İçeriğe atla

Adolf Ziegler

Adolf Hitler, mimar Paul Ludwig Troost'un karısı Gerdy Troost, Adolf Ziegler (papyonlu) ve Joseph Goebbels Alman Sanat Evi'nin (Haus der deutschen Kunst) açılışında, Mayıs 1937

Adolf Ziegler (16 Ekim 1892, Bremen – 18 Eylül 1959, Varnhalt, günümüz Baden-Baden), Alman ressam ve politikacıydı. Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi tarafından, Partinin Alman modern sanatçılarının çoğu tarafından "yozlaşmış sanat" olarak tanımladığı yapıtların tasfiyesini denetlemekle görevlendirildi. Hitler'in en sevdiği ressamdı.[1]

Hayatı

Mimar bir babanın ve annesinin yanında bir mimar ailesinin çocuğu olarak dünyaya gelen Ziegler'in çevresi her zaman sanatçılarla çevriliydi. 1910'dan itibaren Weimar Akademisi'nde, Münih Güzel Sanatlar Akademisi'nde Max Doerner teknik ustalığı ile eğitim gördü. Ancak Birinci Dünya Savaşı sırasında orduya cephe subayı olmak için kaydolarak çalışmalarını yarıda kesti. Savaştan sonra Münih'e yerleşti ve 1919'da Münih Güzel Sanatlar Akademisi'nde çalışmalarına devam etti ve burada Art Nouveau sanatçısı Angelo Jank'ın derslerine katıldı. Nihayetinde, Naziler iktidara geldiğinde 1933'te Münih Akademisi'nde profesör pozisyonuna ulaştı. Eserleri, Nazilerin "ırksal açıdan saf" sanat idealine uyuyordu ve Reich Görsel Sanatlar Odası Başkanı olarak, avangart tarzları ortadan kaldırma görevi ona emanet edildi. Bunu, Karl Schmidt-Rottluff gibi dışavurumcu sanatçıları kovarak yaptı. Rottluff'a bir mektup yazarak, onu profesyonel veya amatör her türlü sanatsal faaliyetlerden men etti.

Zaten 1920'lerin başında Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi'nin bir üyesiydi. 1925'te Adolf Hitler'le tanıştı ve sanatsal konularda danışmanlarından biri oldu. Hitler, Ziegler'i intihar eden yeğeni Geli Raubal'ın anı portresini yapmakla görevlendirdi. 1937'de, Hitler'in bir süre sonra şahsen edindiği Paris'in yargısı'nı resmetti ve bunu Münih'teki evinde astı. Hitler daha sonra Ziegler'in Dört Elementini Münih'teki bir konutuna astı. Bu tablo, çok sayıda kartpostal ve satılan reprodüksiyonlarına bakıldığında çok beğenildi. İnsan figürünün çatışmasız ve acı çekmeden Nasyonal Sosyalist kutlamaları son derece popülerdi. Bu zamana kadar Ziegler, Nazi Almanyası'nın en önde gelen resmi ressamı olmuştu ve Nazi Partisi veya Devlete üstün hizmetlerinden dolayı Altın Parti Rozeti ile ödüllendirildi.

Erken dönem eserleri hakkında, erken dönem üslubunun modernist biçimler sergilemesi dışında pek bir şey bilinmiyor. Sürgündeki müze müdürü Alois Schardt, otuzlu yılların sonlarında, Ziegler'in eski zamanlarda modern bir ressam ve Franz Marc'ın çalışmalarının gayretli bir hayranı olduğunu kaydetti. Dönüşümü yavaş yavaş ilerledi.

Bu kadar erken dönem eserlerin hiçbir örneği yoktur. 1920'lerde temsili ve gerçekçi bir üslup için modern üsluptan vazgeçti ve bu süre zarfında Hitler ile teması arttı. Ziegler, 1937-1943 yılları arasında Alman Sanat Evi'ndeki Büyük Alman Sanat Sergilerinde on bir tuval sergiledi. Teknik olarak başarılı bir ressam olan Ziegler, çoğunlukla çiçek kompozisyonları, tür resimleri, Yunan mitolojisinden esinlenen alegorik resimler, portreler ve çok sayıda çıplak kadın portrelerini yapmasıyla biliniyordu. Statik, sözde klasik çıplakları, ideal Aryan figürlerini tasvir ediyordu. Ziegler, Amerikalı oyun yazarı Barrie Stavis ile yaptığı röportajda, güzel çıplak bir Alman kadının resminin mükemmel bir vücut idealini teşvik ettiğini ve Alman erkeklere birçok Alman çocuğu sahibi olma teşvikini verdiğini açıkladı. Bununla birlikte, ırksal açıdan saf figürlerin sanatsal 'natüralizmi', hayal gücüne hiçbir şey bırakmadı ve ona "Meister des Deutschen Schamhaares"in (Türkçe: Alman Apışarası Kılları Ustası) gibi aşağılayıcı bir takma isim kazandırdı.

