İçeriğe atla

Çok oyunculu oyun

Bu bir KBattleship oyununun ekran görüntüsüdür.

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. (örn. New Super Mario Bros. Wii) veya internet üzerinden çevrimiçi (ör. World of Warcraft, Call Of Duty) olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

Eşzamansız çok oyunculu

Eşzamansız çok oyunculu, oyuncuların aynı anda oynamak zorunda olmadığı birçok oyunculu oyun biçimidir.[1]

Tarihçe

Ağ bağlantısız

En eski video oyunlardan bazıları, spor oyunları (Tennis For Two (1958) ve Pong (1972) gibi), Spacewar! (1962) gibi nişancı oyunları ve Astro Race (1973) gibi yarış video oyunları dahil olmak üzere iki oyunculu oyunlardı[2][3] Çok oyunculu gerçek zamanlı oyunların ilk örnekleri PLATO sisteminde yaklaşık 1973'te geliştirildi. Bu sistem üzerinde geliştirilen çok kullanıcılı oyunlar arasında 1973'ün Empire ve 1974'ün Spasim'i örnek gösterilebilir; ikincisi bir birinci şahıs nişancı oyunuydu. Diğer video oyunları, masa üstü oyun makinelerinde popüler olan sıra tabanlı çok oyunculu modları içeriyordu. Bu tür oyunlarda, oyun bir noktada (genellikle bir can kaybından sonra) değiştirilirdi. Tüm oyuncuların skorları genellikle ekranda görüntülenir, böylece oyuncular göreceli durumlarını görebilirdi. Gauntlet (1985) ve Quartet (1986), oyun salonlarına ortak 4 oyunculu oyunları tanıttı. Oyunlar, dört kontrol grubuna izin vermek için daha geniş konsollara sahipti.

Ağ bağlantılı

Tek bir bilgisayar kullanan ilk büyük ölçekli seri oturumlar[] STAR (Star Trek'e dayalı), OCEAN (iki savaşan şehir arasında bölünmüş oyuncularla gemi, denizaltı ve helikopter kullanan bir savaş) ve Christopher Caldwell tarafından yaratılan 1975'in CAVE'i (Zindanlar ve Ejerhalar'a dayalı) Roger Long tarafından yapılan çalışma ve öneriler ile Robert Kenney tarafından New Hampshire Üniversitesi'nin DECsystem-1090 üzerine yapılmıştı. Üniversitenin bilgisayar sistemi, öğrenci, öğretmen ve personel erişimi için PDP-11 kümesiyle bağlanan (seri hatlarla) yüzlerce terminale sahipti. Oyunların her terminalde (her oyuncu için) çalışan ve paylaşılan hafızanın bir bölümünü paylaşan (OS TOPS-10'da "yüksek segment" olarak bilinen) bir programı vardı. Oyunlar popüler hale geldi ve üniversite RAM kullanımları nedeniyle onları sık sık yasakladı. STAR, 1974'ün UNH'de Michael O'Shaughnessy tarafından yazılan, tek kullanıcılı, sıra odaklı BASIC programı STAR'a dayanıyordu.

Ken Wasserman ve Tim Stryker 1980'deki bir BYTE makalesinde ağa bağlı bilgisayar oyunlarını çekici kılan üç faktör belirledi: [4]

  1. Bilgisayar yerine birbiriyle yarışan birden fazla insan
  2. Askıya alma ve risk almaya neden olan eksik bilgi
  3. Hızlı tepki gerektiren gerçek zamanlı oyun

Wasserman ve Stryker, iki Commodore PET bilgisayarının bir kabloyla nasıl ağa bağlanacağını anlattı.[4] Digital Equipment Corporation, gerçek zamanlı ekran güncellemesi olmaksızın Star Trek, Decwar'ın başka birçok kullanıcılı sürümünü DECsystem-10s olan üniversitelere dağıttı.[] 1981'de Cliff Zimmerman, VT100 serisi grafikleri kullanarak DECsystem-10'lar ve -20'ler için MACRO-10'da Star Trek'e bir saygı duruşunda bulundu. "VTtrek", üç boyutlu bir evrende dört Federasyon oyuncusunu dört Klingon ile karşı karşıya getirdi.

