İçeriğe atla

İlyas

İlyas
İlyas peygamber Madonna and Child with Saints, Andrea di Bonaiuto
  • Prophet
  • Karmelitler'in babası
Doğumc. 900 BCE
Olasılıkla Tişbe
Ölümc. 849 BCE[1]
Jericho
Kutsayanlar
Yortu20 Temmuz (Catholic Church,[3] Eastern Orthodox Church,[4] and the Lutheran Church–Missouri Synod[5])
Koruyucu aziz
  • Carmelite Order[3]
  • Bosnia and Herzegovina[6]
  • Druze people[7]
  • Haifa[8]
  • Mount Carmel[8]
  • Melkite Greek Catholic Archeparchy of Akka

İlyas (/ɪˈlə/; İbraniceאֵלִיָּהוּ, romanize: ʾĒlīyyāhū, "Tanrım YHWH" anlamına gelir;[9][10] Yunanca: Elias /ɪˈləs/), İbranice İncil'deki Krallar Kitaplarına göre bir peygamber ve bir mucize yaratıcısıdır ve Kral Ahab'ın hükümdarlığı sırasında (MÖ 9. yüzyıl) kuzey İsrail krallığında[11] yaşar. 1 Krallar 18'de İlyas, Kenan tanrısı Baal'a karşı İbrani Tanrısı YHWH'ye tapınmayı savunur. Tanrı ayrıca İlyas aracılığıyla diriliş, gökten ateş indirme ve "ateşle" diri diri göğe girme gibi birçok mucize gerçekleştirir.[12] Ayrıca "peygamberlerin oğulları" olarak bilinen bir peygamberler okuluna liderlik eder.[13] Yükselişinin ardından, öğrencisi ve en sadık yardımcısı Elyesa, bu okulun lideri rolünü üstlenir. Malaki Kitabı, İlyas'ın "Tanrı'nın büyük ve korkunç gününün gelişinden önce" döneceğini kehanet eder,[14] onu İbrani Kutsal Kitabına saygı duyan çeşitli inançlarda Mesih'in ve eskatonun habercisi yapar. İlyas'a yapılan atıflar Sirak, Yeni Ahit, Mişna,Talmud, Kuran, Mormon Kitabı ve Bahai yazılarında yer almaktadır.

İlyas'ın adı Şabat'ın sonunu gösteren haftalık Avdala ayininde, Fısıh Bayramı Seder ve brit milah (ritüel sünnet) gibi Yahudi geleneklerinde anılır. Babil Talmud'u da dahil olmak üzere Haggadah ve haham literatüründe çok sayıda öykü ve referansta yer almaktadır. İbrani İncili'ne göre, İlyas Ahirzaman'da geri dönecek.[15]

Yeni Ahit, bazı insanların bir anlamda İsa'nın İlya olduğunu düşündüğünü[16] açıkça da Vaftizci Yahya'nın Malaki 3:1'de geleceği vadedilen "İlyas" olduğunu belirtir; 4:5 [17] Üç Sinoptik İncil'deki kayıtlara göre, İlyas, İsa'nın Başkalaşımı sırasında Musa ile birlikte ortaya çıkar.

İlyas, Kuran'da bir peygamber ve Tanrı'nın elçisi olarak görünür ve burada Baal'a tapanlara karşı vaaz İncil anlatısı özetlenir.[18] Müslümanlar, Katolikler ve Ortodoks Hristiyanlar için önemi nedeniyle Elijah, 1752'den beri Bosna-Hersek'in koruyucu azizi olarak saygı görüyor.

İncil hikayeleri

M.Ö. 9. yüzyılda İsrail haritası; Mavi, İsrail Krallığı, Altın sarısı, Yahuda Krallığı'dır.[19]

İncil'e göre, M. 9. yüzyılda, bir zamanlar Süleyman'ın yönetiminde birleşmiş olan İsrail, Kuzey İsrail ve güneyde Yahuda Krallığı olmak üzere ikiye bölünür. Kuzeyin Kralı Omri, Yarovam'ın saltanatından kalma, dinsel odağı Kudüs'ten uzaklaştırmayı amaçlayan, dini yasalara aykırı politikalara devam eder: Yerel kurbanlar sunaklar inşa etmek, Levi ailesinin dışından rahipler atamak ve eski Kenan dininde önemli bir tanrı olan Baal'a adanmış tapınakların teşvik edilmesi gibi.[20][21] Omri, oğlu Ahav ile Baal'e tapan ve Fenike'deki Sayda kralının kızı olan prenses İzebel arasında gerçekleşen evlilik ittifakıyla iç güvenliği sağlar.[a] Böylece İsrail'e bir süreliğine güvenlik ve ekonomik refah gelir,[24] ancak dini kanunun katı bir tesniyeci yorumunu savunan İsrailli peygamberlerle başı beladadır.

Ahab, krallığı altında Baal için bir tapınak inşa eder ve karısı İzebel, ülkeye Baal ve Aşera' rahip ve peygamberlerinden oluşan büyük bir maiyet getirir. Bu bağlamda 1. Krallar 17:1'de "İlyas Tişbite " Ahab'ı, çiy bile oluşmayacak kadar yıkıcı kuraklık olacağı konusunda Ahav'ı uyarır, çünkü Ahab ve kraliçesi, "Rab'bin gözünde kötülük yaptıkları" söylenen bir "İsrail krallar listesi"nin sonuncusudur.

