İçeriğe atla

21. yüzyıl becerileri

21. Yüzyıl Öğrenimi Çerçevesi

21. yüzyıl becerileri, 21. yüzyıl toplumlarında ve iş alanlarında başarılı olabilmek için eğitimciler, iş dünyası liderleri, akademisyenler ve devlet kurumları tarafından kabul görmüş yetenek ve öğrenme eğilimlerini, okuryazarlıkları, yetkinlikleri içeren becerilerdir. Bu beceriler, öğrencilerin hızla değişen, dijital bir toplumda başarılı olmaları için gereken becerilere odaklanır.[1] Bu becerilerin birçoğu derin öğrenme ile ilişkilidir ve analitik düşünme, problem çözme ve işbirliği gerektirir. Bu beceriler bilgiye dayalı olmamaları bakımından geleneksel akademik becerilerden ayrılır.[2][3]

20. yüzyılın son yıllarında ve 21. yüzyılda toplumlar, ekonomi ve teknolojide hızlı bir değişimden geçti. İşyeri ve dolayısıyla öğrencileri işgücüne hazırlayan eğitim sistemi üzerindeki talepler de değişti. 1980'lerden başlayarak, hükûmet, eğitimciler ve büyük işverenler, öğrencileri ve çalışanları değişen iş yeri koşullarını ve toplumun taleplerini karşılamaya yönlendirmek için temel becerileri ve uygulama stratejilerini belirleyen bir dizi rapor yayınladılar.

Mevcut işgücünün kariyer alanlarını veya işleri değiştirme olasılığı geçmiştekilere göre önemli ölçüde daha yüksektir. Baby boomer kuşağındakiler, istikrar hedefiyle işgücüne girdiler. Onlardan sonraki nesiller, iş hayatlarında mutluluk ve tatmin bulmakla daha fazla ilgilendiler. Kuzey Amerika'daki genç işçiler günümüzde ortalama olarak her 4,4 yılda bir olmak üzere, eskisinden çok daha yüksek oranda iş değiştirme potansiyeline sahiptir.[4][5] Bu istihdam hareketliliği, insanların farklı rollerde veya farklı kariyer alanlarında esnek ve uyumlu olmalarını sağlayan farklı becerilere yönelik bir talep ortaya çıkarmıştır.

Bu beceriler üç ana gruba ayrılmıştır:[6]

Bu becerilerin birçoğu Progressivizm akımıyla ilişkilidir.

Beceriler

21. Yüzyıl Becerileri Ortaklığı, öğrenme yeterliliklerini İngilizce karşılığı 4 C's olan dört başlık altında, İşbirliği (Collaboration), İletişim (Communication), Eleştirel Düşünme (Critical Thinking) ve Yaratıcılık(Creativity) olarak sunmaktadır.[7] Yaratıcılık ve İnovasyon,[8] Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme,[9] İletişim ve İşbirliği[10] bu becerilerdir.

Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri[11] arasında bilgi okur-yazarlığı, medya okur-yazarlığı, Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT) okur-yazarlığı yer alır.

Yaşam ve Kariyer Becerileri ise Esneklik ve Uyum, Girişimcilik ve Öz-Yönelim[12] Sosyal ve Kültürlerarası Beceriler[13] Üretkenlik ve Sorumluluk[14] Liderlik[15] olarak öne çıkar.