1986 yılında Atari ST ve Commodore Amiga için piyasaya sürülen Flight Simulator II, iki oyuncunun modem veya seri kablo ile bağlanmasına ve paylaşılan bir ortamda birlikte uçmasına izin verdi.

Atari ST için 1987'de piyasaya sürülen erken bir birinci şahıs nişancı olan MIDI Maze, Ethernet ve İnternet oyunu yaygınlaşmadan önce bir MIDI arayüzü aracılığıyla ağ çoklu oynatma özelliğine sahipti. Bu[] genel bir sistemdeki ilk çok oyunculu 3D shooter ve ilk ağ çok oyunculu aksiyon oyunu olarak kabul edilir. (16 oyuncuya kadar destek sağlar.) 1991'de Faceball 2000 adı altında bir dizi platformda (Game Boy ve Super NES dahil) bağlantı noktalarını takip ederek, onu ilk elde taşınan, çok platformlu birinci şahıs nişancı oyunlarından biri ve türün erken bir konsol örneği haline getirdi.

Ağ bağlantılı çok oyunculu oyun modları "netplay" olarak bilinir. Yerel Alan Ağı (LAN) sürümüne sahip ilk popüler video oyunu oyunu, 1991'de Apple Macintosh için yapılan Spectre idi, sekiz oyuncuya kadar AppleTalk desteğine sahipti. Spectre'ın popülaritesi kısmen Cybertank'ın üzerinde bir oyuncunun adının gösterilmesine atfedildi. Bunu, ilk ağ sürümü dört eşzamanlı oyuncuya izin veren Doom izledi.[5]

Ağ bağlantılı çok oyunculu LAN oyunları, gecikme ve anonimlik gibi yaygın İnternet sorunlarını ortadan kaldırır ve LAN partilerinin odak noktasıdır. E-posta ile oynanan çok oyunculu oyunlar, bilgisayarlar arasında iletişim kurmak için e-posta kullanır. Oyuncuların aynı anda çevrimiçi olmalarını gerektirmeyen diğer sıra tabanlı varyasyonlar, Play-by-post oyun ve Play-by-Internet'tir. Bazı çevrimiçi oyunlar "çok oyunculu" oyunlardır ve birçok oyuncu aynı anda katılır. Devasa çok oyunculu iki tür MMORPG (World of Warcraft veya EverQuest gibi) ve MMORTS'dur.

MUD'lar ve RuneScape gibi devasa çok oyunculu çevrimiçi oyunlar (MMOG) dahil olmak üzere bazı ağ bağlantılı çok oyunculu oyunlar, tek oyunculu modu yok sayar. Birinci şahıs nişancı oyunları popüler çok oyunculu oyunlar haline geldi; Battlefield 1942 ve Counter-Strike çok az (veya hiç) tek oyunculu oynanışa sahiptir. Geliştirici ve oyun sitesi OMGPOP'un kitaplığı, sıradan oyuncular için çok oyunculu Flash oyunlar içerir. Dünyanın en büyük MMOG'u, 19 milyon kayıtlı oyuncu (çoğunlukla Asya'dan) ile Güney Kore'nin Lineage oyunudur.[6] 2008'deki en büyük Batılı MMOG oyunu, dünya çapında 10 milyondan fazla oyuncuyla World of Warcraft'tı. Bu oyun kategorisi, İnternet üzerinden bağlanmak için birden fazla makine gerektirir. İnternet popüler hale gelmeden önce, zaman paylaşımlı bilgisayar sistemlerinde MUD'lar oynanıyordu ve Doom gibi oyunlar bir LAN'da oynanıyordu.

