İçeriğe atla

Şarbel Mahluf

Şarbel Mahluf
Aziz Şarbel Mahluf'un Portresi
Rahip ve Keşiş
Doğum8 Mayıs 1828(1828-05-08)
Biga Kafra, Lübnan, Osmanlı İmparatorluğu
Ölüm24 Aralık 1898 (70 yaşında)
Aziz Marun Manastırı, Lübnan, Osmanlı İmparatorluğu
KutsayanlarKatolik Kilisesi
Kutsanma5 Aralık 1965, Aziz Petrus Bazilikası, Vatikan Papa VI. Pavlus tarafından
Aziz ilanı9 Ekim 1977, Aziz Petrus Bazilikası, Vatikan Papa VI. Pavlus tarafından
TürbeAziz Marun Manastırı
Annaya, Biblos Bölgesi, Lübnan
Koruyucu azizLübnan

Mor Şarbel veya Aziz Şarbel Mahluf olarak da bilinen Şarbel Mahluf O.L.M. (Arapça: شربل مخلوف), (d. 8 Mayıs 1828 - ö. 24 Aralık 1898), hayatı süresince ve öldükten sonra Hristiyanlar ve Müslümanlarca ün kazanmış ve hürmet görmüş Lübnanlı bir Maruni keşiş ve rahiptir. Katolik Kilisesi tarafından aziz ilan edilmiştir. Yortusu Roma takviminde 24 Temmuz, Maruni takviminde Temmuz ayının 3. Pazarı'dır.

Lübnanlı Hristiyanlar arasında ''Lübnan'ın Mucizevi Keşişi'' olarak bilinir. Müritleri, kendisine edilen dualar neticesinde insanların mucizevi bir şekilde şifa bulmaları ve de Hristiyanlar ile Müslümanları bir araya getirebilmesi sebebiyle onu böyle isimlendirdiklerini ifade ederler. Türbesi Annaya, Aziz Marun Manastırı'nda bulunmaktadır.

Hayatı

Gençliği

Doğum adıyla Yusuf Antun Mahluf, 8 Mayıs 1828'de Lübnan dağlarında bulunan Biga Kafra köyünde Antun Zarur Mahluf ve Brigitta Chidiac'ın beş çocuğundan biri olarak dünyaya geldi. Babasının Ağustos 1831'de ölmesiyle Yusuf'un annesi dul kaldı fakat daha sonra köyün rahibi olan bir adamla evlendi. Yusuf dindar bir hanede yetiştirildi ve küçük yaştan itibaren azizlere ve münzevi hayata yönelik derin ilgi duymaya başladı. Genç bir çocuk olarak ailenin ufak inek sürüsüne bakmakla sorumluyken sürüyü, yakın civarda bir Meryem Ana ikonası yerleştirdiği bir grottoya götürür ve bütün günü dua içinde geçirirdi.

Keşiş oluşu

1851'de Mahluf, ailesinin yanından ayrılarak Mayfuk'taki Meryem Ana Manastırı'nda Lübnan Maruni Tarikatı'na girip keşişlik eğitimi görmeye başladı ve daha sonra Beyrut yakınlarındaki Biblos bölgesinde bulunan Annaya'daki Aziz Marun Manastırı'na geçiş yaptı. Burada bir keşiş oldu ve 2. yüzyılda Antakya'da yaşamış bir Hristiyan şehidinin ismi olan Şarbel adını aldı. Nihai keşişlik yeminini 1 Kasım 1853'te etti.[1] Genç bir keşiş olarak Şarbel, Lübnan'ın Batron Bölgesi'nde bulunan Kfifan'daki Aziz Kiprian ve Yustina Manastırı'nda felsefe ve ilahiyat eğitimi görmeye başladı. Seminerdeki profesörleri arasında, gelecekte aziz ilan edilecek olan Nimetullah El-Hardini de vardı. Altı yıl sonra, 23 Temmuz 1859'da Bkerke'de rahip olarak atandı. Sonrasında sıkı züht hayatı yaşadığı Aziz Marun Manastırı'na geri gönderildi.

