İçeriğe atla

İslam'da cinsiyet ayrımı

Kontrol Edilmiş

İslam'da cinsiyet ayrımı, sosyal ve diğer ortamlarda erkek ve erkek çocuklarının, kadın ve kız çocuklarından ayrılmasına yönelik İslam ülkeleri ve topluluklarındaki uygulamaları ifade eder. Alimler, Kuran'ın cinsiyet ayrımı gerektirip gerektirmediği ve eğer öyleyse bunu gerektiren hadisler[1] konusunda farklı görüşler belirtirler.[2][3][4][5][6] İslam ilahiyatçıları arasında cinsiyet ayrımı konusunda farklı görüşler bulunmaktadır.

Görüşler

İslam ilahiyatçıları arasında cinsiyet ayrımı konusunda farklı görüşler bulunmaktadır.[7]

Tek başınayken kadın ve erkek arasında serbestçe dolaşmayı yasaklayan fetvalar vardır. Kısıtlamaların amacı bu tür bir etkileşimi mütevazı bir düzeyde tutmaktır. İslami hükümlere göre, ister Müslüman ister gayrimüslim olsun, erkeklerin kadın vücudunun hiçbir yerine dokunmasına izin verilmez (zorunlu hâller, yakın akrabalar ve evlilik dışında).[8] İslam hukuku yasaları geleneksel olarak, yakın akraba (anne-baba, kardeşler, eş, kişiye ait çocuklar, teyze, hala, amca, dayı) olmayan Müslüman erkek ve kadınların, el sıkışma gibi fiziksel temas içeren herhangi bir temasta bulunulmaması gerektiğine hükmetmiştir.[9][10][11]

Bazı entelektüel Müslüman veya alimler bu görüşe itiraz etmiş ve cinsiyetler arasında genel etkileşim kurallarına göre müstehcenlik, uygunsuz dokunma (basit bir el sıkışma dışında), gizli toplantılar veya flört olmadığı sürece belirli fiziksel temasa izin verilebileceğini iddia etmişlerdir.[12]

Kaynaklar

Toplumsal bağlamda kadın ve erkek etkileşimini ele alan Kuran ayetleri şunları içerir:

30- Mümin erkeklere söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar. Bu onlar için daha arındırıcıdır. Allah onların bütün yaptıklarından haberdardır.31- Kadınlara da söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar. Açıkta kalanlardan başka süslerini göstermesinler. Başörtülerini yakalarının üzerinden bağlasınlar. Kocaları, babaları, kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kadınları, hizmetlerinde bulunan köleleri ve câriyeleri, cinsel arzusu bulunmayan erkek hizmetçiler, kadınların cinselliklerinin farkında olmayan çocuklar dışında kimseye süslerini göstermesinler. Yürürken, gizledikleri süsleri bilinsin diye ayaklarını yere vurmasınlar. Ey müminler! Hepiniz Allah’a tövbe edin, umulur ki kurtuluşa erersiniz!

- Nur Suresi 30-31. ayetler [13]

Ey peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına söyle, dış giysilerini üzerlerine bürünsünler. Bu, tanınıp rahatsız edilmemeleri için en uygun olanıdır. Allah ziyadesiyle bağışlamakta ve çok esirgemektedir. [14]

Muhammed, erkeklere eşlerinin camilere gitmesini engellememeleri için özellikle uyardı: İbn Ömer'den rivayetle şöyle bildirdi:

Resulü Ekrem, "Allah'ın hizmetkârlarının camiye gitmesine engel olmayın" dedi. Müslim,888

İslam ülkelerindeki durum

Afganistan

Taliban'ın dini liderliği altındaki Afganistan, feminist gruplar ve diğerleri tarafından kadınların kamusal alanda erkeklerden ayrı tutulduğu ve yasal eşitlikten veya istihdam veya eğitime eşit erişimden yararlanmadığı bir "cinsiyet ayrımcılığı" sistemi olarak nitelendirildi. İslam'da kadınlar, ilk öncelikleri aile olsa da istihdam ve eğitime eşit erişim hakkına sahiptir. Erkeklerin de çocuk yetiştirme ve ev işlerine aktif olarak dahil olduğu söylenmektedir. Muhammed evde eşlerine yardım etmiştir.[15][16]

