İçeriğe atla

Aşık Birader

Aşık Birader
Besteci Pergolesi'nin karikatürüCizer: Pier Leone Ghezzi, (1734)
Özgün isimLo frate 'nnamorato
MüzikGiovanni Battista Pergolesi
LibrettoGennaro Antonio Federico
Gala27 Eylul 1732
İlk gösterim yeriTeatro dei Fiorentin, Napoli
Oyuncular
  • Marcaniello, bir yaşlı Napolili - bas
  • Ascanio, evlatlığı - soprano
  • Luggrezia, kızı - kontralto
  • Carlo, bir Romalı - tenor
  • Don Pietro, Marcaniello´nun oğlu- bariton
  • Nina, Carlo'nun yeğeni' - kontralto
  • Nena, Carlo'nun yeğeni - soprano
  • Vanella, Carlo'nun hizmetçisi - soprano
  • Cardella, Marcaniello'nun hizmetçisi


Aşık Birader (Lo frate 'nnamorato) Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik opera buffo janrının gayet az değişik bir şekli olan commedia musicale (müziksel komedi) janrında bir operadır. Librettosu İtalyanca ve Napoli lehçesi ile "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Prömiyeri 27 Eylül 1732'de Napoli'de "Teatro dei Fiorentin" Tiyatrosunda yapılmıştır.

Hazırlanma ve ilk temsiller

Pergolesi daha 22 yaşında iken 1732'de Napoli şehrinin başta gelen soylularından olan Prens Stailiano Colonna için koro-idarecisi olarak atanmıştı. Besteci o zamanki ilk bir komik opera hazırlama girişimine atılmıştır. Bu opera eseri yanında günümüzde kaybolmuş bir kısa "intermezzo" eseri de hazırlamıştır. Bu ilk eserin yapımlanıp temsil edilmesi başarılı olmuştur. Bu eseri 1733'te opera seyircileri tarafından daha iyi bilinen kısa Hanım Olan Hizmetçi (La Serva Padrona)" adlı "intermezzo" opera eseri takip etmiştir. "Aşık Birader"'in ilk yapımlanmasında prömiyer temsili Napoli'de "Theatre dei Fierentin Tiyatrosu"'nda yapılmış; ama bunu takip etmesi planlanan temsiller Napoli'de o zaman ortaya çıkan şiddetli bir deprem ve artçıları dolayısıyla yapılamamıştır. 1733 sonbaharına kadar bunun için Napoli'de bulunan tüm tiyatrolar kapatılmıştır. Bu eser 1734 yılında Napoli karnaval sezonunda tekrar temsil edilmeye başlanmıştır.

Roller

Rol Ses tipi 27 Eylul 1732 Prömiyeri Roller
(Orkestra şefi: - )
Marcaniello, bir yaşlı Napolilibas Giacomo D'Ambrosio
Ascanio, evlatlığısopranoTeresa Passaglioni
Luggrezia, kızıkontraltoRosa Gherardini
Carlo, bir RomalıtenorGian Battista Ciriaci
Don Pietro, Marcaniello´nun oğlubaritonGirolamo Piani
Nina, Carlo'nun yeğenikontralto Teresa De Palma / Maria Caterina Negri
Nena, Carlo'nun yeğenisoprano Marianna Ferrante
Vanella, Carlo'nun hizmetcisisoprano Margherita Pozzi
Cardella, Marcaniello'nun hizmetçisisoprano Maria Morante / Virginia Gasparrini

Konu özeti

Mekân:Napoli'nin Cappodimonte semtinde Marcaniello'nun evinde bir salon.

Ascanio çocukken eşkiyalar tarafından kaçırılmış; Marcaniello tarafından bulunmuş ve onun tarafından kendi evladı gibi yetiştirilmiştir. Ascanio'nun ailesi onun eşkiyalar tarafından çocukken kaçırıldıktan sonra izini kaybetmişler ve onun başından neler geçtiğinden hiç haberdar olmamışlardır. Ascanio'nun ailesinin Nina ve Nena adlı iki kız evladı da bulunmaktadır. Opera başladığında Nına ve Nena amcaları, Romalı Don Carlo'un vesayeti altında Roma'da yaşamaktadırlar. Don Carlo, Marcaniello'nun kızı olan Luggerezia ile evlenmek istemektedir. Bunun yanında Marcanielleo'nun kendisi Nina ile evlilik yapmak istemekte ve Nina'nın kız kardeşi Nena'yı biraz züppe olan oğlu Don Pietro ile evlendirmek istemektedir. Fakat Nina ve Nena Marcaniello evladı olduğunu sanarak ve aralarında kardeşlik bağlarının bulunduğundan haberdar olmadan Ascanio'ya âşık olmuşlardır ve birisinin onunla evleneceğini ummaktadırlar. Bu karşılıklı evlenme planlarından ortaya çıkan entrikaların bazıları operada ele alınmaktadır ve Marciello'nun kız hizmetçisi Cargella ile Don Carlo'un kız hizmetçisi Vanella bu entrikalarla yakından ilişkilidirler. Bütün bu olayların sonunda Don Carlo yeğenleri olan kızların şerefini korumak için Ascanio ile bir düello yapmaya karar verir. Bu düello yapılmaya başlamadan önce kolunu sıvamış olan Ascanio'nun kolunda bulunan bir dövmeyi Don Carlo hemen tanır ve Ascanio'nun onun eşkıyalar tarafından kaçırılıp kaybolmuş yeğeni olduğunu fark eder. Bundan sonra Dön Carlo, Marcaniello ve oğlu Don Piereo'nun evlenme planları ortadan kalkar ve ve Nina ve Nena'nın Ascanio'ya aşk düşlerinin boş olduğu anlaşılır. Ama Ascanio ve Luggerezia ile evlenmek için serbest kalmışlardır.

