İçeriğe atla

Çokyüzlü

Çokyüzlü örnekleri



Düzenli dörtyüzlü

Platonik cisim



Küçük yıldız şeklindeki dodecahedron

Kepler–Poinsot cismi




ikosidodecahedron

Arşimet cismi




Büyük kübik oktahedron

Düzgün yıldız çokyüzlü





Eşkenar dörtgen triacontahedron

Katalan cismi



Toroidal çokyüzlü

Geometride çokyüzlü (Polihedron; Yunanca: πολύ (poli-); çok ; εδρον (-hedron): taban, koltuk), düz çokgen yüzleri, düz kenarları ve keskin köşeleri veya tepe noktaları olan üç boyutlu bir şekildir.[1]

Bir dışbükey çokyüzlü, hepsi aynı düzlemde olmayan sonlu sayıda noktanın dışbükey gövdesidir. Küpler ve piramitler dışbükey çokyüzlülerin örnekleridir.

Polihedron herhangi bir sayıdaki boyutta daha genel bir kavram olan bir politopun 3 boyutlu bir örneğidir.

Luca Pacioli'nin bir kitabını göstermek için Leonardo da Vinci tarafından çizilen bir iskelet polihedron (özellikle eşkenar dörtgen)

 

Kaynakça

  1. ^ Britannica, T. Editors of Encyclopaedia (2023, January 24). polyhedron. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/science/polyhedron 29 Eylül 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Dış bağlantılar

Genel teori

Çokyüzlülerin listeleri ve veritabanları

Ücretsiz yazılım

Fiziksel modeller yapmak için kaynaklar

Ayrıca bakınız

  • Dışbükey çokyüzlüler galerisi

İlgili Araştırma Makaleleri

X3D açık ISO standartlarına sahip, XML tabanlı 3B dosya biçimidir. 3B Verinin tüm uygulamalarda ve ağ uygulamaları üzerinde gerçek zamanlı iletişimini sağlar. Mühendislik, bilimsel görselleştirme, BDT ve mimari, tıbbi görselleştirme, eğitim ve benzeştirim (simülasyon), çokluortam, eğlence, eğitim vb. birçok alanda kullanılabilecek zengin özelliklere sahiptir. Web3D konsorsiyumu tarafından geliştirilmektedir. Sanal Gerçeklik Modelleme Dili'nin (VRML) gelişmiş halidir.

AJAX, İnternet sayfalarında JavaScript ve XMLHttpRequest kullanımı ile etkileşimli uygulamalar yaratan tekniğin adıdır.

<i>Origami</i>

Origami, Japonca "ori" (katlamak) ve "gami" (kâğıt) sözcüklerinin birleşiminden meydana gelmiş olup kâğıt katlama sanatına verilen addır. İsmi Japonca olsa da Çin kaynaklı bir sanat olduğunu iddia eden kaynaklar da vardır. Genellikle kare kâğıt parçalarını kesmeden ve yapıştırıcı kullanmadan, sadece katlayarak, çeşitli canlı ve cansız figürler oluşturarak yapılmakla birlikte, dikdörtgen kâğıtlardan, hatta kâğıt paralardan yapılan modeller de oldukça fazladır. Kesme işleminin de kullanıldığı türe kirigami denir.

<span class="mw-page-title-main">Görüntü</span> görme duyusu ile ilgili olan; görüntü ve gözle izlenebilen her şeyin taşıdığı özellik

Görüntü veya imge, bir şeyin görsel temsilidir. Bir görüntü; çizim, resim ve fotoğraf gibi iki boyutlu (2B) bir sunum ya da oyma ve heykel gibi üç boyutlu (3B) bir nesne olabilir. Bir görüntü; bir yüzeye yansıtma, elektronik sinyallerin etkinleştirilmesi veya dijital ekranlar dahil olmak üzere diğer ortamlar aracılığıyla görüntülenebilir. İki boyutlu görüntüler hareketsiz veya hareketli olabilir. Durağan görüntüler, baskı veya fotokopi gibi mekanik yollarla çoğaltılabilir. Bazı durumlarda, üç boyutlu görüntüler de canlandırılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Nokia N70</span>

Nokia N70 Nokia tarafından 2005 yılında piyasaya sürülmüş 3G akıllı telefondur.2007 yılının en popüler 2. telefonu olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Tersine mühendislik</span>

Tersine mühendislik, bir aygıtın, objenin veya sistemin; yapısının, işlevinin veya çalışmasının, çıkarımcı bir akıl yürütme analiziyle keşfedilmesi işlemidir. Makine veya mekanik alet, elektronik komponent, yazılım programı gibi parçalarına ayrılması ve çalışma prensiplerinin detaylı şekilde analizini içerir.

