Ahmet Beyler
Ahmet Beyler | |
---|---|
Başladığı yer | Türkiye |
Tarzlar | Pop, rock |
Etkin yıllar | 2007-günümüz |
Resmî site | Resmî site |
Ahmet Beyler, progressive, Balkan, Ege esintili Türk Pop-Rock müzik grubu. Kendi deyimleriyle “Birlikte çalalım, söyleyelim, eğlenelim misyonerleri”.[1] 2009 yılında Herkes Kırmızı adıyla katıldıkları Jack Daniel's rock müzik beste yarışmasında Alper Erinç, David Barbe, Demir Demirkan, Haluk Kurosman, Hugh Cornwell ve Tolga Akyıldız 'dan oluşan jürinin değerlendirmesi sonucu “Osman” adlı parçalarıyla 1. olmuşlardır.
Ahmet Beyler Öncesi
1990-1991 yıllarında Güneş Apaydın ve Demet İlik'in seçmeli gitar dersi verdiği Ankara Atatürk Anadolu Lisesi'nde henüz adı olmayan -sonradan Uçan Kaz" olacaktır- bir müzik grubu kurulur. Grup kısa sürede bestelerini yapmaya ve kaydetmeye başlar.
İlk ekipte Eren Tokgöz (ritim gitar, geri vokal), Önder Yaman (elektrik gitar), Barış Çiçek (bas gitar) ve Ahmet Çulhaoğlu (vokal) vardır.
İlk parçaları Yine Akşam Oldu, İki Yaşında, Kediler parçalarıdır.
1993 yılında müziğini besteleyip, oyun boyunca canlı olarak icra ettikleri Bebek Uykusu adlı tiyatro oyunu, Ankara Liselerarası Tiyatro yarışmasında 1.lik ödülünü kazanır.
İki yaşında adlı parçaları ile Hürriyet beste yarışması'na, Yağmur adlı parçaları ile Müller beste yarışması'na katılırlar. Grup liseden mezun oldukları 1995 yılına kadar daha birçok parça besteler ve kaydeder.
Grup elemanları üniversiteye girdikleri 95 yılından itibaren ekibe bir de davulcu ekleyerek konserler vermeye başlar. Grubun ilk davulcusu Eren'in Odtü İşletme bölümünden sınıf arkadaşı Elias Dabbas olur.
Grup, 1997 yılında IAA Uluslararası Reklamcılık Derneği tarafından ilki düzenlenen (1997-2012 yılları arasında 15 yarışma düzenlenecektir[2]) “Reklamın Reklamı” konulu "Üniversitelerarası Reklam Yarışması"na katılan Odtü işletme ekibi için çok sayıda jingle besteler. İşletme ekibi, "En iyi reklam kampanyası" ve "En iyi reklam müziği" dahil 3 ödül kazanır.
Gruba -ileriki yıllarda Magick ve Aydilge ile çalışacak olan- Muratcan Akçay davulcu olarak katılır. Flütçü olarak ise Odtü THBT grubu konserlerinde flüt çalan, Gonca Önder katılır. Konserlerde ve kayıtlarda Seha Can 8 Şubat 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. gruba katkıda bulunur. Gonca Önder yerine Bilkent Müzik Bölümü mezunu Selen Schaper 2 Şubat 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., obuacı olarak gruba katılır. Grup son kadrosu ile Burhan Şeşen'in Tv8'de yayınlanan Yorumsuz adlı programında Apollon adlı parçasını seslendirir. Bu kadroda Seha Can gitardadır, Barış Çiçek bas gitarda, Ahmet Çulhaoğlu vokalde, Selen obuada ve Eren Tokgöz davul ve geri vokaldedir. Burhan Şeşen'den: "Değişik bir müzik yapıyorsunuz çocuklar" övgüsünü alırlar. Grup üniversite yıllarında Odtü'de verdikleri çok sayıda stadyum ve mimarlık amfisi konserinde yeni pek çok parçasını çalar: Lahana, Dersler Bitmez, Şarkılar, Sevgilim Olmadın, Dik Dik, Yalnız Kaldığımda, Bir Şarkı Gibi, Boş Şeyler gibi..
