İçeriğe atla

İslam eleştirisi

İslam eleştirisi, İslam dinine yönelik çeşitli eleştirilerdir. İslam'a yönelik eleştiriler ilk dönemlerinden beri var olmuştur. Erken yazılı kayıtlarda, Hristiyanlar ve Yahudilerin yanı sıra İbnü'r Râvendî gibi eski Müslümanlardan gelmekteydi.[1] Daha sonra İslam dünyasının kendisi eleştirildi.[2][3] İslam'a yönelik Batılı eleştiriler, 21. yüzyılda özellikle 11 Eylül saldırıları ve diğer terör olaylarından sonra büyüdü.[4][5] 2014 yılı itibarıyla, dünya ülkelerinin ve bölgelerinin yaklaşık dörtte birinde (%26) dine hakaret ve dinden çıkmaya yönelik cezalandırıcı yasalar olup,[6] bunlardan çoğunluğu Müslüman olan 13 ülkede dinden çıkma için ölüm cezası bulunmaktadır.[7]

Eleştirinin nesneleri arasında, İslam peygamberi Muhammed'in yaşamının hem kamusal hem de kişisel yaşamındaki ahlakı bulunmaktadır.[8] Kur'an ve hadislerin İslam'ın anayasal yazılarının özgünlüğü ve ahlakı ile ilgili konular da eleştirmenler tarafından tartışılmaktadır.[9] İslam aynı zamanda Arap kültür emperyalizminin bir biçimi olarak görülmekte ve Afrika ve Hindistan'dan gelen rakamlar tarafından yerli kültürlerin yok edilmesi olarak algıladıkları için eleştiriler almaktadır.[10] İslam'ın köleliği bir kurum olarak kabul etmesi,[11][12] Müslüman tüccarların Hint Okyanusu, Orta Doğu ve Kuzey Afrika kıyılarına 17 milyon köleyi ihraç etmesine yol açması[13] da ayrıca eleştirilmektedir.[14]

Başka bir eleştiri, İslam dünyasında hem tarihsel olarak hem de modern Müslüman çoğunluklu uluslarda, İslam hukuku ve uygulamada kadınların, LGBT bireylerin ve dini ve etnik azınlıklara yönelik kötü muamele de dahil olmak üzere insan hakları sorununa odaklanmaktadır.[15][16][16] Son çokkültürlülük eğiliminin ardından İslam'ın Müslüman göçmenlerin Batı dünyasında[17] ve Hindistan[18][19][20] ve Rusya[21][22] gibi diğer ülkelerde uyum sağlama yetenekleri veya istekleri üzerindeki etkisi eleştirildi.

Kaynakça

  1. ^ De Haeresibus by John of Damascus. See Migne. Patrologia Graeca, vol. 94, 1864, cols 763–73. An English translation by the Reverend John W Voorhis appeared in The Moslem World for October 1954, pp. 392–98.
  2. ^ Warraq, Ibn (2003). Leaving Islam: Apostates Speak Out. Prometheus Books. s. 67. ISBN 1-59102-068-9. 
  3. ^ Ibn Kammuna, Examination of the Three Faiths, trans. Moshe Perlmann (Berkeley and Los Angeles, 1971), pp. 148–49
  4. ^ Akyol, Mustafa (13 Ocak 2015). "Islam's Problem With Blasphemy". The New York Times. 26 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  5. ^ Friedmann, Yohanan (2003). Tolerance and Coercion in Islam: Interfaith Relations in the Muslim Tradition. Cambridge University Press. s. 18, 35. ISBN 978-0-521-02699-4. 
  6. ^ Which countries still outlaw apostasy and blasphemy? 19 Aralık 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Pew Research Center, 29 July 2016.
  7. ^ Doré, Louis (Mayıs 2017). "The countries where apostasy is punishable by death". The Independent. 30 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  8. ^ Ibn Warraq, The Quest for Historical Muhammad (Amherst, Mass.:Prometheus, 2000), 103.
  9. ^ Bible in Mohammedian Literature. 29 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., by Kaufmann Kohler Duncan B. McDonald, Jewish Encyclopedia. 22 Aralık 2019 tarihinde erişilmiştir.
  10. ^ Karsh, Ephraim (2007). Islamic Imperialism: A History. Yale University Press. ISBN 9780300198171. 15 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  11. ^ Brunschvig. 'Abd; Encyclopedia of Islam
  12. ^ John L. Esposito (2009). "Slavery". The Oxford Encyclopedia of the Islamic World. Oxford: Oxford University Press. 23 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  13. ^ "Arşivlenmiş kopya". 28 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Mayıs 2017. 
  14. ^ "Arşivlenmiş kopya". 21 Kasım 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  15. ^ "Saudi Arabia". 9 Kasım 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  16. ^ a b Timothy Garton Ash (5 Ekim 2006). "Islam in Europe". The New York Review of Books. 15 Ekim 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  17. ^ Tariq Modood (6 Nisan 2006). Multiculturalism, Muslims and Citizenship: A European Approach. 1st. Routledge. s. 29. ISBN 978-0-415-35515-5. 
  18. ^ "Indian Nepalis: Issues and Perspectives", pp. 355–56, Tanka Bahadur Subba, Concept Publishing Company, 2009, 9788180694462
  19. ^ "India's 'Mexican' Problem: Illegal Immigration from Bangladesh". Ibtimes. 6 Şubat 2012. 18 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  20. ^ "Illegal immigration from Bangladesh has turned Assam explosive". Niticentral. 31 Ekim 2012. 15 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  21. ^ "Tatarstan: The Battle over Islam in Russia's Heartland". 2013. 25 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Aralık 2019. 
  22. ^ Russia and Islam: State, Society and Radicalism. Taylor & Francis. 2010. s. 94.  by Roland Dannreuther, Luke March