1997'de Feminist Çoğunluk Vakfı Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşmiş Milletlerini "Afgan kadınlarının ve kızlarının insan haklarını yeniden tesis etmek için ellerinden gelen her şeyi yapmaya" çağıran bir "Afganistan'da Cinsiyet Ayrımcılığını Durdurma Kampanyası" başlattı. Kampanya, BM Genel Sekreteri Kofi Annan ve BM Genel Sekreter Yardımcısı Angela King'e gönderilen "Biz, aşağıda imzası bulunanlar, Taliban'ın Afganistan'daki acımasız kararlarını ve cinsiyet ayrımcılığını kınıyoruz" şeklinde bir dilekçe içeriyordu.[17]

1998'de Ulusal Kadın Örgütü'nden aktivistler Unocal'ın Sugar Land, Teksas ofisinde topladılar. Afganistan'dan geçmesi önerilen boru hattının "cinsiyet ayrımcılığı" ile işbirliği yaptığını iddia ettiler.[18] Laura Bush, Kasım 2001'de haftalık başkanlık konuşmasında Taliban'ı "cinsiyet ayrımcılığı" uygulamakla suçladı.[19] Ulus, Taliban'ın Kabil'deki tüm hastanelerde kadınlara yönelik tıbbi hizmetlerin kısmen veya tamamen askıya alınmasına ilişkin 1997 tarihli kararına "Sağlık ırkçılığı" ifadesini kullandı.[20]

Toronto Üniversitesi Kadınların İnsan Hakları Kaynak Programına göre Bora Laskin Hukuk Kütüphanesi "Afganistan'da Taliban iktidarı süresince 'Cinsiyet Ayrımı' terimi, bir dizi kadın hakları savunucusu tarafından hak ihlalleri mesajını iletmek için kullanılmıştır. Afgan kadınların deneyimleri, Güney Afrika'daki siyahilerin maruz kaldığı ırkçılıktan farklı değildi"[21]

İran

Ruhullah Humeyni kadınları halka açık gösterilere katılmaya ve gece sokağa çıkma yasağını görmezden gelmeye çağırdığında, buna karşılık olarak kocalarının ve babalarının izni olmadan evlerini terk etmeyecek milyonlarca kadın sokaklara çıktı. Ancak İslam devriminden sonra Humeyni, cinsiyetler arasında karışmayı onaylamadığını kamuoyuna açıkladı.[22]

Eleştirmenler, İslam hukuku kapsamında kadın haklarının kısıtlanmasının, kamusal ve özel alanların ayrılmasına yol açtığını, ardından siyaset yoluyla çözmeye ve kendi alanlarını yaratmaya çalışmaları gerektiğini savundu.[23] Araştırmacı Ziba Mir Hüseyni, saha çalışması sırasında zamanının çoğunu kadınlar etrafında geçirdiğini ve bazı durumlarda bu kadınlardan bazılarının erkek akrabalarıyla katı kurallar nedeniyle hiç tanışmadığını belirttiği için, cinsiyet ayrımı, insanların sahip olduğu şirketi de etkiliyor. Cinsiyet ayrımcılığının düzenlenmesi.[24] Bazı kurallar evli kadınların kocalarının izni olmadan seyahat etmelerinin yasak olduğunu ve bazı durumlarda kadınların erkek yolculardan ayrılması gerektiğini belirttiğinden, bu kısıtlamalar seyahati de etkileyebilir.[25]

Suudi Arabistan

Kadın doktor olmadığında erkek doktorların kadın hastaları tedavi etmesine daha önce izin verilmiyordu ve kadınların erkeklere teması da caiz değildi.[26] Ancak bu durum değişti. Kadın ve erkeklerin karşı cinsten doktorlara gitmesi alışılmadık bir durum değildir.