2010'larda, İnternet kullanıcılarının sayısı arttıkça, iki yeni video oyunu türü hızla dünya çapında popülerlik kazandı- çok oyunculu çevrimiçi savaş arenası ve battle royale oyunu, her ikisi de internet üzerinden çok oyunculu oyun için özel olarak tasarlandı.

Oyuncular, ağ iletişimi gecikmelerini ölçen bir yardımcı programdan sonra (ICMP paketlerinin kullanılmasıyla) "ping" terimini kullanarak gecikmeyi ifade eder. DSL bağlantısında 50 ms'lik pingli bir oynatıcı, 350 ms'lik ortalama gecikme süresiyle modem kullanıcısından daha hızlı tepki verebilir. Diğer sorunlar, bir oyuncunun eylemlerini bir sunucuya "kaydetmesini" engelleyebilen paket kaybı ve tıkanmayı içerir. Birinci şahıs nişancı oyunlarında bu sorun, mermiler düşmana zarar vermeden isabet ettiğinde ortaya çıkar. Oyuncunun bağlantısı tek faktör değildir; bazı sunucular diğerlerinden daha yavaştır.

1996'da Sega NetLink, 1997'de Game.com ve 2000'de Dreamcast ile başlayan oyun konsolları, LAN'lar ve İnternet üzerinden ağ oyunlarını destekler. Birçok cep telefonu ve el konsolları da Bluetooth (veya benzeri) teknolojisiyle kablosuz oyun oynama olanağı sunar. 2010'ların başlarında çevrimiçi oyun, Xbox ve PlayStation gibi konsol platformlarının temel dayanağı haline geldi.[]

Tek sistemli

Modern konsol, atari salonu ve kişisel bilgisayar oyunlarında "çok oyunculu", tek bir oyun sistemine bağlı birkaç denetleyiciyle oynamayı ifade eder. Ev konsol oyunları genellikle bölünmüş ekran kullanır, bu nedenle her oyuncunun aksiyonun bireysel bir görünümü vardır (birinci şahıs nişancılarda ve yarış video oyunlarında önemlidir); çoğu arcade oyunu ve bazı konsol oyunları (Pong'dan beri), bunu yapmaz. Beat 'em up oyunlarındaki hemen hemen tüm çok oyunculu modların tek bir sistem seçeneği vardır, ancak yarış oyunları çoklu sistem, çok oyunculu mod lehine bölünmüş ekranı bırakmaya başladı. Satranç gibi sıra tabanlı oyunlar da kendilerini tek sistemli tek ekrana ve hatta tek bir denetleyiciye ödünç verir.

"Yerel co-op" terimi, aynı sistem üzerinde ortak bir şekilde oynanan yerel çok oyunculu oyunlara atıfta bulunur; bunlar bölünmüş ekran veya başka bir görüntüleme yöntemini kullanabilir.

Hotseat oyunları tipik olarak, sistemdeki tek bir klavye/fare gibi, yalnızca bir denetleyici veya giriş seti içeren sıra tabanlı oyunlardır. Oyuncular, her biri "hotseat"'i bir dönüş yapacak şekilde kendi sıralarını gerçekleştirmek için giriş cihazını kullanarak döner.

Asimetrik oynanış

Asimetrik çok oyunculu, oyuncuların birbirinden önemli ölçüde farklı rollere veya yeteneklere sahip olabileceği bir oyun türüdür; önemli ölçüde farklı bir oyun deneyimi sağlamak için yeterlidir. "Yumuşak asimetri" olan oyunlarda, oyuncular aynı temel mekaniklere (hareket ve ölüm gibi) sahiptir, ancak oyunda farklı rollere sahiptir. "Güçlü asimetri" oyunlarında, bir oyuncu/takım bir oyun deneyimine sahip olabilir (veya yumuşak asimetrik rollerde olabilir), diğer oyuncu/takım ise farklı mekanikler ve/veya farklı bir hedef türü ile büyük ölçüde farklı bir şekilde oynayabilir.

