İçeriğe atla

İlhan Mimaroğlu

İlhan Mimaroğlu
Doğum11 Mart 1926(1926-03-11)
İstanbul, Türkiye
Ölüm17 Temmuz 2012 (86 yaşında)
New York, Amerika Birleşik Devletleri
TarzlarÇağdaş Klasik Müzik, Elektronik Müzik

İlhan Kemâleddîn Mimaroğlu (11 Mart 1926, İstanbul - 17 Temmuz 2012, New York[1]), Türk elektronik müzik bestecisi ve müzik eleştirmenidir.

Hayatı

Cumhuriyet döneminin en önemli mimarlarından Mimar Kemaleddin Bey’in oğludur. Küçük yaşta babası ölen Mimaroğlu, mühendis olan üvey babasının evinde büyümüştür. 1945 yılında Galatasaray Lisesi’nden, 1949’da Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu. Ankara’da kısa bir süre Hayrullah Duygu’dan klarnet dersleri aldı bu dönemden sonra bütünüyle müzik ve müzikoloji ile ilgilenmeye başladı. Aynı dönemde radyo programları hazırladı ve müzik eleştirileri yazdı.

1955 yılında Rockfeller Vakfı'nın bursuyla iki yıl için New York’a giden Mimaroğlu, Columbia Üniversitesi’nde Paul Henry Lang’ın müzikoloji ve Douglas Moore’ın kompozisyon derslerini izledi. 1959 yılında yeniden ABD’ye giderek New York’daki The Record Hunter plak firmasında repertuvar uzmanlığı ve Amerika'nın Sesi radyosunda müzik eleştirmenliği yaptı.

1959 yılında New York'a yerleşen Mimaroğlu, Türkiye ile hep yakın ilişkiler içinde oldu. TRT İstanbul Radyosu ve Ankara Radyosu'nda başlattığı Çağımızın Bestecileri başlıklı programı, New York’tan sürdürmüş ve ayrıca caz programları hazırladı. 1961 yılında Türkiye’de ilk baskısı yapılan Müzik Tarihi kitabının baskıları yenilendi, bunu yeni kitapları izlemiştir. 1990’lı yıllardan başlayarak gazetelerde müzik yazıları ve denemeler de yazdı.

1963 yılından itibaren Columbia Üniversitesi’nde Vladimir Ussaçevski yönetiminde öğrenim gören besteci, elektronik müzikte sanat konusunda mastır derecesi aldı. Bu dönemde Edgard Varése ve Staphan Wolpe ile kompozisyon çalıştı. Daha sonra Columbia Üniversitesi’nde elektronik müzik hakkında ders veren Mimaroğlu, 1968 yılında Fransa radyosunun daveti üzerine çalışmalarını bir müddet Fransa'da sürdürdü.

İlhan Mimaroğlu, "öncü müzik" anlayışındadır. Atonalitenin "çağrışımlara uygun düştüğü" görüşündedir. Elektronik yapıtlarını conventional stüdyo ortamına göre yazmakta, elektronsal gereçlerle kısıtlanmaktan kaçınmakta ve tını renklerini öne çıkarmayı yeğlemektedir.

Yaratılarının yanı sıra, sayısı yüzleri bulan müzik yazılarıyla katkılar getiren sanatçı, Cumhuriyet ve Yeni Yüzyıl gazetelerinde köşe yazıları yazdı.

Besteci, ASCAP üyesidir.

Ödüller

1971 yılında Guggenheim Vakfı tarafından ödüllendirildi.[2] 2009 yılında İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından düzenlenen İstanbul Caz Festivali'nde yaşam boyu başarı ödülü'ne layık görüldü.[3]

Başlıca yapıtları

İlhan Mimaroğu’nun yapıtlarını "geleneksel çalgılar için" ve "elektronsal gereçler için" iki grupta ele almak olanaklıdır. Onun geleneksel çalgılar için yazdığı yapıtlar doğal olarak yine "öncü" niteliktedir.