Eleştirmenler, Suudi Arabistan hukukunda şeriat yasasına dayanan kadın haklarının kısıtlanmasının, kadın ve erkeklerin sadece kadınlara yönelik fast foodzincirlerinden yalnızca kadınlara ofisler. Bu yasalar ve politikalar, bazılarını polislikten kaçmanın yollarını bulmaya sevk eden İslami dini polis tarafından uygulanıyor.[27] Erkeklerin bir kariyer ile mezun olmaları ve iş bulmaları için daha fazla fırsat olduğu için, cinsiyet ayrımı Suudi eğitim sistemini de etkiliyor. Kadınlar bu fırsatlara paylaşamaz ve kadınlarla erkeklerin kaynaşmasına izin veren çok az sayıda yer olduğundan iş bulmakta daha zorlanırlar.[28] Cinsiyet ayrımı, kadınları camide değil evde dua etmeye teşvik ederek kadınların dine katılımını da etkiler. Bilim adamları, bu kısıtlamalara rağmen, yeni nesillerin getirdiği değişikliklerin, kadınlara camide veya evlerinde namaz kılma konusunda daha fazla özgürlük sağladığını belirtti.[29]

Filistin Manda Yönetimi

19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarında, Filistin'e Avrupa Yahudi göçünde Norman Rose, seküler "Siyonist adetlerin" genellikle "Arap ortak düşüncesiyle çeliştiğini, sosyal olarak muhafazakar, geleneksel Filistin toplumuna uyum sağlayan gelenekleri ve ahlaki varsayımları tehdit ettiğini yazıyor".[30] Yishuv kadınların aktif siyasi rolü ve ayrımcılık eksikliği, özellikle saldırgan olarak değerlendirildi.[31]

Camilerde

Berlin'deki Hatice Camii'ndeki bayanlar ibadethanesi; üst kısımda şöyle yazıyor: "Kalpleriniz ancak Allah'ın zikriyle huzur bulur" (Arapça)
Makfil, Bosna'daki camilerinin sadece girişin yan(lar)ında merdivenle tırmanan kadınlara (Cuma hariç) ayrılan üst galeri platosu; Zenica'daki Beyaz/Nasır Camii

Bazı mezhepler kadınların camide değil, evde namaz kılmaya teşvik edilmesi gerektiğini söylüyor. Ancak diğer mezhepler, kadınların evlerinden çıkarken tehlikede oldukları bir dönemde verildiğini öne sürdükleri sözlerin bağlamına bakmayı tercih ediyor ve camileri kadınlar için evleri gibi kabul ediyorlar. Muhammed, kadınların mescide girmesini yasaklamadı. Hatta Müslüman erkeklere "Kadınlarının izin isterken camiye gitmesine engel olmamalarını" söyledi.[32]

Ancak camilerde ve ibadet yerlerinde cinsiyet ayrımı, iki hadis kitabından biri olan Sahih Müslim'deki bir hadiste bildirilmektedir. Erkekler için en ön saflarda; son sıralar kadınlar için olduğu rivayet edilmektedir.[33] Muhammed'in camilerin kadınlar ve erkekler için farklı kapıları olmasını emrettiği, böylece kadınların ve erkeklerin aynı kapıdan girme zorunluluğunu ortadan kaldırdığı da kaydedilmektedir.[34][35]

Muhammed'in ölümünden sonra, ashabının çoğu kadınların camiye gitmesini yasaklamaya başladı. Muhammed'in eşi Aişe bir keresinde şöyle demişti: "Eğer Peygamber şimdi yaşasaydı ve bugün kadınlarla ilgili gördüklerimizi görseydi, İsrailoğulları kadınlarını yasaklasa bile kadınların camiye gitmesini yasaklardı." [36]

Halife Ömer de, cinsel tacize veya saldırıya uğrayabileceklerinden endişe ettiği için özellikle geceleri kadınların camiye gitmesini yasaklamış ve onlardan evde namaz kılmalarını istemiştir.[37] İslam yayıldıkça, cinsiyetler arası ahlaksızlık endişesinden dolayı kadınların camilerde ibadet etmesi kısıtlanmıştır.[38] Bazı durumlarda caminin özel bir bölümü kadınlar için ayrılmıştır. Örneğin 870 yılında Mekke valisi, kadınlar için ayrı bir yer yapmak için sütunlar arasına ipler bağlamıştı.[39]