Krallar Kitabı

Bir Tishbite olarak kısa nitelendirmesi dışında, Elijah'ın kişiliğine dair hiçbir arka plan verilmemiştir. İbranice'deki adı "Tanrım RAB'dir" anlamına gelir ve Baal'a tapınmaya meydan okuması nedeniyle ona verilen bir unvan olabilir.[25][26][27][28][29]

İbrani İncili'nde anlatıldığı gibi, İlyas'ın meydan okuması cesur ve doğrudandır. Baal, yağmur, gök gürültüsü, şimşek ve çiyden sorumlu Kenan tanrısıydı. İlyas, kuraklığı ilk duyurduğunda, yalnızca bizzat Yahve adına Baal'a meydan okumakla kalmaz, aynı zamanda Jezebele, rahiplerine, Ahab'a ve İsrail halkına da meydan okur.[30]

Elijah çölde, yazan Washington Allston

Zarepat'ın dul eşi

Ahab'la yüzleşmesinden sonra, Tanrı ona İsrail'den, Ürdün'ün doğusundaki Chorath deresinin yanında kuzgunlar tarafından besleneceği bir saklanma yerine kaçmasını söyler.[31][19] Dere kuruduğunda, Tanrı onu Fenike'nin Zarefat kasabasında yaşayan dul bir kadının yanına gönderir.

Kadın kendisi ve oğlunun hayatta kalmasına yetecek kadar yiyeceği olmadığını söyler. İlyas, Tanrı'nın elindeki un veya yağın bitmesine izin vermeyeceğini söyleyerek, "Korkma . . . Çünkü İsrail'in Tanrısı RAB şöyle diyor: RAB'bin yeryüzüne yağmur yağdıracağı güne kadar un testisi boşalmayacak ve yağ testisi eksilmeyecek."[32] Onu son yemeğiyle besler ve Elijah'ın vaadi gerçekleşir.

Elijah, Zarephath Dulunun Oğlu'nu canlandırıyor (Louis Hersent)

Bir süre sonra kadının oğlu ölür ve kadın, "Günahımı anmak ve oğlumun ölümüne neden olmak için bana geldin!"der.[33] İlyas dua eder ve "[Tanrı] İlya'nın sesini dinler, çocuk dirilir." [34] Bu, Kutsal Yazılarda kaydedilen ölüleri diriltmenin ilk örneğidir.[35]

Üç yıldan fazla süren kuraklık ve kıtlığın ardından Tanrı, İlyas'a Ahab'a kuraklığın sona erdiğini duyurmasını söyler. Elijah yolda yüz Yahudi peygamberi İzebel'in tasfiyesinden saklamış olan Obadiah ile karşılaşır. Elijah'ın onu idam etmesi için Ahab'ı kışkırtacağından korkar. Elijah, Obadiah'a güvence verir ve Ahab'a gönderir.

Baal'a meydan okuma

Elijah'ın sunusu gökten gelen ateş tarafından tüketilir. (Güney Karolina, Charleston'daki St. Matthew's Alman Evanjelist Lutheran Kilisesi'ndeki vitray)

Ahab, İlyas'ı "İsrail'in belası" olmakla suçlar; ancak İlyas, sahte tanrılara (şedim ) izin vererek İsrail'i rahatsız eden kişinin Ahab olduğunu söyler.

İlyas'ın talimatıyla Ahab, İsrail halkını, Baal'ın 450 ve Aşera'nın 400 peygamberini Kermil dağı'na çağırır. İlya daha sonra halkı Baal'e tapınmaya razı oldukları için azarlar: "Daha ne kadar iki farklı görüşle topallayacaksınız? Efendi (Yahve) Tanrı ise, onu; ama Baal ise, o zaman onu izleyin.[36]

İlyas, Baal ve Yahve'nin güçlerinin doğrudan test edilmesini önerir (Hikayede hem Asherah hem de peygamberleri tamamen atlanır); o ve Baal peygamberleri iki boğadan birini alacak, kurban için tahtaya koyacaktır, kurban kabul edildiğinde gökten gelen Baal veya Yahve'nin ateşi kurbanı yakacaktır.

Baal peygamberleri bir boğa seçer ve hazırlar. Sabahtan öğlene kadar dua ederler, başarılı olamazlar. Elijah çabalarıyla alay eder. "İlyas öğle vakti 'Yüksek sesle ağlayın! Şüphesiz o bir ilahtır; ya meditasyon yapıyordur, ya yoldan çıkmıştır, ya yolculuktadır, ya da belki uykudadır ve uyandırılması gerekir'".[37] Daha yüksek sesle bağırarak ve kendilerini kılıç ve mızraklarla keserek karşılık verirler. Akşama kadar dua etmeye devam ederler, ancak sonuç yoktur.