<span class="mw-page-title-main">VRML</span>

VRML 3 boyutlu etkileşimli vektör bilgisayar grafiklerini tanımlamak için bir standart dosya biçimidir. VRML basit bir metin dosyası içerisine 3B sahneyi oluşturmak için gerekli olan tüm bilgilerin uygun biçimde yazılmasıyla kullanılmaktadır. Bu VRML dosyası bir HTML sayfası içerisine gömülmektedir. Daha sonra VRML görüntüleme eklentileri yardımıyla bu içerik web üzerinden görüntülenmektedir. Kullanıcı oluşturulan sahnelerle VRML'in sağladığı ses, canlandırma, ışıklandırma, klavye fare vb. şekillerde etkileşim kurabilmektedir.

Ultimate 3D, oyun geliştirme yazılımı olan Game Maker üzerinden çalıştırılabilen ücretsiz bir 3 boyut motorudur. Fazla efor ve bilgi gerekmeden üst düzey 3B grafikler elde etme fikrine dayanan motor, Christoph Peters tarafından C++ ile yazılmıştır. Directx 8.1 kullanmaktadır. Ancak geliştiricisi tarafından Temmuz 2008'den beri çalışmalarına son verilmiştir. Universal 3D (U3D) üç boyutlu grafik dosya formatı ile karıştırılmamalıdır.

<span class="mw-page-title-main">WebKit</span>

WebKit, web tarayıcılarına web sayfalarını işlemesine izin vermek için tasarlanmış bir web tarayıcı motorudur. Webkit motoru penceredeki web içeriğini görüntülemek için bir sınıflar kümesi sağlar ve aşağıdaki bağlantılar gibi kullanıcı tarafından tıklandığı zaman tarayıcı özellikleri gerçekleştirir.

<span class="mw-page-title-main">WebGL</span>

WebGL, kâr amacı gütmeyen teknoloji şirketler birliği Khronos Group tarafından yönetilen, web ortamında 3 boyutlu grafik çizimi sağlanmasını amaçlayan bir web standardıdır. OpenGL ES 2.0 üzerine temellendirilmiştir, otomatik hafıza yönetimli JavaScript gibi dillere uyum sağlaması için küçük değişikliklere uğramış olsa da WebGL OpenGL ES'ten çok da farklı değildir. Uyumlu web tarayıcısında herhangi bir eklenti kurulmasını gerektirmeden, HTML5'in Canvas elementi üzerinde 3 boyutlu grafik çizimi yapılmasını mümkün kılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">BricsCAD</span>

BricsCAD, Bricsys firması tarafından geliştirilen bilgisayar destekli tasarım (CAD) uygulaması. Bricsys firması 2002 yılında Erik de Keyser tarafından kuruldu. 2011 yılında Bricsys, parametrik tasarım araçları için Ledas firmasından fikrî mülkiyet hakları satın alarak modelleme ve montaj tasarımı alanlarında uygulama geliştirmeye başladı. 2015 yılında BIM ve mekanik çizim özellikleri eklendi. BricsCAD'in günümüzde BricsCAD BIM, BricsCAD Mechanical gibi çeşitli sürümleri bulunur.

Süperformül, süperelips formülünün bir genelleştirilmesidir ve Johan Gielis tarafından 2000 yılında öne sürülmüştür. Gielis, bu formülün doğadaki birçok karmaşık şeklin ve eğrinin tanımlanmasında kullanılabileceğini söylemiştir. Gielis, süperformül ile oluşturulan bütün desenlerin patentine sahiptir.

Nokia 3410, Nokia'nın 2002'de satışa sunduğu cep telefonudur.. 12 Mart 2002'de CEBIT'de ilan edildi. Nokia 3310 modelinin ardılı, Nokia 3510, Nokia 3600/Nokia 3650, Nokia 2100 modellerin öncülüdür. 3410, Nokia'nın ilk Java telefonu oldu. Ayrıca, Japonya dışındaki en eski cep telefonlarından biri olan 3D grafikler ve görüntü editörü idi.

