İçeriğe atla

Alexej von Jawlensky

Alexej von Jawlensky
Genel bilgiler
Doğum adıAlexej von Jawlensky
Doğum25 Mart 1864(1864-03-25)
Rusya Torschok, Rusya
Ölüm15 Mart 1941 (76 yaşında)
Almanya Wiesbaden, Almanya
AlanıResim
EtkilendikleriDışavurumculuk
İmzası

Alexej von Jawlensky (Rusça: Алексей Георгиевич Явленский) "Alexei Georgijewitsch Jawlenski"; (25 Mart 1864; Torschok, Rusya - 15 Mart 1941; Wiesbaden, Almanya), dışavurumculuğun önemli ressamlarındandır.

Hayatı

Çocukluğu ve gençliği

Jawlensky altı çocuklu ailenin beşinci çocuğudur. Albay olan babası Georgi Nikiforowitsch Jawlenski, Alexej 18 yaşındayken ölmüştü. Annesi Alexandra Petrowa Medwedewa babasını ikinci eşiydi.[1] 16 yaşındayken ailesinle Moskova'da yaşıyordu. Subay olmak isterken ressamlığa olan sevgisini keşfetti. 1880'de dünya sergisinde ilk defa modern sanatlar gördü ve kendinin ressamlık yeteneğini düzenli olarak Tretjakow-Galerisini ziyaret ederek geliştirdi.

Jawlensky ve İlya Repin

Rus subay olarak Sankt-Peterburg'a tayin edildi. Anyı zamanda, 1889'dan 1896'ya kadar ziyaret ettiği Petersburg Sanat Akademisinde İlya Repin'in öğrencisi oldu. Repin Jawlensky'yi İvan Šiškin, Konstantin Korovin, Vasilij Surikov, Valentin Serov, gibi tanıdık ressamlarla tanıştırdı. İlk olarak Archip Kuindži'den soyutlayan stil prensiplerini öğrendi, örneğin herhangi bir ormanı boyamayı değil, belirli bir ormanı boyamayı. Kuindži Jawlwnsky'i önemli izlenimcilerle de tanışdırdı. Jawlensky haftalarca Repin ile beraber Repin'in Gouvernement Vitebsk'teki çiftliğinde yaşadı ve orada küçük manzaralar boyadı. [2]

1891 yılında Jawlensky Repin'in özel öğrencilerinden Marianne von Werefkin ile tanıştı. Tanışdıklarında Marianne Jawlensk'ten dört yaş büyüktü ve realizm ressamı olarak tanınmıştı. [2] 1896/97 yılında Jawlensky bütün zamanını ressamlığa adamak için üsteğmenlikten ayrıldı ve Marianne von Werefkin ve arkadaşı Helene Nesnakomoff ile beraber Münih'e taşındı. Helene Nesnakoff'u 1895 yılında Helene 14 yaşındayken Werefkinin ailesini ziyaret ettiğinde tanımıştı. Sonradan 1922 yılında Helene ile evlenmişti. Münih'te Anton Ažbe'nin sanat okulunda Wassily Kandinsky ile tanıştı.

Münihte yaşam

Werefkin, Jawlensky pratik öğremine devam etmesi için Anton Ažbe'nin (1862-1906) Münih'te eski bir rus diplomatın köşkünde yönettiği çizim ve resim okuluna yazdırdı. [3]

1902 yılında Marianne von Werefkin ve Helene Nesnakomoff ile beraber yaşadığı evde Heleneden oğlu Andrej (André, Andreas) doğdu. Büyüdüğünde oğlu da ressam olacaktı. Jawlensky Münih Realizm aştıktan sonra uzun bir zaman van Gogh stilinde boyamıştı. 1908 yılında renklerde Fransız ressamların dışavurumcu stilinden etkilenerek kendi stilini geliştirdi ve 1914'te I. Dünya Savaşının başlangıcına kadar stilini değiştirmedi.

