İçeriğe atla

Acis ve Galatée

Acis et Galatée

Lully'nin Acis et Galatée Operası'nın 1749'da Versaille Sarayı'nda temsili. Başrolde Madam de Pompadour
MüzikJean-Baptiste Lully
LibrettoJean Galbert de Campistron
Gala6 Eylül 1686
İlk gösterim yeriAnet Şatosu, Fransa
Oyuncular
  • Galatea, bir deniz nemfi, soprano
  • Acis, bir ölümlü insan, tiz tenor (haute-contre)
  • Poliphème, bir kiklop canavar, bariton
  • Nettuno, bas

Acis ve Galatée (Fransızca: Acis et Galatée), Fransız saray bestecisi olan Jean-Baptiste Lully tarafından hazırlanan, 1 prolog ve 3 perdeden oluşan, kırlarda geçen pastoral teması bulunduğu için "pastoral heroik" janrında bir opera eseridir. Eserin orijinal Fransızca librettosu Jean Galbert de Campistron tarafından ünlü antik Latince yazarı Ovidius'un Metamorfozlar adlı eserinden uyarlama ile Fransızca olarak hazırlanmıştır. Eserin prömiyer temsili "Académie Royale de Musique (Paris Operası)" tarafından 6 Eylül 1686'de, Anet Şatosu'nda yapılmıştır.

Hazırlanma ve temsili

Bu opera Fransa saray bestecisi olan Jean-Baptiste Lully'ye Vendome Dükü Louis Joseph tarafından Büyük Döfin olan Louis şerefine olarak ısmarlanmıştır. Bu eserin hazırlanmasında Lully eserleri için bazı yenilikler ortaya çıkmıştır. Eserin librettosu Lully'nin o zamana kadar alışalagelen libretto yazarı olan ve yazarlıktan ileri yaşı dolayısıyla elini çeken Philippe Quinault tarafından değil, Jean Galbert de Campistron tarafından hazırlanmıştır. Lully'in opera eserleri genellikle "trajedi-lirik" janrında 1 prolog 5 perdeden oluşmakta iken bu eser pastoral konular ihtiva ettiği için "pastoral heroik" janrında 1 prolog 3 perde olarak hazırlanmıştır.

Eserin prömiyer temsili Fransızca olarak Académie Royale de Musique (Paris Opera) tarafından 6 Eylül 1686'de, sahne makinaları bulunmayan, Anet Şatosu'nda sahnelenmiştir. Bundan sonra tüm mizansen ile 17 Eylül 1686da Paris'te "Palais-Royal Tiyatrosu"nda sahnelenmiştir.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyerde roller,
6 Eylül 1686
Galatea, bir deniz nemfisopranoMarie Le Rochois
Acis, bir ölümlü insan'tiz tenor (haute-contre) Louis Gaulard Dumesny
Poliphème, bir kiklopbariton veya bas-tailleJean Dun, (père)
Nettunobas

Konu özeti

Eserin ana teması bir aşk üçgenidir. Bu eserin üç ana kahramanı olan bir ölümlü erkek olan Acis, bir kiklop olan Polipeme ile bir deniz nemfi olan Galatee arasındaki aşkı ve bunun sonuçlarını ele almaktadır. Bir kiklop canavar olan gayet kıskanç Polipheme bir deniz nemfi olup ölümsüz olan Galetee'ya aşıktır. Onun bir ölümlü insan olan Acis'i sevdiğini sandığı için bir kıskançlık nöbetinde Acis'i öldürür. Fakat tanrı Neptün Acis'i ölüp gittiği yeraltından çıkartır ve onu ölümsüz bir nehre dönüştürür.