Grup, konserlerin yanı sıra Odtü Dans Tiyatrosu ve Odtü Çağdaş Dans Topluluğu (ÇDT) gösterilerinde canlı doğaçlama performanslarında da bulunur. Grup, "Ankara'da Genç Olmak - Ankara'da Aşık Olmak" adlı kısa filmin müziğini yapar, film o yıl Ankara Film Festivali'nde gösterilir.
2000 yılında grup, Selçuk adlı arkadaşlarıyla Radyo Odtü'de 2010 yılına kadar yayınlanan, Ali Akın Akyol'un oluşturulup sunduğu "Ayışığında Agora" isimli arkeoloji - şiir programı nın yine aynı kişinin yönetmenliğinde sahneye uyarlanmış gösterisi[3] için müzik yaparlar ve müziği sergilenen her oyunda canlı olarak icra ederler.
2000-2001 yıllarında tüm elemanların üniversiteden mezun olup ayrı şehirlere gitmesiyle grup dağıldı ancak parçalar yaşamaya devam etti.
Odtü mimarlık öğrencilerinden birinin sınav kağıdına yazdığı "Odtü grup Uçan Kaz'ın dediği gibi: Yollar biter, ömür biter sınavlar bitmez" alıntısı grubun tarihine kazındı.
Uçan Kaz ismine değinmek gerekirse;
Uçan Kaz ilk olarak içinde Volkan Mühürcüoğlu (vokal), Emrah Baban (gitar)- uzun yıllardır Soul Stuff grubundan gitar çalmaktadır- Barış Çiçek (bas gitar) ve Eren Tokgöz - davul- adlı kişilerin yer aldığı bir cover grubudur. Ankara Sinema Bar'da cuma-cumartesi akşamları çalmaktadır. Gruba bir dönem saksofonda Vuslat ve bas gitarda Yalın da katılmıştır. Son döneminde ise trombon ve perküsyon da dahil olmuştur. Ankara'da İnka Rock Bar ve Beer Station barlarında ve Datça Gitanes barda da düzenli program yapmıştır.
Grup ismini, aynı liseden (Ankara Atatürk Anadolu Lisesi) Kurmaş Akdoğan'ın bir dönem klavyeci olarak katıldığı bir çalışmada, sesinin Uçan Kaz çizgi filmindeki kaz Morton'un - sonradan Martin ismiyle yeniden adlandırılmıştır- sesine benzetilmesinden esinlenerek almıştır. "Kurmaş seslendirmeyi sen mi yapmıştın"
Sadece kendi bestelerini çalan diğer Uçan kaz grubu ise grup elemanlarından ikisinin aynı olması nedeniyle önce "Uçan Kaz 2" olarak ismini belirlemiş, daha sonra ise cover çalan Uçan Grubu'nun da dağılmasıyla "2"yi atarak sadece "Uçan kaz" olmuşlardır.
İstanbul'a taşınan Eren Tokgöz, 2001'den 2007 yılına kadar Uçan Kaz parçalarını ve bu dönemde oluşan yeni parçaları çalacak müzik dostları arar. Bu dönemde bar ve cafelerde çalacak cover grupları kurar, bu grupları beste gruplarına dönüştürme girişimileri olur ancak başarılı olamaz.
Bu dönemde Galata kulesinin karşınındaki tarihi Enginar Cafe'de program yapar. Aygen vokaldedir, Özgür ise bas gitarda. Eren de ritim gitar ve geri vokal yapar. Emrah Özkaya ile ise Melek adlı Beyoğlu mekanında iki kişi program yaparlar (Emrah vokal yapar, Eren ritim gitar çalar ve geri vokal yapar)
Çok eğlenceli geçen kimi geceler ve yıllardan sonra Eren daha fazla bar programı yapmak istemez ve 2007 başlarında, kendi başına kalma pahasına da olsa kendi müziğini yapmaya odaklanır.