Kaynaklar

  1. ^ Dede, Chris. "Comparing Frameworks for "21 st Century Skills" (PDF). ResearchGate. 30 Ocak 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 30 Ocak 2022. 
  2. ^ Chris Dede, Comparing Frameworks for 21st Century Skills, Harvard Graduate School of Education, 2009 12 Aralık 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Retrieved 2016-03-09
  3. ^ Stedman Graham, Preparing for the 21st Century: Soft Skills Matter, Huffington Post, April 26, 2015 22 Eylül 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Retrieved 2016-03-16
  4. ^ Job-hopping is the new normal for millennials, Forbes Magazine, August 14, 2012 23 Şubat 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Retrieved 2016-03-12
  5. ^ Are millennials more likely to switch jobs and employers, Psychology Today, March 29, 2015 11 Mart 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Retrieved 2016-03-12
  6. ^ Trilling, Bernie and Fadel, Charles: 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times, Jossey-Bass (publisher), 2009. 978-0-470-55362-6. Retrieved 2016-03-13
  7. ^ Chiruguru, Suresh (2020). "The Essential Skills of 21st Century Classroom (4Cs)". doi:10.13140/RG.2.2.36190.59201. 
  8. ^ Salna, Linda (2012). "Creativity as a 21st Century Skill: Training Teachers to Take it Beyond the Arts". Creative Studies Graduate Student Master's Projects. 11 Haziran 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Ocak 2022. 
  9. ^ Saleh, Salameh Embark (2019). "CRITICAL THINKING AS A 21st CENTURY SKILL: CONCEPTIONS, IMPLEMENTATION AND CHALLENGES IN THE EFL CLASSROOM". European Journal of Foreign Language Teaching. 4 (1). doi:10.5281/zenodo.2542838. 
  10. ^ Hakan, Altınpulluk (1 Ocak 2021). "Examination of 21st-Century Skills Researches Published Between 2010-2019". Anadolu Journal Of Educational Sciences International. ss. 438-461. doi:10.18039/ajesi.734426. 
  11. ^ "21st Century Skills Map" (PDF). Partnership for 21st Century Skills. ERIC. 23 Aralık 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 30 Ocak 2022. 
  12. ^ Knowles, Malcolm (Haziran 1977). "SELF-DIRECTED LEARNING: A GUIDE FOR LEARNERS AND TEACHERS Malcol m Knowles New York: Association Press, 1975. 135 pp., paperbound". Group & Organization Studies. 2 (2). ss. 256-257. doi:10.1177/105960117700200220. 
  13. ^ Esen, Metin (15 Ocak 2021). "Critical Thinking and Intercultural Competence: Review, Use, and Classification of the 21st Century Skills in Intercultural EFL Education". International Journal of English Language Teaching. 8 (1). s. 23. doi:10.5430/ijelt.v8n1p23. 
  14. ^ Tijsma, Geertje (1 Ekim 2020). "Becoming productive 21st century citizens: A systematic review uncovering design principles for integrating community service learning into higher education courses". Educational Research. 62 (4). ss. 390-413. 
  15. ^ Leadership for 21st Century Learning. OECD. 2013. ISBN 9789264185760. 

İlgili Araştırma Makaleleri

e-öğrenme

E-öğrenme, elektronik ortam aracılığı ile yapılan öğretim denilebilir. Örgün öğrenimden en büyük farkı zaman, mekan ve süre sınırı olmamasıdır. E-öğrenme, dijital ortamda aktarılır ve internet olan her yerden erişim sağlanabilir.

Üstbiliş, en kısa tanımıyla, kişinin kendi düşünme süreçlerinin farkında olması ve bu süreçleri kontrol edebilmesi anlamına gelir. 1976 yılında çocukların ileri bellek yetenekleri konusunda yaptığı bir araştırmada ilk kez üstbellek terimini kullanmış ve bu kavramı literatüre kazandırmıştır. 1979 yılında çalışmalarını geliştiren Flavell, üstbilişi de içerecek biçimde, kuramını yeniden yapılandırmıştır. Üstbiliş, çeşitli kaynaklarda bireyin kendi bilişsel süreçlerini kontrol edebilme ve yönlendirebilme yeterliliği; bireyin problem çözmesinde planlama, izleme ve değerlendirmenin kullanıldığı yüksek düzeyde bir yönetsel süreç; bilişsel aktivitenin anlaşılması ve kontrol edilmesi; bilişi etkileyen faktörlerin anlaşılması ve küçük modeller eşliğinde bilişin izlenip kontrol edilmesi olarak tanımlanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Yaratıcılık</span>

Yaratıcılık, yeni ve kullanışlı ürünler ve çözümler geliştirmeye yarayan bir bilişsel yetenektir.

Eleştirel düşünme akıl yürütme, analiz ve değerlendirme gibi zihinsel süreçlerden oluşan bir düşünme biçimidir. Eleştirel düşünme yerine kimi zaman tartışma mantığı ya da biçim dışı (enformel) mantık terimleri de kullanılmaktadır. Sorgulama ve şüpheciliğe dayanan eleştirel düşünme sağduyu ve bilimsel kanıtlarla uyuşan net hükümlere varmak için somut veya soyut konular üzerinde düşünme süreçlerini de içermektedir. Bu yönüyle diğer bir düşünme biçimi olan yaratıcı düşünmeyi tamamlamaktadır.

