due gemelle bale eseri ile tekrarladı. 1874'te hazırladığı I Lituani (Litvanyalılar) operası da başarılı oldu ve 1884de Sankt-Peterburgda bile sahnelendi. Nisan 1876'da Milano'da La Scala Tiyatrosu'nda prömiyeri yapılan La Giaconda adlı eseri zamanında gayet başarılı olduğu gibi, birkaç revizyondan geçerek 1880deki hali ile zamanımızda dünya opera evlerinin repertuvarlarında önemli bir yer almaktadır. Bu eserin librettosu Victor Hugo'nun "La Giaconda" oyunundan librettist Arrigo Boito tarafından uyarlanmıştı ve aynı eser daha önce Saverio Mercadante'nin "Il Giuramento" (1837) ve Carlos Gomes'in "Fosca", (1873) opera eserlerinin hazırlanmasında kullanılmıştı.

La Giaconda ile yaptığı sükseden sonra 1880'de dört perdelik İncil'e dayanan bir melodram olan Il figliuol prodigo eserinin ve 1885'te Victor Hugo'nun diğer bir oyunundan uyarlanan bir librettolu Marion Delorme adlı eserinin prömiyerleri Milano La Scala Tiyatrosu'nda verildi. Bu eserler seyirci ve temsil sayısına göre "La Giaconda" ile aynı başarıyı göstermedi. Ama bu eserlerin büyültülmüş bir orkestra için daha geliştirilmiş karmaşık orkestrasyon ile hazırlandığı için opera janrında bir müziksel çığır açtığı kabul edilir. Ortaya çıkardığı bu müziksel ve opera janrı yenilikleri dolayısıyla sonraki neslin başarılı İtalyan opera bestecilerine (örneğin Puccini, Mascagni, Giordano) büyük etkiler yaptığı bilinmektedir.

1881'de Ponchielli Bergamo Katedrali için Müzik Direktörü görevine atandı. Aynı yıl Milano Konservatuvarı Kompozisyon profesörü görevine getirildi ve bu görevde iken yetiştirdiği öğrencileri arasında Giacomo Puccini, Emilio Pizzi ve Pietro Mascagni bulunmaktadır.

Ponchielli 1886'da Milano'da öldü ve mezarı bu şehirdeki "Cimitero Monumentale" mezarlığındadır.

Seçilmiş eserleri

Operalar

Bale eserleri

  • La Grisetta (op. 14), Cremona, Teatro Concordia, 2 Şubat 1865
  • Orsowa ossia il genio della montagna (op. 15), Cremona, Teatro Concordia, 10 Şubat 1871
  • Le due gemelle (op. 16), Milano, Teatro alla Scala, 4 Şubat 1873
  • Clarina, Milano, Teatro alla Scala, 7 Eylül 1873 (kayip)

Kantatalar

  • La Tirolese (op. 103), Koro, yedi ses ve orkestra için, 1850-4
  • La Prigione del Bargello (op. 102), Koro ve erkek (tenor ve bas) sesleri ve piyano için, 5 Ağustos 1854 (Kompozisyon diplomasi için)
  • L'Italia e Dante, Sesler ve orkestra için, Cremona, Teatro Concordia, 4 Temmuz 1865 (kayıp)
  • A Gaetano Donizetti (op. 12), sesler ve orkestra için, Bergamo, Teatro Ricciardi, 13 Eylül 1875
  • Come noi che siam bambini, 1881 Mili Sergi için sipariş; 2 ses, keman ve piyano için, Milano, Halk Bahçesi, 5 Mayıs 1881
  • Cantata per il monumento ad Alessandro Manzoni, Milano, La Scala Tiyatrosu, 22 Mayıs 1883
  • Cantata per papa Gregorio VII (op. 13), Tenör, bas, koro ve orkestra için, Bergamo, Palazzo Cittadella, 14 Aralık 1885

Koro eserleri

  • All'opra all'opra (op. 196), Çocuk korosu, keman ve piyano için
  • La sera (op. 104), bebek sesleri ve piyano için
  • L'aura mistica del cielo (op. 28), Soprano ve üç sesli koro için, Org ve fisarmonica refaketinde
  • Sega sega il legnajuolo (op. 194), Piyano refaketinde soprano ve çocuk korosu için

Dinsel müzik

  • Messa ayini Cremona S.Ilario Kilisesi için (1882)
  • Messa ayini Solistler, koro ve orkestra için (op. 20), S.Maria Maggiore Katedrali, Bergamo, 25 Aralık 1882

Çeşitli

  • Maometto (op. 1), Felice Romani librettosu için opera parçaları, 1850-54.

Ayrıca bakınız

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Verdi</span>

Giuseppe Verdi, 19. yüzyıl İtalyan operası ekolünden gelen en ünlü İtalyan besteci. Tüm dünyada eserleri en çok sahnelenen opera bestecilerinden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Nevit Kodallı</span>

Mehmet Nevid Kodallı, Türk besteci, eğitimcidir.