Seçilmiş ses ve video kayıtları

Yıl Roller:
Nena, Nina, Luggrezia, Ascanio, Carlo, Mmarcaniello, Pietro
Orkestra şefi
Orkestra
Marka
1969 Girones,
Cavicchioli,
Cavicchioli,
Bonisolli,
Lazzar,
Mariotti,
Basiola
Cillario
Napoli'de live filme alınm
CD Memories
1989 Felle,
Manca di Nissa,
d'Intino,
Focile,
di Cesare,
Corbelli,
de Simone
Muti
Milano Teatro alla Scala filme alınma
DVD, Opus Arte
2011 Beiccirè,
Adamonyte,
di Castri,
Belfiore,
Alegret,
Alaimo-N,
Morac
Biond
Jesi'de filme alınma -
DVD - Arthaus DVD

Ayrıca bakınız

Kaynakça

Dış bağlantılar

  • Caffarelli,Filippo (1941) Catalogo delle opere di G.B.Pergolesi; Roma (İtalyanca)
  • "IMSLP Petrucci Music Library" websitesi "Lo frate 'nnamorato (Pergolesi, Giovanni Battista)" maddesi [1]10 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Erişim:2.3.2016)
  • YouTube websitesinde "Giovanni Battista Pergolesi - Lo frate 'nnamorato (27 settembre 1732) " maddesinde bu opera eserinin tümünün audio ses kaydı (Online:[2]) (Erişim:31.5.2017)
  • YouTube websitesinde "Pergolesi: Lo frate 'nnammorato, commedia musicale | Fabio Biondi & Europa Galante" maddesinde bu opera eserinin "Fabio Biondi" şefliğinde "Europa Galante" orkestrasınıın "Teatro GB Pergolesi, Jesi"'deki temsilinin tümünün video görüntü kaydı (Online:[3]) (Erişim:31.5.2017)

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Carmen</span>

Carmen, Fransız besteci Georges Bizet'nin 4 perdelik opera eseri. Ana konusu Mérimée'in Carmen adlı kısa romanından alınmıştır. Librettosu ise Meilhac ve Halévy tarafından yazılmıştır. Prömiyeri Paris'te, Opera Komik'te, 1875'te sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Battista Pergolesi</span> İtalyalı besteci ve keman sanatçısı

Giovanni Battista Pergolesi, İtalyan barok besteci, org ve keman sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Don Juan</span>

Don Juan, hikâyesi defalarca farklı yazarlar tarafından anlatılmış efsanevi ve kurgusal bir karakterdir. Don Juan ismi mecazi olarak "zampara" anlamında kullanılır.

Giovanni Battista Tiepolo, bilinen diğer adlarıyla Gianbattista veya Giambattista Tiepolo, Venedikli ressam ve baskı sanatçısıydı. Tiepolo, Venedikli fresk ressamlarının son "büyük ustası" olarak gösterilir. Gayet çok sayıda eser bırakmış ve sadece İtalya'da değil Almanya ve İspanya'da da çalışmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Don Giovanni</span>

Don Giovanni, müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, İtalyanca librettosu Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış olan iki perdelik bir opera eseridir. Bu eserin prömiyeri 29 Ekim 1787'de Prag'da Ulusal Tiyatro'da oynanmıştır. Mozart bu opera eserini "opera buffa" olarak sınıflandırmıştır. Da Ponte'nin liberettosu çok kere dramma giocoso olarak bilinmekte ve komik opera anlamı vermektedir. Bunu için opera çok kere komik opera veya komik (buffa) opera ile (seria) opera karışımı eşi bulunmayan bir tip opera olarak görülmektedir. Bu eser komedi, melodram ve olağanüstü fantezi elemanlarını kapsayıp birleştirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Cosi fan tutte</span> Cosi Fan Tutte Operasının konusu

Così fan tutte, Wolfgang Amadeus Mozart tarafından hazırlanmış 2 perdelik bir opera buffa eseridir. Eserin librettosu Lorenzo da Ponte yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Kaderin Gücü</span>

Kaderin Gücü, İtalyan besteci Giuseppe Verdi tarafından hazırlanmış 4 perdelik bir opera eseridir. Eserin librettosu 1835 de İspanyol "Rivas Dükü Ángel de Saavedra" nın Don Álvaro, o La fuerza del sino adlı oyunu ve Friedrich Schiller'in "Wallensteins Lager" adlı oyunundan uyarlanarak "Francesco Maria Piave" tarafından yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Cavalleria rusticana</span>