Özeğitimcilik, herhangi bir ustanın rehberliği olmadan gerçekleştirilen eğitim şeklidir. Genel olarak bir otodidakt, çalışacağı konuyu, çalışma materyallerini ve çalışma sıklığını ve çalışma zamanını kendi belirleyen kimsedir. Eski Türkçede bu şekilde kendini yetiştiren kişilere hüdayinabit denir. Bir otodidakt resmî bir eğitim almış veya almamış olabilir ve yaptığı çalışmalar ya tamamlayıcı ya da resmî olarak aldığı eğitime bir alternatif olabilir. Dünyada birçok önemli buluş ve katkılar otodidaktlar tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Makine öğrenimi</span> algoritmaların ve istatistiksel modellerin kullanımıyla bilgisayarların yapacakları işleri kendileri çözebilmeleri

Makine öğrenimi (ML), veriden öğrenebilen ve görünmeyen verilere genelleştirebilen ve dolayısıyla açık talimatlar olmadan görevleri yerine getirebilen istatistiksel algoritmaların geliştirilmesi ve incelenmesiyle ilgilenen, yapay zekâda akademik bir disiplindir. Makine öğrenimi, bilgisayarların deneyimlerinden öğrenerek karmaşık görevleri otomatikleştirmeyi sağlayan bir yapay zeka alanıdır. Bu, veri analizi yaparak örüntüler tespit etme ve tahminlerde bulunma yeteneğine dayanır. Son zamanlarda yapay sinir ağları, performans açısından önceki birçok yaklaşımı geride bırakmayı başardı.

<span class="mw-page-title-main">TED İzmir Koleji</span>

TED İzmir koleji, Atatürk tarafından kurulan ve 1928 yılından beri faaliyet gösteren Türk Eğitim Derneği eğitim kurumlarından biri olarak 3 yaştan 12. sınıfa kadar eğitim-öğretim vermektedir.

Dijital okuryazarlık akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar ve masaüstü bilgisayarlar gibi ağ cihazları aracılığı ile bilgiyi bulma, anlama, analiz etme, üretme ve paylaşabilme becerilerini ifade eder. Dijital okuryazarlık bilgisayar okur yazarlığı veya dijital becerilerden farklıdır.

Çevrimiçi öğrenme topluluğu, akran öğrenmesini kolaylaştırarak üyelerinin herhangi bir alandaki öğrenme gereksinimlerini gidermelerini destek olan internet üzerindeki dijital topluluklardır.

Geragoji veya geragojik, yaşlıların ayrı bir eğitim teorisi gerektirecek kadar yeterince farklı olduklarını savunan bir teorisidir. Yaşlılık terimi de kullanılmıştır. Bazı eleştirmenler, "Geragojiden yaşlı yetişkin öğrenciler için bazı kapsamlı eğitim teorileri beklenmemeli, sadece gerontolojik konulara ilişkin farkındalık ve duyarlılık beklenmelidir." dedi.

Eğitim yönetimi; bir grubun, bir eğitim sistemini yürütmek için yapıları denetlemek, planlamak, strateji oluşturmak ve uygulamak için, insan ve malzeme kaynaklarını birleştirdiği eğitim sisteminin yönetimini ifade etmektedir. Eğitim; bilgi, beceri, değer, inanç, alışkanlık ve tutumların, öğrenme deneyimleriyle bireylere kazandırılması durumudur. Eğitim sistemi; bakanlıklar, sendikalar, yasal kurullar, kurumlar ve okullar gibi eğitim kurumlarındaki profesyonellerden oluşan büyük bir sistemdir. Eğitim sistemi, zenginleştirmek ve geliştirmek için birlikte çalışan siyasi başkanlar, müdürler, öğretim personeli, öğretim dışı personel, idari personel ve diğer eğitim profesyonellerinden oluşur. Eğitim sisteminin tüm seviyelerinde ise yönetim gerekmektedir. Yönetim; bir kurumun planlanması, organize edilmesi, uygulanması, gözden geçirilmesi, değerlendirilmesi ve bütünleştirilmesi konularını içermektedir.

Kültürlerarası yeterlilik diğer kültürlerden insanlarla etkili ve uygun iletişime yol açan hedeflenen bilgi, beceri ve tutumları gösterme yeteneğini ifade eder.

