İçeriğe atla

İş simülasyonu oyunu

OpenTTD (2004) bir iş simülasyon oyunudur.

İş simülasyon oyunları,[1][2] veya iş insanı oyunları olarak da bilinen ekonomik simülasyon oyunları,[3][4] genellikle bir biçiminde,[5] ekonomik süreçlerin yönetimine odaklanan oyunlardır. Saf iş simülasyonları, inşaat ve yönetim simülasyonlarının bir inşaat unsuru içermeyen versiyonu olarak tanımlanmıştır ve bu nedenle yönetim simülasyonları olarak adlandırılabilir. Aslında bu tür oyunlarda mikro yönetim sıklıkla vurgulanır. Esasen sayısaldırlar, ancak yaratıcı grafikler kullanarak oyuncunun dikkatini çekmeye çalışır. Bu oyunlara ilgi, algoritmalar kullanarak gerçek dünyadaki olayların doğru simülasyonunun yanı sıra, oyuncuların eylemlerinin beklenen veya makul ve yakın sonuçlara bağlanmasına dayanır.[6][7] Ekonomik simülasyonların önemli bir yönü, yapay sistemlerin, oynanışın ve yapıların ortaya çıkmasıdır.[8]

Bu türde, çok sayıda farklı işletme ve farklı simülasyonlar etrafında tasarlanmış birçok oyun bulunmaktadır. Theme Park bir iş simülasyonu olarak adlandırılabilir çünkü oyunun amacı müşterileri çekmek ve kâr elde etmektir, ancak oyun aynı zamanda onu bir inşaat ve yönetim simülasyonu yapan bir bina yönünü de içerir.[4] Bu tür aynı zamanda Railroad Tycoon ve Transport Tycoon gibi "iş insanı" oyunlarının çoğunu da içerir. Bir başka benzer işletme simülasyonu örneği, bir startup işini modelleyen "SimVenture Classic"tir.

Trevor Chan, "en iyi iş simülasyon oyunu" olarak tanımlanan 1995 oyunu Capitalism'i geliştirmiş olan,[9] iş simülasyonu oyunlarının dikkate değer bir geliştiricisidir.[3] Karmaşıklık ve işlevsellikte benzer olan Virtonomics, iş simülasyonudur. Bu oyun, birden fazla oyuncunun etkileşimi sonucunda gerçekçi piyasa davranışının oluştuğu tarayıcı tabanlı çok oyunculu bir oyundur.[10]

İnternet teknolojilerinin aktif gelişimi ve son yıllarda İnternet izleyicisinin büyümesi, çevrimiçi oyun endüstrisinin ve özellikle çevrimiçi iş simülasyonlarının gelişimine güçlü bir ivme kazandırmıştır.[11] Birçok tarayıcı tabanlı ve indirilebilir, tek oyunculu ve çok oyunculu, gerçek zamanlı ve sıra tabanlı çevrimiçi iş simülasyonu türü vardır. Bazı çevrimiçi simülasyonlar öncelikle eğlence pazarını hedeflerken; diğerleri eğitim, öğretim ve modellemede gerçek dünya uygulamalarına sahiptir.

Gerçek dünya uygulamaları

İş simülasyonları gerçek dünya sistemlerini simüle ettiğinden, genellikle yönetim, pazarlama, ekonomi ve konaklama eğitiminde kullanılırlar.[11][12] İş simülasyonlarının bazı faydaları, öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşmadan önce kendilerini deneyimlemelerine ve test etmelerine izin vermeleri, öğrencilerin hipotezleri denemelerine ve test etmelerine izin vermeleri ve konuların onlara daha gerçek görünmesidir. tahtadan pasif olarak öğretilenden daha fazlasını göstermesidir.[13][14] Bunlar aynı zamanda profesyonel dünyada finans endüstrilerindeki çalışanları eğitmek,[15] konukseverlik ve yönetim ve ekonomik modelleri incelemek için yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.[16] Donald Broadbent'in öğrenme ve biliş üzerine yaptığı deneylerde ekonomik simülasyonlar bile kullanılmıştır. Bu simülasyonlar, insanların genellikle temel prensipleri anlamadan sistemlerde ustalaşma yeteneğine sahip olduklarını ortaya çıkarmıştır.[17] Tüketicilerin davranışlarını incelemek için diğer oyunlar kullanılmaktadır.[18]