Cavalleria rusticana, Pietro Mascagni tarafından bestelenmiş, Giovanni Verga tarafından yazılan aynı adlı bir kısa oyundan uyarlanan librettosu Giovanni Targioni-Tozzetti ve Guido Menasci tarafından hazırlanmış tek perdelik İtalyanca bir operadır. Prömiyeri 17 Mayıs 1890'da Roma'da Teatro Costanzi'de yapılmıştır. 1893'ten beri uygulanan sahneleme geleneklerine göre bu opera eseri, çok zaman Ruggero Leoncavallo tarafından bestelenmiş Palyaçolar (Pagliacci) adlı iki perdelik opera eseri ile birlikte sahnelenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Hanım Olan Hizmetçi</span>

Hanım Olan Hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Gennaro Antonio Federico" tarafından "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Opera sadece tek bir perdelik eser gibi 45 dakika sürmekte ve bir başka opera eserinin temsili sırasında oynanmak üzere, yani intermezzo olarak bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Niccolo Piccinni</span>

Niccolo Piccinni senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Paisiello</span>

Giovanni Paisiello, klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar ve diğer müzik türleri eserler hazırlamış olan bir İtalyan besteci.

<span class="mw-page-title-main">Domenico Cimarosa</span>

Domenica Cimerosa, klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar hazırlamış olan Napoli ekolüne dahil bir İtalyan asıllı besteci. Çalışma hayatı döneminde 80 kadar opera bestelemiştir ve en beğenilen eseri Il matrimonio segreto (1792) olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Gazzaniga</span>

Giuseppe Gazzaniga Napoli ekolüne mensup İtalyan opera bestecisidir. 51 opera eseri bestelemiştir ve opera buffa janrında eserler hazırlayan tanınmış İtalyan opera bestecilerinin sonuncusu olduğu kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Pimpinone</span>

Pimpinone, TWV 21:15 (tüm Almanca adıyla: ",, librettosu Johann Philipp Praetorius tarafından yazılıp müziği Georg Philipp Telemann tarafından hazırlanan üç kısımdan oluşan "komik intermezzo" tipinde bir operadır. Prömiyer temsili 27 Eylül 1725'te "Öper am Gänsemarkt," Hamburg'da temsil edilmekte olan Handel'in Tamerlano opera seria janrında operasının ilk perdeleri arasındaki aralıkda seyirciyi eğlendirmek için hafif komik bir eser olarak temsil olundu. Bu eserde aryalar ve ikililer İtalyanca olarak söylenmekte iken resitatifler Almanca olarak hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ayda Dünya</span>

Ayda Dünya Hob. dizini: 28-7, libretto'su 1750'de Carlo Goldoni tarafından İtalyanca yazılmış; besteci Joseph Haydn tarafından hazırlanmış "opera buffa" janrında bir 3 perdelik operadır. İlk temsili 3 Ağustos 1777'de modern Macaristan'da Eszterháza'da yapılmıştır.

Hanım olan hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Paisiello tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Bu eser 1733'te tanınmış Napolili İtalyan opera besteci Pergolessi tarafından hazırlanıp yapımlanıp Avrupa'nın birçok operaevlerinde popüler olarak yapımlanan intermezzo janrındaki La serva padrona operasına atıfla bestelenmiştir.

Hoyrat Şarkıcılar (İtalyanca:) Le cantatrici villane, Valentino Fioravanti tarafından bestelenmiş bir "dramma giocoso" türünde iki perdelik komik opera eseridir. Opera'nın librettosu Giuseppe Palomba tarafından hazırlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili Ocak 1799'da Teatro dei Fiorentini, Napoli'de sahneye konulmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Le astuzie femminili</span>

Kadınlık Fendi, bestesi Domenico Cimarosa tarafından, librettosu "Giuseppe Palomba" tarafından Giovanni Bertati'nin L'amor rende sagace adlı liberettosundan uyarlanarak İtalyanca olarak hazırlanmış, 2 perdeden oluşan, melodramma giocoso janrında bir opera eseri. Eserin prömiyer temsili 26 Agustos 1794'te Teatro dei Fiorentini, Napoli'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sevil Berberi (Paisiello)</span>

Sevil Berberi Opus:R 1.64, libretto'su İtalyanca olarak "Giuseppe Petrosellini" tarafından Fransız Pierre Augustin Caron de Beaumarchais'nin yazdığı "Le Barbier de Séville" adlı komedi tiyatro oyunundan uyarlanarak yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "dramma giocoso" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili 26 Eylül 1782'de Sankt-Peterburg Rusya'da Ermitaj Sarayı'nda "Zimnevo Dvortsa" salonunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nina (opera)</span> Giovanni Paisiellodan bir opera

Nina, , libretto'su İtalyanca olarak "Giambatista Lorenzi" tarafından yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "a commedia per musica" adı verilen komedi janrında bir opera buffa'dır.