İçeriğe atla

Çocuk Oyunları (tablo)

Çocuk Oyunları
De kinderspelen
Sanatçı Pieter Brueghel (baba)
Yıl 1560
Tür Ahşap pano üzerine yağlı boya
Boyutlar 118 cm × 161 cm (46 in × 63 in)
Konum Viyana Sanat Tarihi Müzesi, Viyana

Çocuk Oyunları,[1][2][3] Çocukların Oyunu[4] ya da Çocukların Oyunları[5] (Felemenkçe: De kinderspelen), Flaman ressam Pieter Brueghel'in 1560 yılında ahşap panel üzerine yağlı boya ile çizdiği tablodur. Tabloda 16. yüzyıl Hollanda'sından 80 farklı çocuk oyunu betimlenir. Tablo, Viyana'daki Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir.

Yapı

Resimde izleyici, orta yükseklikten bir meydana bakar. Resmin ana ekseni, Bruegel'in birçok resminde olduğu üzere, sol alt köşeden sağ üst köşeye doğrudur. Resmin ufuk noktasında, sağ üst köşenin yakınındaki kilise vardır. İkincil bir eksen ise, koyu renkli binadan başlayıp kırmızı çit üzerinden devam eder ve resmin üst yarısını kaplayan büyük binanın girişinde sonlanır.[6] Sağ yanı daha yoğun olan resimde, sol kısma yerleştirilmiş büyük binalarla kısmi denge sağlanmıştır. Resmin bir "ideal bakış noktası" yoktur. İzleyicinin, resmin genelini görebilmek için resimden uzaklaşması gerekirken, ayrıntıları fark edebilmesi için ise çok daha yakından bakması gerekir. Ufuk noktasını görebilmek için ise, izleyicinin tablonun sağ yarısının önünde durması gerekir.[7]

İçerik

Kavga eden çocukların üzerine su döken yaşlı kadın (tablonun sağ üst bölümünden ayrıntı)

Resimdeki çocuklar tipik 16. yüzyıl kıyafetleri içinde, hepsi benzer yuvarlak kafaları ve düğme gibi gözleriyle, birbirinden farkları olmayacak şekilde betimlenmiştir. Tabloda 168 erkek ve 78 kız çocuğu ile, yetişkin olarak yorumlanabilecek iki figür bulunur: Resmin ortalarındaki başında gelin duvağı olan kadın ve sağ üst bölümde kavga eden iki çocuğun üzerine su döken yaşlı kadın. Bruegel'in resimde kendi dönemine ait oyunları titizlikle tasvir etmiş olmasına rağmen, resmin genel görüntüsü gerçekçilikten uzaktır: Oynayan tüm çocuklar ya da çocuk grupları birbirinden yalıtılmıştır, oyun dışında bırakılmış ya da oynamaya üşenip sadece seyretmeyi seçmiş hiçbir çocuk yoktur, yukarıda bahsi geçen iki kişi dışında hiçbir yetişkin çocukları gözetlemez.

Çocuklar, topaç, tahta at, bebek, rüzgâr gülü gibi oyuncaklarla ve oyuncak hâline getirilmiş fıçılar, fıçı çemberleri ve kemiklerle oynamaktadır. Oyunlar üç grupta toplanabilir: Sırıkta yürüme ya da tahta ata binme gibi işlev oyunları, halat çekme ve körebe gibi kurallı oyunlar ve evlilik oyunu ve sarhoşluk oyunu (bir çemberde dönenler) gibi rol yapma oyunları.[6]

Yorum

Bruegel'in zamanına kadar, çocuklara küçük yetişkinler olarak davranılırdı ve küçük yaşlardan itibaren (kızlarda beş, erkeklerde on bir) yetişkin elbiseleri giydirilirdi. Bu resimdekine benzer bir detaylı betimleme daha önceki resimlerde yer almaz. Bruegel'in benzer resimleri arasında Flemenk Atasözleri ile Paskalya ve Karnaval Arasında Kavga yer alır.[8]

Mavi pelerin (sol alt köşeden ayrıntı)