Dış bağlantılar

Eleştiri kitapları


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">İbn Sina</span> Fars tıp bilgini ve filozof (980–1037)

İbn Sînâ veya Ebu Ali Sînâ ya da Batılıların söyleyişiyle Avicenna, İslam'ın Altın Çağı döneminin en önemli doktorlarından, astronomlarından, düşünürlerinden, yazarlarından ve bilginlerinden biri olarak kabul edilen Fars polimat ve "polimerik erken tıbbın babası" olarak bilinen tabiptir.

<span class="mw-page-title-main">İslam</span> tek tanrılı İbrahimî bir din

İslam (Arapça: اَلْإِسْلَامُ, romanize:

İslami feminizm, modern düşün hayatında yer bulmaya başlayan melez ideolojilerin bir örneği. İslami paradigma içinde dile getirilen feminist söylem ve uygulamalar bütününe verilen adlandırma. Modern İnsan Hakları bildirgelerinde tüm insanların eşit olduğu söylenirken, İslam dünyasında, gündelik yaşamda geleneksel inanışlar ve dini inanca dayalı, konjonktür ile uyuşmayan kadın-erkek ayrımı ve erkeklerin üstünlüğü söylemine karşı, kadınların eşitliği ve/veya üstünlüğünü savunan bir düşünce sistemiyle İslam düşüncesini harmanlamaya itmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İslamcılık</span> Politik bir akım

İslamcılık, modern devlet ve devletçiklerin anayasal, ekonomik ve yargısal olarak, bu kesimde canlanma ya da otantikliğe dönüş olarak algılanan İslami uygulamalarla yeniden kurulması gerektiğini öne süren siyasi ideolojidir. Bu akımlardaki hakim anlayış Emr-i bi'l ma'rûf ve nehy-i anil münker'in yerine getirilmesidir. Siyasal İslam'ın Seyyid Kutub ve Mevdudî gibi köktendinci öncüleri "Allah'ın sistemi" olarak gördükleri şeriata dayanmayan güç sahipleri olarak tanımladıkları tağuta isyanı tevhidin ön şartı olarak sundular.

<span class="mw-page-title-main">Abbas bin Abdülmuttalib</span> İslam peygamberi Muhammedin amcası ve sahabe

Abbas bin Abdülmuttalib İslam peygamberi Muhammed'in sahabesi ve amcası. Muhammed'den üç yaş büyük olan Abbas, zengin bir tüccardı, İslam'ın ilk yıllarında Muhammed'i Mekke'de himaye etti. 624 yılındaki Bedir Muharebesi'ne kadar müslüman olmadı. İleride Emevî devletini yıkarak adını taşıyacak Abbâsî devletini kuranlar onun soyundan gelir.

<span class="mw-page-title-main">Abdurrahman bin Avf</span> sahabe

Abdurrahman bin Avf, İslam peygamberi Muhammed'in sahabelerinden birisiydi. Sünni kaynaklara göre cennetle müjdelenen on sahabiden biri olması ile tanınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">İslam dünyası</span> Müslüman çoğunluklu ülkeleri, yerleri ve bölgeleri kapsayan tanım

İslam dünyası veya Müslüman dünyası, İslâmî bir devlet yapısına sahip ülkeler ile birlikte nüfusunun çoğunluğu Müslüman olan ülkelerin tümünü ifade eden bir kavramdır. Bu, İslâm'ın dini inançlarına ve yasalarına veya İslam'ın uygulandığı toplumlara bağlı olan herkesi kapsamaktadır. Günümüzde İslam ülkelerinin tek çatı altında toplandığı tek uluslararası kurum, İslâm İşbirliği Teşkilatı'dır. Modern bir jeopolitik anlamda bu terimler, dahil edilmek için üzerinde anlaşmaya varılmış kriterler olmamasına rağmen, İslâm'ın yaygın olduğu ülkeleri ifade etmektedir. Müslüman çoğunluklu ülkeler terimi, genellikle ikinci anlamda kullanılan bir alternatif terimdir.

İslam ve antisemitizm, Yahudilere ve Yahudiliğe karşı İslami öğretiler ve İslam hakimiyeti altındaki Yahudilere yapılan muamelelerle ilgilidir.

1066 Granada katliamı, 30 Aralık 1066'da İslam hakimiyeti altındaki Endülüs'te Müslüman bir grubun Granada'daki kraliyet sarayına girip Yahudi vezir Yosef bin Nagrela'ya suikast düzenlemesi ve şehirdeki çoğu Yahudinin katledilme olayıdır.