1909'da Jawlensky, Wassily Kandinsky, Adolf Erbslöh, Gabriele Münter, Marianne von Werefkin ve başka ressamlar beraber ressamlar birliği Neue Künstlervereinigung München'i kurdular. Bu birlikte Kandinsky ve Franz Marc'ın kurduğu ve Jawlensky'nin de katıldığı Der Blaue Reiter'in fikirleri gelişmişti. Jawlensky ve birliğin diğer ressamları resimlerini sergiliyorlardı. Bu sergilerden birisi 1912 yılında Münih Galerisi Hans Goltz 'da olmuştu.

İsviçre'de yaşam

1914 yılında Jawlensky Almanyayı terk etmek zorunda kaldığı için Cenevre Gölünün yakınında olan İsviçre eyaleti Saint-Prex'e taşındı. İsviçrede „Variationen über ein landschaftliches Thema“ (Bir manzara temasının varyasyonları) adlı çalışmasına başladı ve resim serileri boyamaya başlamış oldu. Sağlık sebeplerden 1918 yılında evini Ascona'ya taşıdı ve 1921 yılında Wiesbaden'de kalmak üzere orada bir sanatoryumda kaldı. Wiesbaden'de koleksiyoncu Heinrich Kirchhoff'la karşılaştı. Kirchhoff Jawlensky'i parayla destekledi. 1924 Wassily Kandinsky, Paul Klee ve Lyonel Feininger ile beraber „Blaue Vier“ adlı ressamlar grubunu kurdu. Bu grup resimlerini Almanya'da ve Birleşik Devletlerde sergiledi. 1929 yılında bedeninde Polyarthritis hastalığından felçler başladı. 1938 yılında vücudunun tamamı felç olduğundan ressamlığı bırakmak zorunda kaldı. 1934'te Jawlensky'e Alman vatandaşlığına girme izini verilmesine rağmen, 1937'de Almanyada 72 çalışmasına „Entartete Kunst“ (Bozulmuş Sanat) olarak el koyuldu ve bunlardan bazısı, „Entartete Kunst“ sergisine çıkarıldı.

Jawlensky Wiesbaden'nin Rus Ortodoks mezarlığında yatıyor. Cenaze töreninde uzun yıllardır arkadaşı olan Adolf Erbslöh konuşma yaptı.

Çalışmaları ve anlamları

Jawlensky'nin ilk çalışmalarının stili gerçeksiydi. Realizm stilini 1900'de Münih'e taşındığında bıraktı ve stilini Ander Zorn 'nun kuzey izlenimciliğinden etkilenerek değiştirdi. Jawlensky'nin bu stilini gösteren resimlerinden birisi 1901'de yaptığı „Helene im spanischen Kostüm“ (Türkçede: İspanyol Kostümlü Helene).

Jawlensky Werefkin ile beraber çok ülke gezerdi, en çok Fransa'ya giderdi. Fransada Fovizm sanatıyla ilgilenirdi. O zamanlar yaptığı eserlerini Ekim 1905'te Pariste bulunan „Salon d`automne“ 'de sergiledi. Bu eserlerin arasında Bretagne'de 1905'te yaptığı „Der Bucklige“ tablosu vardı. Jawlensky'nin o zamanki resimlerinin renkleri Matisse anımsatsa da, boyama şekli van Gogh etkilenmişti.

1906'dan 1908'e Jawlensky'nin stili Wasserburg am Inn 'i ve Murnau am Staffelsee 'i Marianne von Werefkin, Gabriele Münter ve Wassily Kandinsky ile beraber yazınları gezdikten sonra değişti. Bu zamanda dışavurumcu natürmortlar ve manzaralar boyadı (örneğin:„Die Lampe“, 1908). 1910'dan itibaren portrelere daha da çok odaklandı. Baltık denizine gittikten sonra 1911-1912 yıllarnda önemli, güçlü renkli portreler oluşturdu (örneğin: „Der Buckel“ (1911), „Selbstbildnis“ (1912) ve „Barbarenfürstin“ (1912).