Seçilmiş ses kayıtı

Yil Rollerː Orkestra Şefi ve Orkestra Kayıt tipi ve marka
1988 Jean-Paul Fouchécourt,
Véronique Gens,
Laurent Naouri
Mireille Delunsch
Marc Minkowski
Les Musiciens du Louvre;
Archiv Produktion.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

Dış bağlantılar

  • Rosow, Lois, "Acis et Galatée". Kaynakː Macy, Laura (ed) Grove Music Online'. Oxford Music Online. Oxford University Press.
  • "IMSLP Petrucci Music Library" websitesinde "Acis_et_Galatèe,_LWV_73_(Lully,_Jean-Baptiste)" maddesi metin ve partitür notaları [1][]

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Opera</span> Müzikli tiyatro eseri

Opera, genellikle konusunu tarihten, mitolojiden, efsanelerden veya güncel olaylardan alan, sözlerinin tümü veya birçoğu müzikle bestelenmiş, içinde güzel sanatların tümünü barındırabilen, teatral formda bir sahne eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Daniel François Auber</span> Fransız besteci (1782 – 1871)

Daniel François Esprit Auber Fransız besteci.

Christophe-Gabriel Allegrain daha ünlü olan kayınbiraderi Jean-Baptiste Pigalle'nin etkisi altında neoklasik stili Rokoko cazibesi ve yumuşaklığı ile birleştiren Fransız heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Baptiste Lully</span>

Jean-Baptiste Lully, İtalyan asıllı besteci, kemancı ve balettir.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Philippe Rameau</span>

Jean-Philippe Rameau, Fransız besteci ve müzik teorisyenidir.

<span class="mw-page-title-main">Hanım Olan Hizmetçi</span>

Hanım Olan Hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Gennaro Antonio Federico" tarafından "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Opera sadece tek bir perdelik eser gibi 45 dakika sürmekte ve bir başka opera eserinin temsili sırasında oynanmak üzere, yani intermezzo olarak bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Marc-Antoine Charpentier</span>

Marc-Antoine Charpentier, barok müzik dönemi Fransız bestecisi ve şarkıcı. Çok sayıda ve birçok janrları kapsayan müzik besteleri yapmıştır. Bestelemiş olduğu sesli kilise müziği kompozisyonlarında ustalığı zamanının müzikseverleri tarafından bilinip sevilmiştir.

Orontea, İtalyan besteci Antonio Cesti tarafından hazırlanmış, bir prolog ve üç perdeden oluşan "dramma per musica" janrinda bir opera eseridir. Bu eseri librettosu "Giacinto Andrea Cicognini" ve "Giovanni Filippo Apolloni" tarafından İtalyanca yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 19 Şubat 1656'da Innsbruck, Avusturya'da "Hof-Saales Theater"'da yapılmıştır.

<i>Ercole Amante</i>

Ercole Amante Venedik'li besteci Francesco Cavalli tarafından "Francesco Buti"'nin, antik Grek yazar Sofokles'in Trachienıae adlı eseri ile antik Romalı yazar Ovidius'un Metamorfozlar eserinin 9. kitabında bulunan bir mitten uyarlanan, İtalyanca librettosuna göre hazırlanmış 1 prolog ve 5 perdeden oluşan bir opera eseridir. Prömiyer sahnelenmesi 7 Şubat 1662'de Paris, Fransa'da Tuileries Sarayıʼnın "Salle des Machines" salonunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Alceste (Lully)</span>

Alceste operası Fransiz saray bestecisi olan Jean-Baptiste Lully tarafından hazırlanan 1 prolog ve 5 perdeden oluşan "trajedi-lirik" janrında bir opera eseridir. Eserin orijinal Fransızca librettosu Philippe Quinault tarafından ünlü antik Grek tiyatro yazarı ʽEuripedesʼ'in Alcestes adlı trajedi oyunundan uyarlama hazırlanmıştır. Eserin prömiyer temsili Fransızca olarak 19 Ocak,1674'te Paris'te "Jeu de Paume du Bel-Air"'de sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Hippolit ve Aricie</span>

Hippolit ve Aricie Fransız besteci Jean-Philippe Rameau tarafından 50 yaşında iken Fransa "Palais-Royale Tiyatrosu" ve "Academie Royale de Musique " için hazırlanmış "lirik trajedi" janrında bir opera.