Münzevi hayatı

1875'te Şarbel; manastırın başkeşişinden, manastırın bakımı altındaki bir şapel olan Azizler Petrus ile Pavlus Zaviyesi'nde bir keşiş olarak yaşama imtiyazı aldı. Ömrünün kalan 23 yılını, 24 Aralık 1898'de Noel arifesinde inme sebebiyle vefat edinceye değin yalnız başına bir keşiş olarak geçirdi.[2]

Ölümü ve mucizeleri

Şarbel, o yılın Noel Günü'nde Aziz Marun Manastırı'na defnedildi. Cenazesinin nakli sırasında sert hava şartlarının tabutu taşıyanların görevlerini yerine getirmelerine mani olduğu rivayet olunmuştur. Bir hikâyede iddia olunduğuna göre: ''ölümünden birkaç ay sonra, kabri çevreleyen parlak bir ışık görülmüş, manastırdaki üstleri kabri açtıklarında cesedin hâlâ bozulmamış olduğunu görmüşlerdir. O günden sonra vücudundan kana benzer bir sıvı akmaya başlamıştır. Uzmanlar ve doktorlar, cesedin bozulmazlığına ve esnekliğine tıbbi açıklama getirememişlerdir." 1950 ve 1952 yıllarında Şarbel'in kabri açıldığında vücudu hâlâ canlı bir vücudun görünüme sahipti.[3] Ek olarak, 1950 TV kaydı, bu noktada Şarbel'in cesedinin halen bozulmamış olduğunu göstermekteydi.[4] 1965'te Peder Yusuf Mahfuz cesedin bozulmamış halde muhafaza edildiğini doğrulamıştır. 1976'da yeniden kabrin açılışına tanıklık etmiştir, bu sefer cesedin tamamen çürüdüğü ve geriye yalnızca iskeletin kaldığı görülmüştür.[] Şarbel Mahluf'a atfedilen birçok mucizeden Kilise iki tanesini tazizi, üçüncü bir tanesini de azizleştirilmesi için seçmiştir.

Hürmet edilişi

Şarbel Mahluf Papa VI. Pavlus'un başkanlığında 5 Aralık 1965'te taziz edilmiş, 9 Ekim 1977'de aziz ilan edilmiştir. Aziz Şarbel Mahluf Lübnan'da ve dünya çapında büyük hürmet görmektedir. Lübnan'daki en meşhur azizlerden biri olup Hristiyanlar ve de Müslümanlar şifasını ve şefaatini dilerler. Aziz Şarbel Mahluf sürdürdüğü züht hayat ile sadeliğin, kefaretin ve fedakarlığın önemini vurgulamış; ahlaklı, takva sahibi bir figür olarak görülmektedir.

Kaynakça

  1. ^ "Monastery of St. Maron "Saint Charbel"". 4 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Temmuz 2012. 
  2. ^ Hovannisian, R & Sabagh, G.; Religion and culture in medieval Islam', Cambridge University Press, 1999, 978-0-521-62350-6 p113
  3. ^ "St. Charbel(Sharbel) Makhluf". The Byzantine Forum. 30 Aralık 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Haziran 2022. 
  4. ^ فتح قبر القديس شربل سنة 1950 - Opening the tomb of Saint Charbel (İngilizce), 23 Mart 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 28 Mart 2020 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hristiyanlık</span> tek tanrılı İbrahimî bir din

Hristiyanlık, Nasıralı İsa'nın yaşamına, öğretilerine ve vaazlarına dayanan, tek Tanrılı İbrahimî bir dindir. Günümüzde Hristiyanlık, dünya nüfusunun yaklaşık %30,1'ini oluşturmaktadır ve 2,4 milyarı aşkın takipçisi ile dünyanın en kalabalık dinidir. Takipçilerine, "Mesihçi" anlamına gelen Hristiyan veya Nasıralı İsa'ya ithafen İsevi veya Nasrani denir. Kitâb-ı Mukaddes'e inanan takipçileri, Yahudi metni olan Tanah'ta kehanet edilen İsa'nın Mesih olarak gelişinin bir Yeni Ahit olduğuna inanırlar.