Tarihi

Danielle Bunten Berry'nin 1983 yılında piyasaya sürdüğü ilk ekonomik simülatörlerden olan M.U.L.E., özellikle MMOG pazarında, oyuncu işbirliği ve simüle edilmiş ekonomiler açısından video oyun tarihinin ilerleyen dönemlerinde ortaya çıkacak olayların habercisiydi.[19] Oyun, yalnızca 30.000 kopya satmasına rağmen Electronic Arts'ın en yüksek ödüllü oyunu oldu.[20] Aynı yıl Epyx, iş simülatörü Oil Barons'u piyasaya sürdü.[21]

Kaynakça

  1. ^ IGN: Air Bucks 28 Nisan 2004 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.,
  2. ^ "News - IGN: Big Biz Tycoon Ships". 12 Haziran 2002 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  3. ^ a b "Review - IGN: Trevor Chan's Capitalism II". 12 Mayıs 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  4. ^ a b Andrew Rollings and Ernest Adams on Game Design. New Riders Publishing. 2003. ss. 417-441. ISBN 1-59273-001-9. 15 Eylül 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  5. ^ Fundamentals of Game Design. Prentice Hall. 2006. 31 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  6. ^ Game Design Perspectives: Advances in Computer Graphics and Game Development. Charles River Media. 2002. s. 117. ISBN 1-58450-090-5. 
  7. ^ Electric Worlds in the Classroom: Teaching and Learning with Role-Based Computer Classes. Teachers College Press. 2006. s. 61. ISBN 0-8077-4675-4. 
  8. ^ Video Games and Interactive Media: A Glimpse at New Digital Entertainment. A K Peters, Ltd. 2006. s. 97. ISBN 1-56881-297-3. 
  9. ^ "IGN: Joan of Arc Interview". 29 Haziran 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  10. ^ "INC: 2 Types of Brain Games That Can Substantially Improve Your Decision-Making". 14 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  11. ^ a b "Online Business Simulations". 24 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  12. ^ Social Software in Libraries: Building Collaboration, Communication, and Community Online. Information Today, Inc. 2007. s. 216. ISBN 1-57387-275-X. Erişim tarihi: 18 Haziran 2008. 
  13. ^ Schurr, Sandra (1994). Dynamite in the Classroom: A How-to Handbook for Teachers. National Middle School Association. s. 73. ISBN 1-56090-041-5. 
  14. ^ Thole (1997). "Domain Knowledge Structure, Knowledge Representation and Hypotheses Testing". Artificial Intelligence in Education: Knowledge and Media in Learning. IOS Press: 410. ISBN 978-90-5199-353-0. 14 Kasım 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2020. 
  15. ^ Understanding Digital Games. Sage Publications, Inc. 2006. s. 227. ISBN 1-4129-0033-6. 
  16. ^ Fallows, Stephen J.; Kemal Ahmet (1999). Inspiring Students: Case Studies in Motivating the Learner. Routledge. s. 63. ISBN 0-7494-2872-4. 
  17. ^ Educating Intuition. University of Chicago Press. 2001. s. 184. ISBN 0-226-34860-1. 
  18. ^ virtual environments for teaching & learning. World Scientific. 2002. s. 20. ISBN 981-238-167-8. 
  19. ^ "The Essential 50 Archives". 1UP.com. 22 Ocak 2004 – 12 Ocak 2005. 6 Mart 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Haziran 2008. 
  20. ^ High Score!: The Illustrated History of Electronic Games. McGraw-Hill Professional. 2004. ss. 174-175. ISBN 0-07-223172-6. 
  21. ^ http://www.mobygames.com/game/oil-barons 17 Ocak 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. MobyGames. "Oil Barons," (Erişim tarihi: 25 Ocak 2009).

İlgili Araştırma Makaleleri

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

<i>Grand Theft Auto IV</i> Rockstar Gamesin 2008 yapımlı video oyunu

Grand Theft Auto IV, Rockstar North tarafından geliştirilen ve Rockstar Games tarafından yayınlanan 2008 yapımı bir aksiyon-macera oyunudur. Bu, 2004'teki Grand Theft Auto: San Andreas'tan sonra Grand Theft Auto serisi'nin altıncı ana girişi ve genel olarak on birinci bölümdür. New York'yi temel alan kurgusal Liberty City'de geçen tek oyunculu hikâye, Doğu Avrupalı savaş gazisi Niko Bellic'in ve onun yüksek profilli suçluların baskısı altındayken geçmişinden kaçma girişimlerini konu alıyor. Açık dünya tasarımı, oyuncuların üç ana adadan oluşan Liberty City'de ve New Jersey merkezli komşu eyalet Alderney'de özgürce dolaşmasına olanak tanıyor.

