İçeriğe atla

İyi Tabiatlı Kız

İyi Tabiatlı Kız
La buona figliuola

Niccolo Piccini Gravurcu: Hippolyte Pauquet (1797–1871)
Özgün isimLa Cecchina, ossia La buona figliuola
MüzikNiccolò Piccinni
LibrettoCarlo Goldoni ("Polisseno Fegejo" takma adı kullanarak)
İngiliz yazar Samuel Richardson'un "Pamela or Virtue Rewarded" romanından uyarlama
Gala6 Şubat 1760
İlk gösterim yeriTeatro delle Dame, Roma
Oyuncular
  • Cecchina, hizmetçi bir genç kız-soprano
  • Armidoro, Lucinda'nın nişanlısı - soprano
  • Conchiglia Markisi, Cecchina'ya aşık - tenor
  • Lucinda, 'Markinin kızkardeşi - soprano
  • Mengotto, Cecchina'ya aşık bir çiftçi- bariton
  • Paoluccia, bir kız hizmetçi - mezzo-soprano
  • Sandrina, bir kız hizmetçi - soprano
  • Tagliaferro, bir Alman asker- bariton


İyi Tabiatlı Kız (Orijinal İtalyanca adı La buona figliuola ve daha uzunca La Cecchina, ossia La buona figliuola), bestesi Niccolò Piccinni tarafından, librettosu ("Polisseno Fegejo" takma adı kullanarak) Carlo Goldoni tarafından İngiliz yazar Samuel Richardson'un yazdığı "Pamela or Virtue Rewarded" romanından uyarlanarak İtalyanca olarak hazırlanmış, üç perdeden oluşan, dramma giocoso janrında bir opera buffa eseri. Eserin prömiyer temsili 6 Şubat 1760'ta Teatro delle Dame, Roma'da yapılmıştir ve bu temsilde tüm roller erkek şarkıcılar tarafından oynanmıştır.

Hazırlanma ve temsiller

Bu eser 1759'da 18 gün içinde hazırlanmıştır.[1]

Roma'da 6 Şubat 1760'ta yapılan prömiyer temsilinden sonra seyirciler tarafından çok tutulmuştur. 18 yüzyıl sonuna kadar popüler olarak birçok İtalya opera evinde yapımlanıp temsil edilmiştir. 19 Mayıs 1764'te Almanca olarak "Das güte Mädchen" Almanya'da Laxenburg Şatosunda prömiyeri yapılmıştır. İngiltere'de prömiyeri İtalyanca olarak 25 Kasım 1766'da Londra'da "King's Theatre"'da ve 3 Aralık 1866'da İngilizce "The Accomplish'd Maid" adı ile "Covent Garden Tiyatrosu"'da sahnelenmiştir. Fransa'da ise İtalyanca prömiyeri 7 Aralık 1778'de ve "La bonne fille mariée" adı ile aynı tiyatroda yapımlanmıştır. Bu opera eserinin 1778'de Cizvit misyonerler tarafından Çin İmparatoru Qianlong huzurunda onun sarayında temsil edildiği de bildirilmiştir.

Bu eserin iki tane takipçi eser de hazırlanıp yapımlanmıştır. Bunlar aynı besteci ve libretto yazarı tarafından hazırlanan 1761'de yapımlanan "La buona figliuola maritata" opera eseri ve Geatano Latilla tarafından "La buona figliuola supposta vedova" adı ile hazırlanıp 1766'da yapımlanan opera eseridir.

19. yüzyılda tüm Barok müziksel eserleri gibi bu opera eseri de Avrupa seyircisi tarafından beğenilmemeye başlanmış ve Avrupa operaevleri tarafından yapımlanmamıştır. Bu 20. yüzyılın başlarında başlayan Barok Müziksel rönesansı akımına kadar kadar devam etmiştir. Bu eserin 20. yüzyılda ilk popüler yapımlanması besteci Piccinni'nin kendi şehri olan Bari, İtalya'da Piccinni'nin 200. doğum yılını kutlamak için 7 şubat 1928'de bazı değişikliklerle yapımlanan "La Cecchina" olmuştur. Sonra da bu eser İtalya'nın diğer operaevleri repertuvarına girmiştir. Roma da 20. yüzyıl yapımlanması o kadar popüler olmuştur ki eserin temsilinde kullanılan "Cecchina" giysileri Roma da ve diğer İtalya merkezlerinde moda seven kadınlar tarafından popüler olarak giyinilmiştir.