Dejenere Sanat Sergisindeki Rolü

Ziegler, Üçüncü Reich sırasında birkaç önemli idari pozisyonda bulundu. 1935 yılında Reich Kültür Odası Güzel Sanatlar Senatörü olarak atandı. Propaganda Bakanı Joseph Goebbels daha sonra onu Başkanlık Konseyi'ne, ardından Reich Sanat Odası başkan yardımcılığına atadı. Son olarak, 1 Aralık 1936'da 45.000 üyesi olan Sanat Odası'nın başkanı olarak mimar Eugen Hönig'in yerine geçti. Ziegler'in başkan olarak Hönig'in yerine geçmesi, Reich'ın sanattaki uygunsuzluktan artan hoşnutsuzluğunun açık bir işaretiydi.

Ziegler, 1937'de Prusya Sanat Akademisi'nin başkanı olarak görev yaptı.[2]

Ziegler, çok sayıda şehirdeki eyalet koleksiyonlarını gezen beş kişilik bir komisyona başkanlık etti ve yozlaştığını düşündükleri eserlere aceleyle el koydu. Eserler daha sonra Hofgarten çarşısının dar odalarına yerleştirilmek üzere Münih'e götürüldü ve bunlara 16.000 civarında dışavurumcu, soyut, kübist ve sürrealist sanat eseri örneği de dahildi. Max Beckmann ve Emil Nolde'nin eserleri de dahil olmak üzere bu tür "yozlaşmış" sanatçıların resimlerine, komisyon başkanı olarak Ziegler'in emriyle el konuldu. Ziegler, iki haftadan kısa bir süre içinde Münih'te Dejenere Sanat Sergisi düzenlemeyi başardı. 19 Temmuz 1937'de sergiyi açtı ve koleksiyonlarından eserlerin çıktığı müze yönetmenlerini ve çökmekte olan sanata gösterdikleri toleranslarını kınadı. Ancak adı, Mayıs 1938'de Düsseldorf'ta Entartete Musik veya Degenerate müzik sergisini düzenleyen Hans Severus Ziegler'in adıyla karıştırılmamalıdır.

Ziegler, İkinci Dünya Savaşı sırasında Hitler'in savaşının sürdürülebilirliği hakkındaki şüphelerini alenen ifade ettikten sonra geçici olarak bir hapishane kampına gönderildi. Hitler, Ziegler'in “bozguncu” tavrından haberdar edildiğinde hemen tutuklanmasını emretti. Ziegler, Gestapo tarafından tutuklandı ve altı hafta boyunca Dachau toplama kampında hapsedildi. Ancak, daha sonra Hitler şahsen Dachau'dan serbest bırakılmasını ve emekli olmasına izin verilmesini emrederek serbest bırakılmıştır.[3]

Resimleri Nasyonal Sosyalizm ile çok yakından ilişkili olduğu için Ziegler, savaştan sonra bir sanatçı olarak kariyerini başarılı bir şekilde yeniden canlandıramadı. 1955'ten 1958'e kadar Münih Güzel Sanatlar Akademisi'ne tekrar atanması için dilekçe verdi ancak Akademi, başlangıçta Hitler tarafından atanması nedeniyle bu pozisyona kavuştuğunu belirlediği için talebi reddedildi. Ziegler'in 1955'te Londra'daki Ben Uri Galerisi'nde eserlerini sergilediğine dair bazı haberler vardı, ancak galerinin kayıtları sanatçının Alman Ziegler değil, "Londralı Yahudi ressam Adolf Zeigler" olduğunu gösteriyor. Ayrıca Paul Ortwin Rave'nin Münih'teki Entartete Kunst sergisine dair ilk elden anlatımlarına, Rave'nin iddialarıyla tartışan bir yanıt yazdı, ancak Rave gibi uzmanlar o zamanlar onun bakış açısını objektif olarak analiz etmeye hazır değildi. Kariyerini canlandıramayan Ziegler, hayatının son yıllarını Baden-Baden yakınlarındaki Varnhalt köyünde sessizce yaşadı. Eylül 1959'da altmış yedi yaşında öldü.