Çevrimiçi hilecilik

Çevrimiçi hilecilik (oyunlarda) genellikle oyun deneyimini bir oyuncuya atış oyunlarında Aimbot gibi diğerlerine göre avantaj sağlamak için değiştirmeyi ifade eder.[7][8] Bu aynı zamanda "bilgisayar korsanlığı" veya "hata yapma" olarak da bilinir ("hata yapma"nın bir aksaklık veya bir oyunun kodundaki bir hatayı ifade ettiğini unutmayın; burada "korsanlık" bir oyunun kodunu manipüle etmek anlamına gelir). Video oyunlarında hile, genellikle bir veya daha fazla oyuncuya avantaj sağlamak için çalışma zamanında oyunun kodunu değiştiren üçüncü taraf bir program aracılığıyla yapılır. Diğer durumlarda, oyunun mekaniğini değiştirmek için oyun dosyalarını değiştirerek sıklıkla yapılır.[9]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ "Opinion: Synchronous or Asynchronous Gameplay". 9 Mayıs 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Kasım 2020. 
  2. ^ "Getting Connected". Next Generation, 19. Imagine Media. Temmuz 1996. s. 29. There have been multiplayer electronic games since the dawn of computing. Space War!, the first real videogame, programmed by Steve Russell on the PDP-1, was an exclusive two-player game. So was Nolan Bushnell's pioneering coin-op Pong. 
  3. ^ Astro Race – Killer List of Videogames
  4. ^ a b Wasserman, Ken (Aralık 1980). "Multimachine Games". BYTE. s. 24. Erişim tarihi: 18 Ekim 2013. 
  5. ^ "Doom - electronic game". 9 Haziran 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Kasım 2020. 
  6. ^ "NCsoft's Lineage II Expansion Dramatically Speeds Up Character Progression - IGN". Ca.ign.com. 11 Nisan 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Ağustos 2013. 
  7. ^ Thompson (19 Aralık 2012). "What Type of Game Cheater Are You?". Wired.com. 18 Eylül 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Eylül 2009. 
  8. ^ "How To Hurt The Hackers". 27 Şubat 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Haziran 2017. 
  9. ^ Carter, M. & Gibbs, M. (2013) “eSports in EVE Online: Skullduggery, Fair Play and Acceptability in an Unbounded Competition.” In Proceedings of FDG’13. ACM

İlgili Araştırma Makaleleri

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

<span class="mw-page-title-main">Blizzard Entertainment</span> video oyun üreticisi

Blizzard Entertainment, bilgisayar oyunları üreten Irvine, Kaliforniya merkezli bir şirkettir. 1991'de elektronik oyunlara ilgisi bulunan 3 UCLA mezunu tarafından Silicon & Synapse adı altında kurulmuştur. 1994'te şirketin ismi halen daha kullanılan Blizzard Entertainment olarak değiştirilmiştir.1994'te Warcraft oyununu çıkardığından beri, dünyaca bilinen bir oyun şirketi olmuştur. Ürettiği Diablo, StarCraft, Warcraft oyunları ve bunların devam oyunları sayesinde tek oyunculu ve çok oyunculu video oyunları alanında büyük hayran kitlesi elde etmiştir.

Bilgisayar ve bazı taşınabilir çoklu ortam aygıtları ile, bir ya da birden fazla kişinin, genel ağa (internet) bağlanarak bilgisayar oyunları oynanması paylaşımına "çevrimiçi oyun" denir.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar oyunu</span> bilgisayarda oynanan oyun türü

Bilgisayar oyunu veya kişisel bilgisayar oyunu olarak da bilinen PC oyunu, bir video oyun konsolu veya atari makinesi yerine kişisel bilgisayarda oynanan bir tür video oyunudur. Tanımlayıcı özellikleri şunları içerir: daha çeşitli türleri ve kullanıcı tarafından belirlenen oyun donanımı ve yazılımı; genellikle giriş, işleme, video ve ses çıkışında daha büyük kapasite. Bilgisayar oyunu oynamak için özel olarak oyun bilgisayarı modelleri, farklı aksesuarlar tasarlanmıştır. Mobil oyunların son yıllarda büyümesine rağmen, 2018 yılında, küresel PC oyunları pazarı yaklaşık 27,7 milyar dolar değerindeydi.

