İçeriğe atla

Alma Deutscher

Alma Elizabeth Deutscher
DoğumAlma Elizabeth Deutscher
Şubat 2005 (19 yaşında)
Basingstoke, İngiltere
İkametDorking, İngiltere
MeslekBesteci, piyanist, kemancı
Tanınma nedeniHarika çocuk, müzik bestecisi
Memleketİngiltere
Ebeveyn(ler)Guy Deutscher (dilbilimci),
Janie Deutscher née Steen (edebiyat profesörü)
Resmî sitealmadeutscher.com

Alma Elizabeth Deutscher (d. Şubat 2005, Basingstoke, İngiltere); İngiliz besteci, piyanist, kemancı ve harika çocuktur. Altı yaşında ilk piyano sonatını bestelemiştir. Yedi yaşında ilk büyük kompozisyonu "Rüyaların Çöpçüsü"nü tamamlamıştır. Dokuz yaşında keman ve orkestra için yazdığı konçertoyu 2015'teki prömiyerinde sunmuştur.[1] Avrupa prömiyeri 2016'da Viyana'da şef Zubin Mehta yönetiminde,[2] ABD prömiyeri ise Aralık 2017'de San José, Kaliforniya'da yapılan ilk operası Külkedisi'ni 10 yaşında yazmıştır. İlk piyano konçertosunun prömiyerini on iki yaşında yapmıştır.[3] İlk sahne alışı Aralık 2019'da Carnegie Hall'da gerçekleşmiştir.

Arka plan

Deutscher İngiltere'nin Basingstoke şehrinde 2005 yılında doğmuştur.[4] Annesi Janie Deutscher (kızlık soyadı: Steen) edebiyat profesörü, babası Guy Deutscher dilbilimcidir. İkisi de amatör müzisyendir.[5]

Deutscher iki yaşında piyano, üç yaşında keman çalmaya başlamıştır. Dört yaşında piyanoda doğaçlamalar ve besteler yapmaya, beş yaşında bestelerini yazmaya başlamıştır. Yazdığı bu ilk notasyonlar çok net değildir fakat altı yaşındayken elle net olarak kompozisyonlar yazmış ve ilk piyano sonatını bestelemiştir. Yedi yaşında ilk kısa operasını, dokuz yaşında ilk keman konçertosunu ve on yaşında ilk tam uzunluktaki operasını bestelemiştir.[6][7]

İki yaşındayken piyanodaki notaları doğru söyleyebiliyordu. Üçüncü yaşgünü için ona küçük bir oyuncak keman aldım. O kadar heyecanlandı ki günlerce çalmaya çalıştı ve bunun üzerine biz de ona bir öğretmen bulmaya karar verdik. Daha bir yıl olmadan Handel'in sonatlarını çalıyordu.

 — Guy Deutscher[8][9]

Üç yaşındayken Richard Strauss'un bir ninnisini duydu ve bize gelip '... müzik nasıl bu kadar güzel olabiliyor?' dedi. Güzelliğine hayran kalmıştı.

 — Janie Deutscher[10]

Erken Tanınma

Deutscher'in medya tarafından ilk fark edilişinin izleri, yedi yaşındayken Youtube kanalının ünlü İngiliz yazar ve komedyen Stephen Fry tarafından duyurulmasına kadar takip edilebilir. Guy Deutscher ve Fry ortak ilgi alanları olan dilbilimi nedeniyle daha önceden tanışıyorlardı. Deutscher'in kanalı aslında sadece yakın akrabaları için açılmış özel bir kanaldı. Babası Guy Deutscher şöyle anlatır: "Sonra Stephen Fry videoları gördü ve Twitter'da tvitledi. Videolar bu şekilde onun milyonlarca takipçisine ulaşmış oldu. Ve o andan itibaren muhabirler peşine düştü ve her şey çığ gibi büyüdü." Fry şöyle yazmıştı: "Tamamen akıllara durgunluk verici: Alma Deutscher kendi bestelerini çalıyor. Yeni bir Mozart?"[11] TV ekipleri bir sonraki gün evlerindeydi.