Geleneksel çalgılar için

  • Monologlar, klarnet ve viyola için.
  • Püç parça, 1952.
  • Pices Sentimentales, piyano için.
  • Anı ve Günce Sonatı, piyano için.
  • Rosa, piyano için, 1978.
  • Valses ignobles et sentencieuses, piyano için.
  • Yaylı dördüller.
  • Yaylı çalgılar için gece ezgileri.
  • Sessions, piyano için, 1977.

Ses bantı ve çalgı ya da şarkı ortamı için

  • Music Plus One, keman için.
  • Still Life, viyolonsel için, 1980.
  • Sleepsong for Sleeper, klarnet, piyano ve elekronik teyp için.

Elektronik müzik

  • Görsel Çalışma, 1965.
  • Immolation Scene, söz ve şarkı için, 1983.
  • Prelüdler, manyetik teyp için, 1966-76.
  • Jean Dubuffet’in Coucou Bazar’I için müzik.
  • Le Tombeau d’Edgar A. Poe, 1964.
  • Besteci ve Çalgıcı için piyano müziği, 1976.
  • La Ruche, viyolonsel, klavsen, piyano ve elektrikli aygıtlar için.
  • Intermezzo, 1964.
  • Bowery Bum, 1964.
  • Wings of the Delirious Demon 1969.
  • Sing me a song of Songmy, 1971.
  • Tract, ses ve elektronsal için, 1972-74.
  • To Kill a Sunrise, 1974.
  • The Ofering, ses ve teyp için, 1979.

Kitapları

Film müziği

  • İlhan Mimaroğlu, Federico Fellini'nin 1969 tarihli filmi Satyricon'un müziklerini Nino Rota ile birlikte yapmıştır.[4] Özellikle filmin 31. dakikasından sonraki Türkçe sözlerin de işitildiği atonal elektronik müzik bölümünün İlhan Mimaroğlu'na ait olduğu anlaşılmaktadır.

Kaynakça

Özel
  1. ^ Keepnews, Peter (18 Temmuz 2012). "Ilhan Mimaroglu, Composer and Producer, Dies at 86". The New York Times (İngilizce). ISSN 0362-4331. 19 Ekim 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Kasım 2021. 
  2. ^ "John Simon Guggenheim Foundation | Ilhan Mimaroğlu". 20 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Mayıs 2020. 
  3. ^ "İstanbul Caz Festivali Yaşam Boyu Başarı Ödülü". caz.iksv.org. 16 Mayıs 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Mayıs 2020. 
  4. ^ "Arşivlenmiş kopya". 24 Ocak 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ağustos 2008. 
Genel

Ayrıca bakınız

İlgili Araştırma Makaleleri

İlhan Usmanbaş Türk besteci, eğitimcidir.

<span class="mw-page-title-main">Piyano</span> müzik aleti

Piyano, İtalya'da Bartolomeo Cristofori tarafından 1700 yılı civarında icat edilmiş akustik, tuşlu bir müzik aletidir. Piyanoda ses, teller vasıtasıyla elde edilir. Piyanonun tuşlarına basıldığında içindeki tahta çekiç tellere vurarak sesi oluşturur. Tahta çekicin tellere vurmasından dolayı piyano bazen vurmalı telli çalgı olarak da sınıflandırılır. Piyano klasik ve caz müzikte yaygın olarak kullanılır. Solo performanslar, ansambl, oda müziği, eşlik, bestecilik ve prova için oldukça uygun bir enstrümandır. Piyano taşınabilir bir enstrüman olmamasına ve genelde pahalı olmasına rağmen çok yönlülüğü ve aynı anda birçok yerde bulunma özelliği ile dünyada en yaygın olarak kullanılan enstrümanlardan biri olmayı başarmıştır

<span class="mw-page-title-main">Necil Kazım Akses</span>

Necil Kazım Akses, Türk besteci.