Operabase ististiklarine göre sonradan yine popülerliğini kaybetmiştir; örneğin 2005-2010 döneminde tek 1 defa yapımlanmıştır.[2]

Roller [3]

Rol Ses tıpı Prömiyerde roller, 6 Şubat 1760
(Orkestra şefi:)
Cecchina, Hizmetçi bir genç kızsopranoTommaso Borghesi
Armıdoro, Lucında'nın nişanlısı bir soylusoprano Carlo De Cristofori
Conchıglia Markısı, Cecchina'ya aşık bir soylutenorGiovanni Lovatını
Lucında, markının kızkardeşi ve Armıdoro'nun nişanlısısoprano Gaspero Savoj
Mengotto, Cecchina'ya aşık bir çiftçi erkekbaritonGiuseppe Casaccıa
Paoluccia, bir kız hizmetçimezzo-soprano Francesco Pieri
Sandrina, bir kız hizmetçisoprano Giuseppe Giustinelli
Taglıaferro, bir Alman askerbariton Francesco Carattoli

Konu Özeti

I. Perde

Markiz Lucında'nın bahçesinde bulunan hizmetçi genç kız Cecchina. İtalya'da bir bebek iken ailesi tarafından terk edilip bırakılmasına ve sonra da parasız bir öksüz kız olarak büyütülmesinden şikayetle yakınarak ağlamaktadır. Bir çiftçi olan Mengotto onunla evlenmek için genç kıza kur yapmaktadır. Fakat Cecchina bu çiftçi ile izdivaç yapmayı hiç istemeyip onun kurlarina soğuk bakar. Cecchina'nın Conchıglia Markizi'ne âşıktır. Fakat bu iki kişi arasında bulunan gayet büyük sosyal sınıf farkı bu aşkın gelişmesini imkânsız kılmaktadır.

Conchıglia Markısı ise bir diğer kız hizmetçi olan Sandırno'ya kendisinin de Cecchina'ya sevdiğini ama bu aşk da büyük sosyal sınıf farkı dolayısıla imkânsız olduğunu yakınarak ifşa eder. Sandırino bu durumu çok kıskanır ve Markısın ifşaatını Markının kızkardeşi Lucında'nın nişanlısı bir soylu olan Armidoro'ya söyler. Sosyal durumları gayet farklı iki aşık durumu kibirli bir asıl olan Armıdoro'yu çok sinirlendirir ve nişanlısı olan Lucında'ya eğer erkek kardeşi Marki bu aşkında devam ederse onunla nişanını bozacağını bildirir. Bunun üzerine Lucında hizmetçisi olan Paoluccia'yı çağırır. Cecchina'nın bundan sonra hiçbir şekilde kendine hizmet etmemesini istediği bildirir ve böylece genç kızı nafakasından eder.

II. Perde

İşinden atılan Cecchina çalışıp yaşamakta olduğu evden askerlerce alınıp tutuklanmaya götürülür. Fakat Cecchina askerler Mengetto tarafından komuta edilen bir çiftçiler grubu tarafından hücum uğratılıp Cecchina askerlerin elinden kurtarılır. Onlar kurtardıkları genç kızı Conchiglia Markisi evine götürürler. Hizmetciler Paoluccia ve Sandrina hala Cecchina'yi kıskanmaya devam etmektedirler ve olan biteni hemen Markiz Lucinda'ya dedikodu haber olarak iletirler. Bu haberler Lucinda'nin acılarını tekrar depreştirir.