Guy Deutscher, Alma'nın medya tarafından bu ilk tanınışıyla ilgili endişelerini ifade etmiştir. Ailenin medyanın bu yoğun odaklanışına hazırlıklı olmadığını ve en önemli görevlerinin Alma'yı korumak ve mutlu bir çocukluk geçirdiğinden emin olmak olduğunu söylemiştir.[7]

Operalar

Rüyaların Çöpçüsü (2012)

Deutscher'in ilk operası Neil Gaiman'ın "Rüyaların Çöpçüsü" (Sweeper of Dreams) adlı hikâyesinden yola çıkılarak üretilmiş kısa bir eserdir; metni Elizabeth Adlington'un bir librettosundan uyarlanmıştır.[12] Bu eser İngiliz Milli Operası'nın düzenlediği bir yarışmaya sunulmuş ve az farkla finallere girme şansını kaçırmıştır.[8][9][13] Partisyonun bazı bölümlerini Deutscher bir rüyasında görmüştür.[14] Bu eserin ilk seslendirilişi 2013'te İsrail'de gerçekleşmiştir.[15]

Hikâyede, rüyaların çöpçüsü vardiyalarında içtiği için işini yapamaz hale gelmiştir. İşvereni yerine başkasını almak için bir ilan verir ve Alex T. Strumm adında 16 yaşında bir kız başvurur. İş görüşmesinde, Alex'in erkek olmadığına şaşırırlar ve onunla dalga geçerler. Alex, işi yapabileceğini kanıtlamayı kafasına koyar ve en sonunda işe alınır.

Deutscher, zorlukları yenen kızlarla ilgili hikâyeleri tercih ettiğini belirtmiştir. Rüyaların Çöpçüsü'nde ana karakter "...iki büyük suç işlemiştir: Birincisi çocuk olmak, ikincisi de kız olmaktır. Ama buna rağmen sonunda galip gelmeyi becerir."[16]

Külkedisi

İlk oda versiyonu (2015)

Deutscher'in ikinci operası tam uzunlukta, Külkedisi masalından yola çıkarak üretilmiş bir eserdir. Alman Die Zeit gazetesine verdiği röportajda, Deutscher, bu eser üzerinde 2013 yılında çalışmaya başladığını belirtmiştir. Eser ilk defa 2015 yılında İsrail'de oda versiyonunda sahnelenmiştir.[17] Deutscher uvertür bölümünü performanstan sadece birkaç gün önce bitirmiştir.[18] Deutscher hikâyenin kendi versiyonunun geleneksel masaldan ciddi biçimde farklılaştığını çünkü müziğin konunun merkezî bir parçası olduğunu ifade etmiştir.

Hikâye kötü üvey anne tarafından yönetilen bir opera prodüksiyon şirketinde geçer. İki tip karakter olan üvey kız kardeşler yeteneksiz divalar olarak resmedilir. "Aklına çok güzel melodiler gelen doğal bir besteci" olmasına rağmen Sindirella'nın sahne almasına izin verilmez.[19] Prens bir şairdir. Sindirella bir gün tesadüfen, onun yazdığından habersizce büyüleyici bir aşk şiiri bulur ve kendi bestesiyle birleştirir. Melodisi daha sonra üvey kız kardeşleri tarafından çalınır ve bir balodaki şarkı yarışmasında söylenir. Buna rağmen Sindirella sonunda şarkısını prense, onun sözlerin yazarı olduğunu bilmeksizin söyler. Aynı şekilde prens de sözlerine bu büyüleyici müziği yazan kişinin Sindirella olduğunu bilmez. Sindirella geceyarısı balodan kaçtıktan sonra prens onu, bilinen hikâyedeki gibi cam ayakkabıyla aramaz, onun yerine melodiyi kullanır. Sonunda çift bir araya gelir: "Hikâyenin sonunda birbirlerini sözlerin melodiyi bulduğu gibi bulurlar."[16] der Deutscher, "Sindirella'nın sadece güzel bir kız olmasını istemedim. Kendi aklı ve ruhu olsun istedim. Ve biraz da benim gibi olmasını... Onun için ben de bir besteci olmasına karar verdim."