Hindistan'ın Srinagar, Cemmu ve Keşmir'deki bir caminin erkek bölümü

Günümüzde birçok camide kadınlara bir duvar, bölüm veya başka bir oda ayrılmaktadır. Güney ve Güneydoğu Asya'daki camiler, bölümler yüzyıllar önce inşa edildiğinden, kadınları ve erkekleri ayrı yerlerde ibadet etmektedir. Amerika'daki camilerinin neredeyse üçte ikisinde kadınlar ana ibadet bölümünde değil, arkalarda veya ayrı bölümlerde ibadet ediyorlar; Bazı camiler, "yer yetersizliği" ve Cuma Namazı gibi bazı namazların erkekler için zorunlu kılar, ancak kadınlar için isteğe bağlı olması nedeniyle kadınları hiç kabul etmezler. Sadece kadınlara ve çocuklara özel bölümler olduğu için Mescid-i Haram'da ayrılmıştır.[40]

İkinci sınıf statüsü olarak gördükleri şeyleri protesto eden Asra Nomani gibi isimler tarafından yönetilen büyüyen bir kadın hareketi vardır.[41][42]

Ayrımın gerekçeleri, namaz esnasında dikkat dağınıklığından kaçınmaktır ancak belirtilen birincil neden sünnet olmuştur.[43]

Eleştiri

İngiltere doğumlu Müslüman yazar Ed Husain, cinsiyet ayrımcılığının cinsel arzuları kontrol altında tutmak yerine "kendisini en sağlıksız yollarla ifade eden bastırılmış cinsel hayal kırıklığı" yarattığını ve gençlerin "karşı cinsiyeti yalnızca seks objesi olarak görmelerine yol açtığını" savunuyor.[44] Arapça konuşan Husain, Suudi Arabistan'da 7 ay boyunca İngilizce öğretmeni olarak çalışırken, zorunlu cinsiyet ayrımı ve tam başörtüsü olmasına rağmen, Suudi erkeklerin yaşadığı diğer ülkelerdeki erkeklerden çok daha az mütevazı ve kadınlara karşı daha fazla saldırgan olduğunu görünce şaşırdı.

Arabistan'da- Britanya'nın veya daha laik olan Suriye Arap Cumhuriyeti'nin aksine - öğrenciler genellikle okul kurallarını ihlal edip internetten pornografi indirdiler. Karısının mütevazı elbise rağmen- "yerel özel saygı, ... uzun siyah abaya giydi ve siyah bir eşarp saçlarını kaplı" - o iki kez "arabalarından Suudi gençler geçerek sarkıntılık ettiler ... Süpermarketlerde karımdan sadece beş dakika ayrılmak zorunda kaldığımda Suudi erkekler yanlarından geçerken tısladılar veya küfür fısıldadılar.

British Council'deki yerel kadınlarla yapılan görüşmeler, bu gibi olayların gerçekliğini göstermiştir. Cinsiyet ayrımına karşı çıkan Müslümanlar arasında büyüyen güçlü bir bakış açısı bulunmaktadır. Dünyadaki en çok cinsiyet ayrımı yapılan ülkeler arasında olduğu bilinen Suudi Arabistan'da, cinsiyet ayrımı yasalarının daha az katı hale geldiğine dair ara sıra işaretler görülmektedir.[45] Bazı Müslümanlar, İslam'ın ilk dönemlerinde cinsiyet ayrımcılığının var olmadığının bir kanıtı olarak, kadınların Muhammed ve ashabı için yemek sunduğunu iddia etmektedirler.[46]

Ayrıca bakınız

Durum çalışmaları:

  • Sultan'ın hayali, ters cinsiyet ayrımının 1905 Bengalce hikâyesi
  • Altın İğne Dikim Okulu
  • İslamofaşizm
  • Mechitza, Yahudi sinagoglarında kadın ve erkekleri ayıran bariyer