<span class="mw-page-title-main">Doğrusal molekül geometrisi</span>

Kimyada, doğrusal moleküler geometri 180°'lik bir açıya yerleştirilmiş diğer iki atoma bağlanmış merkezi bir atom etrafındaki geometriyi tarif eder. Asetilen (HC≡CH) gibi doğrusal organik moleküller genellikle karbon merkezleri için sp orbital hibridizasyonu teşvik edilerek tarif edilir.

<span class="mw-page-title-main">Üçgen düzlem moleküler geometri</span>

Kimyada, üçgen düzlemsel, merkezde bir atom ve birer üçgenin köşelerinde üç atom olan ve hepsi bir düzlemde çevresel atomlar olarak bulunduğu bir moleküler geometri modelidir. İdeal bir üçgen düzlemsel türde, üç ligand aynıdır ve bütün bağ açıları 120°'dir. Bu türler D3h nokta grubuna aittir. Üç ligandın aynı olmaadığı H2CO gibi moleküller, bu ideal geometri sapma gösterir. Üçgen düzlemsel bir şekle sahip moleküller arasında boron triflorür (BF3), formaldehit (H2CO), fosgen (COCl2) ve kükürt trioksit (SO3) bulunmaktadır. Üçgen düzlem geometrisi olan bazı iyonlar arasında nitrat (NO3-), karbonat (CO3−2) ve guanidinyum (C(NH2)3+)) bulunmaktadır. Organik kimyada, üçgen düzlemsel olarak karbon merkezlerine üç bağlı atomun bulunduğu moleküller çoğunlukla sp2 hibridizasyona sahip olarak tarif edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Fotogrametri</span>

Fotogrametri, fotoğrafik görüntüleri ve elektromanyetik radyant görüntü ve diğer fenomenlerin desenlerini kaydetme, ölçme ve yorumlama sürecinde fiziksel nesneler ve çevre hakkında güvenilir bilgi edinme bilim ve teknolojisidir.

<span class="mw-page-title-main">OpenSCAD</span>

OpenSCAD, katı 3B CAD nesneleri oluşturmak için geliştirilmiş bir özgür yazılımdır. Kendi açıklama dilini kullanan, yalnızca komut ile çalışan bir modelleyicidir. Parçalar ön izlenebilir ancak etkileşimli olarak seçilemez veya 3D görünümde fare ile değiştirilemez. Bir OpenSCAD komut dosyası, geometrik ilkelleri betimler ve 3D model oluşturmak için bunların nasıl değiştirilip birleştirileceğini tanımlar. Bu nedenle, program yapıcı katı geometri (CSG) yapar. OpenSCAD'in Windows, Linux ve macOS için sürümleri vardır.

<span class="mw-page-title-main">Schlegel diyagramı</span>

Geometride, bir Schlegel diyagramı, bir politopun den e, yüzeylerinden birinin hemen dışındaki bir noktadan iz düşümüdür. Ortaya çıkan varlık, orijinal yüzeyle birlikte orijinal politopa kombinatoryal olarak eşdeğer olan x'teki yüzeyin bir politopal alt bölümüdür. Diyagramın adı,1886'da politopların kombinatoryal ve topolojik özellikleri üzerine çalışmak için bu aracı tanıtan Victor Schlegel'den alınmıştır. Üç boyutta, bir Schlegel diyagramı bir çokyüzlünün bir düzlem şekline iz düşümüdür; dört boyutta ise, 4-politopunun 3-uzayına iz düşümüdür. Bu nedenle, Schlegel diyagramları genellikle dört boyutlu politopları görselleştirme aracı olarak kullanılır.

Matematikte ve daha spesifik olarak cebirsel topoloji ve çokyüzlü kombinatorikte Euler karakteristiği, nasıl olursa olsun topolojik uzayın şeklini veya yapısını tanımlayan bir sayı olan topolojik değişmezdir. Genellikle ile gösterilir.

<span class="mw-page-title-main">Etkileşimli geometri yazılımları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Etkileşimli geometri yazılımı (İngilizce: Interactive geometry software ) veya dinamik geometri ortamları (İngilizce: dynamic geometry environments ), düzlem geometrisi başta olmak üzere geometrik yapıları oluşturmaya ve daha sonra bunları değiştirmeye olanak tanıyan bilgisayar programıdır. Çoğu etkileşimli geometri yazılımında, kişi birkaç nokta koyarak ve bunları çizgeler, daireler veya diğer noktalar gibi yeni nesneler tanımlamak için kullanarak inşaya başlar. Yapı, bir miktar oluştuktan sonra, kişi başladığı noktaları hareket ettirebilir ve yapının nasıl değiştiğini görebilir.