Deutscher, 2015'teki Google Zeitgeist etkinliğinde bu operadan bir arya söylemiştir.[20]

Viyana versiyonu (2016)

Aralık 2016'da bu operanın daha geniş ve Almanca bir versiyonunun dünya prömiyeri Viyana'da şef Zubin Mehta yönetimindeki bir prodüksiyonla yapılmıştır. 2016 yılı boyunca Deutscher operayı düzenlemiş, önemli ölçüde genişletmiş ve yirmi müzisyenlik bir orkestraya uyarlamıştır.[21] Prömiyer ayakta alkışlarla karşılanmış, Avusturya basınından ve uluslararası basından heyecanlı övgüler almıştır.[22]

Viyana gazetesi Der Standard Alma Deutscher'i şöyle tanımlamıştır:

... Bu aşırı iyi operayı yazan bu kızın kendisi de aşırı derecede rahat görünüyor bu sırada. Sindirella, biçimsel olarak Viyana Klasiği (çokça Mozart) ile erken Romantizm (Mendelssohn ve biraz Schumann) arasında kaygısızca salınıyor. Müzik tarihinin bu dağarcığından, karakterlerin psikolojik korselerini iyi anlayan fevkalade esinlenmeler doğuyor. Burada bir kişi, çok ciddi bir empatiyle kendini karakterlerin yerine koyuyor. Ve sahneleri nasıl kuracağını, nasıl gerilimde tutacağını, yoğun atmosferleri nasıl yöneteceğini de anlıyor....Alma Deutscher hem mizaha hem de melankoliye yeteği olduğunu kanıtlıyor.[23]

Der Neue Merker dergisi:

Alma Deutscher'in rol modelleri Viyana Klasiği'nden ve 19. yüzyıldan geliyor. Bestecinin ruhun farklı hallerini bu kadar iyi yakalayabilmesi gerçekten şaşırtıcı. Leitmotifte sürekli tekrarlanan Sindirella'nın hüzünlü baladı, hükümet işlerine hiç ilgi duymayan, naif şair-prensin ümitsizliği, üvey kadınların kötülüğü... Her şey sempatik bir şekilde müziğe dökülmüş. Hepsi gerçekten sıra dışı bir kalitede geliyor kulağa. Ve aynı şekilde enstrümantasyon da çok başarılı; sanatçı sanki başından beri ne yapmak istediğini tam olarak biliyormuş gibi. Öylesine olan ya da şansa bırakılmış hiçbir şey yok.[24]

The Daily Telegraph gazetesi:

Külkedisi, Deutscher'in sıra dışı bir yetenek olduğunu kanıtlıyor. "Harika çocuk", genelde hatalı kullanılan bir terim fakat eserinin olgunluğu, bu ifadenin abartı olmadığını gösteriyor. Genç bir kızın iki saatlik bir opera besteleyecek ve tüm orkestrasyonunu da yapacak akli enerjiye sahip olması afallatıcı; sonuç ürünün; canlı, bütünlüklü bir opera olması da olağanüstü.[25]

Kaliforniya tam versiyonu (2017)

Aralık 2017'de Külkedisi'nin tam versiyonunun prömiyeri San José, Kaliforniya'da, San José Operası ve Packard Humanities Enstitüsü prodüktörlüğünde İngilizce olarak sahnelenmiştir ve eser büyük bir orkestra, koro ve dansçılar tarafından icra edilmiştir.[26][27] Bu eser bir sonraki yıl Sony Classical Records tarafından DVD formatında yayımlanmıştır.[28] Deutscher, tüm eseri 44 müzisyen için tekrar uyarlamış, müziği Viyana versiyonuna göre önemli ölçüde genişletmiş, koro ve dansçılar için yeni müzikler eklemiştir. Performanslar İngiliz şef Jane Glover tarafından yönetilmiştir. Daha önceki versiyonlarda olduğu gibi bu versiyonda da keman ve piyano çalan Deutscher ayrıca org da çalmıştır. CBS kanalındaki "60 Dakika" programının yayınlanmasından sonraki saat içinde beş gösterim için tüm biletler tükenmiş ve iki ek gösterim daha konmuştur.[29] Eleştirmen Heather Mac Donald "İnanılmaz derecede zeka, beceri ve müzikal güzellik içeren bir opera... Orkestral ve vokal yeniliklerin miktarı inanılmaz" şeklinde nitelemiş ve operanın Broadway'e kadar gidebileceğini ifade etmiştir.[30]

