İçeriğe atla

AWT

AWT ile hazırlanmış bir pencere

AWT (Abstract Windowing Toolkit), Java Programlama dilinin, platformdan bağımsız, görsel (graphical) kullanıcı arayüzü üretimini sağlayan araç kütüphanesidir. Java Foundation Classes (JFC) olarak adlandırılan standartlaştırılmış Java uygulama geliştirme arayüzünün önemli bir parçasıdır. Sonradan yeterli görülmeyerek geliştirilmesi sonucunda Swing adı verilen, daha gelişmiş bir kütüphane kullanılmaya başlanmıştır.

AWT kütüphanesinin en büyük dezavantajı, kullanıldığı platformda, grafik tabanlı bileşenlere doğrudan aracı katmanlar bulunmadan ulaşmasıdır. Bu sebepten, her platformda kullanılan farklı grafik bileşenlerinin ortak özellikleri kullanılmış, platformdan platforma değişebilen bazı farklılıklar göz ardı edilmiştir. "Bir kere yaz, her yerde çalıştır" sloganına pek uymayan bu durumda, UNIX sisteminde çalışan bir program, Mac sisteminde çalıştırıldığında farklı sonuçlar doğurabilmiştir.

Sorun, Java grafik bileşenleri ile platform özellikleri arasına her duruma uygun kontroller sağlayabilen, daha "kalın" bir kütüphane katmanı Swing koyularak çözülmüştür. JDK'nin 2. versiyonunda kullanılmaya başlanan SWING kütüphanesinde, her görsel bileşen (widget), platforma bağımlı olarak değil, Swing'e bağımlı olarak çalışır.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Java</span> açık kaynak kodlu, nesneye yönelik, zeminden bağımsız, yüksek verimli, çok işlevli, yüksek seviye, adım adım işletilen bir programlama dili

Java, Sun Microsystems mühendislerinden James Gosling tarafından geliştirilmeye başlanmış açık kaynak kodlu, nesneye yönelik, platform bağımsız, yüksek verimli, çok işlevli, yüksek seviye, hem yorumlanan hem de derlenen bir dildir.

<span class="mw-page-title-main">Yazılım</span> bilgisayarın somut olmayan çalıştırılabilir bileşeni

Yazılım, değişik ve çeşitli görevler yapma amaçlı tasarlanmış elektronik aygıtların birbirleriyle haberleşebilmesini ve uyumunu sağlayarak görevlerini ya da kullanılabilirliklerini geliştirmeye yarayan makine komutlarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Widget</span>

Widget, Görsel programlamada, bir kütüphanedeki grafik bileşenlere verilen isimdir. İngilizcede pencere aracı anlamına gelen "WIndow gaDGET"dan ile bir çeşit türetme ile oluşturulmuştur. CheckBox, ListBox, Button gibi bileşenler birer widget'tır. Windows Gadget kelimelerinden türetilmiştir. Widgetler pratik uygulamalardır. Widget hem masaüstü hem de web de olabilir. Masaüstünde ve webte en çok kullandığımız widget türleri; hava durumu, takvim, not defteri, borsa bilgi çubuğu vs.. Hepsi bir tek amaç için üretilmiştir. Web 2.0 ile widgetlerin web üzerindeki etkinliği de oldukça arttı ve sadece widget hizmeti veren onlarca site vardır. Widget kelimesi yerelleştirme çalışmalarında çoğu zaman "Ekran aracı" olarak çevrilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Eclipse (yazılım)</span>

Eclipse, açık kaynak kodlu ve özgür bir tümleşik geliştirme ortamıdır (IDE). Ana odak noktası Java ve Java ile ilişkili teknolojiler olsa da, esnek yapısı sayesinde C ve Python gibi farklı diller için de kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">JavaServer Faces</span>

JavaServer Faces (JSF), Java tabanlı web uygulamalarını kolaylaştırmak için Model-View-Controller (MVC) yapısına uygun olarak geliştirilmiş bir şartnamedir (framework).

<span class="mw-page-title-main">DirectX</span>

DirectX, Microsoft'un video oyunları başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat, hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir uygulama programlama arayüzüdür (API). Şu andaki en güncel resmî sürüm DirectX 12'dir. İçerdiği bileşenlerden bazıları şu şekilde özetlenebilir:

JavaOS Java virtual machine üzerinde çalışan ve Sun Microsystems tarafından geliştirilmiş bir işletim sistemidir. Unix ya da Unix tabanlı işletim sistemlerinin C programlama dilinde yazıldığı gibi JavaOS' de Java programlama dili kullanılarak yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">OpenGL</span> grafik uygulama geliştirme arabirimi

OpenGL, gelişmiş donanım desteğini kullanarak hem iki hem de üç boyutlu grafikleri ekrana çizmek için kullanılan ücretsiz bir grafik uygulama geliştirme arabirimidir. Windows, Linux, MacOS ve Solaris gibi birçok işletim sisteminde yaygın olarak ve Playstation 3 başta olmak üzere bazı oyun konsollarınca desteklenir. Donanım tarafında ise SGI, ATI, Nvidia veya Intel gibi büyük üreticiler her ekran kartında OpenGL desteği sunar.