<span class="mw-page-title-main">Lübnan</span> Batı Asya’da bir ülke

Lübnan, resmî adıyla Lübnan Cumhuriyeti, Batı Asya'da Doğu Akdeniz kıyısında bir Arap ve Orta Doğu ülkesidir. Kuzey ve doğuda Suriye, güneyde İsrail batıda Akdeniz ile çevrili olan ülkenin ayrıca Kıbrıs ile deniz sınırı bulunmaktadır. Lübnan, Akdeniz Havzası ile Arap Dünyası'nın kesişiminde yer alması nedeniyle zengin bir tarihe sahiptir ve kendine özgü bir kültürel kimlik geliştirmiştir. Tarihteki Fenike uygarlığının vatanı Lübnan ve kıyılarıdır. Ülke pek çok dine ev sahipliği yapmaktadır. Yüz ölçümü 10.452 km² olan Lübnan en küçük ülkelerden biridir. Nüfusu yaklaşık 6 milyon, başkenti Beyrut, ulusal ve resmî dili Arapçadır. Fasih Arapça'nın yanı sıra günlük hayatta konuşma dili olarak Lübnan Arapçası kullanılmaktadır. Ayrıca Fransızca da resmî olarak tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Kariye Camii</span> İstanbulda camiye çevrilen bir Rum Ortodoks kilisesi

Kariye Camii veya eskiden Azize Kurtarıcı Hora Kilisesi, İstanbul'un Fatih ilçesinin Edirnekapı semtinde camiye çevrilmiş bir Rum Ortodoks kilisesi ve müze.

<span class="mw-page-title-main">Gotama Buda</span> Budizmin kurucusu olan dinî öğretmen

Sidarta Gotama, yaygın olarak Buda olarak bilinir, MÖ 6 veya 5. yüzyılda Hindistan'da yaşadığı tahmin edilen ve Budizm'in kurucusu olduğu düşünülen din adamı. "Buda" bir lakap olup kendisine ölümünden yüzyıllar sonra atfedilmiştir. Sanskritçede "uyanmış kişi" anlamına gelen Buda, peşine düştüğü yaşam ve ölümün ardındaki gerçeğin arayışı sonucu Sidarta Gotama'da oluşan ruhani aydınlanmayı anlatmak için kullanılan bir ünvandır.

<span class="mw-page-title-main">Assisili Francesco</span> Katolik aziz ve Fransisken Tarikatının kurucusu

Assisili Fransis, bir İtalyan Katolik aziz, mistik ve tarikat kurucusu. Fransis, Hristiyanlığın en saygı duyulan dini figürlerinden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Cizvitler</span> Katolik Kilisesinin erkek dinî cemaati

Cizvitler ya da İsa Cemiyeti, genel merkezi Roma'da olan, Katolik Kilisesi’nin erkek bir tarikatıdır. 1528’de Paris’te tanışan ve içinde Francisco de Xavier, Pierre Favre ve Tarikatın ilk lideri olan Loyolalı Ignatius’un da olduğu yedi arkadaş ve öğrenci tarafından kurulmuştur. Kendilerine Compañía de Jesús ve Amigos en El Señor yani ‘Rabbin Arkadaşları’ diyorlardı çünkü İsa tarafından bir araya getirildiklerini düşünüyorlardı. İsimdeki ‘Compania’ Latinceye societas (topluluk/cemiyet) olarak çevrilmiş bu sebeple de daha yaygın olarak ‘İsa Cemiyeti’ olarak tanınmışlardır.

<span class="mw-page-title-main">Fransız Suriye ve Lübnan Mandası</span> Günümüzdeki Suriye ve Lübnan topraklarında 1923-1946 yıllarında Fransa egemenliğinde kalmış manda yönetimi

Fransız Suriye ve Lübnan Mandası (1923-1946), Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı İmparatorluğu'nun bölünmesi sonrasında Suriye ve Lübnan'la ilgili olarak kurulan bir Milletler Cemiyeti mandası. Manda sisteminin sömürgecilikten farklı olması gerekiyordu, yöneten ülke, sakinleri kendi kendini yönetmeye uygun kabul edilene kadar mütevelli olarak hareket etmeyi amaçladı. Bu noktada, görev süresi sona erecek ve bağımsız bir devlet doğacaktı.