İlyas daha sonra Yahve sunağını İsrail'in on iki kabilesini temsil eden on iki taşla onarır. Etrafına bir hendek kazar ve diğer boğayı kurban etmeye hazırlar. Daha sonra kurban ve sunağın suyla ıslatılmasını emrederek siperi de doldurur.[38] Yahwe'den kurbanı kabul etmesini ister. Gökten ateş yağarak kurbanı, sunağın taşlarını, toprağı ve siperdeki suyu tüketir. İnsanlar Efendi — o Tanrı'dır; Efendi — o Tanrı'dır" derler.[39] İlyas onlara Baal'ın peygamberlerini yakalamalarını emreder ve İlyas onları Kişon Nehri'nin yanında öldürür.

Horeb Dağı

İlyas'ın Baal peygamberlerini öldürmesine öfkelenen İzebel, onu öldürmekle tehdit eder.[40] Elijah, Yahuda'daki Beerşeba'ya kaçar, çölde bir çalının altına tek başına oturup ölmek için dua eder ve uykuya dalar. Rab'bin bir meleği onu nazikçe uyandırır. Uyandığında ekmek ve bir testi su bulur, yer, içer ve tekrar uykuya dalar. Melek daha sonra ona ikinci kez gelir ve önünde uzun bir yolculuk olduğunu söyler.

İlyas, kırk gün kırk gece Horeb Dağı'nda dolaşır. Musa'nın On Emri aldığı, birkaç yüzyıl önce Musa ve neslinin ayrılmasından sonra oraya dönen tek kişidir. Bir mağaraya sığınır. "Çık ve Efendi (tanrı) huzurunda dağda dur, çünkü Efendi geçmek üzere" denilir.[41] Güçlü bir rüzgar gelir, ardından bir deprem ve ardından bir ateş gelir, ancak RAB bunların hiçbirinde yoktur, bunun yerine sakin, alçak bir ses olarak gelmeyi seçer ve İlyas'ın yeniden yola çıkmasını ister bu kez Aram krallı olarak Hazael'i meshetmesi için Şam gidecek, İsrail kralı olarak Yehu ve eski peygamberin halefi olarak Elişa'yı atayacaktır.

Nabot'un Bağları

Ahab cinayetle bir bağın mülkiyetini aldıktan sonra Elijah, 1 Kings 21'de Ahab ile tekrar karşılaşır. Ahab, Yizreelli Nabot'un bağına sahip olmak istemektedir. Daha iyi bir bağ veya uygun bir fiyat teklif eder, Nabot kabul etmez. Ancak İzebel, arazi için bir plan yapar. Yakında yaşayan yaşlı ve soylulara mektuplar gönderir. Bir ziyafet düzenler ve Nabot'u davet ederler. Ziyafette, ona Tanrı'ya ve Ahab'a küfretmekle ilgili asılsız suçlamalar yapılır, plan tutar ve Nabot taşlanarak öldürülür. Nabot'un öldüğü haberi geldiğinde İzebel, Ahab'a bağı ele geçirmesini söyler.

Tanrı, İlyas ile tekrar konuşur ve onu Ahab'ın karşısına bir soru ve kehanet ile gönderir: "Onu öldürdün ve ele geçirdin mi?" ve "Köpeklerin Nabot'un kanını yaladığı yerde, sizin de kanınızı köpekler yalayacak."[42]

Ahab, Elijah ile yüzleşir. Elijah, kendi eylemleriyle kendisini Tanrı'nın düşmanı yaptığını söyleyerek yanıt verir. Elijah, Ahab'a tüm krallığının onun otoritesini reddedeceğini söyler; İzebel Yizreel içinde köpekler tarafından yenecektir; ve ailesi şehirde ölürlerse köpekler, kırsalda ölürlerse kuşlar tarafından yok edilecektir. Ahab bunu duyduğunda o kadar içtenlikle tövbe eder ki, Tanrı Ahab'ı cezalandırmaktan vazgeçer ve gazabını oğlu Ahazya ve İzebel üzerine boşaltır.

Ahazya

İlyas, Ahazya'nın habercilerini yok ediyor (1866 La Sainte İncilinden Gustave Doré'nin çizimi)

Elijah'ın hikâyesi Ahazia ile (2 Kral 1 ) devam eder. Sahne, Ahazah'ın düşerek ciddi şekilde yaralanmasıyla başlar. İyileşip iyileşmeyeceğini öğrenmek için habercilerini İsrail krallığının dışındaki Ekron'daki Baalzebub rahiplerine gönderir. İlya habercileri durdurur ve " İsrail'de Tanrı olmadığı için mi Ekron tanrısı Baal-zebub'a soru gönderiyorsunuz?" der.[43] Ahazya, habercilerden kendilerine bu mesajı veren kişiyi tarif etmelerini ister ve onu anında "Tişbite Elijah" olarak tanır.

Elijah'ı tutuklamak için üç grup asker gönderir. İlk ikisi, İlyas'ın gökten çağırdığı ateşle yok edilir. Üçüncü grubun lideri, kendisi ve adamları için merhamet diler. Ahazya, Elijah'ın sözüne uygun olarak yaralarından kurtulamadan ölür.[44]

Ateş Arabasına Alınmış İlyas, c. 1740 Giuseppe Angeli
Elijah'ın arabası kasırgada. Fresk, Anagni Katedrali, yak. 1250

2.Krallar 2:3–9'a göre Elişa ve "peygamberlerin oğulları" İlyas'ın bir gün göğe alınacağını bilmekteydiler. Elijah, Elişa'nın onun "alındığını" görmesini kabul eder.