<span class="mw-page-title-main">Enlightenment</span>

Enlightenment, basit, hızlı, sade ve kullanışlı bir masaüstü ortamı yaratmak için başlatılan bir projedir. EFL adı verilen pek çok parçadan oluşmuş bir grup kütüphane üzerine inşa edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Apache Ant</span>

Apache Ant, yazılım inşası süreçlerini otomatikleştirmeye yarayan bir araçtır. Make'e benzeyen uygulama, Java ile geliştirilmiş olup Java platformunu gerektirmekte ve Java projelerinde sıkça kullanılmaktadır.

Java platformu dillerinden olan BeanShell, kendi sözdiziminin yanı sıra Java programlama dili sözdiziminin büyük bir bölümünü desteklemesi nedeniyle, Java programlama dilinin komut kabuğu olarak da görülebilir. BeanShell'in bu özelliği, küçük Java kod parçalarının denenmesinde ve Java platformu için yazılmış sınıf dosyalarının yüklenip, birim sınamalarının yapılmasında, düzenle-derle-çalıştır döngüsünü kısaltması sayesinde, büyük kolaylık sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Qt (çalışma alanı)</span>

Qt, birden çok platformu destekleyen bir grafiksel kullanıcı arayüzü geliştirme araç takımıdır. Genellikle GUI programları geliştirmek için kullanılsa da gelişmiş kütüphanesi GUI bileşenlerinin dışında birçok araç içermektedir. Qt, en çok KDE masaüstü ortamında, Opera ağ tarayıcısında ve Skype anlık mesajlaşma programlarında kullanılmasıyla bilinir.

Bilgi işlem platformu, bir uygulama yazılımı çalıştırmak için donanım mimarisi ve bir yazılım çerçevesi, yazılım, çeşitli bazı kombinasyon veya sıralamalarını içermektedir. Tipik platformlarda bir bilgisayar mimari, işletim sistemi, programlama dilleri ve ilgili kullanıcı arabirimi içerir.

GRASS GIS taramalı, vektör topolojisi destekli, görüntü işleme ve grafik verileri işleme kapasitesine sahip bir ücretsiz, açık kaynak coğrafi bilgi sistemi (GIS)'dir.

GLFW, temelde ve ilk olarak OpenGL ile kullanılmak üzere geliştirilmiş hafif bir yardımcı kütüphanedir. Programcıya, üzerinde çalışılan işletim sisteminden bağımsız olarak OpenGL ve Vulkan için 'context' ve pencere yaratma, klavye, fare, oyun çubuğu girdi ve çıktılarını yönetme kolaylığı sağlar.

Dart, ilk kez Google tarafından geliştirilen ve daha sonraları ECMA tarafından standart (ECMA-408) haline getirilen açık kaynaklı ve genel-amaçlı bir programlama dilidir. Dart dili kullanılarak web, sunucu, mobil uygulamalar ve IoT cihazları geliştirilebilir.

<span class="mw-page-title-main">Nokia Asha platform</span>

Nokia Asha platform, düşük sınırlı akıllı telefonlar için tasarlanmış bir mobil işletim sistemi (OS) ve bilgisayar platformudur, Nokia tarafından satın alınmış Norveç merkezli Smarterphone yazılımına dayalıdır. Nokia Asha serisi telefonlarında desteklenmekdedir. Platform Symbian, Maemo ve MeeGo sistemlerinden UI benzerliklerini devralır ve Nokia low-end cihazlarında Seri 40-ın yerini alır. Kullanıcı arayüzünün tasarım ekibine open webOS ve Nokia N9 için MeeGo tasarımında işinde çalışmış Peter Skillman, başkanlık etti. Platform, Nokianın Seri 40 sisteminin yerine bir Linux platformu olarak geliştirdiği Meltemi projesinin halefidir, ancak Temmuz 2012'de iptal edildi.

<span class="mw-page-title-main">Metin tabanlı kullanıcı arayüzü</span> bir metin ekranına çıktı vermeye veya onu kontrol etmeye dayalı arabirim türü

Metin tabanlı kullanıcı arayüzü, metinsel kullanıcı arayüzü veya terminal kullanıcı arabirimi olarak da adlandırılır, grafik kullanıcı arayüzlerinin (GUI) icadından bir süre sonra ortaya çıkan ve onu grafik kullanıcı arayüzünden ayırt etmek için türetilen yeni bir terimdir. TUI'de bilgisayar grafikleri metin kipinde görüntülenir. Gelişmiş bir TUI, GUI'ler gibi tüm ekran alanını kullanabilir ve fare ve diğer girişleri kabul edebilir.

Carbon, Macintosh bilgisayarları çalıştıran işletim sistemi olan Mac OS X için Apple'ın C tabanlı uygulama programlama arayüzlerinden (API) biridir. Carbon, Mac OS 8 ve Mac OS 9 işletim sistemlerinde çalışan programlar için iyi bir geriye dönük uyumluluk sağlamıştır. Geliştiriciler, “klasik” Mac OS ve Macintosh işletim sistemleri yazılımlarını OS X platformuna taşımak için uygulamayı azami çaba harcayarak çok az bir çaba ile kullanabilirler. OpenStep'te ortaya çıkan tamamen farklı Cocoa API sistemidir.

Microsoft Windows dinamik bağlantı kitaplığı denen paylaşımlı kitaplıklar içerir. Bu kitaplıklardaki kodlara birden fazla program aynı anda erişebilir, ama aynı anda bilgisayarın hafızasına sadece bir tane yüklenir. Bu makale birçok Windows programının kullandığı, bütün modern Windows işletim sistemlerinde bulunan ana kütüphaneleri içermektedir.