<span class="mw-page-title-main">Nişancı oyunu</span>

Nişancı oyunu türü video oyunlarında karşılıklı olarak öldürmeyi ve yaralamayı hedefleyen oyun türüdür. Bu tür oyunlarda, oyuncuların karşı takımdaki oyuncuları silah kullanarak öldürmesi veya yaralaması amaçlanır. Silahların dışında kalan diğer yaralama ve öldürme yöntemlerini eklemek üretici firmanın oyunlarına eklediği yenilikçi fikirlere bırakılmıştır. Günümüzde ise bu oyunlar yüksek sayılara ulaşmıştır. Özellikle 1980'li yıllardan itibaren nişancı oyunları geliştirilmeye başlanmıştır. Günümüzde de bu tür oyunlar geniş bir popülarite kazanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Strateji oyunu</span>

Strateji oyunu veya stratejik oyun oyuncuların kendilerine özel taktiklerinin büyük önem taşıdığı, karar verme becerisi gerektiren oyundur. Bütün strateji oyunları farklı şekillerde düşündürmeyi ve tipik olarak durumsal farkındalık gerektirir.

<i>Game Dev Tycoon</i>

Game Dev Tycoon, Patrick ve Daniel Klug kardeşler tarafından 2012 yılı Aralık ayında GreenHeart Games adıyla İş simülasyon oyunu olarak ortaya atıldı. Game Dev Tycoon, Game Dev Story(Kairsoft tarafından)'den ilham alınarak yapılmış ve App Store'da iOS platformu için yayınlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Araç simülasyon oyunu</span>

Araç simülasyon oyunları, araçların çeşitli işletimsel sistemler tarafından gerçekçi bir şekilde yorumlanarak oyuncuya sunulan video oyunlarıdır. Otomobil, uçak, deniz taşıtları, uzay araçları, askeri araçlar vb. çeşitli araçları ve taşıtları içerir. Oyuncunun, sürücünün perspektifinden bu taşıtları kullanmasına veya rakip araçlar ile mücadele etmesine olanak sağlar. Oyunlar genellikle gerçekçiliğe dayalıdır ve yakıt yönetimi, belirlenen noktaya ve belirlenen zamanda yapılan yolcu ve yük teslimatlarını içerebilir.

<span class="mw-page-title-main">İnşaat ve yönetim simülasyonu</span>

İnşaat ve yönetim simülasyonu (İYS) oyuncuların sınırlı kaynakları kullanarak kurgusal organizasyonları veya projeleri inşa ettikleri, geliştirdikleri ya da yönettikleri bir simülasyon oyunu çeşididir. Bazı strateji oyunları oyuncunun kaynak yönetimi ile proje geliştirmesini içerir. Ancak strateji oyunlarının aksine, esas İYS oyunlarında amaç bir düşmanı yenmek değil, devam eden bir süreçle ilgili hedeflere ulaşmaktır. Bu kategorideki oyunlar bazen yalnızca yönetim oyunu olarak adlandırılır.

Super Smash Bros. Brawl, 2008 yılında Game Arts, HAL Laboratory ve Sora Ltd. tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından yayınlanan bir almaşık dövüş video oyunudur. Oyun, Super Smash Bros. serisinin üçüncü oyunu olup 31 Ocak 2008 tarihinde Japonya ve aynı yıl diğer ülkelerde Wii için piyasaya sürüldü.

Forza Motorsport, 2005 yılında Turn 10 Studios tarafından geliştirilen ve Microsoft Game Studios tarafından yayınlanan bir yarış simülasyonu video oyunudur. Oyun, Forza Motorsport serisinin ilk oyunu olup Mayıs 2005 tarihinde Xbox için piyasaya sürüldü.

Vicarious Visions, Inc., Albany, New York merkezli bir Amerikan video oyun geliştiricisidir.

<span class="mw-page-title-main">Tren simülasyonu</span>

Bir tren simülasyonu, demiryolu taşımacılığı operasyonlarının bilgisayar tabanlı bir simülasyonudur. Bunlar genellikle, hem ticari eğitmenler olarak uygulanan 3B sanal gerçeklik dünyasını hem de kullanıcının sanal dünyanın içine adım atarak etkileşime girmesini sağlayan oyun modlarına sahip tüketici bilgisayar oyun yazılımını modelleyen büyük ve karmaşık yazılım paketleridir. Yakın görüş modellemesi nedeniyle genellikle hızlı tren simülatörü yazılımı genellikle uçuş simülatörü programlarından çok daha karmaşık ve yazılması ve uygulanması zor bir yazılımdır.