Elijah Elisha ile birlikte Ürdün'e yaklaşır. Mantosunu sıvar ve suya vurur.[45] Su ikiye ayrılır, İlyas ile Elişa karşıya geçerler. Aniden ateşten bir araba ve atlar belirir, İlyas bir kasırgayla yukarı kaldırılır, pelerini yere düşer ve Elişa onu alır.

Tarihsellik

Akademisyenler MÖ dokuzuncu yüzyılda Kral Ahab ve Ahazya'nın hükümdarlıkları sırasında İsrail Krallığı'nda Elijah adında bir peygamberin varlığı, büyük kişisel dinamizmi ve muhafazakar şevkiyle dini bir figür olduğu ve İsrail'de Baal tapınmasının yükselişine karşı direnişin lideri olduğu konusunda genel olarak hemfikirdirler.[46]

Bununla birlikte, bazı bilim adamlarının görüşüne göre, peygamberin İncil'deki sunumu, onun faaliyetinin tarihsel bir belgesi olarak alınamaz. İncil metinleri, onu kahraman bir kişilik olarak gören popüler efsanenin ve ardından gelen teolojik düşüncenin gözünden sunmaktadır. Eylemleri, halk ve Kral ile ilişkileri basmakalıp ve davranışları paradigmatiktir.[47]

İslam'da

Mekke'de Namaz Kılan Hızır ve İlyas ; Peygamber Hikayeleri'nin ışıklı bir el yazmasından Farsça minyatür (yaklaşık 427 AH / MS 1036)

Kuran

Kuran, İlyas'ın halkına Tanrı'ya ibadet etmeye gelmelerini ve bölgenin birincil idolü olan Baal'a tapınmayı bırakmalarını söylediğini anlatır. Kur'an, "Ve İlyas gerçekten elçilerden biriydi. "Hatırla", kavmine şöyle demişti: "Allah'tan korkmaz mısınız?" Yaratanların en güzeli olan, sizin ve atalarınızın Rabbi olan Allah'ı terk mi ediyorsunuz?"[48]

Kuran, İlyas'ın kavminin çoğunluğunun peygamberi yalanladığını ve putperestliği takip etmeye devam ettiğini açıkça belirtir. Ancak Allah'ın az sayıda sadık kulunun İlyas'ın peşinden gittiğinden ve Allah'a inanıp taptığından bahseder. Kur'an "Fakat onlar onu yalanladılar, bu yüzden mutlaka [ceza için] getirilecekler. Ama Allah'ın seçilmiş kulları değil. Biz onu sonraki nesiller arasında ˹şerefle anma˺ lütfettik: "[49]

Allah Kuran'da İlyas'ı iki yerde övmektedir:

"İlyas'a selam olsun." Doğrusu Biz, iyilik yapanları işte böyle ödüllendiririz. O gerçekten bizim sadık kullarımızdandı.

Aynı şekilde, salihlerden Zekeriya, Yuhanna, İsa ve İlyas'a da "hidayet verdik"