Tam bu sirada Mengotto ve Markı, Tagliaferro adli bir Alman asker ile karşılaşıp onunla konuşmaya durular. Tagliaferro İtalya'ya bir Alman baron olan efendisinin emirleri ile geldiğini ve İtalya'da efendisi baronun devam etmekteki savaş sırasında kendi evladı olan bir küçük bebek olan kızını İtalya'da bırakarak Almanya'ya geri dönmek zorunda kaldığını ve ancak Baron'un kendine en uygun olan bir zamanda bu kızı arayıp bulmak için kendisini İtalya'ya gönderdiğini anlatır. Araştırmalarından sonra bu Alman baronun geride bıraktığı küçük kızının Cecchina olduğunu öğrendiğini de bildirir. Mengotto ve Markı, Cecchina'yi yanlarına çağırırlar. Cecchina'nin bir asil baron kızı olup soylu bir kişi olması genç kız ile Marki'nin birbirlerine olan aşklarına uyarak hayatlarını birleştirmelerine olan büyük maniyi ortadan kaldırmıştır.

Fakat bu sırada bile Paoluccia ve Sandrino yine de Cecchina'yi kötülemekten geri kalmazlar. Cecchina'nin Alman asker Tagliaferro'u sarılıp onu öperken gördüklerini bildirirler. Fakat Marki onlara inanmaz ve Cecchina'nin Tagliaferro'yu verdiği gayet güzel haber nedeni ile öptüğünü kabul eder.

III. Perde

Hizmetçi Paoluccia bu sefer Armidaro ve Markiz Lucinda yanına gidip onlara Cecchina aleyhinde kötü söylentiler olduğunu bildirip onu bu iki çift gözü önünde küçük düşürmeye devam eder. Armidaro ve Markiz Lucında Marki'nın böyle alt tabakadan bir kıza aşık olmasından gittikçe endişe etmeye başlarlar.

Bu çiftin gönülleri Markı'nın tekrar yanlarına gelmesinden sonra biraz ferahlar. Markı kızkardeşi ve nişanlısına kendisinin yeni bir evlilik yaptığını ve yeni karısının bir Alman baronesi olduğunu bildirir. Yeni karısını tanıştırmak için onlarin yanına getirince bunun Cecchina olduğu hemen açığa çıkar. Markı hemen onlara karısının durumunu açıklar ve Cecchina'yı bebekken onun İtalya'da geride bırakan babasının bir Alman baronu olduğunu ve genç kızın aslının bir soylu olduğunu onlara bildirir.

Bundan çok sevinen Armidaro ve Lucında onların evlenmelerini tebrikler edip onlarla yeni evliliklerini bir eğlence tertip edip kutlarlar. Cecchina da gayet cömertkar ve merhametkar davranarak kendisi aleyhinde entrikalar yapmış olan iki hizmetçiyi, Paoluccia ve Sandırına'yı, affeder.

Seçilmiş müziksel parçalar

  • Uvertür

I. Perde

  • Che piacer, che bel diletto: arya - Cecchina
  • Quel che d'amore: resitatif - Mengotto
  • Ogni amatore ha nel proprio core: resitatif- Cecchina
  • Non comoda all'amante: arya - Mengotto
  • Poverina, tutto il dì: resitatif - Sandrina
  • È pur bella la Cecchina: arya - Marki
  • Sono una giovane: arya - Sandrina
  • Della sposa il bel sembiante: arya - Armidoro
  • Che superbia maledetta: arya - Paoluccia
  • Una povera ragazza: arya - Cecchina
  • Furie di donna irata: arya - Marki
  • Vo cercando e non ritrovo: I. Perde Finali - dortlu

II. Perde

  • Cecchina dov'è?: arya - Marki
  • Ah, povero Mengotto: arya- Mengotto
  • Star trompette e star tampurri: arya - Tagliaferro
  • Cara s'è ver ch'io v'ami: arya - Armidoro
  • Per il buco della chiave: ikili - Sandrina ve Paoluccia
  • So che fedel m'adora: arya - Marki
  • Alla larga, alla larga signore: arya - Cecchina
  • Vederete una figliola: arya - Marki
  • Vieni, il mio seno: eşli resitatif ve arya - Cecchina
  • Sì signora, di lassù'': II. Perde Finali dörtlü