Birinci Dünya Savaşının başlangıcıyla Jawlensky'nin yaratıcı olduğu dönem de bitmişti. İsviçre'de sürgündeyken seriler hazırlayan ilk ressamlardan olmuştu. Birinci serisinin adını „Variationen“ koydu. Bu seriden 1914'ten 1921'e kadar yüzlerce resim boyadı. Örneğin aynı manzarayı renkleri ve bakışaçısını değiştirip birkaç kez boyuyordu. İsviçreden geri gelmeden daha „Mystische Köpfe“ ve „Heiligengesichte“ serilerine başladı. „Abstrakte Köpfe“ serisine 1918 yılının başında, Wiesbadene taşındıktan sonra başladı ve 1933 yılına kadar devam etti.

Jawlensky, sonraki eserlerinde şekilleri daha fazla basitleştirdi. 1934'ten sonra boyadığı yüz portrelerini soyutlaştırdı ve bu portrelerin adını Meditationen koydu. Bu çalışmalarda kaba renk kullanımının sebebi Jawlensky'nin artrit hastalığından ellerini serbest kullanamaması. Bu hastalığın sonucu olarak Jawlensky giderek daha fazla felç oldu ve sonunda 1938 yılında resim yapmaktan vazgeçmek zorunda kaldı. Boyadığı Meditationen portreleri simgelerin bir modern türü olarak anlaşılıyor. Yüzleri soyutlayarak hisslerini dışa vurması Jawlensky'i 20. yüzyılın önemli ressamlarından yapıyor.

Eserleri

1914'e kadar yaptığı resimler

  • Kornfeld bei Carantec 6 Ekim 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Batliner Sanat Vakfı, Viyana, Inv. Nr. G 145), 1905, 49 x 52,5 cm
  • Der Bucklige (Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih), 1905, 52,5 x 49,5 cm
  • Porträt Hedwig Kubin (Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih), 75 x 57 cm
  • Sommertag (Wiesbaden Müzesi), 1907, 45 x 53,7 cm
  • Mittelmeerküste (Folkwang Müzesi, Essen), um 1907, 50 x 53 cm
  • Bildnis Frau Epstein (Yeni Galeri, Kassel), 1907-09, 45 x 38 cm
  • Damenbildnis (Avusturya Belverede Galerisi, Viyana), 65,5 x 44,5 cm
  • Sommerabend in Murnau (Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih), um 1908-09, 33,2 x 45,1 cm
  • Stilleben (Sanat Salonu, Bremen), 1908, 74 x 53 cm
  • Bildnis Alexander Sacharoff (Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih), 69,5 x 66,5 cm
  • Weiße Feder (Şehir Galerisi, Stuttgart), 1909, 101 x 69 cm
  • Dame mit Fächer (Wiesbaden Müzesi), 1909
  • Mädchenporträt (Sanat Müzesi, Düsseldorf), 1909, 92 x 67 cm
  • Mädchen mit Pfingstrosen (Von-der-Heydt-Müzesi, Wuppertal), 1909, 101 x 75 cm
  • Murnauer Landschaft (Modern Galeri, Saarbrücken), 1909, 49 x 52,5 cm
  • Mädchen mit roter Schleife (Leopold Hoesch Müzesi, Düren), 1909-10, 54,5 x 50 cm
  • Mädchen mit Blumenhut 16 Aralık 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Batliner Sanat Vakfı, Viyana), 1910, 67,5 x 49 cm
  • Sitzender weiblicher Akt (Münih, Städtische Galerie im Lenbachhaus), um 1910, 70 x 42 cm
  • Murnau (Sanatmüzesi Düsseldorf), 1910, 50 x 53 cm
  • Murnau (Ulusal Sanat Galerisi, Washington), 1910, 32,9 x 42,3 cm
  • Landschaft bei Murnau (Den Haag, Haags Gemeente Müzesi), 1910, 52 x 55,5 cm
  • Kind mit Puppe (Thyssen-Bornemisza Koleksiyonu, Inv. Nr. 1983.14), 1910, 61 x 50,5 cm
  • Nikita (Wiesbaden Müzesi), 1910, 85,5 x 73,5 cm
  • Bucklige Fischersfrau (Dichand Koleksiyonu, Viyana), 1911,, 52 x 49 cm
  • Der Buckel (Özel mülkiyet), 1911, 53 x 49,5 cm
  • Stilleben (Sanat Salonu Hamburg), 1911, 71 x 75,5 cm
  • Frauenkopf (İskoç Ulusal Modern Sanat Galerisi), 1911, 52,2 x 50,2 cm
  • Violetter Turban (Özel mülkiyet), 1911, 52 x 49 cm
  • Landschaft an der Ostsee (İm Obersteg Koleksiyonu, Basel), 1911,49 x 53 cm
  • Russin (Sanat Salonu Bielefeld), 1911,54 x 49 cm
  • Der Gärtner (Milwaukee Sanat Müzesi Koleksiyonu), 1912,53 x 49,3 cm
  • Selbstbildnis (Wiesbaden Müzesi), 1912,43,5 x 48,5 cm
  • Reife (Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih), um 1912, 53,5 x 49,5 cm
  • Roter Schleier (Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid Inv. Nr. 1975.20), 1912, 64,5 x 54 cm
  • Hügel (Ostwall Müzesi, Dortmund), 1912, 53,5 x 64 cm
  • Turandot II (Sprengel Sanat Müzesi, Hannover), 1912, 53,9 x 49,5 cm
  • Dame mit blauem Hut, Abteiberg Müzesi, Mönchengladbach, 1912/13
  • Die Spanierin, Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih, 1913