Resim, dönemin birçok çocuk oyununu içeren etnografik bir döküm olarak değerlendirilebilir. Bruegel'in asıl amacı, hayatını çocukça oyunlarla harcayanları uyarmak da olabilir: Resmin sol tarafında bir çocuk, aklın sembolü olan baykuşu kovalamaya çalışmaktadır. Sol alt köşedeki vaftiz töreni oyununa katılanlardan biri üzerine mavi bir pelerin örtmüştür. Bu durum, yalan söylemek ve kendini ya da bir başkasını kandırmak anlamındaki Iemand een Blauwe huik omhangen (birine mavi pelerin giydirmek) deyimini akla getirir. Birbirini destekleyen bu iki görüş, ressamın asıl amacını belirtlemek için yeterli değildir. Ressamın, yılbaşının yaz aylarındaki karşılığı olan yaz dönümü gününü (24 Haziran) betimlediği de öne sürülebilir. Sağ taraftaki caddenin sonlarına doğru, yaz dönümü gecesi yakılacak büyük ateş için odun toplayan çocuklara benzeyen bir dizi çocuk vardır. Dahası, bir batıl inanca göre, yaz dönümü günü derinde yüzenleri ve yükseğe tırmananları alır. Dolayısıyla böyle bir günde yüzmenin ve tırmanmanın tehlikeli olduğuna inanılır ve bunları yapmak yasaktır. Oysa resmin sol üst köşesinde bunları yapmakta olan çocuklar vardır.[6]

Geçmiş

Bruegel tabloya bir isim vermişse bile, bu ilk isim bilinmemektedir. 1600 yılı civarında tablodan ilk kez, een ander Stuck, van allerley spelen der Kinderen (tüm çocuk oyunlarından oluşan bir başka parça) olarak söz edilmiş, sonrasında tablonun adı Die Kinderspiele olarak kalmıştır.[6] Tablo, Viyana Sanat Tarihi Müzesi'nin 10 numaralı odasında Bruegel'in Babil Kulesi, Paskalya ve Karnaval Arasında Kavga ve Avcıların Dönüşü tablolarıyla birlikte sergilenmektedir.[9]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ And Metin. Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı. sf 42. 20 Ocak 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. YKY. 2003. Erişim: 17 Nisan 2012.
  2. ^ Kimlik: Pieter Bruegel 4 Nisan 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. İzmir Oyuncak Müzesi. Erişim:17 Nisan 2012.
  3. ^ Pieter Bruegel: Çocuk Oyunları[] İstanbul Sanat Evi. Erişim: 17 Nisan 2012.
  4. ^ "16. yüzyıl Hollandasının gündelik hayatından seçilip bir dahinin fırçasıyle ölümsüzleştirilen güldürü ve dram sahneleri". En Büyük Ressamlar: Bruegel. Doğan Kardeş Yayınları. 1969. ss. 2 - 6. 
  5. ^ Daşçı, Semra (2008). "Oyun". Avrupa Resminde Çocuk İmgesi. Bağlam Yayınları. ss. 122-123. ISBN 978-975-8803-89-7. 
  6. ^ a b c d Das Kinderspielebild von Pieter Bruegel 23 Ocak 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Erişim: 2 Ocak 2009
  7. ^ Rose-Marie ve Rainer Hagen – Pieter Bruegel d. Ä. – Bauern, Narren und Dämonen, Köln: Benedikt Taschen Verlag 1999 S. 33 ISBN 3-8228-6590-7
  8. ^ „Bauern, Narren und Dämonen“, S. 31f.
  9. ^ Kunsthistorisches Museum Wien – interaktif ziyaret DVD-Rom'u. Gemäldegalerie 2. Sürüm: 2007 ISBN 978-3-902491-09-1

İlgili Araştırma Makaleleri

Pieter Brueghel ya da Brueghel peyzaj çalışmaları ve köy betimlemeleriyle tanınan Hollandalı Rönesans ressamı, Hollanda ve Flaman Rönesans resmi 'nin en önemli sanatçısıdır, aynı zamanda matbaacı, manzara ve köylü sahneleriyle tür resmi ünlüdür. Büyük resimlerde her iki konunun da odak noktası haline getirilmesinde öncüydü.

<span class="mw-page-title-main">Kara Resimler</span>

Kara Resimler, İspanyol ressam Goya'nın, Sağırın Beşi adıyla bilinen evinin iki katındaki duvar sıvasına, dekorasyon amacıyla yağlı boya ile çizdiği 14 tablodan oluşan bir duvar resmi serisidir. Evi Şubat 1819'da satın alan Goya, resimleri 1819 ile 1824 arasında çizdi. 1873'te tuvale aktarılan resimler, Madrid'deki Prado Müzesi'nde muhafaza edilmektedir.