Kuruluş
2007 yılında, Ankara'dan ayrıldığı 2001 yılında, grubu Uçan Kaz ile yolları ayrılan Eren Tokgöz, Galata Kulesi'nin karşısındaki tarihi Enginar Cafe'de program yaparken tanıştığı Neşet Tamer, davulca olarak gruba katıldı. Eren Tokgöz'ün üniversiteden'den arkadaşı Alper Eryurt, grubun bas gitarcısı oldu. Eryurt ayrılınca, Baran Bursalıgil gruba girdi. Sonrasında klavyeci olarak Yasemin gruba katıldı. O dönemde Herkes Kırmızı adını almış grup, ilk kayıtlarını yaptı: Mutsuz Olmuyorum, Zengin Baba ve bir yarışmada üçüncülük ödülünü kazanan Fikirler.[4]
Gruba 2009 yılında Emre Çakar klavyeci olarak katıldı.
Osman
Grup "Osman" adlı parçasıyla Jack Daniel's beste yarışmasına katılır ve son dakikada bir grubun elenmesiyle ilk 10'a dahil olarak finale kalır ve finalde Ghetto'da sahne alır ve yarışmada birinci olur.[5] Ödül olarak o dönemde Emre Aydın ve Manga gruplarının yapımcısı Haluk Kurosman ile parça baştan kaydedilir. Grubun en mutlu gecesi bu gecedir. Ancak bu gece sonun başlangıcı olur.
Taner Atılgan gruba gitarist olarak katılır. Grup içi huzursuzluklar had safhaya gelmiştir. Baran Bursalıgil, Osman parçasına klip çekimi öncesi gruptan ayrılır. Taner Atılgan gruptan ayrılır. Son olarak da Emre Çakar gruptan ayrılır. Klip çekilmiş ve pek çok kanalda gösterime girmiştir (Kanal 24'te müzik listesinde 1 numaraya, Trt müzik listesinde ise 7 numaraya kadar yükselir) ancak grupta devam edecek enerji kalmamıştır. Baran Bursalıgil tekrar gruba girer, başka bir klavyeci ve gitaristle yola devam edilmek istenir ancak bu kez de Neşet Tamer'in motivasyonu kaçmıştır. Grup dağılır.
Yeniden Kuruluş
2011 yılında Eren, Kd. Hippi Çavuş adıyla "Hayatımın Şarkısı" isimli sohbetli, otobiyografik, müzikal bir gösteri hazırlar.[6] (Kd. Hippi Çavuş adıyla 2013 yılında, "Parkta Bulundu" adıyla bir de single yayınlar.)
Eren, 3. gösteride birlikte sahne aldıkları arkadaşı Neşet Tamer (davul) ve Biz grubu'ndan yeni ayrılmış olan ve kuzeni Ahmet Acar (bas gitar) ile 2011 sonları, 2012 başlarında, grubu bu kez Ahmet Beyler adı altında yeniden toparlar. İsimleri ilk olarak Her şey Keyfi olarak düşünülmüştür. Daha sonra isimsizliği - ne de olsa ne kadar çok Ahmet var etrafımızda- ve birlikteliği- akşam Ahmet Beyler'e yemeğe gidiyoruz- ifade eden "Ahmet Beyler"e çevirirler. Dört yeni parça yaparlar: Hayat Nerde, Selam Söyleme, İstanbul, Ağlama Güzel. Neşet'in etkisiyle grup minimal bir rock soundu oluşturur.
Neşet Tamer gruptan ayrılır.
Davul ve perküsyonda Cenk Güçbilmez, trompette Altar Büyüköner, kemanda Zeynep Türkmen gruba katılır. Yeni kayıtlar daha akustik ve daha yerel müzikler tadında duyulur. Bir rembetiko uyarlaması olan Git Haylazım parçası yapılır, kaydedilir. Kayıtta kadın vokal Zeynep olur, yine kayıtta klarnet kullanılır, Cem Çeribaşı klarnet çalar. Altar grupta ukulele ve ksilofon da çalmaya başlar. Bay Yengeç parçasında Balkan esintileri hissedilir. Bilirkişi parçasının daha akustik ve daha Ege bir versiyonu kaydedilir. Osman aynı şekilde trompet, keman ve darbuka ile daha dünya müziğine yaklaşır. Havada vals ve Bay Yengeç parçalarında akordeon da kullanılır. Tuncay Acar çalar. Mutsuz Olmuyorum parçası da trompet ve ukulele ile daha derin ve daha içli bir havaya bürünmüştür. Manu Chao'ya ait Bongo Bong parçasından bir de uyarlama yapılır: Dümbelek Kralı. Manu Chao'dan izin alınır ve ileride çıkacak olan ilk albümde bu parça da yer alır. 2014 yılında Zeynep Türkmen ayrılır.