Viyana Devlet Operası tarafından sahnelenen, çocuklar için stüdyo versiyonu (2018)

Viyana Devlet Operası, Ocak 2018'den itibaren 4 ay boyunca eserin çocuklar için kısa bir uyarlamasını stüdyo sahnesinde sergilemiştir. Deutscher eserini 75 dakikaya kısaltmıştır.[31] Tüm gösterimler için biletler tükenmiştir.

Külkedisi'nin müziğini temel alan bale (2018)

Ekim 2018'de Berlin Çocuk Balesi Kumpanyası ve ID grubu Külkedisi Operası'nı ve müziğini temel alan bir bale sahneye koymuştur.[32]

Besteleme Yöntemi

Deutscher'in melodilerinin "kendiliğinden ve tam oluşmuş olarak" aklına geldiği söylenmektedir.[33] Daily Mail'e bunu şöyle ifade etmiştir: "Müzik aklıma dinlendiğim zamanlarda geliyor. Gidip bir yere oturuyorum ya da yatıyorum. Perileri düşünmekten çok zevk alıyorum ve prensesleri ve güzel kıyafetleri."[34] Zeitgeist Minds etkinliğinde ise bunu şöyle ifade etmiştir: "Bir melodi bulmak istediğim zaman aklıma asla bir şey gelmiyor. Genellikle ya dinlenirken ya piyanonun başında doğaçlama yaparken ya da ip atlarken aklıma geliyor. Ya da başka bir şey yapmaya çalışırken, biri benle konuşurken ya da bir şey yapmaya çalışırken birden çok güzel bu melodiyi duyuyorum."[16] Haziran 2016'da Daily Telegraph'taki röportajında şöyle söylemiştir: "Doğaçlama havasındaysam melodiler parmak uçlarımdan fışkırıyor."[35]

Deutscher, mor ip atlama ipini "sihirli" olarak nitelendirmiş ve besteleme sürecinin anahtar bir parçası olduğunu belirtmiştir: "Etrafımda sallıyorum ve melodiler kafama akıyor."[6] BBC Haber Servisi ile 2015'te yaptığı bir röportajda Deutscher'in evlerinin bahçesinde ipini sallayarak yürürken doğaçlama bir melodiyi söylediği görülmektedir.[36] Tartini'nin Şeytan Sonatı gibi başka klasik bestelerde olduğu gibi Deutscher'e melodiler rüya görürken de gelmektedir. Böyle bir rüya-bestesini (bir mi bemol piyano çeşitlemesinin motifleri) anlatırken şöyle demiştir: "Uyandım ve melodileri unutmak istemediğim için not defterimi alıp hepsini yazdım, yaklaşık üç saat sürdü. Sabah neden çok yorgun olduğumu ve kalkmak istemediğimi annem ve babam anlamamıştı."[33] Deutscher başucunda bir ses kaydediciyle uyumaktadır.[34] İlk operası Rüyaların Çöpçüsü'nün bölümlerini de tam oluşmuş olarak bir rüyasında "duydu".[37] Deutscher, Transilvanyan adını verdiği hayali bir ülkeden de ilham aldığını söylemiştir: "Kendi dili olan bana ait bir ülke uydurdum. Antonin Yellowsink, Ashy, Shell ve Flara adında çok güzel besteciler var orada."