<span class="mw-page-title-main">Ekrem Zeki Ün</span>

Ekrem Zeki Ün, Türk besteci, orkestra şefi, keman eğitimcisi.

Bülent Arel, Türk bestecidir.

<span class="mw-page-title-main">Bas gitar</span> enstrüman

Bas gitar, çoğunlukla dört teli olan ve kalın ses veren telli bir çalgıdır. Günümüz müziğinin vazgeçilmez enstrümanlarından biridir. Bas gitar yoğun olarak Rock, Metal, Caz, Blues, Funk, Punk ve R&B gibi müzik türlerinde kullanılır. İlk olarak Fender tarafından 1950'li yılların başlarında Fender Precision Bass modeliyle üretilmiştir.

Türk Beşleri özellikle Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş döneminde eserleriyle kendilerinden söz ettirmiş aşağıdaki beş Klasik Batı Müziği bestecisini bir arada tarif etmek için kullanılan uluslararası bir deyimdir. Türk müziği için çok önemlidirler. Bu kişiler:

Yalçın Tura,, Türk besteci.

Çalgı topluluğu, değişik çalgıların bir arada bulunduğu küçük müzik topluluğudur. Bu çalgı topluluklarının dalları da vardır.

Klasik Batı Müziği, kökeni Antik Yunan müzik kültürüne dayandırılan, daha sonra Batı Roma İmparatorluğu'nun çöküşüyle başlayan Orta Çağ ve Gotik dönemde çok sesliliğin gelişimiyle beraber daha da biçimlenmiş, kilise ve saray baskısı altında Rönesans'ın erken yüzyılında vokal polifoni çerçevesi içinde gelişmiş, Yüksek Rönesans ile beraber çalgı müziğinin de yükselişiyle içeriği bugünün klasik müzik olarak adlandırılan biçimleri ve teknikleriyle gelişimini sürdürmüş bir kurumsal müziğin, kilise baskısına direnen halk müziğinin dans ve şarkı biçimleriyle karşılıklı etkileşimi sonucu gelişimini sürdürmüş olan, uluslararası olarak kabul görmüş müzik türüdür. En önemli özelliği, çok sesli ya da çok ezgili (polifonik) ve çok ritmli (poliritmik) olmasıdır.

Türev Berki, Türk piyano virtüözü, müzik teorisyenidir.

Emre Dündar, Türk besteci, piyanist ve çizerdir.

İlhan Baran, Türk çağdaş müzik bestecisi, eğitimcidir.

Mehmet Aktuğ, çağdaş Türk müziği bestecisidir.

Ali Özkan Manav, Türk besteci ve eğitimci.

<span class="mw-page-title-main">Karlheinz Stockhausen</span>

Karlheinz Stockhausen Alman klasik müzik ve opera bestecisi. II. Dünya Savaşı'ndan sonrasında Alman klasik müzik bestecilerinin önemli isimleri arasında sayılır. Klasik müzikte elektronik alet ve seslerin kullanımı gibi yenilikler denedi. "Serializm" akımına dahil edilen Stockhausen, bu akıma kullandığı ses, melodi, araç ve çalgılar ile yeni açılımlar getirdi. En önemli bestelerinin başında "Licht (Işık)" başlıklı haftanın 7 günü için 7 değişik operadan oluşan bir opera dizisi ve "Klang (Ses)" başlıklı günün 24 saatine ithaf ettiği bestesi gelir.

Mesruh Savaş, Türk besteci ve akademisyendir.

<span class="mw-page-title-main">Armağan Durdağ</span>

Armağan Durdağ, Türk besteci, akademisyendir.

Aslı Omağ, Türk opera sanatçısı ve oyuncu.

<span class="mw-page-title-main">Hakan Ali Toker</span>

Hakan Ali Toker, Türk klasik batı müziği piyanisti ve besteci.