<span class="mw-page-title-main">Kiril ve Methodios</span>

Kiril ve Methodios MS 9. yüzyılda Selanik'te doğmuş olan Bizanslı Yunan kardeşler, Moravya ve Panonya'da Slavlar arasında Hristiyanlığın yayılmasını sağlayan misyonerler. Misyonerlik görevleri sayesinde Slav halklarının kültürel gelişmelerini etkilemiş ve “Slavların Önderleri” unvanına layık görülmüşlerdir. Glagolitik alfabeyi geliştirmişlerdir. Bu alfabe Eski Slav dilinin yazılabilmesi için geliştirilen ilk alfabedir. Kiril alfabesi bu alfabeyi temel almıştır ve bugün Slav dillerinde kullanılmaktadır. Ölümlerinden sonra Slav halkları arasındaki çalışmalarına öğrencileri tarafından devam edilmiştir. Ortodoks Kilisesince iki kardeş de “Havarilere denk” aziz ilan edilmiştir. 1880 yılında Papa XIII. Leo kardeşlerin bayramını Roma Katolik Kilisesi takvimine dahil etmiş, 1980 yılında ise Papa II. İoannes Pavlus kardeşleri Benedict ile birlikte Avrupa'nın koruyucuları ilan etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İoannis Hrisostomos</span> önemli erken dönem kilise babası

İoannis Hrisostomos veya Altınağızlı Yuhanna, Konstantinopolis Başepiskoposu olarak görev yapmış önemli bir Kilise Babası'ydı. Vaazlarıyla ve halka açık konuşmalarıyla, iktidarın ve din adamlarının otoritelerini kötüye kullanımını kınadığı tutumuyla, Altınağızlı Yuhanna'nın İlâhî Âyin Metni ve asketik (çileci) duyarlılıkları ile tanınır. Yunanca khrisostomos (Χρυσόστομος) unvanı "altın-ağızlı" anlamına gelir ve ünlü hitabet yeteneğini belirtir. Batı kiliselerinde John Chrysostom olarak anılır. Altınağızlı Yuhanna, Erken Hristiyanlık döneminde en üretken yazarlardan biriydi, ancak hem İskenderiyeli Origenes hem de Hippo'lu Augustinus onu geçmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Loyolalı İgnatius</span>

Loyola'lı İgnatius, Bask İspanyol asıllı katolik din adamı ve mistiktir; Cizvitler tarikatının kurucusu.

<span class="mw-page-title-main">Dimitrios (aziz)</span> Hristiyan şehit

Selanikli Aziz Dimitrios (Yunanca: Ἅγιος Δημήτριος τῆς Θεσσαλονίκης) milattan sonra 4. yüzyıl başlarında yaşamış bir Hristiyan şehidi ve azizidir.

<span class="mw-page-title-main">Bizans ikonoklazmı</span> Bizans İmparatorluğunda ikonaların tahrip edildiği ve ikonalarla ilişkili her türlü dinî pratiğin yasaklandığı dönem

Bizans ikonoklazmı, Bizans İmparatorluğu'nda ikonaların tahrip edildiği ve ikonalarla ilişkili her türlü dinî pratiğin yasaklandığı dönemdir. Grekçe bir terim olan ikonoklazm, "tasvir kırıcılık" anlamına gelmekle beraber kültürel değer taşıyan çeşitli maddi ögelerin siyasi ya da dinî sebeplerle bilinçli olarak imha edilmesini tanımlamaktadır. Bu düşünceye sahip olan insanlara ikonoklast, karşıtlarına ise ikonolatrai denmekteydi. İki farklı dönem hâlinde cereyan eden Bizans ikonoklazmının ilk devresi III. Leon'un 726 yılında Halki Kapısı üzerinde bulunan İsa heykelini indirmesi ile başlayıp 787'de İkinci İznik Konsili'nin ikonoklazmı lanetlemesi ile son bulurken ikinci devre ise 814'te V. Leon tarafından yine Halki İsası'nın yerinden indirilmesi ile başlayarak 843'te yine bir konsilin ikonoklazm karşıtı kararları ile sonlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">I. Dmitri</span> Rus hükümdar (1581-1606; çar 1605-1606)

I. Dmitri İvanoviç, Moskova Knezliği tahtında hak iddia edip, 1605'ten 1606'daki ölümüne kadar yaklaşık bir yıl boyunca I. Dmitri adıyla hüküm sürenRus çarı. Rurik hanedanına mensup olduğu varsayılsa da, aslında Rurik soyundan gelmemektedir. Dmitri'nin gerçek ismi Grigori (Yuri) Bogdanoviç Otrepyev'dir. Bu nedenle muhalifleri ve ölümünün ardından tarihçiler tarafından yaygın olarak Düzmece Dmitri olarak anılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Martkopi Manastırı</span>