<span class="mw-page-title-main">Les Indes Galantes</span>

Les Indes Galantes bir prolog ve dört "entree" ihtiva eden ve librettosu Fransızca olarak "Louis Füzelier" tarafından yazılmış ve Jean-Philippe Rameau tarafından bestelenmiş olan "opera-bale".

<span class="mw-page-title-main">Castor ve Pollux (opera)</span>

Caator ve Polluks bir prolog ve bes perde) ihtiva eden ve librettosu Fransızca olarak "Pierre-Joseph Bernard (Gentil-Bernard)" tarafından yazılmış ve Jean-Philippe Rameau tarafından bestelenmiş olan "tragédie en musique " adı ile anılan bir Barok stili "opera". Bu eserin prömiyer temsili 24 Ekim 1737'de Paris'te Palais-Royale Tiyatrosu da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Platée</span>

Platee bir prolog ve üç perde ihtiva eden ve librettosu Fransızca olarak "Adrien-Joseph Le Valois d'Orville" tarafından yazılmış ve Jean-Philippe Rameau tarafından bestelenmiş olan "lirik komedi " janrında bir Barok stili "opera".

Jean-Baptiste Barrière bir Fransız çellist ve bestecidir. Bordeaux’de doğmuş ve 40 yaşında Paris’de ölmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Köy Falcısı</span>

Köy Falcısı bestesi ve librettosu Jean-Jacques Rousseau tarafından Fransizca olarak hazırlanmış bir perdeden oluşan, intermezzo buffo janrında bir kısa opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Vestal Bakiresi</span> Gaspare Spontininin bestelediği üç perdelik opera

Vestal Bakiresi Gaspare Spontini tarafından bestelenmiş üç perdelik tragédie lyrique janrında opera. Eserin librettosu, Fransızca olarak Étienne de Jouy tarafından yazılmıştır. Eserin ilk temsili 15 Aralık 1807'de Paris'te o zamanki "Académie İmpériale de Musique"'na ait olan Salle Montansier tiyatrosunda yapılmıştır. Bu eser Gespare Spotini'nin şaheseri olduğu kabul edilmektedir. Eserin müzik stili Gluck'ten etkilenmiş ve ileride Berlioz, Wagner ve XIX. yüzyıl Fransız Grand Operası'na büyük etkileri olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Arslan Yürekli Rişar (opera)</span>

Arslan Yürekli Rişar, bestesi Valon asıllı André Grétry tarafından, librettosu (" Michel-Jean Sedaine" tarafından Fransızca olarak hazırlanmış, 3 perdeden oluşan, opera comique janrında bir opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Armide (Gluck)</span>

Armide, Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 5 perdelik bir trajik operadır. Librettosu "Philippe Quinault" tarafından Fransızca olarak Torquato Tasso'nun (d.1544-o.1596) "Gerusalemme liberata [(Kurtarılmış Kudüs)(1581)]" epik şiir eserinden uyarlanarak yazılan eserin prömiyer temsili 23 Eylul 1777'de Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından verilmiştir. Bu eser Gluck'un Fransız opera sahnesinde temsil edilen 5. opera eseri olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">İphigenia Aulide'de</span>

İphigenia Aulide'de Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 4 perdelik bir trajedik opera. Eserin librettosu Nicolas-François Guillard tarafından Fransızca olarak tanınmış Fransız trajedi yazarı Jean Racine'in antik Yunan mitinden uyarlanarak yazdığı "İphigenie (1674)" trajedisinden uyarlanarak yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 19 Nisan 1774'te Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından yapılmıştır. Bu eser Fransız opera sahnesinde temsil edilen ilk Fransızca opera eseri olmuştur.