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Nişancı oyunu</span>

Nişancı oyunu türü video oyunlarında karşılıklı olarak öldürmeyi ve yaralamayı hedefleyen oyun türüdür. Bu tür oyunlarda, oyuncuların karşı takımdaki oyuncuları silah kullanarak öldürmesi veya yaralaması amaçlanır. Silahların dışında kalan diğer yaralama ve öldürme yöntemlerini eklemek üretici firmanın oyunlarına eklediği yenilikçi fikirlere bırakılmıştır. Günümüzde ise bu oyunlar yüksek sayılara ulaşmıştır. Özellikle 1980'li yıllardan itibaren nişancı oyunları geliştirilmeye başlanmıştır. Günümüzde de bu tür oyunlar geniş bir popülarite kazanmıştır.

Video oyunları ABD, Japonya ve Avrupa'da 70'lerin sonu ve 80'lerin başlarında oluşacak yeni eğlence sektörünün temellerini, 1971 yılı ortalarında ticari bir eğlence olarak ortaya çıkmasıyla atmıştır. Kuzey Amerika video oyun çöküşü olarak da bilinen ve 1983 yılında Kuzey Amerika'daki oyun şirketlerinin birer birer iflas ettiği ve 2 sene sonra toparlandığı dönemden sonra video oyun endüstrisi 10 yıllık bir dönemden fazla süren büyüme dönemine girmiştir. Video oyun piyasası 11 milyon USD'lik bir büyüklüğe ulaştığında, eğlence sektöründeki en kârlı endüstri olan sinema endüstrisine rakip olmaya başlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Eşli oynanış</span>

Eşli oynanış ya da İngilizce orijinal terimin kısaltmasıyla co-op, genel olarak nişan alma ve strateji oyunlarında kullanılan evrensel bir video oyun terimidir. Kooperatif oynayışın ana işlevi birden çok oyuncunun aynı tarafta bilgisayarın yapay zekâsına karşı bir amaç için savaşmasıdır.

<i>Battlefield 2: Modern Combat</i>

Battlefield 2: Modern Combat, Digital Illusions CE tarafından geliştirilmiş birinci şahıs nişancı türünde bir video oyunudur. Sadece PlayStation 2, Xbox ve Xbox 360 konsollarına çıkmış ilk Battlefield oyunudur. Oyunun "Battlefield 2" ismini taşımasına karşın Battlefield 2 ile hiçbir ilgisi yoktur ve ayrı bir oyundur.

Battle.net, Oyun geliştiricisi Blizzard Entertainment tarafından 1996'da Bllizard oyunlarını yayınlamak ve çevrimiçi destek vermek için açılan video oyun sitesidir. İşlev olarak Bllizard Entertainment tarafından çevrimiçi olarak yayınlanan oyunların oyuncu kayıt işlemi yapılmaktadır. Yapılan kayıtlar yayınlanan oyunların girişi için istenilmektedir.

Devasa çok oyunculu çevrimiçi birinci şahıs nişancı oyunu ya da sıkça kullanılan orijinal adının kısaltmasıyla MMOFPS, karakterin sadece kollarının göründüğü ve gözünden görüyormuş etkisinin verilmek istendiği oyun türü. Bu tür oyunlarda bilgisayara karşı değil, dünyanın herhangi bir yerinden bağlanan kullanıcılara karşı mücadele edilir.

Bir video oyunu geliştiricisi video oyunları oluşturan bir yazılım geliştiricisidir. Bir geliştirici Sony'nin PlayStation 3'ü, Microsoft'un Xbox 360'ı, Nintendo'nun Wii'si gibi belli video oyunu konsollarına yoğunlaşabilir ya da kişisel bilgisayarlar dahil olmak üzere türlü sistemler için geliştirebilir.