Varyasyon serisi

  • Nacht (Sanat Müzesi, Basel), 1916
  • Nacht in St. Prex (Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih), 1916

Soyut kafalar serisi

  • Das Gebet, (Lenbachhaus Şehir Galerisi, Münih)1922
  • Kopf, Rotes Licht(Museum of Modern Art, San Francisco),1926
  • Symphonie Schwarz-Rot(Kaiser-Wilhelm-Müzesi,Krefeld),1929
  • Rotes Licht (Wiesbaden Müzesi),1930
  • Kopf (Ulusal Galeri, Prusya Kültür Miraslar Müzesi, Berlin), 1932

Meditasyonlar serisi

  • Erinnerung an meine kranken Hände (Wiesbaden Müzesi),1934
  • Meditation (Pfalz Galerisi, Kaiserslautern), 1936
  • Meditation(Erzabtei St. Martin, Beuron), 1937

Kaynakça

  1. ^ Schultze, Jürgen:Alexej Jawlensky, Verlag M. DuMont Schauberg 1970, Köln S. 5
  2. ^ a b Zweite Armin: Alexej Jawlensky 1864-1941 Städtische Galerie im Lenbachhaus, München, 1983, S. 16
  3. ^ Bernd Fäthke: Alexej Jawlensky und seine Weggefährten in neuem Licht, München, 2004, S. 36

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Bauhaus</span> plastik sanatlar ve sanayiinin bileşimini savunan Alman güzel sanatlar okulu (1919-1933)

Bauhaus; 20. yüzyılda mimari, tasarım, sanat alanlarında yeni akımlar yaratmış bir okuldur. Kurulduğu zaman dünyanın en seçkin ve çağdaş mimarlarını, sanatçılarını, bir araya getirerek, yalnızca bir eğitim kurumu yaratmamış, aynı zamanda bir üretim merkezi ve tüm bunların konuşulup tartışıldığı bir yer haline gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Dışavurumculuk</span> Duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı

Dışa vurumculuk (ekspresyonizm), doğanın olduğu gibi temsili yerine duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı. Politik istikrarsızlık ve ekonomik çöküntü ortamında Almanya'da pozitivizm, naturalizm ve empresyonizm akımlarına karşı olarak ortaya çıkmıştır. 19. yüzyıl gerçekçilik ve idealizmine karşıt anti-natüralist öznelliğe sahip bir bakış açısı içerir. Ayrıca kuzeyli, Cermen halk sanatı biçimleri ve kabile sanatları da etkilendiği diğer kaynaklardır. Dışa vurumcu sanatın amacı, sanatçının duyguları ve iç dünyasını renk, çizgi, düzlem ve kütle aracılığıyla dışa vurmasıdır. Bu duyguları daha iyi yansıtabilmek için sanatçı geleneksel kuralların dışına çıkarak gerçeğin biçimini bozma yöntemini kullanır ve sanatçının öznel duygularına dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Vasili Kandinski</span> Rus ressam (1866 – 1944)