III. Perde

  • Chi più di me contento: arya - Armidoro
  • Sento che il cor mi dice: arya - Marki
  • Son tenera di pasta: arya - Sandrina
  • Vedo la bianca, vedo la bruna: arya - Mengotto
  • Ah comme tutte je consolar: Arya- Tagliaferro
  • La baronessa amabile: ikili - Marki ve Cecchina
  • Porgetemi la destra: Final

Seçilmiş ses ve video kayıtları

Disk ses kayıtları

Yıl Roller:
()
Orkestra Şefi
Orkestra, Koro
Marka
1981 Margherita Rinaldi,
Lucia Aliberti,
Ugo Benelli,
Enzo Dara,
Alessandro Corbelli,
Elena Zilio,
Emilia Ravaglia;
Gianluigi Gelmetti
Teatro dell'Opera di Roma Orkestra ve Korosu
2 CD Warner Fonit
1990 (2002) Alessandra Ruffini,
Bruno Pratico,
Maria Angeles Peters,
Gabriella Morigi,
Giuseppe Morino
Bruno Campanella
Orchestra Serenissima Pro Arte
3 CD Nuova Era 7123/25

Video DVD sisk kayıtları

Yıl Roller:
()
Orkestra Şefi
Orkestra, Koro
Marka
1969 Mirella Freni,
Rolando Panerai,
Sesto Bruscantini,
Werner Hollweg,
Biancamaria Casoni,
Rita Talarico,
Valeria Mariconda,
Gloria Trillo.
Franco Caracciolo
Napoli "Alessandro Scarlatti" Orkestrasi
DVD Premiere Opera

Kaynakça

  1. ^ Porzio, Michele (ed) () Dizionario dell'opera lirica, Arnoldo Mondadori Editore ISBN 8804352841 (İtalyanca)
  2. ^ "Arşivlenmiş kopya". 19 Ekim 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Haziran 2016. 
  3. ^ Kaynak:Hunter, Mary "La buona figliuola" Kaynak: Macy Laure (ed.) (1992)Grove Music Online, Oxford University Press [1] 1 Haziran 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Dış kaynaklar

Dış bağlantılar

  • Hunter, Mary, "La buona figliuola", Kaynak: Macy Laure (ed.) (1992)Grove Music Online, Oxford University Press [3] (abone olmak gerekli (İngilizce)
  • IMSLP Petrucci Music Library websitesi "La buona figliuola (Piccinni, )" maddesi [4] 16 Mart 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce)
  • Niccolo Piccinni, (2013) La Buona Figliuola, Tredition Classics, ISBN 978-3849564551 (İtalyanca)
  • YouTube "Niccolò Piccinni - La cecchina, ossia la buona figliuola 1_3 ", "Niccolò Piccinni - La cecchina, ossia la buona figliuola 2_3" ve "Niccolò Piccinni - La cecchina, ossia la buona figliuola 3_3 " Eserin uc parcadan olusan video kaydi [5], [6], [7] (İtalyanca)

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">La traviata</span>

La traviata Giuseppe Verdi'nin bestelediği Francesco Maria Piave'nin libretto'sunu yazdığı 3 perdelik opera eseri. Alexandre Dumas'nın 1848 yılında yazdığı Kamelyalı Kadın romanını temel almıştır. İlk defa 6 Mart, 1853 tarihinde Venedik'te, Teatro la Fenice tiyatrosunda oynanmıştır. "La Traviata" başlığı doğru yoldan çıkmış kadın anlamındadır. Opera hazırlanmaktayken libretto yazarı Piave ve besteci Verdi orijinal hikâyenin yazarı Dumas gibi zamanın çağdaş olmasını istediler; fakat eseri sipariş veren yapımcı La Fenice Tiyatrosu eserin geçmişte yer almasında ısrar etti. Fakat 1880'lerden sonraki yapımlarda hep besteci ve librettocunun isteğine uygun olarak 19. yüzyıl zaman olarak uygulanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Cosi fan tutte</span> Cosi Fan Tutte Operasının konusu