Kaynakça

  1. ^ Hidayet Şefkatli Tuksal (2009). Kadın Karşıtı Söylemin İslam Geleneğindeki İzdüşümleri. OTTO. 
  2. ^ "Woman sitting in the company of her husband in the presence of male guests | IslamToday - English". Islam Today. 10 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Ağustos 2013. 
  3. ^ "Segregation of the Sexes - Social Life - counsels". OnIslam. 31 Mayıs 2012. 10 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Ağustos 2013. 
  4. ^ "Fatawa - Co-ed vs. girls only school". Dar al-Ifta al Misriyyah. 25 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2016. 
  5. ^ "Fatawa - Is it permissible for a woman or a man to eat at a restaurant where there is no gender segregation?". Dar al-Ifta al Misriyyah. 25 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2016. 
  6. ^ "Ask The Scholar". Ask The Scholar. 10 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Ağustos 2013. 
  7. ^ Mehmed Said Hatiboğlu. Kültürel Mirasımızı Tenkid Zarureti. OTTO. ss. 93-143. 23 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Temmuz 2022. 
  8. ^ "What Is The Commandment Of Shaking Hands By Muslims With Non-Muslim Members Of The Opposite Sex?". 10 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Nisan 2020. 
  9. ^ "Archived copy". 19 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2020. 
  10. ^ "حكم مصافحة الرجل للمرأة الأجنبية - islamqa.info". 15 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2016. 
  11. ^ "تحريم مصافحة المرأة الأجنبية - إسلام ويب - مركز الفتوى". 15 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2016. 
  12. ^ "Archived copy". 9 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Temmuz 2011. 
  13. ^ "Nûr Suresi 30. Ayet Tefsiri - Diyanet İşleri BaşKanlığı". kuran.diyanet.gov.tr. 3 Ağustos 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Ekim 2021. 
  14. ^ "Ahzâb Suresi 59. Ayet Tefsiri - Diyanet İşleri BaşKanlığı". kuran.diyanet.gov.tr. 19 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Ekim 2021. 
  15. ^ Hunter, D. Lyn. Gender Apartheid Under Afghanistan's Taliban 10 Haziran 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. The Berkleyan, March 17, 1999.
  16. ^ The Taliban & Afghan Women: Background 5 Haziran 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Feminist Majority Foundation website, Accessed June 25, 2006.
  17. ^ Stop Gender Apartheid in Afghanistan 29 Haziran 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (PDF), Global Petition Flyer, Feminist Majority Foundation.
  18. ^ Women Around the Globe Face Threats to Human Rights 7 Ağustos 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., National Organization for Women, Fall 1998.
  19. ^ Otis, John. First lady slams 'gender apartheid' 2 Haziran 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Houston Chronicle News Service, November 18, 2001.
  20. ^ Block, Max. Kabul's Health Apartheid 17 Ekim 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., The Nation, November 24, 1997.
  21. ^ Women in Afghanistan 17 Aralık 2005 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Women's Human Rights Resource Programme, University of Toronto Bora Laskin Law Library.
  22. ^ "Revolution, Islamization, and Women's Employment in Iran" (PDF). Watsoninstitute. 26 Mayıs 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 9 Eylül 2013. 
  23. ^ Osanloo, Arzoo (2009-03-29). The Politics of Women's Rights in Iran. Princeton University Press. p. 49. 9780691135472.
  24. ^ Mir-Hosseini, Ziba (2000). Islam and Gender: The Religious Debate in Contemporary Iran. I.B.Tauris. p. xvii. 9781850432685.
  25. ^ Hall, C. Michael; Prayag, Girish (2019-05-20). The Routledge Handbook of Halal Hospitality and Islamic Tourism. Routledge. 9781351367035.
  26. ^ Haghian (1988).
  27. ^ Zoeff, Katherine (June 1, 2010). "Talk of Women's Rights Divides Saudi Arabia". The New York Times. Retrieved 30 October 2019.
  28. ^ Abdella Doumato, Eleanor (Autumn 1999). "Women and Work in Saudi Arabia: How Flexible Are Islamic Margins?". Middle East Journal. 53 (4): 568–583. Retrieved 30 October 2019.
  29. ^ Dreher, Tanja (2009). Beyond the Hijab Debates: New Conversations on Gender, Race, and Religion. Cambridge Scholars Publishing. pp. 52–66. 1443801690. Retrieved 30 October 2019.
  30. ^ Norman Rose, A Senseless, Squalid War: Voices from Palestine 1945–1948, The Bodley Head, London, 2009. (p. 10)
  31. ^ Porath, Zipporah, Letters from Jerusalem, 1947–1948, Jerusalem: Association of Americans and Canadians in Israel, 1987 (pp. 26–30)
  32. ^ "Can women go to mosque?". Questions on Islam. Erişim tarihi: 15 Mart 2010. []
  33. ^ "Sahih Muslim, Book 4, Hadith 881". Islam.us. 15 Ekim 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Eylül 2012. 
  34. ^ al-Sunan al-Kubrá, vol. 1, p. 109.
  35. ^ al-Sunan al-Kubrá, vol. 2, p. 558
  36. ^ Tafsīr al-Qurṭubī, 14:244
  37. ^ "Women in Society". Compendium of Muslim Texts. University of Southern California. 9 Nisan 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Nisan 2006. 
  38. ^ Mattson, Ingrid. "Women, Islam, and Mosques". In Encyclopedia of Women And Religion in North America (Rosemary Skinner Keller, Rosemary Radford Ruether, and Marie Cantlon, ed.). Indiana University Press (2006), p. 616 15 Ocak 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. 0-253-34688-6.
  39. ^ Hillenbrand, R. "Masdjid. I. In the central Islamic lands". P.J. Bearman; Th. Bianquis; C.E. Bosworth; E. van Donzel; W.P. Heinrichs (Ed.). Encyclopaedia of Islam Online. Brill Academic Publishers. ISSN 1573-3912. 
  40. ^ Rezk (26 Ocak 2006). "Muslim Women Seek More Equitable Role in Mosques". The Columbia Journalist. 27 Mayıs 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Nisan 2006. 
  41. ^ "Arşivlenmiş kopya". 9 Ağustos 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ekim 2020. 
  42. ^ Encyclopedia of Women and Religion in North America: Women and religion ... - Google Books. 2006. ISBN 9780253346865. 25 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Eylül 2013. 
  43. ^ Smith, Jane L. Islam in America. Columbia University Press (2000): p111 25 Ekim 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. 0-231-10967-9.
  44. ^ Husain, Ed, The Islamist: Why I joined Radical Islam in Britain, what I saw inside and why I left, Penguin Books, 2007, p. 244
  45. ^ "Arşivlenmiş kopya". 12 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ekim 2020. 
  46. ^ "Arşivlenmiş kopya". 27 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ekim 2020. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Maskülizm esas olarak erkeklerin deneyimleri üzerine kurulmuş toplumsal teori ve politik bir hareket tarzıdır. Maskülizmin çoğu sözcüsü bir yandan toplumsal ilişkilerin eleştirisini yaparken bir yandan da toplumsal cinsiyet (gender) eşitsizlik ve erkeklerin hakları ve sorunları gibi konular üzerine yoğunlaşmaktadırlar. Maskülizmi savunan kişiye "maskülist" denir. Tarihte bu adlandırmaya uygun görüşleri (maskülizmi) ilk kez ortaya koyan kişi sosyalist bir teorisyen olan Ernest Belfort Bax idi. Bununla birlikte zaman içinde maskülist çevrelere muhafazakâr kesimler de dahil olmuştur.