<span class="mw-page-title-main">Gaetano Donizetti</span>

Domenico Gaetano Maria Donizetti İtalyan opera bestecisi. En ünlü bestesi 1835 yılında bestelediği Lucia di Lammermoor 'dir.

Selman Ada, Türk besteci, orkestra şefi ve piyanist.

<span class="mw-page-title-main">Pietro Mascagni</span>

Pietro Mascagni. İtalyan opera bestecisi. 19. yüzyıl sonunda ortaya çıkan gerçekçilik (verismo) ekolunun başta gelen temsilcilerindir.

<span class="mw-page-title-main">Luigi Nono</span> İtalyan besteci (1924-1990)

Luigi Nono, İtalya'nın önde gelen elektronik, raslamsal ve seriyal (dizisel) müzik bestecisi.

<span class="mw-page-title-main">Cenan Akın</span>

Cenan Akın, besteci, koro yöneticisi ve müzik eğitimcisi.

<span class="mw-page-title-main">La Scala</span>

La Scala, İtalya'nın Milano kentinde bulunan ve dünyanın en tanınan opera binalarından biri. 3 Ağustos 1778'de Nuovo Regio Ducal Teatro alla Scala adı altında Salieri'nin Europa riconosciuta operası ile açılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Mihail Glinka</span>

Mihail İvanoviç Glinka, Rusya'da geniş olarak tanınan ilk Rus asıllı klasik müzik bestecisidir ve Rus klasik batı müziğinin babası sayılmaktadır. Glinka'nın besteleri kendisinden sonra gelen tüm Rus bestecilere çok büyük etki yapmıştır. Bunlar arasında en önemlileri Rus Beşleri adı verilen besteciler Glinka'nın eserlerini kılavuz alarak Rusya'ya has bir klasik batı müziği stili geliştirmişlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Léo Delibes</span> Fransız besteci (1836 – 1891)

Clément Philibert Léo Delibes; 21 Şubat 1836 – Saint-Germain-du-Val köyü, La Fleche, Sarthe, Fransa– 16 Ocak 1891, Paris) en iyi bale, operet ve operaları eserleri ile tanınan bir Fransız Romantik bestecisiydi. Eserleri arasında Coppélia (1870) ve Sylvia (1876) baleleri ve iyi bilinen "Flower Duet" 'i içeren Lakmé (1883) operası bulunur.

<span class="mw-page-title-main">Saverio Mercadante</span> İtalyan muzisyen ve besteci

Saverio Mercadante özellikle romantik dönem opera eserleriyle tanınmış bir İtalyan muzisyen ve besteci.

<span class="mw-page-title-main">Arrigo Boito</span>

Arrigo Boito veya daha uzun olarak Enrico Giuseppe Giovanni Boito veya takma adla Tobia Gorrio, İtalyan şair, roman yazarı, gazeteci, opera bestecisi ve libretto yazarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Alfredo Catalani</span>

Alfredo Catalani. Özellikle opera eserleri ile tanınan bir İtalyan besteci. Günümüzde tanınmış eserleri Loreley (1890) ve La Wally (1892) operalarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Umberto Giordano</span> İtalyan besteci (1867-1948)

Umberto Menotti Maria Giordano, özellikle opera besteleri ile tanınmış bir İtalyan bestecidir.

<span class="mw-page-title-main">Tomás Bretón</span>

Tomás Bretón, İspanyol besteci, kemancı ve piyano virtüözü.

<span class="mw-page-title-main">Francesco Cilea</span> İtalyan piyanist (1866-1950)

Francesco Cilea özellikle opera eserleri ile tanınan bir İtalyan besteci ve müzik eğitimcisi.

<span class="mw-page-title-main">Gustave Charpentier</span> Fransız besteci (1860 – 1956)

Gustave Charpentier, Fransız bestecidir.

<span class="mw-page-title-main">Ermanno Wolf-Ferrari</span> İtalyan besteci (1876-1948)

Ermanno Wolf-Ferrari, İtalyan opera ve batı klasik müzik bestecisi ve müzik eğitimcisidir.

<span class="mw-page-title-main">Italo Montemezzi</span> İtalyan besteci (1875-1952)

İtalo Montemezzi, İtalyan opera ve klasik batı müziği eserleri bestecisidir. İtalyan operasında post-verismo akımının ilk temsilcisidir.

<span class="mw-page-title-main">Roberto Abbado</span> İtalyan orkestra şefi

Roberto Abbado, İtalyan Orkestra şefidir. Şu anda The Saint Paul Chamber Orchestra’sının sanatsal ortaklarından biridir. 2015’te İspanya Valencia’da bulunan Palau de les Arts Reina Sofia Opera Evi’nin Muzik Direktörlüğüne atanmıştır. Daha önce, Bavarian Radyo’sunun Münchner Rundfunkorchester’ın şefliğini yapmıştır.