Vasili Vasilyeviç Kandinski, ressam ve sanat kuramcısı. Teorileri ve uygulamalarıyla 20. yüzyılda etkin rol oynayan önemli bir kuramcı ve ressam olmuştur. Avrupa'da soyut sanatın öncülüğünü yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Mavi Süvari</span> sanat topluluğu (1911-1914)

Mavi Süvari Almanya'da 1911-1914 yılları arasında etkili olan ve Wassily Kandinsky, August Macke ve Franz Marc'tan oluşan dışavurumcu ressam birliği. 1905'te kurulan Die Brücke (Köprü) adlı ressamlar birliği gibi, Mavi Süvari stili realizm, naturalizm ve izlenimciliğe karşıydı.

<span class="mw-page-title-main">İlya Repin</span>

İlya Yefimoviç Repin (Rusça: Илья́ Ефи́мович Ре́пин, Ukraynaca: Ілля Юхимович Рєпін, Rusya'nın önde gelen ressam ve heykeltıraşlarındandır. Peredvijniki sanat okulunun bir üyesi olan Repin, çalışmalarının önemli bir bölümünü, doğduğu memleketi olan Ukrayna'ya adamıştı. Gerçekçi eserlerinin çoğunda büyük bir psikolojik derinlik vardır ve mevcut sosyal düzenle olan gerilimi yansıtırlar. 1920'lerin sonlarında hakkında ayrıntılı eserler yayınlanmış ve yaklaşık on yıl sonra bir Repin tutkusu gelişmiştir. SSCB'deki "Sosyalist Realist sanatçılar tarafından örnek alınması gereken model bir "ilerici" ve "gerçekçi" olarak övülmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Paul Klee</span> Alman kökenli İsviçreli ressam (1879 – 1940)

Paul Klee, Alman kökenli İsviçreli ressam. İlk olarak oryantalizmi öğrenen Klee, kendisine özgü tarzı ile dışavurumculuk, kübizm, gerçeküstücülük gibi pek çok akımda etkili oldu. Sanatçı renk teorisi hakkında çok fazla tecrübe sahibiydi ve bu tecrübelerini yazdı. Çalışmaları ressamın çocuksu perspektifini, mizah anlayışını, kişisel hislerini, inançlarını ve müzikselliğini yansıttı. Klee ve Rus ressam arkadaşı Wassily Kandinsky, Bauhaus okulunda eğitmenlik yapmalarıyla da ünlendiler.

Franz Moritz Wilhelm Marc, önde gelen bir dışavurumcu Alman ressamdır.

<i>Türk Sultanına Mektup Yazan Zaporojya Kazakları</i> tarihî Rus tablosu

Osmanlı İmparatoru Sultan IV. Mehmed'e mektubu yazan Zaporojya Kazakları veya Türk sultanına mektup yazan Zaporojya Kazakları o, Rus sanatçı İlya Repin'in bir tablosudur. Sanatçı, boyutları 2.03 m'ye 3.58 m olan tuvale 1880'de başladı ve 1891'de tamamladı. Bitirdiğinde, III. Aleksandr tabloyu 35.000 rubleye ressamdan satın aldı. Bu, o devre kadar bir Rus tablosuna ödenen en yüksek fiyattı. Tablo hâlen Sankt-Peterburg'daki Rus Devlet Müzesi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Marianne von Werefkin</span> Rus asıllı İsviçreli dışavurumcu ressam (1860–1938)

Marianne von Werefkin, doğum adı Marianna Vladimirovna Verevkina, Rus asıllı İsviçreli dışavurumcu ressam.