İslami feminizm, modern düşün hayatında yer bulmaya başlayan melez ideolojilerin bir örneği. İslami paradigma içinde dile getirilen feminist söylem ve uygulamalar bütününe verilen adlandırma. Modern İnsan Hakları bildirgelerinde tüm insanların eşit olduğu söylenirken, İslam dünyasında, gündelik yaşamda geleneksel inanışlar ve dini inanca dayalı, konjonktür ile uyuşmayan kadın-erkek ayrımı ve erkeklerin üstünlüğü söylemine karşı, kadınların eşitliği ve/veya üstünlüğünü savunan bir düşünce sistemiyle İslam düşüncesini harmanlamaya itmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Tesettür</span> Müslüman kadınların giydiği bir tür giysi

Hicap veya modern kullanımda tesettür, Müslüman kadınların farklı biçimlerde olabilen giyim ve örtünme davranışlarını, başörtüsü ise saçları örten ve genellikle baş ve boynu saran, ancak yüzü görünür hâlde bırakan bir giyim şeklini ifade eder.

Cinsiyetçilik, kişinin cinsiyetine veya toplumsal cinsiyetine dayalı önyargı veya ayrımcılıktır. Cinsiyetçilik herkesi etkiler. Basmakalıplarla ve toplumsal cinsiyet rolleriyle bağlantılıdır, ve bir cinsiyetin veya toplumsal cinsiyetin doğası gereği diğerinden üstün olduğu inancını içerebilir. Aşırı cinsiyetçilik kadın düşmanlığını, cinsel tacizi, tecavüzü ve diğer cinsel şiddet biçimlerini teşvik edebilir. Cinsiyet ayrımcılığı cinsiyetçiliği kapsayabilir. Bu terim, insanlara cinsiyet kimlikleri veya toplumsal cinsiyet veya cinsiyet farklılıklarına dayalı ayrımcılık olarak tanımlanmaktadır. Cinsiyet ayrımcılığı özellikle işyeri eşitsizliği açısından tanımlanmaktadır. Sosyal veya kültürel gelenek ve normlardan ortaya çıkabilir.