<i>Call of Duty: Black Ops III</i> 2015 video oyunu

Call of Duty: Black Ops III, Treyarch tarafından geliştirilen, Activision tarafından ise yayımcılığı yapılan birinci şahıs nişancı türünde bir video oyunudur. Oyunun senaryo bakımından serinin önceki iki oyunuyla alakası yoktur. Sadece oyunun Rise&Fall adlı bölümde Hendricks tarafından bir önceki oyundaki Raul Menendez'in adı geçer. Oyunun tam sürümü Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One için, sadece çok oyunculu oyun modunu destekleyen ve düşük kalite grafikli versiyonu ise PlayStation 3 ve Xbox 360 için çıkış yaptı. Oyun Call of Duty: Black Ops II'den 40 yıl sonra, 2065 yılında geçer. Oyunun 7. nesil konsollar için çıkartılan versiyonlarında hikâye modunun olmaması, sadece desteklenen çok oyunculu moddaki sayısız içerik eksikliği ve 8. nesil konsollar için çıkartılan versiyonlarla aralarındaki grafik farklılıkları yoğun tepki gördü.
2015'te en çok satış yapan video oyunu olmuştur.

Oyun bilgisayarı, yüksek miktarda bilgi işlem gücü gerektiren bilgisayar oyunu ve video oyunlarını oynamak için tasarlanmış kişisel bilgisayardır. Modern bir oyun bilgisayarı, yüksek performanslı ekran kartı ve yüksek çekirdek sayılı merkezi işlem birimi gibi performans odaklı bileşenlerin eklenmesiyle genel bir bilgisayarla karşılaştırılabilir. Oyun bilgisayarları alt sınıf, orta düzey ve üst düzey pazarlara bölünebilir. Oyun bilgisayarları ile beraber oyun oynamak için farklı konsollar, kameralar ve diğer aksesuarlar da tasarlanır. Oyun bilgisayarları genellikle çok oyunculu oyun, simülasyon oyunu, tarayıcı oyunu, çevrimiçi oyun, sosyal ağ oyunu, konsol oyunu, video düzenleme gibi diğer yoğun görevler için de uygundur.

Devasa çok oyunculu çevrimiçi oyun, aynı sunucuda yüzlerce hatta binlerce gibi çok sayıda oyuncunun bulunduğu çevrimiçi oyunların genel adıdır. MMO'larda genelde devasa bir sürekli açık dünya bulunur ancak buna istisna MMO'lar da vardır. Bu oyunlar PC'ler, konsollar ve akıllı telefonlar gibi ağa bağlanabilen pek çok cihazda bulunabilir.

Taktik nişancı oyunu, gerçeğe yakınlığıyla dikkat çeken ve taktiksel ve iş birliğine dayalı olmasıyla öne çıkan birinci şahıs veya üçüncü şahıs nişancı video oyunlarıdır. Nişancı oyunlarında hızlı refleksler ön plandayken taktik nişancı oyunlarında daha önemli olarak; hızlı düşünebilme, temkinli ve planlı davranma ve strateji kurma gibi özellikler ön plana çıkar. Rainbow Six, Ghost Recon, Squad gibi oyunlar taktik nişancı oyunları arasında popüler oyunlardır. Taktik nişancı oyunlarının askeri simülasyon oyunları ile birçok benzerliği olmasından dolayı birbirlerinin yerlerine kullanıldığı veya birlikte kullanıldığı görülür.

Oyun sunucusu, çok oyunculu bir video oyunundaki olayların yetkili kaynağı olan bir sunucudur. Sunucu, bağlı istemcilerinin oyunculara gösterilmek üzere oyun dünyasının kendi doğru versiyonlarını korumalarına olanak sağlamak için dahili durumu hakkında yeterli veriyi iletir. Ayrıca her oyuncunun girdisini alır ve işlerler.

Bu, farklı oyun kategorilerin bir listesidir.