<span class="mw-page-title-main">Muhammed</span> İslamın kurucu peygamberi (570–632)

Muhammed, dünyanın en kalabalık ikinci dini olan İslam'ın kurucusu ve merkezî figürü olan dinî, askerî ve siyasi Arap liderdir. Arap Yarımadası'nın tamamını ele geçirerek Müslüman hâkimiyetini tek bir yönetim altında birleştirmiş ve böylece İslam'ın kutsal kitabı Kur'an'ın yanı sıra, öğretileri ile uygulamalarını güvence altına alarak İslami dinî inancın temelini oluşturmuştur. Müslümanlar tarafından Âdem, İbrahim, Musa, İsa ve diğer peygamberlerin daha sonradan tahrif edilmiş tek tanrılı dinlerini onaran ve tamamlayan kişi ve Allah'ın insanlara gönderdiği son peygamber olduğuna inanılır.

<span class="mw-page-title-main">Ümmetçilik</span> Müslümanların tek bir İslam devleti altında birliğini veya İslami ilkelere sahip uluslararası bir örgütü savunan siyasi hareket

Ümmetçilik veya Pan-İslamizm, Müslümanları tek bir İslam devleti altında veya İslami prensiplere sahip uluslararası bir örgüt altında birleştirmeyi savunan bir siyasi harekettir. Tarihsel olarak, tüm Osmanlı vatandaşlarının birliğini amaçlayan Osmanlıcılıktan sonra Pan-İslamizm, imparatorluktaki Müslüman halkların bağımsızlık hareketlerini önlemek amacıyla Sultan II. Abdülhamid tarafından 19. yüzyılın son çeyreğinde Osmanlı İmparatorluğu'nda teşvik edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İslam'da kadın</span> İslam toplumlarında kadının yeri

Müslüman kadınların deneyimleri farklı toplumlarda ve aynı toplum içinde büyük farklılıklar gösterir. Ortak yönleri ise, hayatlarını değişen derecelerde etkileyen, aralarındaki geniş kültürel, sosyal ve ekonomik farklılıklar arasında köprü kurmaya hizmet edebilecek ortak bir kimlik veren İslam dinine bağlılıklarıdır.

İnsan hakları ferdin insan olarak var olması ile kazanılan asli haklar olarak kabul edilir. Bu haklar insanın yaşadığı coğrafyaya ve fiziki gücüne göre kazanılmaz. Aksine bu haklar şahsın doğuştan kazanmış olduğu haklardır.

Dinden çıkma, dinden dönme ya da irtidad, bir insanın dininden ayrılmasıdır.

Tekfir, İslam hukukunda bir Müslümanın başka bir Müslümanı kafir ilan etmesidir. Tekfir eden kişiye mükeffir denilir. İslam dininde tekfir yasaklanmıştır, çünkü Kur'an suçlamaları yasaklarken bir hadis rivayeti bir kişiyi tekfir edenin kendisi kafir olacağını söyler.

Kazakistan'da İslam, ülkedeki en yaygın dindir ve ülke nüfusunun %70,2'si Müslüman'dır. Kazakların çoğu Sünnilik'in Hanefi mezhebine mensuptur. Ayrıca ülkede az sayıda Şii ve Ahmedî Müslüman yaşamaktadır. Coğrafi olarak Kazakistan, nüfusunun çoğunlu Müslüman olan ülkelerin en kuzeyde yer alanıdır. Ülkedeki Müslüman nüfusunun yarıdan fazlasını Kazaklar oluşturur; Müslüman olan diğer etnik gruplar Özbekler, Tatarlar ve Uygurlardır. İslam, ülkeye ilk olarak 8. yüzyılda Araplar aracılığıyla geldi.

İslam'dan çıkış genellikle bir Müslüman tarafından düşünce, söz veya fiil yoluyla İslam'ın terkidir. İslam'dan dönene mürted denir. Tanıma sadece başka bir dine dönen veya dini tamamen terk edenler değil küfür, sapkınlık veya inançsızlığı ima eden herhangi bir eylem veya söz yoluyla, İslam'ın "temel bir inanç veya akidesini" inkâr edenler de dahildir.

İslam dünyasında liberalizm ve ilerlemecilik, İslami anlayış ve pratik konusunda önemli bir ilerici düşünce birikimi oluşturan kendini bildiren Müslümanları içerir. Bu çalışmalar bazen "ilerici İslam" olarak adlandırılır. Bazı bilim insanları, Omid Safi gibi, "İlerici Müslümanlar" ile "İslam'ın liberal savunucuları" arasında ayrım yapar.

Dünya İslam Birliği, Suudi Arabistan merkezli bir İslamî sivil toplum kuruluşudur. Örgüt, 1962 yılında kurulmuş olup Suudi hükûmeti tarafından kuruluşundan itibaren finanse edilmektedir.

Revizyonist İslam Araştırmaları Okulu, İslami araştırmalarda İslam'ın kökenlerine ilişkin geleneksel Müslüman anlatılarını sorgulayan bir harekettir.