<span class="mw-page-title-main">Musée National d'Art Moderne</span>

Musée National d'Art Moderne Fransa'daki bir modern sanat müzesidir. Müze Paris'teki Centre Pompidou'da, 4.arrondissement'ında bulunur. 1947 yılında aslen Palais de Tokyo'da kurulmuştur ama 1977 yılında müze şu anki yerine taşınmıştır. Müze dünyadaki çağdaş ve modern sanat müzelerindeki ikinci en büyük koleksiyona sahiptir. En büyük modern ve çağdaş sanat koleksiyonu ise New York'ta bulunan MoMa'dadır. Müzenin koleksiyonunda 70,000'den fazla sanat eseri vardır. Bu koleksiyon resim, mimari, fotoğrafçılık, sinema, yeni medya, heykel ve tasarım gibi birçok alandaki eserlerin derlenmesi sonucu oluşmuştur. Bu koleksiyonun bir kısmı iki kattan oluşan 14,000 metre karelik bir alanda sergilenmektedir. Bu sergi alanı Centre Pompidou'nun 4. ve 5. katlarında bulunur. Bu iki kattan biri modern sanat(1905'ten 1960'a kadar, 5. kat)'a ayrılmıştır. Diğerinde ise çağdaş sanat(1960'tan beri, 4.kat) eserleri yer alır. Koleksiyonda yer alan daha değerli çağdaş ve modern sanat eserleri ise binanın 6.katında sergilenir.

<span class="mw-page-title-main">Gavriil Gorelov</span>

Gavriil Nikitich Gorelov, Rus ressam.

<span class="mw-page-title-main">Anton Ažbe</span>

Anton Ažbe, Sloven realist ressam.

François Boucher, Fransız ressam, el-işi duvar halısı tasarımcısı, tiyatro kostüm ve mizansen desinatörü. Rokoko akımının önemli temsilcisi. Boucher gayet kaliteli çok sayıda hazırladığı resim eserleri ile 18. yüzyıl Batı Avrupa resim ve dekoratif sanatının en iyi tanınmış ressamı olduğu iddia edilir. Patronu Fransa Kralı XV. Louis'in resmi gözdesi olan Madam Pompadour olup Boucher bu ünlü kadının birçok portresini yapmıştır. Boucher tablolarının konuları genellikle antik klasik temalar, dekoratif alegoriler ve pastoral peyzajlardır ve cinsel hislere hitabeden gayet erotik nü Venüs tabloları ile de gayet çok tanınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nadežda Petrović</span> Sırp ressam

Nadežda Petrović ; 19.yüzyılın sonunda ve 20. yüzyılın başlarında yaşamış Sırp ressam. Döneminin en önemli Sırp kadın ressamı olan sanatçı, aynı zamanda ülkesinde İzlenimci ve Fovist akımın en önde gelen temsilcisi olarak addedilir.

Bu, hem etnik Ruslar hem de diğer etnik kökenlerden insanların Rusya, Sovyetler Birliği ve Rus İmparatorluğu'nun 20. yüzyıl Rus ressamları listesi'dir. Bu liste, hem Rusya'da doğan fakat sonra göç eden hem de başka yerde doğan fakat Rusya'ya göç eden ve/veya uzun zamandır orada çalışan ressamları içermektedir. Ressamlar, alfabetik tablolarda kronolojik sıralamada düzenlenmişlerdir.

Emmy Worringer (1878–1961), I. Dünya Savaşı'ndan hemen önceki yıllarda Köln'de başarılı bir sanatçı derneği olan Gereonsklub'un Alman sanatçısı ve kurucu ortağıydı.

<span class="mw-page-title-main">İsaak Brodski</span>

İsaak İzraileviç Brodski Sovyet ressam, grafik sanatçısı, tiyatro tasarımcısı ve eğitimci. Sosyalist gerçekçilik sanat hareketinin en önemli örneklerini sunan eserler vermiş Sovyet sanatçıdır. Lenin'in tasvirleri ve Rus İç Savaşını ve Ekim Devrimini konu edinmiş tablolarıyla tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Oluf Hartmann</span>

Oluf Hartmann Danimarkalı ressamdır. Kopenhag'daki Danimarka Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi'nde eğitim gördü ve 1900'lerde önemli sergilerde çalışmalarını sergiledi.

Norbertine von Bresslern-Roth Avusturyalı bir ressam ve matbaacıydı.

<span class="mw-page-title-main">Friedrich König (ressam)</span>

Friedrich König Avusturyalı bir ressam, illüstratör ve tasarımcıydı.