Kaynakça

  1. ^ "Conspiracies swirl in 1939 Nazi art burning". www.dw.de. 18 Nisan 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ekim 2016. 
  2. ^ von Luttichau, Mario-Andreas (2014). ""Crazy at any Price": The Pathologizing of Modernism in the Run-up to the "Entartete Kunst" Exhibition in Munich in 1937". Peters, Olaf (Ed.). Degenerate Art: The Attack on Modern Art in Germany 1937. Munich: Prestel. s. 36. ISBN 9783791353678. OCLC 868084105. 
  3. ^ Backes, Klaus (1988). Hitler und die Bildenden Künste. Köln: DuMont. s. 86. ISBN 3-7701-1912-6. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Cihat Burak</span> Türk ressam, mimar, yazar ve seramikçi

Cihat Burak, Türk ressam, mimar, yazar ve seramikçi.

<span class="mw-page-title-main">Vasili Kandinski</span> Rus ressam (1866 – 1944)

Vasili Vasilyeviç Kandinski, ressam ve sanat kuramcısı. Teorileri ve uygulamalarıyla 20. yüzyılda etkin rol oynayan önemli bir kuramcı ve ressam olmuştur. Avrupa'da soyut sanatın öncülüğünü yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nazi Almanyası</span> 1933ten 1945e dek Nazi Partisi yönetimindeki Almanya

Nazi Almanyası, Almanya’nın 1933 ile 1945 yılları arasında, Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi (NSDAP) idaresi altında, tek parti rejimine dayalı yönetim sistemiyle “Führer” unvanlı hükûmet (1933-1945) ve devlet başkanı (1934-1945) Adolf Hitler’in liderliğinde egemenlik sürdüğü döneme verilen isim. Alman tarihi içerisinde “Reich”ların üçüncüsüdür; bundan dolayı Üçüncü Reich ismiyle de nitelendirilir.

Cevat Hamit Dereli, Türk ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Zeki Kocamemi</span>

Ahmet Zeki Kocamemi, Türk ressam.

Ferruh Başağa Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Müfide Kadri</span> Türk ressam

Müfide Kadri Türk ressam, besteci.

<span class="mw-page-title-main">Otto Dix</span>

Wilhelm Heinrich Otto Dix,, Alman ressam ve gravürcü. Weimar Cumhuriyeti'ndeki sosyal hayat hakkında yaptığı sert ve acımasız betimlemelerle tanınan Dix, George Grosz ile birlikte Yeni Nesnellik akımının öncülerinden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Ernst Ludwig Kirchner</span>

Ernst Ludwig Kirchner, Alman dışavurumcu ressam ve grafiker. Kirchner, dışavurumculuğun ortaya çıkmasında büyük etkisi olmuş Die Brücke (Köprü) isimli ressamlar grubunun kurucularından biriydi. I. Dünya Savaşı'na gönüllü olarak katılan sanatçı sağlığının bozulması sebebiyle terhis edildi.

<span class="mw-page-title-main">Robert Ley</span> Alman politikacı

Dr. Robert Ley, Nazi Almanyası'nda politikacı ve 1933-1945 yılları arası Deutsche Arbeitsfront başkanıydı.

Emil Nolde, Alman ressam ve baskı resim sanatçısı. Ekspresyonizm'in ilk üyelerinden olan ve Die Brücke hareketinde yer alan Nolde, 20. yüzyılın en önemli yağlı boya ve sulu boya ressamlarından sayılır. Kuvvetli fırça tekniği ve ifade gücü yüksek renk seçimleriyle tanınır. Eserlerinde, kasvetli tonların arasında kullandığı altın sarısı ve koyu kırmızı ile aydınlık durumlar yaratır. Suluboya resimleri arasında canlı fırtına manzaraları ve parlak çiçek resimleri yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Olga Boznańska</span> Polonyalı sanatçı (1865 – 1940)

Olga Boznańska 20.yy bir Polonyalı ressam. Döneminin önemli kadın ressamları arasındadır ve Fransız empresyonizm üslubu ile ilişkilendirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Karl Schmidt-Rottluff</span> Alman ressam (1884-1976)

Karl Schmidt-Rottluff Alman dışavurumcu ressam ve grafiker; Die Brücke isimli sanatçı grubunun dört kurucusundan birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Adolf Hitler'in Münih'teki apartman dairesi</span>

Adolf Hitler'in Münih'teki apartman dairesi, 1920'de Münih'te kurulan Nazi Partisi'nin doğum yeri ve başkenti olan Alman kenti Münih'teki Prinzregentenplatz 16'da bulunan, Adolf Hitler'in sahip olduğu bir apartmandı.