Bununla birlikte, Deutscher, spontane görünen besteleme stilinin, ilk fikrin ya da melodinin çok daha uzun bir sürecin sadece ilk parçası olduğu daha büyük ve karmaşık kompozisyonların üretilmesindeki ağır işleri sakladığını da ifade etmiştir. "Zeitgeist Minds" etkinliğinde şunları söylemiştir: "Birçok insan bestelemenin zor yanının fikirlerin akla gelmesi olduğunu düşünüyor fakat bu zaten bende kendiğinden oluyor. Zor olan, o fikirle oturmak, onu geliştirmek, başka fikirlerle tutarlı bir şekilde birleştirmek. Birlikte bir anlam ifade etmeyen birçok fikri çorba gibi bir araya getirmek çok kolay. Ama oturmak, fikri geliştirmek, başka şeylerle birleştirmek ve daha sonra da ince ayarlar yapmak ve parlatmak... Bu çok uzun sürüyor."[16][38] Buna ek olarak, babası İsrail gazetesi Haaretz'e verdiği röportajda Alma'nın ilhamının geniş armoni bilgisiyle karakterize olduğunu söylemiştir. O zamanlarda Alma'nın çaldığı bir Haydn sonatının bir bölümünden örnek vermiştir. Çoğu kişinin bu parçayı güzel ama garip bulacağını fakat Alma için bu parçanın tanıdık armonik devamlılıkların açık bir örneği olduğunu ifade etmiştir.[7]

Diskografi

Adı Albüm bilgileri
The Music of Alma Deutscher
  • Yayın tarihi: 2013
  • Firma: Flara Records
  • Format: CD, dijital indirme
Two Songs from Cinderella
  • Yayın tarihi: 2013
  • Firma: Flara Records
  • Formats: CD, dijital indirme
From My Book of Melodies
  • Yayın tarihi: 2019
  • Firma: Sony Classical
  • Formats: CD, dijital indirme