2014 yılında Kickstarter.com üzerinden oluşturulan proje ile, bir sonraki yıl çıkacak olan ilk albümün masrafları kitle fonlanması yöntemiyle karşılanır.[7] Böylece Ahmet Beyler'in ilk albümü, tam istedikleri gibi kolektif bir çaba, enerji ve birikimin sonucu olarak oluşturulmuş olur.
2015 yılında Pasaj müzik'ten grubun ilk albümü "Hayat Nerde çıkar. Cenk Güçbilmez ve Altar Büyüköner gruptan ayrılır. Davulda Neşet Tamer gruba yeniden katılır. Klarnette Cem Çeribaşı, trompette Can Tatlıparmak ve Uygur Yüzerer gruba katılırlar. 2015 yılında Emre Çakar gruba klavyeci olarak yeniden katılır. Oyuncu Gizem Akman vokalde gruba katılır.
Son olarak (Eski Bando grubundan) Doğan Özcan gruba trompetçi olarak katılır. Davulda da Ahmet Berk Özbek, Neşet Tamer'e ek olarak grupta davul çalmaya başlar. Grup şu ana kadar Hayat Nerde albümünden Selam Söyleme, Dümbelek Kralı, Bilirkişi ve İstanbul parçalarına klip çekmiştir.[8]
Müzik tarzı
Sadi Tirak tarafından Tiyatral Pop olarak adlandırılmıştır.[9]
Çeşitli yazarlar tarafından Kadıköy Pop adı verilmiştir. (Zengin kültürüyle Kadıköy ile birlikte anılmak grubun da sevdiği ve benimsediği bir şeydir.)
Grup son geldiği noktada, yer yer progressive ve dünya müziğine kayan, zaman zaman minimal, kendine özgü bir pop-rock müziği yapmaktadır. İçinde Balkanlar ve Ege de vardır, Beatles da, Klasik müzik de, Türk müziği de..
Grup, tarzına tam olarak bir isim verememektedir. Kendilerine özgü ve samimi olmam için çalışmaktadırlar.
Grup formatı ve Üyeleri
Grup 2016 itibarıyla Eren Tokgöz'ün etrafında farklı müzisyenler ve müzik dostlarının katılımıyla geniş ve serbest bir formata geçer.
2017 itibarıyla asıl kadrosu aşağıdaki gibidir:
Eren Tokgöz: ritim gitar, vokal Ahmet Acar: bas gitar Emre Çakar: klavye Doğan Özcan: trompet Neşet Tamer: davul Ahmet Berk Özbek: davul
Grup Manifestosu
Ahmet Beyler, kendilerini sadece bir müzik grubu olarak görmez. Müzikleri ile dünyayı değiştirdiklerine inanırlar.
Onlar; birlikte çalalım, söyleyelim, eğlenelim misyonerleridir. İçlerindeki müziği ortaya çıkarıp, bunu isteyen herkesle, her koşulda paylaşmaya çalışırlar.
Dinleyici ile çalana-söyleyen arasındaki ayrımı yıklamaya çalışır, bütünleşmiş bir müzik ortamı yaratmayı hedeflerler.
Grup, müziğiyle dolaşırken bir gün müsaitseniz size de uğramak ister.
Grubun felsefesini anlattığı bir de yazılı manifestosu mevcuttur.
Albümleri
- 2015: Hayat Nerde 18 Ocak 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
Şarkı Sözleri ve Akorları
Ahmet Beyler parçalarında; kah kıvrak belli Osman'ın ardına düşüp düğün dernek gezerken, kah Bizanslı veya Afrikalı İstanbullu kardeşlerini yad eder. Fethiye yollarında Jimi Hendrix'in ruhu ve muhabbetinin peşinde koşarken, bu muhabbeti bulamasa bile içi bir anda tevekkülle dolar, aldığı her nefesin onu mutluluk, teselli ve ölümsüzlük doldurduğunu hisseder. Hem bilirkişi olmamanın hafifliğini, hem hissettiği gibi yaşayamamanın ağırlığını bünyesinde birlikte taşır. Ahmet Beyler, bir yaz akşamında küçük ama musiki dolu bir evde, tüm mahallenin beraber şarkı söyleyip eğleneceği bir anın hayalini kurar.