Sanat ve edebiyatta

  • Elijah'ın öyküsünün belki de en iyi bilinen temsili , Felix Mendelssohn'un " Elijah " oratoryosudur . Oratoryo, Elijah'ın Ahab'a meydan okuması ve tanrıların yarışması, ölüleri diriltme mucizesi ve göğe yükselişi dahil olmak üzere hayatının birçok bölümünü anlatıyor. 1846'da bestelenen ve prömiyeri yapılan oratoryo, Yeni Alman Okulu üyeleri tarafından eleştirildi, ancak yine de repertuardaki en popüler Romantik koro-orkestra eserlerinden biri olmaya devam ediyor.
  • Antropolog Safet HadžiMuhamedović 14 Eylül 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. , İlyas'ı Beklerken: Boşnak Manzarasında Zaman ve Karşılaşma adlı 28 Şubat 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. etnografisinde, Bosna'daki Hristiyanlar ve Müslümanlar tarafından paylaşılan İlyas Günü'nün (Ilindan/Aliđun ) senkretik hasat şölenini tartışıyor.[50] Güneydoğu Bosna dağlık 5 Nisan 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. bölgelerindeki Gacko Tarlası'na odaklanıyor. Elijah'ın iki adı olan "Öğleye kadar Ilija - öğlenden sonra Alija" (Do podne Ilija, od podne Alija ) hakkında iyi bilinen bir Boşnak atasözüyle başlayan HadžiMuhamedović, Elijah'ı geleneksel ve savaş sonrası bekleyişin yanı sıra başka karakterlerin bolluğunu tartışıyor. ile birleşir (örn. Slav tanrısı Perun ve peygamber Hızır ). Kitaptaki ana kinaye olarak Elijah'ı beklemek, milliyetçi şiddetten sonra evin ve kozmolojinin restorasyonunu beklemek haline gelir. Elijah'ın yokluğu, Yahudi ritüellerindekini anımsatıyor ve HadžiMuhamedović, Elijah'ın dönüşünü beklerken yaratıcı bir siyasi direniş biçimi keşfediyor.
  • Orlando Furioso'da İngiliz şövalye Astolfo, Elijah'ın alevli arabasında aya uçar.
  • Elijah Rock, bazen Yahudi gençlik grupları tarafından da kullanılan, Elijah hakkında geleneksel bir Hristiyan ruhanidir .
  • " Go Like Elijah ", Amerikalı rock-pop-caz söz yazarı Chi Coltrane'nin bir şarkısı.
  • Lorenzetto, Raphael'in tasarımlarını kullanarak genç heykeltıraş Raffaello da Montelupo'nun yardımıyla bir İlyas heykeli yarattı.[51]
  • Paulo Coelho'nun Beşinci Dağ, Elijah'ın hikâyesine dayanıyor.
  • Christian metal grubu Disciple, 2001 albümleri By God'da "God of Elijah" şarkısını yayınladı. Şarkının teması, İlyas'ın Baal ile İsrail tanrısı arasında Ahab'a karşı koyduğu meydan okumadır.
  • Kökler-füzyon grubu Seatrain, aynı adlı albümlerde (1970), grup üyesi Peter Rowan'ın Elijah'ın ikinci gelişini ima eden "Waiting for Elijah" şarkısını kaydeder.
  • 1974'ten 1976'ya kadar Philip K. Dick, Elijah'ın ruhu tarafından ele geçirildiğine inanıyordu.[52] Daha sonra The Divine Invasion adlı romanında Elijah'ı (Elias Tate olarak) dahil etti .
  • Ryan Adams'ın 2005 albümü 29'da, "Voices" şarkısı Elijah'tan bahsediyor ve Elijah'ın yıkım peygamberi olduğunu ima ediyor.
  • Elijah ile Yolculuklar: Peygamberin Sekiz Öyküsü, Barbara Goldin tarafından yazılan ve Jerry Pinkney tarafından çizilen kitap
  • 1996'da Robin Mark, Days of Elijah adlı bir övgü şarkısı yarattı.
  • Cormac McCarthy'nin kıyamet sonrası romanı The Road (2006), kendisinden belirsiz bir şekilde Ely olarak bahseden yaşlı bir adamı konu alıyor.
  • Elijah ("Lije"), Isaac Asimov'un <i id="mwBPQ">Robot</i> serisinin üç romanındaki başkahramanın adıdır. İncil hikâyelerine aşinadır ve bazen bunları anlatıda veya dinden yoksun bir dünya üzerine inşa edilmiş robot ortağıyla tartışırken anlatır. Karısının adı ironik bir şekilde Jezebel'dir.
  • Popüler Ateş Arabaları filmi, William Blake'in Ve o ayakları antik çağda yaptı şiirine atıfta bulunur ve bu da Elijah hikâyesine atıfta bulunur.
  • Elijah, 1953 yapımı Sins of Jezebel filminde John Hoyt tarafından canlandırılmıştır.
  • Clive Hicks-Jenkins'in 2003-07 civarında yaptığı bir dizi resim, Oxford'daki Christ Church Resim Galerisi'ndeki bir Toskana sunağının parçalarından esinlenerek, Elijah'ı bir kuzgun tarafından beslenirken tasvir ediyordu.[53]
  • Capleton ve Drag-On'un yer aldığı, Damian Marley'in "It Was Written" şarkısında atıfta bulunulmuştur.
  • Denzel Washington'ın başrolde oynadığı The Book of Eli filminde kıyamet sonrası bir dünyada İncil'i güvenli bir şekilde saklaması için teslim etme görevindeki adam olarak referans alınmıştır.
  • IL Peretz, 1917'de Marc Chagall tarafından çizilen Sihirbaz'ı Elijah hakkında yazdı.[54]
  • Moby-Dick'in başlarında Ishmael ve Queequeg, kendilerine Ahab'ın gemisi Pequod'a katılmanın tehlikelerini ima eden bir peygamber (veya belki de sadece korkutucu bir yabancı) olan Elijah adında yaralı ve deforme olmuş bir adamla karşılaşırlar.
  • Elijah, psikolog Carl Jung'un " Kırmızı Kitap "ında ana kitap kahramanlarından biri olarak görünür.

Ayrıca bakınız

notlar

Not listesi

  1. ^ Psalm 45, sometimes viewed as a wedding song for Ahab and Jezebel, may allude to this union and its problems: "Hear, Oh daughter, consider, and incline your ear; forget your people and your father's house; and the king will desire your beauty. Since he is your lord, bow to him; the people of Tyre will sue your favor with gifts."[22] See: Smith (1982)[23]