Bilge Alkor, Türk ressam, koleksyioner.

<span class="mw-page-title-main">Abdurrahman Öztoprak</span>

Abdurrahman Öztoprak Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Adolf Hitler'in tabloları</span>

II. Dünya Savaşı'na kadar geçen yıllarda Almanya'da Nazi Partisi lideri Adolf Hitler de bir ressamdı. Yüzlerce eser üretti ve Viyana yıllarında (1908-1913) hayatını kazanmak için tablolarını ve kartpostallarını sattı. Profesyonel olarak çok az başarı elde etmesine rağmen, hayatı boyunca resim yapmaya devam etti.

Nazi Almanyası'nda sansür aşırıydı ve iktidardaki Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi tarafından sıkı bir şekilde uygulandı, ancak özellikle Joseph Goebbels ve Reich Halkı Aydınlatma ve Propaganda Bakanlığı tarafından uygulandı. Nazi Almanyası içindeki sansür, gazete, müzik, edebiyat, radyo ve filmi içeren tüm kitle iletişim biçimlerinin kontrolünü içeriyordu. Aynı kurum, yalnızca Nazi fikirlerini ve mitlerini ilerletmeye adanmış kendi literatürünü de üretti ve yaydı. Yahudi karşıtlığı, Jud Süß ve The Eternal Jew gibi 1940 filmleri de dahil olmak üzere çalışmalarının merkezinde yatıyordu. Bakanlık, 1934 Der Sieg des Glaubens ve 1933'te yapılan İradenin Zaferi gibi ilk filmlerin sponsoru oldu, Adolf Hitler kültünü destekledi ve filmlerin bilinen tüm kopyaları Hitler'in emriyle yok edildi. Birleşik Krallık'ta 1990'larda bir kopyası ortaya çıkıncaya kadar kaybolmuş sayıldılar. 1934'te Hitler tarafından Uzun Bıçaklar Gecesi'nde öldürülen Ernst Roehm'in öne çıkan rolü nedeniyle Naziler tarafından yasaklandı.

<span class="mw-page-title-main">Nazi yağması</span>

Nazi yağması, Almanya'nın iktidardaki Nazi Partisi adına hareket eden ajanlar tarafından Üçüncü Reich döneminde Avrupa ülkelerinin organize yağmalanması sonucunda sanat eserlerini ve diğer eşyaları çalınması olayına denir. Yahudi mülklerinin yağmalanması, Holokost'un önemli bir parçasıydı. Yağma, 1933'ten, Alman Yahudilerinin mülklerine el konulmasından başlayarak, II. Dünya Savaşı'nın sonuna kadar, özellikle de Kunstschutz olarak bilinen askeri birimler tarafından yapıldı, ancak çoğu yağma savaş sırasında elde edildi. Altın, gümüş ve paranın yanı sıra, resimler, seramikler, kitaplar ve dini hazineler dahil olmak üzere büyük öneme sahip kültürel öğeler çalındı. Bu öğelerin çoğu, Savaşın hemen ardından Müttefikler adına Anıtlar, Güzel Sanatlar ve Arşivler programının ajanları tarafından kurtarılmış olsa da, çoğu hala kayıp. Öğeleri hak sahiplerine, ailelerine veya kendi ülkelerine iade etmek amacıyla, hala hesaba katılmamış olan Nazi yağmasını tespit etmek için uluslararası bir çaba gerçekleştirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Dejenere sanat</span>

Dejenere sanat, 1920'lerde Almanya'daki Nazi Partisi tarafından modern sanatı tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Adolf Hitler'in diktatörlüğü sırasında, uluslararası üne sahip sanatçıların birçok eseri de dahil olmak üzere Alman modernist sanatı, devlete ait müzelerden kaldırıldı ve bu tür sanatların Alman olmayan, Masonluk, Yahudi veya Komünist olarak görülüp, "Alman duygusuna hakaret" olduğu gerekçesiyle Nazi Almanyası'nda yasaklandı. Dejenere sanatçı olarak tanımlananlar, öğretmenlik görevlerinden ihraç edilme, sanatlarını sergilemeleri veya satmaları yasaklanma ve bazı durumlarda sanat üretme yasağı gibi yaptırımlara maruz kaldılar.