<span class="mw-page-title-main">Suudi Arabistan'da kadın hakları</span>

Suudi Arabistan toplumundaki cinsiyet rolleri şeriat ve kabile kültürlerinden gelmektedir. Arap Yarımadası ataerkil, göçebe ve purdah ile namusun temel alındığı kabilelerin yaşadığı bir bölgedir.

Suudi Arabistan'da insan hakları, Suudi kraliyet ailesinin egemenliği altında İslam dini hukukuna dayalı olması amaçlanan haklardır. Suudi Arabistan hükûmeti ve Suudi hukuk sistemi, dini ve siyasi azınlıklara, eşcinsellere, mürtedlere ve kadınlara yönelik muamelelerinden ötürü eleştirilmektedir. Suudi Arabistan Krallığı, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Yüksek Komiserliği'ne göre Ekim 1997'de Birleşmiş Milletler İşkenceye Karşı Sözleşmesini onayladı. Suudi Arabistan'da insan hakları Suudi Arabistan Temel Kanununun 26. maddesinde belirtilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">İslam'da kadın</span> İslam toplumlarında kadının yeri

Müslüman kadınların deneyimleri farklı toplumlarda ve aynı toplum içinde büyük farklılıklar gösterir. Ortak yönleri ise, hayatlarını değişen derecelerde etkileyen, aralarındaki geniş kültürel, sosyal ve ekonomik farklılıklar arasında köprü kurmaya hizmet edebilecek ortak bir kimlik veren İslam dinine bağlılıklarıdır.

<span class="mw-page-title-main">İslam'da cinsellik</span>

İslami cinsel içtihat İslam'da cinsellik İslami yasaları açıklar. Büyük ölçüde erkekler ve kadınlar arasındaki evlilik ilişkilerinin cinsel aktivite sınırlamaları Kur'an, hadis ve fetva'ya dayanmaktadır. Çoğu gelenekler tüm cinsiyetler arasında herhangi bir ilişki konusunda sıkı iffet, tevazu, teşvik ve bekârlık vazgeçirmek. İslam cinsel aktivite büyük ölçüde evlilik için saklıdır. Evlilik dışı cinsel farkı ve tevazu Bu duyarlılık gibi İslami elbise yorumların ve cinsiyet ayrımı derece olarak İslam'ın şimdiki belirgin yönleri görülebilir.

<span class="mw-page-title-main">Cinsiyetler arası ücret farkı</span>

Cinsiyetler arası ücret farkı, Türkiye İstatistik Kurumu'nun tanımına göre erkekler ve kadınlar arasındaki ücret farkının erkek ücreti içindeki yüzdesidir. Avrupa Birliği'nin tanımı göre ise erkek ve kadınların ortalama brüt saatlik ücretleri arasındaki farkın, erkeklerin ortalama brüt saatlik ücreti içindeki yüzdesidir.

Üçüncü cinsiyet veya üçüncü cins, bireylerin hem kendileri hem de toplum tarafından ne erkek ne de kadın olarak kategorize edildiği bir kavram. Ayrıca, üç veya daha fazla cinsiyeti tanıyan toplumlardaki bir toplumsal kategoriyi ifade eder. Üçüncü terimi genellikle "diğer"i kastediyor olarak anlaşılır; bazı antropologlar ve sosyologlar açıklanan dördüncü, beşinci, ve "bazı" cinsiyetleri ifade ederler.

İran'da kadın hakları, devleti yöneten rejimin şekline göre değişmiştir. Her rejimin yükselişiyle birlikte, kadın haklarına yönelik bir dizi zorunluluk ortaya çıktı ve oy haklarından kıyafet kurallarına kadar geniş bir yelpazedeki sorunları etkiledi.

Feminist etik, geleneksel etik teorilerinin, çoğunlukla erkek egemenliğinde olduğu için, kadının ahlaki deneyimine az değer verildiği inancına dayanan bir etik yaklaşımdır ve bu nedenle etiği dönüştürmek için bütüncül bir feminist yaklaşımla yeniden şekillendirmeyi seçer.