Kaynakça

  1. ^ "Concerto for violin and orchestra in G" 11 Haziran 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.,. Retrieved 10 July 2017.
  2. ^ "aria from Cinderella in Vienna". Erişim tarihi: 15 Temmuz 2018. . Retrieved 29 July 2015.
  3. ^ Austrian TV (ORF) report about Alma Deutscher's concert on 16 July 2017 25 Eylül 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Retrieved 22 July 2017.
  4. ^ Williams, Sally (31 Ağustos 2017). "How 12-year-old Alma Deutscher became the world's 'little Mozart'". Daily Telegraph. 25 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Eylül 2017. Alma was born in Basingstoke in 2005. Her parents were living in Amsterdam at the time (teaching at Leiden University) but Janie wanted to be near her parents for the birth. When Alma was two the family moved back to Britain, and settled in Oxford, where her parents taught at the university. 
  5. ^ "Announcements". The Telegraph. The Telegraph. 16 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Aralık 2015. On 4th May 2008, to Janie (née Steen) and Guy, a daughter, Helen Clara, a sister for Alma. 
  6. ^ a b "Alma Deutscher, 8-Year-Old Music Prodigy on Ellen show". YouTube.com. 29 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Kasım 2015. 
  7. ^ a b c Haggai Hittron (7 Kasım 2015). "A Child Music Prodigy's Parents Reveal Her Secret". Haaretz.com. Haaretz Daily Newspaper. 7 Kasım 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Kasım 2015. 
  8. ^ a b James Lachno, "Is Alma Deutscher the new Mozart?" 17 Temmuz 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., The Telegraph, 12 October 2012. Retrieved 23 October 2012.
  9. ^ a b Simon Usborne, "Composing an opera? It's just child's play, says Britain's newest classical music prodigy" 14 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., The Independent, 12 October 2012. Retrieved 23 October 2012.
  10. ^ Jon Brain (22 Ekim 2012). "Alma Deutscher, seven, writes opera The Sweeper of Dreams" (video). BBC.CO.UK. BBC News. 20 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Aralık 2015. 
  11. ^ "Stephen Fry's Twitter feed". Twitter.com. 9 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Kasım 2015. 
  12. ^ "The Sweeper of Dreams – by Alma Deutscher". Mini Operas. Archive.org copy of 21 October 2012.
  13. ^ "Alma Deutscher: Biography" 4 Ocak 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Last.fm. Retrieved 23 October 2012.
  14. ^ Sharon Thomas, "ITV News Interview with Alma Deutscher", ITV.com, Vimeo 
  15. ^ Jessica Steinberg (6 Ağustos 2013). "Raising Little Mozart". TimesOfIsrael.com. Times Of Israel. 16 Ağustos 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Aralık 2015. 
  16. ^ a b c d "Alma Deutscher, composer – Violinist and Pianist – The World Around Us". YouTube.com. ZeitgeistMinds. 30 Temmuz 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Kasım 2015. 
  17. ^ "Cinderella, a full-length opera by Alma Deutscher". 11 Mayıs 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2018. 
  18. ^ Interview in newspaper Die Zeit, 7 January 2016 15 Temmuz 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  19. ^ 10 year old music prodigy becomes youngest signed to agent 15 Temmuz 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.; accessed 10 Jan 2016.
  20. ^ "Arşivlenmiş kopya". 30 Temmuz 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2018. 
  21. ^ Doane, Seth (19 Aralık 2016). "Alma Deutscher, 11-year-old music prodigy, set to debut opera "Cinderella" - CBS News". www.cbsnews.com (İngilizce). 7 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Şubat 2024. 
  22. ^ "Arşivlenmiş kopya". 3 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2018. 
  23. ^ "Arşivlenmiş kopya". 16 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2018. 
  24. ^ "Arşivlenmiş kopya". 14 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2018. 
  25. ^ "Arşivlenmiş kopya". 16 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2018. 
  26. ^ "Announcement on Opera San Jose's website". 16 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Kasım 2017. 
  27. ^ "Packard Humanities Institute Announcement". 16 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Kasım 2017. 
  28. ^ "Sony Classical - Cinderella by Alma Deutscher". 2 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Aralık 2018. 
  29. ^ "Announcement on Alma Deutscher's Website". 12 Haziran 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Kasım 2017. 
  30. ^ The New Criterion - Operatic Precocity 15 Temmuz 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Retrieved 15 July 2018
  31. ^ "Arşivlenmiş kopya". 6 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2018. 
  32. ^ "Arşivlenmiş kopya". 24 Eylül 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Aralık 2018. 
  33. ^ a b "Alma Deutscher and the five greatest child prodigies". BBC News. 31 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Kasım 2015. 
  34. ^ a b Stevens, John. "Meet Little Miss Mozart: The miniature musician aged seven who has composed her own opera". DailyMail.co.uk. Associated Newspapers. 3 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Kasım 2015. 
  35. ^ Grice, Elizabeth (25 Haziran 2016). "An opera at seven, a concerto at nine: meet Britain's reluctant heir to Mozart". The Daily Telegraph. 29 Haziran 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Temmuz 2016. 
  36. ^ "Alma Deutscher – Child Prodigy – BBC Breakfast – 17th November 2015". YouTube. BBC News. 17 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Kasım 2015. 
  37. ^ "Alma Deutscher | London – ITV News". ITV News. 31 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Aralık 2015. 
  38. ^ Cohen, Stefanie. "A Prodigy's First CD". Wsj.com. 5 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Kasım 2015. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Opera</span> Müzikli tiyatro eseri

Opera, genellikle konusunu tarihten, mitolojiden, efsanelerden veya güncel olaylardan alan, sözlerinin tümü veya birçoğu müzikle bestelenmiş, içinde güzel sanatların tümünü barındırabilen, teatral formda bir sahne eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Verdi</span>

Giuseppe Verdi, 19. yüzyıl İtalyan operası ekolünden gelen en ünlü İtalyan besteci. Tüm dünyada eserleri en çok sahnelenen opera bestecilerinden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Georges Bizet</span> Fransız besteci (1838 – 1875)

Alexandre César Léopold Bizet, Fransız klasik müzik bestecisidir. Carmen adlı operası ile dünya çapında tanınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Gioacchino Rossini</span> İtalyan opera bestecisi (1792-1868)

Gioacchino Rossini,. İtalyan opera bestecisi. "Mösyö Kreşendo" takma adı ile anılır.

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Wolfgang Amadeus Mozart</span> Avusturyalı piyanist ve bestekar

Wolfgang Amadeus Mozart veya vaftiz adıyla Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart, Klasik Batı Müziği'nde Klasik dönemin etkili ve üretken bestekârlarından biridir.