Birlikte çalma, söyleme felsefesini pratiğe de geçirebilmek adına akorlarını web sitelerinden ve her tür kanaldan kendileri paylaşırlar.
Klipleri
Grup Selam Söyleme, Dümbelek Kralı, Bilirkişi ve İstanbul parçalarına klip çekmiştir.[10]
Liste başarıları, Basın haberleri, Radyo, Tv, Mekanlar, Festivaller
Güven Erkin Erkal'ın hazıladığı Maximum Rock Haftanın En Sıkı Onlusu listesinde Bilirkişi 3. sıraya, İstanbul 4. sıraya kadar yükselmiştir.
İspanyol müzik blogu Espiche.es haftanın en iyileri listesine İstanbul girmiştir. Kanal 24 müzik listesinde Osman 1 numaraya kadar yükselmiştir. TRT Müzik, müzik listesinde Osman 7 numaraya kadar yükselmiştir.
Murat Beşer, Yekta Kopan, (Yekta Kopan'un makalesi)[11] Sadi Tirak, Arzu Çağlan, Hikmet Demirkol[12] ve daha çok önemli müzik yazarı tarafından grubun albüm kritikleri veya röportajları yayınlandı.
Grubun Bant Mag,[13] Blue Jean, Cosmopolitan, Esquire, Hafta Sonu, Maximum Rock dergilerinde; Akşam, Cumhuriyet, Gazete Kadıköy,[14] Hürriyet, Milliyet, Radikal, Sözcü, Vatan gazetelerinde röportaj ve haberleri yayınlandı. Grubun, kulturmafyasi.com,[15] birgrupyazar.com,[16] zeglence.com, zete.com,[17] soylesigunlugu.com[18] gibi çok kültür sanat blogunda röportajları yayınlandı.
Grup "Sınırlar" adlı bir kısa filmde oynadı.[19]
Grubun parçaları, Açık Radyo, Radyo İTÜ'de yayınlandı. Radyo Zeplin, Rock FM, TRT FM, TRT Kent Radyo, TRT Radyo 1'de çeşitli programlara konuk oldular. İMC Tv[20] ve Balcony Tv'de canlı performansları yayınlandı.
İstanbul, Ankara, Bursa ve Adana'da çok sayıda mekan ve festivalde sahne alan grup 2015 yılında Ceza, Bedük, Gripin, Bulutsuzluk Özlemi ve İskender Paydaş ile Tolga Akyıldız'ın düzenlediği Açık Sahne etkinliğinde aynı sahneyi paylaştı.[21]
Kaynakça
- ^ "Ahmet Beyler Resmi Web Sitesi". ahmetbeyler.net. 18 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ocak 2017.
- ^ Fikirler, Halıcı Midi Yarışması'nda 2001 yılında Atilla Özdemiroğlu, Hakan Özer, Garo Mafyan ve İzzet Öz'ün de aralarında bulunduğu bir jüri tarafından 3.lük ödülüne layık görülmüştür. http://beste.halici.com.tr/2016/gecmis/?yil=2001 18 Ocak 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 18 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017.
- ^ http://www.istanbul.net.tr/etkinlik/konser-parti/kd-hippi-cavus-hayatimin-sarkisi/15328/13
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2017.
- ^ "Klipler". 18 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017.
- ^ "Sadi Tirak Albüm Kritiği". 19 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017.
- ^ "Ahmet Beyler Klipler". 18 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017.
- ^ "Yetka Kopan'ın Yazısı". 19 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 11 Ocak 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2017.
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2017.
- ^ https://www.facebook.com/KatadromArt/photos/a.302786919792793.71096.281744648563687/1055868727817938/?type=3&theater
- ^ "Arşivlenmiş kopya". 2 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ocak 2017.
- ^ "Milliyet Haberi". 19 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017.