Martkopi İlah Manastırı Gürcistan'ın başkenti Tiflis'in 25 km doğusundaki Martkopi köyünde yer alan bir Gürcü Ortodoks manastırıdır. Manastırın tarihi, 6. yüzyıldaki stilit çalışmalarına dayanmaktadır ve On Üç Süryani Babadan biri olan Aziz Anton ile ilişkilidir. Manastırın mevcut yapılarının çoğu 17 ila 19. yüzyıllar arasında yapılmıştır. Manastır, Gürcistan'ın Ulusal Öneme Sahip Taşınmaz Kültür Anıtları listesine eklenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Sikeonlu Theodoros</span>

Sykeonlu Theodoros Yunan bir keşiş, Episkopos ve çileciydi; 6. yüzyılın ortasında İmparator I. Justinianus’un hüküm sürdüğü sırada Galatya bölgesinde, Anastasiopolis (Beypazarı) yakınlarındaki bir köy olan Sykeon’da doğdu. 22 Nisan 613’de, İmparator Herakleios’un hüküm sürmeye başladığı ilk yıllarda, öldü. Sykeonlu Theodoros’un hayatı, 7. yüzyılın ortalarında Bizanslı tarihçi Georgios Amartlos tarafından yazıldı ve bu kaynak döneminin kültürü hakkında bilgi veren en önemli kaynaklardan biridir. Katolik ve Ortodoks Kiliseleri tarafından bir aziz olarak hürmet edilir. Yortusu 22 Nisan’dır.

<span class="mw-page-title-main">Lübnanlı Maruni Hristiyanlar</span> Lübnanda Katolik Kilisesi ile ilişkili dini grup

Lübnanlı Maruni Hristiyanlar, Lübnan'daki en büyük Hristiyan mezhebi olan Maruni Kilisesi'nin taraftarlarıdır. Maruni Kilisesi, dünya çapındaki Katolik Kilisesi ile tam bir birlik içinde olan bir Doğu Katolik Kilisesidir.

<span class="mw-page-title-main">Giorgi Şavşeli</span>

Giorgi Şavşeli – Gürcü bir keşiş ve Kudüs'teki Kutsal Haç Manastırı'nın kurucusuydu. Prohore Kartveli veya İberyalı Prohorus adlarıyla da bilinmektedir. Gürcüce biyografisine (vita) göre Tao-Klarceti Krallığı'nda Giorgi Şavşeli adıyla doğdu. Önce keşiş sonra rahip olduğu yerel bir manastırda yetişti. Aziz Prohorus'un Gürcücedeki söylenişine uygun biçimde kilisede Prohore adını aldı.

<span class="mw-page-title-main">Rabula İncili</span> El Yazması

Rabula İncili veya Rabbula İncili, 6. yüzyılda tezhiplenmiş Süryani dilinde bir İncil Kitabı'dır. Batı Asya'da üretilen en seçkin Bizans eserlerinden biri olarak kabul edilen ve büyük minyatürler içeren en erken Hristiyan el yazmalarından biri olan bu eser, minyatür ustasının parlak renklere, harekete, dramaya ve dışavuruma olan eğilimi ile dikkat çekmektedir. Nadir sanat eserlerinin günümüze ulaştığı bir dönemden gelmesi ve Hristiyan ikonografisinin büyük gelişmeler yaşadığı bir dönemi yansıtması nedeniyle, bu el yazması sanat tarihinde önemli bir yer işgal etmektedir ve sıkça başvurulan bir eser olarak bilinmektedir.

Optinalı Nikolas, Türk Nikolas veya doğum adıyla Bitlisli Yusuf Abduloğlu, 1820'de doğan bir Türk Ortodoks Hristiyan azizdi.

<span class="mw-page-title-main">Nazaré Efsanesi</span>

Nazaré Efsanesi, Portekiz'in Nazaré kasabasında geçen bir Orta Çağ efsanesidir. Hikâye, Katolik inanç unsurlarını ve İsa'nın annesi Meryem'in ilahi müdahalesini içerir. Efsane, Nazaré Meryem Ana Mabedi'nin kuruluşunu ve mabetteki Meryem Ana heykelinin iddia edilen kökenlerini ele alır.