Così fan tutte, Wolfgang Amadeus Mozart tarafından hazırlanmış 2 perdelik bir opera buffa eseridir. Eserin librettosu Lorenzo da Ponte yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Kaderin Gücü</span>

Kaderin Gücü, İtalyan besteci Giuseppe Verdi tarafından hazırlanmış 4 perdelik bir opera eseridir. Eserin librettosu 1835 de İspanyol "Rivas Dükü Ángel de Saavedra" nın Don Álvaro, o La fuerza del sino adlı oyunu ve Friedrich Schiller'in "Wallensteins Lager" adlı oyunundan uyarlanarak "Francesco Maria Piave" tarafından yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Külkedisi (opera)</span>

Külkedisi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik opera veya dramma giocosodir. Eserin librettosu, Fransız yazar Charles Perrault tarafından yazılmış Külkedisi masalından uyarlanarak Jacopo Ferretti yazılmıştır. Ancak eserin hazırlandığı sıralarda tiyatrolarda özel efektler çok sınırlı olduğu için, eser orijinal masalda bulunan fantezi peri sihirlerinden arındırılmış ve daha gerçekçi olarak sunulmuştur. Eserin prömiyeri 25 Ocak 1817'de Romada "Teatro Valle"de verilmiştir

<span class="mw-page-title-main">Don Pasquale</span> İtalyan operası

Don Pasquale İtalyan besteci Gaetano Donizetti tarafından hazırlanmış opera buffa, yani komik opera, janrında üç perdelik bir operadır. Eserin librettosu İtalyanca olarak "Stefano Pavesi"'nin Ser Marcantonio adlı oyunundan uyarlanarak Angelo Anelli'in hazırladığı librettodan esinlenerek "Giovanni Ruffini" tarafından yazılmıştır. Operanın prömiyer yapımı 3 Ocak 1843de Paris'te "Théâtre Italien" tiyatrosunda yapılmıştır. Devlet Opera ve Balesi, Ankara Opera Sahnesi'nde ilk defa 1955'te temsil edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Niccolo Piccinni</span>

Niccolo Piccinni senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Fra Diavolo (opera)</span>

Fra Diavolo, Fransız besteci Daniel François Auber tarafından bestelenmiş 3 perdelik bir opera-comique tarzında bir operadır.

<span class="mw-page-title-main">Saverio Mercadante</span> İtalyan muzisyen ve besteci

Saverio Mercadante özellikle romantik dönem opera eserleriyle tanınmış bir İtalyan muzisyen ve besteci.

Oberto, Conte di San Bonifacio İtalyan opera bestecisi Giuseppe Verdi'nin bestelediği 2 perdelik bir opera eseridir. İtalyanca libretto "Temistocle Solera" tarafından daha önce "Antonio Piazza" tarafından olasılıkla Rocester isimli yazılmış olan bir librettosundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Giuseppe Verdi'nin hazırladığı ilk opera eseri olan Oberta operasının hazırlanması dört yıl almıştır ve prömiyeri 17 Kasım 1839'te Milano'da Teatro alla Scala'da yapılmıştır. La Scala'da ilk sahnelenmesi "epeyce başarı" sağlamış ve La Scala'nin empresaryosu olan Bartolomeo Merelli genç besteciye iki yeni opera eseri daha hazırlaması için sipariş vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

Il trionfo dell'onore librettosu " Francesco Antonio Tullio" tarafından İtalyanca yazılıp müziği Alessandro Scarlatti tarafından hazırlanan 3 perdelik "komik opera" janrında İtalyan operası. Operanın prömiyeri 26 Kasım 1718'de Napoli'deki "Teatro dei Fiorentini" tiyatrosunda sahnelenmiştir. Bu opera Scarlatti'nin hazırladığı tek komik opera olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">La finta giardiniera</span>