Kaynakça

  1. ^ Cline, Austin. "Biography of Elijah, Old Testament Prophet". 20 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Temmuz 2020. 
  2. ^ Swayd, Samy (2015). Historical Dictionary of the Druzes. Rowman & Littlefield. s. 77. ISBN 9781442246171. since Elijah was central to Druzism, one may safely argue that the settlement of Druzes on Mount Carmel had partly to do with Elijahʼs story and devotion. Druzes, like some Christians, believe that Elijah came back as John the Baptist 
  3. ^ a b "St. Elijah the Prophet". 21 Kasım 2014. 3 Haziran 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Temmuz 2020. 
  4. ^ "The Glorious Prophet Elias (Elijah)". 10 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Temmuz 2020. 
  5. ^ Calendar of Saints (Lutheran)
  6. ^ "Prophet Elijah". 26 Mart 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Nisan 2023. 
  7. ^ Fukasawa, Katsumi (2017). Religious Interactions in Europe and the Mediterranean World: Coexistence and Dialogue from the 12th to the 20th Centuries. Taylor & Francis. s. 310. ISBN 9781351722179. 
  8. ^ a b Mansour, Atallah (2008). Waiting for the Dawn: An Autobiography. The University of Michigan Press. s. 14. ISBN 9780436272585. Perhaps this is because the patron saint of Haifa and Mount Carmel is a biblical figure recognised by the entire population of Palestine - Elijah. 
  9. ^ Encyclopaedia Judaica. 2007. s. 331. ISBN 978-0-02-865934-3.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  10. ^ "Elijah". The Oxford Bible Commentary. Oxford, England: Oxford University Press. 2007. s. 246. ISBN 9780199277186. 
  11. ^ "The Kingdom of Samaria". The Chosen People. 5th. 1859. 23 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Nisan 2023.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  12. ^ 2 Kings 2:11
  13. ^ Tekvin 2:3
  14. ^ Malachi 4:5
  15. ^ "Elijah Heralding the Redemption - Moshiach 101". 1 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  16. ^ Matthew 16:14 & Mark 8:28.
  17. ^ For John the Baptist as Elijah, see Luke 1:11–17 & Matthew 11:14;17:10–13.
  18. ^ "Elijah". Encyclopaedia of the Qurʾān. Two. Boston: Brill. 2002. ss. 12-13.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım); r |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  19. ^ a b "The Peraea and the Dead Sea". The Madaba Mosaic Map. 27 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ekim 2014.  Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi: "Peraea-etc" adı farklı içerikte birden fazla tanımlanmış (Bkz: )
  20. ^ Schwarz, Leo W., (Ed.) (1956). "The Biblical Age". Great Ages and Ideas of the Jewish People. New York, NY: Modern Library. ss. 53-56.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım); r eksik |soyadı1= (yardım)
  21. ^ The History of the Religion of Israel. Grand Rapids, MI: Baker Book House. 1979. ss. 281.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  22. ^ Psalms 45:10–12
  23. ^ Smith, Norman H. (1982). "I Kings". Buttrick, George A. (Ed.). The Interpreter's Bible. 3. Nashville, TN: Abingdon Press. s. 144. 
  24. ^ A History of Ancient Israel and Judah. Louisville, KY: Westminster John Knox Press. 2006. 
  25. ^ New Bible Dictionary. second. Wheaton, IL, US: Tyndale Press. 1982. s. 323. ISBN 0-8423-4667-8. 
  26. ^  Hirsch, Emil G.; König, Eduard; Schechter, Solomon; Ginzberg, Louis; Seligsohn, M.; Kohler, Kaufmann (1903). "Elijah". Singer, Isidore (Ed.). Yahudi Ansiklopedisi. V. New York: Funk & Wagnalls Company. 
  27. ^ Encyclopaedia Judaica. 1971. 
  28. ^ Cogan, Mordechai.
  29. ^ Wigoder, Geoffrey, (Ed.) (1997). Oxford Dictionary of the Jewish Religion. Oxford, UK: Oxford University Press. ISBN 0-19-508605-8.  r |ad1= eksik |soyadı1= (yardım); r eksik |soyadı2= (yardım)
  30. ^ Tekvin Kings
  31. ^ 1 Kings 17
  32. ^ 1 Kings 17:13,14 New Revised Standard Version
  33. ^ 1 Kings 17:18 New Revised Standard Version.
  34. ^ 1 Kings 17:22 New Revised Standard Version
  35. ^ 1 Kings 17:24 New Revised Standard Version.
  36. ^ Tekvin Kings
  37. ^ 1 Kings 18:27
  38. ^ Tekvin Kings
  39. ^ Tekvin Kings
  40. ^ Tekvin Kings
  41. ^ Tekvin 19:11
  42. ^ 1 Kings 21:19 New Revised Standard Version
  43. ^ Tekvin Kings
  44. ^ 2 Kings 1:17
  45. ^ Tekvin Kings
  46. ^ "Elijah". www.bibleodyssey.org. 28 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Nisan 2021. It is noteworthy that while there is agreement on the existence of Elijah as a religious figure, given the composite nature of the Elijah narratives, the legendary and fanciful character of some of the Elijah stories, and Elijah's paradigmatic portrayal as 'a prophet like Moses,' (Deut 18:18), there is very little agreement on the historical reliability of the narratives about him. 
  47. ^ "Elijah | Encyclopedia.com". www.encyclopedia.com. 11 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Temmuz 2021. While few scholars doubt the existence of Elijah as a religious figure of great personal dynamism and conservative zeal and as the leader of resistance to the rise of Baal worship in Israel in the ninth century bce, the biblical presentation of the prophet cannot be taken as historical documentation of his activity. His career is presented through the eyes of popular legend and subsequent theological reflection, which consider him a personality of heroic proportions. In this process his actions and relations to the people and the king became stereotyped, and the presentation of his behavior, paradigmatic. 
  48. ^ Saffat 37:123-126
  49. ^ Saffat 37:127-129
  50. ^ HadžiMuhamedović, S. (2018) Waiting for Elijah: Time and Encounter in a Bosnian Landscape.
  51. ^ "Link to on-line biography of Lorenzetto from Vasari's Vite". Efn.org. 22 Şubat 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Mart 2014. 
  52. ^ Rickman, Gregg.
  53. ^ Jacqueline Thalmann, 'Windows to Grace' in Simon Callow, Andrew Green, Rex Harley, Clive Hicks-Jenkins, Kathe Koja, Anita Mills, Montserrat Prat, Jacqueline Thalmann, Damian Walford Davies and Marly Youmans, Clive Hicks-Jenkins (2011: Lund Humphries) 978-1-84822-082-9, pp. 81–97
  54. ^ "The Magician". World Digital Library. 1917. 3 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Eylül 2013. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Allah (Arapça: الله, romanize:

<span class="mw-page-title-main">Tevrat</span> Tanahın ilk beş kitabı

Tevrat, İbrani Kutsal Kitabı'nın ilk beş kitabının, yani Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar ve Tesniye kitaplarının derlemesidir.

Peygamber veya yalvaç, Tanrı aracılığıyla bir dini veya dinî öğretiyi yaymakla görevlendirildiğine inanılan kişidir. Peygamberler ayrıca dinî terminolojide âyet, işaret veya mûcize denilen doğaüstü güç veya olayların kendilerine atfedildiği mitolojik veya yarı mitolojik insanlardır. İbrahimî dinlerin inananları, peygamberlerin Tanrı'dan aldıkları “vahiy” adlı mesajları diğer insanlara ulaştırdıklarına inanırlar.

Allah'ın isimleri, İslam toplumunda, Kur'an ve hadislerde Allah'a izâfe edilen fiil veya sıfatlardan türetilmiş veya doğrudan Allah'ı ifade amacıyla kullanılmış olan isimlerdir. Yalnızca Kur'an'da geçen ilahi isimler yüzden fazlayken hadislerde Allah'a atfedilen başka isimler de bulunmaktadır. Geniş anlamıyla esmâü'l-hüsnâ kavramı bu adların hepsini kapsasa da terim anlamıyla daha çok doksan dokuz ismi içerdiği kabul edilir ve buna mukabil Türkçede çoğunlukla Allah'ın 99 ismi şeklinde bilinir.

<span class="mw-page-title-main">İbrahim</span> Yahudilik, Hristiyanlık ve İslamın müştereken kabul ettiği peygamber, bu dinlerin ortak atası

İbrahim, Yahudilik, Hristiyanlık ve İslam gibi İbrahimî dinlerin ortak atasıdır. Yahudilikte, Yahudiler ile Tanrı arasındaki özel ilişkinin kurucu babası, Hristiyanlıkta, Yahudi ya da Yahudi olmayan tüm inananların ruhsal atası, İslam'da ise Adem ile başlayan ve Muhammed'de sona eren peygamberler zincirinin bir halkasıdır.

Baal veya Baʽal, antik çağda Levant'ta konuşulan Kuzeybatı Sami dillerinde önceleri insanlar arasında kullanılan 'sahip', 'efendi' anlamına gelen bir unvan ve şeref ifadesiydi. Ünvan akademisyenlere göre önce güneş kültleri ve çeşitli koruyucu tanrılarla ilişkilendirilir; ancak yazıtlar, Ba'al adının özellikle fırtına ve bereket tanrısı Hadad ve onun yerel tezahürleriyle ilişkilendirildiğini gösterdi.

Hadad, Haddad, Adad ; Kenan ve eski Mezopotamya dinlerinde fırtına ve yağmur tanrısıydı. Ebla'da MÖ 2500'de "Hadda" olarak tasdik edildi. Haddad Levant'tan Amoritler tarafından Mezopotamya'ya tanıtıldı ve burada Akad tanrısı Adad olarak tanındı. Adad ve Iškur genellikle Hurri tanrısı Teshub için kullanılan sembolün aynısı olan logogram 𒀭𒅎 dIM ile yazılır. Hadad ayrıca Pidar, Rapiu, Baal-Zephon veya genellikle basitçe Ba'al olarak da adlandırılırdı, ancak bu unvan diğer tanrılar için de kullanılıyordu. Boğa, Hadad'ın sembolik hayvanıydı. Sakallı görünüyordu, "boğa boynuzlu" bir başlık takarken sık sık bir sopa ve şimşek tutuyordu. Hadad, Yunan Zeus, Roma tanrısı Jüpiter ve Hitit fırtına tanrısı Teshub ile eşitlendi.

<span class="mw-page-title-main">Ahav</span>

Ahab veya Ahav Omri'nin oğlu ve İsrail'in Kralıydı. William F. Albright'a göre MÖ 869 - MÖ 850 yıllarında, E. R. Thiele'ye göre ise MÖ 874 - MÖ 853 yılları arasında hükümdarlık yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Yehova</span> יהוה (YHVH)nin Adonayın sesli harfleriyle transliterasyonlarından biri

Yehova/Yehovah, Tanah'ta bahsi geçen Tanrı'nın adının (יְהֹוה) olası bir telaffuz şeklidir. İsmin orijinali İbranice 4 adet sessiz harften oluşur ve orijinal İbranice metinlerde 6 bin 828 defa YHVH kullanımı yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Omri</span>

Omri "Tanrı hayatımdır") İkinci İsrail Krallığının kralı ve Ahab'ın babasıydı. William F. Albright'a göre hükümdarlığı MÖ 876 - MÖ 869 arası sürerken bu E. R. Thiele'ye göre MÖ 888 - MÖ 880 arasıdır. Zimri, Elah'ı öldürüp kendini kral ederken Omri Elah'ın ordusunda komutandı. Omriyi kendilerine kral seçen birlikler Tirzah'a yürüyüp Zimri'yi sarayında kıstırdı ve Zimri öldü.