Bir hükûmet simülasyonu veya politik simülasyon, bir ulusun tamamının veya bir kısmının hükûmeti ve politikasını simüle etmeye çalışan bir oyundur. Bu oyunlar jeopolitik durumları, iç politik politikaların oluşturulmasını veya politik kampanyaların simülasyonunu içerebilir. Askeri veya eylem unsurlarının cesaretini kırması veya soyutlaması nedeniyle klasik savaş oyunları türünden farklıdırlar.

Sosyal simülasyon oyunları, çoklu yapay yaşamlar arasındaki sosyal etkileşimleri araştıran bir alt tür yaşam simülasyonu oyunudur. Bu türün en ünlü örnekleri The Sims and the Animal Crossing serisidir.

Eğitsel oyunlar, eğitim amacıyla açıkça tasarlanmış veya ikincil ya da ikincil eğitim değeri olan oyunlardır. Bir eğitim ortamında her tür oyun kullanılabilir, ancak eğitici oyunlar, insanların belirli konular hakkında bilgi edinmelerine, kavramları genişletmelerine, gelişimi pekiştirmelerine, tarihi bir olayı veya kültürü anlamalarına veya bir beceriyi öğrenmelerine yardımcı olmak için tasarlanmış oyunlardır. Oyun türleri arasında tahta, kart ve video oyunları bulunmaktadır.

Zaman yönetimi oyunları seviye hedeflerini yerine getirmek için kaynakların hızlı gerçek zamanlı tahsisine odaklanan strateji ve gündelik oyunların bir alt türündedir. Oyuncu, oynarken ortaya çıkan gelen taleplere tepki vermeli ve mümkün olan en büyük ödülü almak için onlara en etkili şekilde hizmet etmelidir. Genellikle zamanla sınırlıdırlar ve kaynakları, istekleri yerine getirebilecekleri hızı sınırlar. Tapper ve Diner Dash, bu türdeki popüler oyunlardır.

Devasa çok oyunculu çevrimiçi oyun, aynı sunucuda yüzlerce hatta binlerce gibi çok sayıda oyuncunun bulunduğu çevrimiçi oyunların genel adıdır. MMO'larda genelde devasa bir sürekli açık dünya bulunur ancak buna istisna MMO'lar da vardır. Bu oyunlar PC'ler, konsollar ve akıllı telefonlar gibi ağa bağlanabilen pek çok cihazda bulunabilir.

Yarış simülasyonu veya Sim yarışı yakıt kullanımı, araç yol tutuşu, hasar, lastik aşınması, süspansiyon gibi gerçek dünyadaki değişkenlerin ayarlanabildiği ve etkili olduğu araç yarışlarını en doğru şekilde simüle etmeyi amaçlayan yarış uygulaması çeşididir. Bir yarış simülasyonunda başarılı olmak için sürücü araç kullanımının eşik frenlemesi, lastik çekişleri ve yol tutuşu gibi tüm yönlerini ve bunları nasıl kontrol edebileceğini bilmelidir. Bu tarz oyunları arcade yarış oyunlarından ayıran şey bu zorluk seviyesidir. Yarış simülasyonlarında gerçeğe en yakın sürüş hissi yaşamak öncelikli amaç iken arcade oyunlarda bu öncelik yerini hız hissine bırakır.

Taktik nişancı oyunu, gerçeğe yakınlığıyla dikkat çeken ve taktiksel ve iş birliğine dayalı olmasıyla öne çıkan birinci şahıs veya üçüncü şahıs nişancı video oyunlarıdır. Nişancı oyunlarında hızlı refleksler ön plandayken taktik nişancı oyunlarında daha önemli olarak; hızlı düşünebilme, temkinli ve planlı davranma ve strateji kurma gibi özellikler ön plana çıkar. Rainbow Six, Ghost Recon, Squad gibi oyunlar taktik nişancı oyunları arasında popüler oyunlardır. Taktik nişancı oyunlarının askeri simülasyon oyunları ile birçok benzerliği olmasından dolayı birbirlerinin yerlerine kullanıldığı veya birlikte kullanıldığı görülür.