İçeriğe atla

İskenderiyeli I. Petros

İskenderiyeli I. Petros
Kiliseİskenderiye Kilisesi
Başpiskoposluk bölgesiİskenderiye
Makamİskenderiye patriği
Önce gelenİskenderiyeli Theonas
Sonra gelenİskenderiyeli Achillas
Doğum3üncü yüzyıl
İskenderiye, Mısır
Ölüm25 Kasım 311
İskenderiye, Mısır
Oruç günü24 ve 26 Kasım
Onurlandırıldığı yerKatolik Kilisesi
Doğu Ortodoks Kilisesi
Suriyani ve Ermeni Kiliseleri
Kıptı Kilisesi
Aziz unvanıİman şehidi

İskenderiyeli I. Petros, (d.?, İskenderiye - ö. 21 kasım 311, İskenderiye) İskenderiye İlahiyat Okulu'nun başı, İskenderiye Patriği (292-311) ve iman şehidi. Batı (Kasım 26) ve Doğu (Kasım 24) Kilise'lerince aziz kabul edilir.[1]

Hayatı

Kendisinin geçmiş ve episkoposluğu hakkında Eusebios’un yazdıklarından başka pek bir şey bilinmez. İskenderiye Patriği olmadan önce, şehirin ilahiyat okulun başındaydı. Petros’un hizmeti süresince sadece üç yıl için barış olmuştur. Devam eden yıllarda zulümler süregelmiştir. Hayatının büyük bir kısmını saklanarak geçirmiş, ardından tutuklanıp boynu vurulmuştur. Tüm diğer sorunların yanı sıra Petros aynı zamanda Melitius hizipçileri ile de uğraşmak zorunda kalmıştır, bu grup, zulüm sırasında dinden düşenlere karşı ılımlı politikalarından ötürü ayaklanmıştır.[1]

Eserleri[2]

Her ne kadar elimizde yazılarından ufak fragmanlar kalmış olsa da kendisnin Allah, oruç dönemi, ruh, diriliş, kefaret, paskalya gibi çeşitli konularda yazdığını bilmekteyiz. Tüm yazılarında Petros’un Origenes'e karşı bir duruş sergilediği düşünülmektedir. Örneğin, Petros doğrudan, Origenes’in ‘ruhun varoluş öncesi doğası ve bedende daha önceden işlenmiş bir günah sebebiyle hapsedilmesi’ doktirinine karşı gelmiştir.

Kefaret üzerine yazıları, zulüm dönemlerinde dini reddetmiş ancak geri dönmek isteyenlere uygulanılması düşünülen yasaların bir toplamasıdır;

- Ağır işkence altında dini reddedenlerin sadece kısa bir kefaret döneminden sonra kiliseye kabul olması uygundur.

- İşkence olmadan, yalnızca hapis düştükleri için dini reddedenlerin kiliseye geri kabul olmadan önce yapacakları kefaret süresi bir yıldır.

- Belli bir sebebi olmadan dini reddedenlerin kefareti dört yıldır.

- Zulümden sahtecilik ile kaçanlar (sahte bir dini reddetme belgesi yollama, kölelerini şehit olmaya yollama gibi...) ve yetkililere gidip şehitlik yolu arayanlarda kınanmışlardır.

Her koşulda, bir yeniden barışma yolu daima sunulmuştur.

Kaynakça

  1. ^ a b Encyclopedia of early Christianity. Second edition (İngilizce). Everett Ferguson, Michael P. McHugh, Frederick W. Norris. New York. 1999. s. 907. ISBN 978-1-136-61158-2. OCLC 890137175. 25 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Ocak 2023. 
  2. ^ Quasten, Johannes (1983). Patrology (İngilizce). Westminster, Md.: Christian Classics, Inc. ss. 113-118. ISBN 0-87061-084-8. OCLC 10738889. 
Dini unvanlar
Önce gelen
İskenderiyeli Theonas
İskenderiye Patrikleri
300—311
Sonra gelen
İskenderiyeli Achillas

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Doğu Ortodoks Kilisesi</span> Bir Hristiyanlık mezhebi

Ortodoks Kiliseleri veya Bizans Ortodoks Kiliseleri, Bizans ayininin Reform öncesi kiliseleridir. Başlangıçtan itibaren hem katolik hem de havarilerin ardıllığında havariseldirler..

Nestûrîlik, İsa Mesih’te biri ilahi biri de insani olan iki hipostazın bir arada olduğunu savunan Mesihsel doktrindir. Kısaca, Nestûrîlik veya Nestoryanizm, ‘diofisizm’in radikal bir formudur. Bu tez adını savunucularından biri olan Konstantinopolis patriği (428-431) Nestorius’tan alır. Öğretisi Efes Konsili tarafından sapkın ilan edilir ve reddedilir. Diofisitizm ve Monofizim, Kalkedon konsili tarafından reddedilmiştir.

Ekümeniklik, günümüzde genellikle, daha büyük bir dinî birliği ya da dinlerarası iş birliğini sağlama amacını güden girişimleri ifade eder.

<span class="mw-page-title-main">Arius</span>

Arius, İskenderiye'de Baucalis Kilisesi'nde görev yapmış Libya kökenli çileci Hristiyan bir din adamıdır. Tanrı'nın doğası hakkındaki öğretisi, Baba'nın Oğul üzerindeki kutsallığının altını çizmesi ve teslis inancına muhalefeti, 325 yılında Roma İmparatoru Konstantin tarafından toplanan Birinci İznik Konsili'nde onu ana konu hâline getirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Rus Ortodoks Kilisesi</span>

Rus Ortodoks Kilisesi veya Moskova Patrikliği, dünyanın en büyük özerk Ortodoks Kilisesi. Rus Ortodoks Kilisesi, resmî olarak Ortodoks kiliselerinin öncelik sırasına göre, Rum Ortodoks Kilisesi'nin dört antik patrikhanesi olan, İstanbul, İskenderiye, Antakya ve Kudüs'ün hemen altında beşinci sırada yer alıyor.