<span class="mw-page-title-main">İslam ve kediler</span>

Kedi, İslam'da saygı duyulan bir hayvandır. Temizliği ve Muhammed tarafından sevildiği için takdir edilen kedi, Müslümanlar tarafından "özlü evcil hayvan" olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Toplumsal cinsiyet</span> kadınlık ve erkeklik arasındaki ayırt edici fiziksel, zihinsel ve davranışsal özellikler

Toplumsal cinsiyet, kadınlık ve erkeklik ile ilgili ve bunlar arasında ayrım yapan özellikler dizisidir. Bağlama bağlı olarak bu, cinsiyete dayalı sosyal yapıları ve cinsiyet kimliğini içerebilir. Çoğu kültür, cinsiyetin iki kategoriye ayrıldığı ve insanların birinin veya diğerinin parçası olarak kabul edildiği bir cinsiyet ikiliği kullanır; bu grupların dışında olanlar ikili olmayan şemsiye terim kapsamına girebilir. Güney Asya'daki hicralar gibi bazı toplumların "erkek" ve "kadın" dışında belirli cinsiyetleri vardır; bunlara genellikle üçüncü cinsiyetler denir.). Çoğu akademisyen, cinsiyetin sosyal organizasyon için merkezi bir özellik olduğu konusunda hemfikirdir.

Tumtum Yahudi Haham edebiyatında geçen bir terimdir. Genellikle cinsel organları kapalı veya "gizli" olduğu veya başka şekilde tanınamayacağı için cinsiyeti bilinemeyen kişilere söylenir. Sıklıkla bir arada gruplandırılsalar da, tumtumun hem erkek hem de kadın cinsel organına sahip olan androginos'lardan (אנדרוגינוס) farklı bazı halaha grupları vardır. Tumtum Kutsal Yazılarda görünmese de, diğer literatürde görünmektedir. Kabalist Elliot Kukla, "Tumtum Mishna'da 17 kez, Tosefta'da 23 kez; Babil Talmudunda 119 kez; Kudüs Talmudunda 22 kez ve midrash, yorum ve halahada yüzlerce kez ortaya çıkıyor."

Feminist teoride, heteroataerkillik veya cisheteroataerkillik, cis erkeklerin ve heteroseksüellerin, cis dişilerin ve diğer cinsel yönelimlerin ve cinsiyet kimliklerinin üzerinde yetkiye sahip olduğu sosyopolitik bir sistemdir. Bu terim, kadınlara yönelik ayrımcılıkla LGBTQ bireylere yönelik ayrımcılığın aynı cinsiyetçi sosyal ilkeden kaynaklandığını vurgular.

<span class="mw-page-title-main">BM Kadın Birimi</span> BM kuruluşu

BM Kadın Birimi olarak da bilinen Birleşmiş Milletler Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadının Güçlenmesi Birimi, toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması ve kadınların güçlenmesi için çalışan bir Birleşmiş Milletler kuruluşudur.

<span class="mw-page-title-main">Taliban yönetiminde kadın hakları</span> Afganistanda Taliban yönetimi altında kadınlara uygulanan davranışlar

Taliban, Afganistan'da iktidardayken kadın düşmanlığı ve kadınlara yönelik şiddetle uluslararası üne kavuşmuştur. Belirttikleri amaca göre "kadınların iffet ve haysiyetinin bir kez daha kutsal olabileceği güvenli bir ortam" yaratmaktır. Günümüzde Taliban'ın Afganistan'ın çoğu yerini ele geçirmesiyle kadınlara yönelik bu endişeler artmıştır.

Avret, İslam'a göre insan vücudunun örtülü olması gereken bölümlerini tanımlar. Kur'ana dayanarak mahrem yerleri açığa çıkarmak haram veya günah olarak kabul edilir. Tuvalete gitmek veya banyo yapmak gibi gerektiğinde mahrem yerlerin açığa çıkarılması belirli bir dizi kurala tabidir. Tam olarak hangi vücut bölümlerinin örtülmesi gerektiği, farklı İslami düşünce okulları arasında farklılık gösterir.

İslam'da cinsiyet rolleri kutsal yazılara, kültürel geleneklere ve içtihatlara dayanmaktadır.