<i>Çocuklarını Yiyen Satürn</i>

Çocuklarını Yiyen Satürn ya da kısaca Satürn, İspanyol ressam Goya'nın, Sağırın Beşi adıyla bilinen evinin iki katındaki duvar sıvasına, dekorasyon amacıyla yağlı boya ile çizdiği 14 tablodan oluşan ve Kara Resimler olarak adlandırılan duvar resmi serisine ait bir tablodur. Serinin geri kalanıyla birlikte 1819 - 1823 yılları arasında çizilmiştir. Resimde Yunan tanrısı Kronos'un, kendi yerine geçmelerinden korktuğu çocuklarını doğumlarının hemen ardından yiyerek öldürmesi anlatılır. Goya'nın ölümünden sonra tuvale aktarılan resim, Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Horas Kardeşlerin Yemini</i>

Horas Kardeşlerin Yemini ya da Horatiusların Yemini, Jacques-Louis David'in 1784 yılında tamamladığı tablosudur. 330 × 425 cm boyutlarındaki tablo tuval üzerine yağlı boya ile çizilmiştir ve halen Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Felemenk Atasözleri</i> Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1559da meşe pano üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan, dönemin Felemenkçe atasözlerini tasvir eden görüntülerden meydana gelen tablo

Felemenk Atasözleri, Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1559'da meşe pano üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan, dönemin Felemenkçe atasözlerini tasvir eden görüntülerden meydana gelen tablodur. Resim, birçok atasözüne yapılmış olan atıflarla doludur. Bunların büyük bölümü halen kullanılmakta olan ya da o dönemde kullanıldığı bilinen atasözleridir. Bir kısmı ise unutulmuştur.

<i>Aziz Nicholas Yortusu</i>

Aziz Nicholas Yortusu, Hollandalı ressam Jan Steen'in çizdiği, Amsterdam'daki Rijksmuseum'da sergilenen tablo.

<i>Körün Kıssası</i>

Körün Kıssası veya Körlerin Yürüyüşü, Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1568'de tuval üzerine tempera ile çizilmiş tablodur. 86 x 154 cm. ebadındaki özgün tablo, Napoli'deki Museo di Capodimonte'de sergilenmektedir. Tablonun birçok kopyasının yapıldığı bilinmektedir. Bunlardan biri, 118 x 168 cm ebadındaki ahşap üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan kopyası Paris'teki Louvre'dadır.

<i>Köy Düğünü</i>

Köy Düğünü, Flaman Rönesans ressamı Pieter Brueghel (baba) tarafından 1567 ya da 1568'de ahşap panel üzerine yağlı boya ile çizilmiş tablodur. Ressamın, köylü hayatını konu edindiği birçok janr resminden biri olan tablo, Viyana'daki Sanat Tarihi Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>İkarusun Düşüşü Sırasında Bir Manzara</i>

İkarus'un Düşüşü Sırasında Bir Manzara, Flaman ressam Pieter Brueghel'e atfedilen tablodur. Tuval üzerine yağlı boya ile 1558'de çizilmiştir. Tablo, Brüksel'deki Belçika Kraliyet Güzel Sanatlar Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Ölümün Zaferi</i>

Ölümün Zaferi, Flaman ressam Pieter Brueghel tarafından çizilmiş bir tablodur. Yaklaşık 1562'de, ahşap üzerine yağlı boya ile çizilmiştir. 117 x 162 cm boyutlarındaki tablo Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Folies-Bergèrede Bir Bar</i>

Folies-Bergère'de Bir Bar, 1882 yılında Fransız ressam Édouard Manet tarafından yapılan ve aynı sene Paris Salonu'nda sergilenen tablo. Eserde, Paris'te yer alan Folies Bergère isimli gece kulübünden bir sahne betimlenmiştir. Folies-Bergère'de Bir Bar'ı Manet, ölümünden bir sene evvel, hastalığının ileri safhasındayken yaptı. Londra'daki Courtauld Galerisi'nde sergilenen tablo, ressamın son büyük başyapıtı kabul edilmektedir.

<i>Rügen Kayalıkları</i>

Rügen Kayalıkları, Alman romantik ressam Caspar David Friedrich tarafından 1818'de çizilen yağlı boya tablo. Tablo şu anda, İsviçre'nın Winterthur kentindeki Museum Oskar Reinhart am Stadtgarten koleksiyonundadır.