<span class="mw-page-title-main">Nenizili Gregorios</span>

Nenizili (Nazianz) Gregorius(Nenizi, Aksaray, 329 – Arianzus, Aksaray, ö. 389), 4. yüzyıl Hristiyan din adamı ve Azizi. Konstantinopolis Patriği olarak da görev yapmıştır. Teslis doktrinini savunmuş, Ariusçuluk'la mücadele etmiş en önemli antik dönemindeki Kilise Babası ve Doktoru.

<span class="mw-page-title-main">Origenes</span>

Origenes veya Origen, İskenderiye'de Hristiyan bir ailede doğmuş ve kendini hadım etmesine bile neden olacak düzeyde münzevi (sofu) bir kişiliğe sahip olmasıyla tanınan ve Patristik felsefenin en önemli temsilcilerinden sayılan bir Kilise Babası'dır.

<span class="mw-page-title-main">I. Athanasios (İskenderiye piskoposu)</span>

İskenderiyeli Athanasios, 4. yüzyılda yaşamış önemli ilahiyatçı, İskenderiye Piskoposu, Kilise Babası ve azizdir. Ortodoks Hristiyanlığın oluşumunda önemli katkıları olduğu için "ortodoksluğun babası" olarak da adlandırılır. Hristiyan teolojisi üzerinde önemli bir etki bırakmış ve Hristiyan doktrininin şekillenmesinde katkı sağlamıştır. Kıpti Kilisesi tarafından İskenderiye'nin 20. Papası kabul edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">İskenderiyeli Kiril</span>

İskenderiyeli Cyril/Kiril Kilise Babası, polemikçi, İskenderiye’nin 412’den 444’e değin patriği. Roma İmparatorluğu'nun İskenderiye'de gücü ve etkisinin en yüksek olduğu zamanda göreve gelmiştir. Konstantinopolis Patriği Nestorius'un aforoz edildiği 431 yılında toplanan Birinci Efes Konsili'nin merkezinde rol almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Antakya (antik kent)</span> Türkiyede bir antik kent

Antakya, Asi Nehri kıyısına kurulmuş bir antik kent. Kalıntıları günümüz Antakya şehrinde bulunur ve modern şehre ismini verir.

Hristiyanlık tarihi, İsa ile havarilerinden bu yana Hristiyanlık dininin tarihidir. Hristiyanlık, İsa'nın yaşamıyla öğretilerine bağlı tek tanrılı bir dindir.

<span class="mw-page-title-main">I. Lucius</span> 22. papa

I. Lucius, din adamı ve 25 Haziran 253'te papa seçilmesinden 5 Mart 254'te ölümüne kadar Roma Episiskoposu ve 22. papa.

<span class="mw-page-title-main">Romalı Hipolit</span>

Romalı Hipolit,, Hristiyan apolojet ve iman şehidi. Yortusu 13 Ağustos, 30 ocak.

<span class="mw-page-title-main">Kartacalı Siprianus</span>

Kartaca'lı Siprianus – Kartaca Episkoposu – Kilise Babası. Katolik Kilisesince her sene 16 Eylül’de hatırlanır ve hürmet edilir. Ortodoks kilisesi ise 31 Ağustos'ta hatırlanır.

<span class="mw-page-title-main">Didymus</span>

Didymus, Hristiyan bir ilahiyatçı ve sayısız eserin yazarıdır. Körlüğü ona "Kör Didymus" lakabını kazandırmıştır. Kıpti ve Süryani Kiliseleri tarafından aziz olarak kabul edilir. Yortusu 18 Ekim'dir.

Antakyalı I. Anastasius Antakya Patriği Hem Katolik hem de Ortodokslar tarafından aziz kabul edilir. Nisan ayının 21'de anılır.

İskenderiye’li Theognostus 3. yüzyılın sonlarında bir Hristiyan ilahiyatçısıydı. Yunan tarihçi Sideli Filipus, Pierius'tan sonra İskenderiye'deki İlahiyat Okulu'na başkanlık ettiğini söylüyor. Origenes'in bir müridi olmasına rağmen, Kilise’nin tarihi hakkındaki kitaplarda Eusebios ya da Hieronymus onun hakkında hiçbir bahsetmede bulunmaz.

<span class="mw-page-title-main">Olimposlu Methodius</span>

Olimposlu Methodius, Kilise Babası, piskopos, yazar, iman şehidi. Ortodoks Kilisesi'nde yortusu 20 Hazirandır. Katolik Kilisesi'nde ise 18 Eylül'dür.

<span class="mw-page-title-main">Antakyalı Eustathius</span>

Antakyalı Eustathius, bazen ‘büyük’ olarak da anılır, 4. yüzyılda yaşamış Antakyalı patrik ve Hristiyan Kilise Babalarından biri. Yortusu Şubat 21.

<span class="mw-page-title-main">İskenderiyeli Diyonisyus</span>

İskenderiyeli Diyonisyus ya da Büyük Diyonisyus Teolog ve 3. yy’daki İskenderiye Patriği. Batı ve Doğu kiliselerince aziz kabul edilir.