Finta Giardiniera İtalyanca adı ile genellikle anılan; Türkçe adı Bahçıvan Taklidçisi Genç Kız olan, bestesi daha 18 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından, İtalyanca liberettosu tartışmalı olarak günümüzde Giuseppe Petrosellini'ye atıfedilen ama uzun bir dönem Ranieri de Cazalbigi'ye atıflı olan bir uvertür ve 3 perde ihtiva eden bir opera buffa janrında opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Lucio Silla</span>

Lucio Silla (İtalyanca adı: Lucio Silla olan, İtalyanca liberettosu Giovanni de Gamerra tarafından Pietro Metastasio tarafından yapilan eklerle hazirlanmış o zaman daha 16 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş 3 perde ihtiva eden bir opera seria janrında opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Tancredi</span>

Tancredi Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik opera seria veya "kahramanlik melodrami " janrindan opera eseridir.Gaetano Rossi tarafından yazılan İtalyanca libretto Voltaire tarafından 1760'ta Fransızca yazılan Tancrède adlı bir tiyatro oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 9 Mayıs, 1812'de Venedik'te Fenice Tiyatrosu'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Elizabet, İngiltere kraliçesi</span>

Elizabet, İngiltere kraliçesi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik dramma per musica janrinda operadır. Eserin librettosu, İngiliz yazar "Sophie Lee" tarafından İngiltere Kraliçesi I. Elizabeth'in hayatı hakkında İngilizce yazdığı tarihsel roman olan The Recess, or a Tale of other Times (1783-1785) adlı eserinden uyarlanarak İtalyanca Carlo Federici tarafından hazırlanmış Il paggio di Leicester (Leicester'in Genç Erkek Hizmetlisi adli tiyatro oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Giovanni Schmidt tarafından yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 4 Ekim 1815'te Napoli'de San Carlo Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ayda Dünya</span>

Ayda Dünya Hob. dizini: 28-7, libretto'su 1750'de Carlo Goldoni tarafından İtalyanca yazılmış; besteci Joseph Haydn tarafından hazırlanmış "opera buffa" janrında bir 3 perdelik operadır. İlk temsili 3 Ağustos 1777'de modern Macaristan'da Eszterháza'da yapılmıştır.

Hanım olan hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Paisiello tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Bu eser 1733'te tanınmış Napolili İtalyan opera besteci Pergolessi tarafından hazırlanıp yapımlanıp Avrupa'nın birçok operaevlerinde popüler olarak yapımlanan intermezzo janrındaki La serva padrona operasına atıfla bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Armida (Haydn)</span>

Armida, bestesi Joseph Haydn tarafından, büyük olasılıkla "Nunziato Porta"'nun Torquato Tasso'nun 1581'de yazmış olduğu Gerusalemme liberata adlı şiirinden uyarlanarak İtalyanca olarak yazılmış olduğu libretto kullanılarak, hazırlanmış 3 perdelik "dramma heroico" janrında bir operadır. Prömiyer temsili 26 Şubat 1784'te modern Macaristan'da Eszterháza'da saray tiyatrosunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sevil Berberi (Paisiello)</span>

Sevil Berberi Opus:R 1.64, libretto'su İtalyanca olarak "Giuseppe Petrosellini" tarafından Fransız Pierre Augustin Caron de Beaumarchais'nin yazdığı "Le Barbier de Séville" adlı komedi tiyatro oyunundan uyarlanarak yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "dramma giocoso" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili 26 Eylül 1782'de Sankt-Peterburg Rusya'da Ermitaj Sarayı'nda "Zimnevo Dvortsa" salonunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Reims'e Seyahat</span>

Reims'e Seyahat veya Altın Zambak Oteli orijinal olarak üç perdelik "dramma giocoso" tarzında hazırlanan ama günümüzde 1 perdelik "opera bufa" tarzında olduğu kabul edilen bir operadır. Luigi Balocchi tarafından İtalyanca yazılan bu opera eserinin librettosu, kısmen orijinal Madame de Steal tarafından Fransızca olarak hazırlanmış olan Corinne ou l'Italie romanından uyarlanmıştır.