Eğitsel oyunlar, eğitim amacıyla açıkça tasarlanmış veya ikincil ya da ikincil eğitim değeri olan oyunlardır. Bir eğitim ortamında her tür oyun kullanılabilir, ancak eğitici oyunlar, insanların belirli konular hakkında bilgi edinmelerine, kavramları genişletmelerine, gelişimi pekiştirmelerine, tarihi bir olayı veya kültürü anlamalarına veya bir beceriyi öğrenmelerine yardımcı olmak için tasarlanmış oyunlardır. Oyun türleri arasında tahta, kart ve video oyunları bulunmaktadır.

İletişim tasarımı yazılı, zanaat ürünü, elektronik medya ya da sunumların insanlarla nasıl iletişim kuracağı ile ilgilenen bilgi geliştirmenin ve tasarımın bir arada olduğu multi disiplinler bir alandır. İletişim tasarımının izlediği yol, medyada mesajı yalnızca estetik bir kaygı ile aktarmak ve geliştirmek değil, ancak aynı zamanda yeni medya kanalları oluşturarak mesajın hedef kitleye ulaştığından emin olmaktadır. Bazı tasarımcılar birbirleriyle örtüşen özellikleri nedeniyle iletişim tasarımı ve grafik tasarım alanlarını birbiri yerine tercih etmektedir.

Artırılmış öğrenme, ortamın öğrenene uyum sağladığı isteğe bağlı bir öğrenme tekniğidir. İsteğe bağlı iyileştirme sağlayarak, öğrenciler keşfetmeyi ve öğrenmeyi uyarırken bir konuyu daha iyi anlayabilirler.

<span class="mw-page-title-main">Video model öğrenme</span> Öğrenme metodu

Video model öğrenme, video kayıtlarını eğitim amaçlı kullanarak öğrenciye hedef davranışları öğretmek için uygulanan kanıta dayalı gözlemsel bir öğretme uygulamasıdır. Video modelden farklı olarak Video öz modellemede, bireyler kendilerini video üzerinde başarılı bir şekilde bir davranış sergilerken gözlemler ve daha sonra hedeflenen davranışı taklit eder. Video modelleme, sosyal iletişim öz bakım ve atletik performans dahil olmak üzere birçok beceriyi öğretmek için kullanılabilir; otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar için ümit vadettiğini göstermiştir. Video modellemenin teorik kökleri, gözlem yoluyla öğrenme yeteneğine dikkat çeken Bandura'nın(1969) sosyal öğrenme kuramı çalışmasına dayanmaktadır.

Diane F. Halpern, Amerikalı bir psikolog ve Amerikan Psikoloji Derneği'nin (APA) eski başkanıdır. KGI'daki Minerva Okullarında Sosyal Bilimler Dekanı ve ayrıca Claremont McKenna College'da McElwee Ailesi Psikoloji Profesörüdür. Aynı zamanda Batı Psikoloji Derneği, Psikoloji Öğretim Derneği ve Genel Psikoloji Bölümü'nün eski başkanıdır.

<span class="mw-page-title-main">Okumak</span> okuma eylemi

Okuma, harflerin, sembollerin vb. anlamlarını görerek veya dokunarak anlama sürecidir.

Bloom'un Taksonomisi, eğitimde öğrenme hedeflerinin karmaşıklık ve özgüllük seviyelerine göre sınıflandırılması için kullanılan üç hiyerarşik modelden oluşur. Bu üç liste, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlardaki öğrenme hedeflerini kapsar. Bilişsel alan listesi, geleneksel eğitimin ana odağı olmuştur ve genellikle müfredat öğrenme hedeflerini, değerlendirmeleri ve etkinlikleri yapılandırmak için kullanılır.

Beceri, bir işi yapabilme yeteneğidir. Beceriler yaşam becerileri, meslek becerileri, sosyal beceriler, yumuşak beceriler, zor beceriler gibi türlere ayrılabilir. Yumuşak becerilere örnek olarak zaman yönetimi, takım çalışması, liderlik, bilişsel, mantıksal, sezgisel ve yaratıcı düşünme becerileri, iletişim becerileri aittir. Zor beceriler ise pratik, meslek, teknik, el beceriler olabilir.