<span class="mw-page-title-main">Yoaş (İsrail)</span> İsrail kralı.

Joaş, Jehoahaz'ın oğlu ve İsrail'in kralıydı. Tahta geçtiği zaman İsrail Krallığı, Hazael önderliğindeki Aramlıların saldırılarına maruz kalıyordu. William F. Albright'a göre M.Ö. 801 - M.Ö. 786, E. R. Thiele'ye göre ise M.Ö. 798 - M.Ö. 782 yılları arasında krallık yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Hoşea</span>

İbranice İncil'de Hoşea, aynı zamanda Oşe olarak da bilinir, Beeri'nin oğlu, İsrail'de MÖ 8. yüzyılda yaşamış bir peygamberdi ve Hoşea Kitabı'nın baş yazarıydı. İkinci Tapınak döneminde Nevi'im'in son kitabını oluşturan toplu yazıları Yahudi Tanah'ta toplanıp tek bir kitapta toplanan, ancak Hristiyanlıkta Eski Ahit olarak incelenen On İki Küçük Peygamber'in ilkidir. Hoşea genellikle bir "kıyamet peygamberi" olarak görülüyor, ancak onun yıkım mesajının altında bir restorasyon vaadi vardı. Talmud onun neslinin en büyük peygamberi olduğunu iddia eder. Hoşea'nın hizmet süresi yaklaşık altmış yıla kadar uzanıyordu ve o, kendi zamanında İsrail'in yazılı kehanet bırakan tek peygamberiydi.

<span class="mw-page-title-main">Atalya</span> Yehuda Krallığının 8. hükümdarı, kraliçe.

Athaliah Jehoram'ın eşi, Ahaziah'ın annesi ve Yehuda Krallığı'nı altı yıl süreyle tek başına yöneten kraliçeydi. William F. Albright'a göre MÖ 842 - MÖ 837 yıllarında, Edwin R. Thiele'ye göre ise MÖ 842/841 ile MÖ 836/835 yılları arasında hükümdarlık yaptı. Athaliah genelde İsrail Kralı Ahab ile Kraliçe Jezebel'in kızı olduğu farzedilir. Jehoram ile olan evliliği iki krallık arasındaki anlaşmanın bir ürünüdür.

Krallar Kitabı, Kral David'in ölümünden Yekoniya'nın Babil'de esir düşmesine kadar geçen 400 yıllık sürede antik İsrail ve Yehuda krallıklarıyla ilgili hikâyeleri anlatır. Yeşu, Hâkimler ve Samuel kitaplarının bulunduğu bir dizi tarihsel kitabın sonuncusudur ve ana amacı Yahudi krallığın Babilliler tarafından neden yıkıldığını dini açıdan anlatmak ve sürgünden dönüşün temelini hazırlamaktı.

Hoşea kitabı, Tanah'taki kitaplardan biridir. Oniki küçük peygamber kitaplarının ilkidir.

<span class="mw-page-title-main">El (tanrı)</span>

ʼĒl, "tanrı" veya "ilah" anlamına gelen, birçok büyük antik Yakın Doğu tanrısından herhangi birine atıfta bulunan Kuzeybatı Semitik bir kelimedir. Daha nadir bir biçim olan ila, esk, Akad ve Amoricedeki biçimini temsil eder. Kelime, "tanrı" anlamına gelen Proto-Semitik *ʔil-'den türetilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">İzebel</span>

İzebel veya Jezebel, Tanah'ın Krallar Kitabı'nda bahsi geçen, Saydalı I. Etbaal'ın kızı ve İsrail Kralı Ahav'ın karısıdır.

<span class="mw-page-title-main">İnsan kurban etme</span> geçmiş toplumlarda tanrı veya ilah için bir insanın öldürülmesi

İnsan kurban etme, genellikle tanrıları, hükümdarı, yetkili veya rahip figürünü veya ölü ataların ruhlarını memnun etmek veya yatıştırmak amacıyla yapılan bir ritüelin parçası olarak bir veya daha fazla insanı öldürme eylemidir. Burada hizmetli veya hizmetliler sonraki yaşamlarında efendilerine hizmet etmeye devam etmeleri için öldürülürdü. Bazı kabile toplumlarında bulunan yakından ilişkili uygulamalar yamyamlık ve kelle avcılığıdır.

Teoforik isim, antik dönemde ilgili tanrının korunmasına girmek için konulurdu.

Yahudiliğin kökenleri, özellikle çok tanrılı antik Kenan dininden evrimleşen, daha sonra Babil diniyle birlikte var olan ve Babil inancının unsurlarını, Tanah'ın erken peygamberlik dönemi kitaplarında yansıtıldığı gibi Yahova'ya ibadete bağlayarak bir araya getiren (Synkretizm), çok tanrılı antik Sami dinlerinin ortasındaki Tunç Çağı'na uzanır.