<span class="mw-page-title-main">Saraydan Kız Kaçırma</span>

Saraydan Kız Kaçırma, Wolfgang Amadeus Mozart'ın bir operasıdır. Bu opera özel olarak Alman stili Singspiel şeklinde hazırlanmıştır. Bu stildeki opera eserinde konuşma diliyle müzik dramı karışıktır; eserdeki olaylar konuşma ile geliştirilir; resitatif müzik bulunmamaktadır ve müzik, gösteri şeklinde parçalardan oluşmaktadır. Eserin Almanca librettosu önce "Christoph Friedrich Bretzner" tarafından yazılmış ve sonradan Mozart'in istek ve katkılarıyla "Gottlieb Stephanie" tarafından adaptasyonlar yapılmıştır. Eserin konusu Belmonte adlı bir İspanyol soylusunun, uşağı Pedrillo ile birlikte, sevgilisi olan Konstanze'yi ve onun İngiliz hizmetkarı Blonde'yi tutsak olarak bulundukları Selim Paşanın Akdeniz kıyılarındaki sarayından veya yazlık köşkünden ve Paşa'nın harem bekçisi olan Osminin elinden kurtarmak için yaptığı girişimlerdir. 1782 yılında Mozart'ın kariyerinin doruk noktalarından birini yaşayıp "Die Entführung aus dem Serail" ile müthiş bir başarıya ulaşmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Don Giovanni</span>

Don Giovanni, müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, İtalyanca librettosu Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış olan iki perdelik bir opera eseridir. Bu eserin prömiyeri 29 Ekim 1787'de Prag'da Ulusal Tiyatro'da oynanmıştır. Mozart bu opera eserini "opera buffa" olarak sınıflandırmıştır. Da Ponte'nin liberettosu çok kere dramma giocoso olarak bilinmekte ve komik opera anlamı vermektedir. Bunu için opera çok kere komik opera veya komik (buffa) opera ile (seria) opera karışımı eşi bulunmayan bir tip opera olarak görülmektedir. Bu eser komedi, melodram ve olağanüstü fantezi elemanlarını kapsayıp birleştirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Mozart operaları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Wolfgang Amadeus Mozart operaları değişik tiplerle 22 tane müzikli dramı kapsamaktadır. Bunlara gençliğinde yazdığı ve diğer bestecileri taklitten ileri gitmeyen küçük çapta eserlerden yetişkinliğinde ortaya çıkardığı tam tekmil opera olarak hazırladığı müziksel anıtlara kadar değişiklik gösterir. Bu eserlerden üçü tamamlanmadan kenara bırakılmıştır ve bestecinin ölümünden çok sonra oynanmıştır. Yetişkinlik çağı eserleri opera sanatının klasikleri sayılmaktadır. Bu nedenle bugün dünya opera sahnelerinden hiç eksik olmadan oynanmakta ve her zaman seyirciler tarafından tutulup sevilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Külkedisi (opera)</span>

Külkedisi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik opera veya dramma giocosodir. Eserin librettosu, Fransız yazar Charles Perrault tarafından yazılmış Külkedisi masalından uyarlanarak Jacopo Ferretti yazılmıştır. Ancak eserin hazırlandığı sıralarda tiyatrolarda özel efektler çok sınırlı olduğu için, eser orijinal masalda bulunan fantezi peri sihirlerinden arındırılmış ve daha gerçekçi olarak sunulmuştur. Eserin prömiyeri 25 Ocak 1817'de Romada "Teatro Valle"de verilmiştir

Titus'un merhameti (İtalyanca:) La clemenza di Tito; Köchel Dizini KV 621) Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş bir "opera-seria" türünde opera eseridir. Opera'nın librettosu antik Romalı Suetonius'un ünlü eseri olan Sezarların hayatındaki Roma İmparatoru Titus Flavius Vespasianus'un hayatından uyarlanmış olup ünlü librettocu Metastisio tarafından ilk defa 1734de İtalyan besteci Antonio Caldera tarafından bestelenen opera eseri için hazırlanmış ve yaklaşık 40 kadar besteci tarafından da kullanılmıştır. Avusturya İmparatoru I. Leopold'un Pragda Bohemya Kralı olarak taç giyme töreni için Mozart'a sipariş verilen bu "opera-seria" eseri çok kısa bir zaman içinde bestelenmiş ve prömiyeri 6 Eylül 1791'de Prag'da Bohemya Devlet Tiyatrosunda oynanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Cecilia Bartoli</span> İtalyan şarkıcı