<i>Karda Avcılar</i> Hollandalı ressam Pieter Bruegelin ahşap pano üzerine yağlı boya tablosu

Karda Avcılar ya da Kardaki Avcılar (1565) — Avcıların Dönüşü olarak da bilinir— Hollandalı ressam Pieter Bruegel'in ahşap pano üzerine yağlı boya tablosudur. Eser, yılın farklı zamanlarının tasvir edildiği altılı serinin günümüze ulaşan beş parçasından bir tanesidir. Kuzey rönesans hareketinin örneklerinden biri olan tablo, Viyana Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir. Batı resim sanatının ilk kış tasvirlerinden biri olarak kabul edilir.

<i>Karnaval ve Perhiz Arasındaki Savaş</i>

Karnaval ve Perhiz Arasındaki Savaş, Hollandalı ressam Pieter Bruegel'in 1559 yılında yaptığı tablosudur. Perhiz öncesi dönem ile perhiz dönemi insan davranışlarının kontrastının aynı karede gösterildiği tablo Viyana Sanat Tarihi Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Calvary Alayı</i>

Calvary Alayı ya da Çarmıha Gidiş, Flaman Rönesans ressamı Pieter Bruegel'in 1564 tarihli ahşap üzerine yağlı boya manzara tablosudur. İsa'nın kendi çivileneceği devasa haçı kurgusal olarak Flaman topraklarında taşıma sahnesini gösteren eser, sanatçı tarafından "BRVEGEL MD.LXIIII" şeklinde imzalanmıştır ve şu anda Viyana Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir. Calvary ya da Golgotha, Kudüs'te bulunan, Hristiyan inanışına göre İsa'nın çarmıha gerildiği tepenin adıdır.

<i>Nedimeler</i> (tablo) Diego Velazquezin eseri tablo

Nedimeler, Geç Orta Çağ İspanyası'nın en önemli ressamı sayılan Diego Velazquez'in 1656 tarihli tablosudur. Velazquez'in 1656 yılında yaptığı bu tablo, İspanyol sanatının örneklerindendir. Ayrıca, sanat tarihinin de ilk üç boyutlu tablosu olarak kabul edilir. Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmekte olan tablo, sanat eleştirmenleri tarafından Velazquez'in başyapıtı olarak görülür.

<i>Patates Yiyenler</i> Vincent van Goghun tablosu

Patates Yiyenler, Hollandalı ressam Vincent van Gogh'un 1885 yılında Nuenen'de yaptığı 82 x 114 cm ölçülerindeki tablosu. Vincent van Gogh sanat hayatının ilk dönemlerinde yığılmış patatesleri, dokuma tezgâhları, madencileri ve karamsarlık hissi veren gökyüzünü çalışmalarında ana tema olarak kullandı. Van Gogh Müzesi'de sergilenen Patates Yiyenler adlı tuval üzerine yağlı boya çalışmasını ise Nisan 1885'te tamamladı. Tablo van Gogh'un ilk önemli çalışması olarak görülmektedir ve buhranlı bir dönemine aittir.

<i>Şarap Bardaklı Kız</i> Johannes Vermeerin Eseri

Şarap Bardaklı Kız, Hollandalı barok ressam Johannes Vermeer tarafından 1659-1660 yılları arasında yapılan tablodur. 1714'ten beri Herzog Anton Ulrich Müzesi'nde bulunan eser 1807-1815 yılları arasında Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenmiştir.

<i>Müneccim Kralların Tapınması</i>

Müneccim Kralların Tapınması, Hollandalı Rönesans sanatçısı Pieter Bruegel'in 1564 yılında yaptığı tablo. Ahşap panel üzerine yağlı boya ile yapılan eser 1920 yılından beri Londra Ulusal Galerisi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Masumların Katliamı (Bruegel)</span>

Masumların Katliamı tablosunun meşe üzeri çeşitli yağlıboya versiyonları 16. yüzyıl Hollandalı ressamlar Pieter Brueghel (baba) ve oğlu Genç Pieter Brueghel tarafından yapılmıştır. Eser, İncil'deki “Masumların Katliamı” anlatımını, Seksen Yıl Savaşları olarak da bilinen, İspanyol yönetimine karşı Hollanda İsyanı'nın başlangıcında Hollanda'da bir kış katliamını resmeden bir tablodur. Halen Yaşlı Bruegel'e (y.1565-1567) ait tek versiyon olduğu düşünülen bu tablo, İngiliz Kraliyet Koleksiyonu'ndadır. Eser bir süreliğine Hampton Court Sarayı'nda, 2017'de ise Windsor Kalesi'ndeydi. Kutsal Roma İmparatoru II. Rudolf, tablodaki ölü ve ölmekte olan çocukların resimlerini gizlemek için üzerinin boyanmasını emretmişti.