Cecilia Bartoli, İtalyan mezzo-soprano opera sanatçısı, resitalist. Mozart ve Rossini yanında az bilinen bazı barok ve klasik batı müziği eserleri üzerine yorumlarıyla tanınır. Hem soprano hem de mezzo rollerini oynayabilmesi sanatçının tanınırlığı artırdı. C#6 ve üzerine çıkabilmesi, ses kullanımındaki kıvraklık ona coloratura soprano özelliği kazandırmaktadır. Zamanının en popüler ve en çok satan opera sanatçılarından biridir.

<span class="mw-page-title-main">Deutsche Oper</span>

Deutsche Oper, Berlin eyaletinin en büyük opera evi ve Almanya'nın en büyük ikinci operasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Josef Mysliveček</span>

Josef Mysliveček (d. 9 Mart 1737 Prag,, ö. 4 Şubat 1781 Roma. Gençliğini o zaman Avusturya İmparatorluğu'na bağlı olan Bohemya'da geçirdikten sonra müzik, kompoziyon ve keman çalma eğitimi yaptı ve sonra müzik çalışmalarını İtalya'da tamamladı. 1763'te İtalya'ya yerleşerek genel olarak İtalya'da müzik kariyerini sürdürdü. Opera eserleri bestecisi olarak ün kazandı ama çok sayıda diğer türde müzik parçaları da bestelemiştir. Mysliveček 18. yüzyılın sonlarında gelişen müzikteki klasizm akımının kurulup gelişmesine büyük katkı yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ferenc Erkel</span>

Ferenc Erkel zamanının Avusturya-Macaristan İmparatorluğu idaresi altında yaşamış bir Macar opera besteci, piyanist, öğretmen ve orkestra şefidir. Erkel Macar tarihsel temaları olan Macar grand-opera janrının babası sayılmaktadır. Opera eserleri Macaristan'da seyircinin büyük sevgisi ile hala çok kere yapımlanıp sahnelenmektedir. 1844de Macaristan milli marşı olarak kabul edilen "Himnusz" adlı marşın müziğinin de bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Alfredo Catalani</span>

Alfredo Catalani. Özellikle opera eserleri ile tanınan bir İtalyan besteci. Günümüzde tanınmış eserleri Loreley (1890) ve La Wally (1892) operalarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Aydın Gün</span>

Aydın Gün, Türk opera sanatçısı ve rejisör.

<span class="mw-page-title-main">Joyce DiDonato</span> Amerikalı mezzo-soprano

Joyce DiDonato ya da diğer adıyla Joyce Flahery Handel, Mozart ve Rossini yorumlarıyla bilinen Amerikalı operatik lirik koloratür ve mezzo-sopranodur. Dünyanın en büyük opera ve orkestralarında performans sergileyip 2012 ve 2016 yılında en iyi klasik vokal solo dalında Grammy ödülü kazanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tiyatro Direktörü</span>

Tiyatro Direktörü, , bestesi Wolfgang Amadeus Mozart tarafından, Almanca olan librettosu bir Avusturyalı tiyatro direktörü olan "Gottlieb Stephanie" tarafından hazırlanmış, uvertür ve 1 perdeden oluşan bir singspiel janrında komik opera eseri.

Anna Tomowa-Sintow Bulgar sopranosudur. Mozart, Rossini, Verdi, Puccini, Wagner ve Strauss'u içeren repertuvarıyla dünyadaki tüm büyük opera salonlarında büyük beğeni kazanmıştır. Orkestra şefi Herbert von Karajan ile 1973'ten 1989'daki ölümüne dek yakın profesyonel bir ilişki yaşamıştır.