İçeriğe atla

Çizgi film

1894 yılı çizgi filmi

Çizgi film, iki boyutlu illüstrasyon görsel sanatının bir formudur. Çizgi film, çizilerek hazırlanan resimlerin, hareketsiz cisimlerin arka arkaya filme çekilmesiyle oluşan ve figürlerin hareket ettiği izlenimi veren canlandırılması ile hazırlanır.

Eğlendirme, eğitim, propaganda, reklam ve tanıtım gibi alanlarda sıklıkla kullanılan çizgi film, sabır ve titizlik gerektiren bir sanat dalıdır. Birkaç dakikalık bir film için, binlerce resim çizilmesi gerektiği gibi çizimlerin birleştirilmesi, gerekirse müzik ve ses ile desteklenmesi gerekmektedir.[1]

Çizgi filmin en bilinen tekniği Cel animasyondur (Cel Animation). Diğeri, doğrudan kâğıtlara çizilip boyanarak hazırlanan Kâğıt Animasyondur (Paper Animation). Bunlardan başka; Basitleştirilmiş Cel Sistemi (Simplified Cel System), üç boyutlu bir teknik olan Kukla Filmler, Kil Animasyonu (Clay Animation), Nesne Animasyonu (Object Animation), Kolaj (Collage) ve hareketsiz fotoğrafların kullanıldığı Statik Hareket (Kinestasis) ile Karagöz oyununu anımsatan Kesme Animasyon (Cut-out), Silüet Animasyon, Kum Tekniği, Hızlandırılmış Animasyon (Time-Lapse Animation), Kamerasız Animasyon (Cameraless Animation), Bilgisayar Animasyonu (Computer Animation), Pikselleştirme (Pixelation), çekilen filmin üzerinden çizim olan Rotoskop (Rotoscoping) ve Pin Ekran Animasyonu (Pin Screen) tekniklerdir.[1]

Kaynakça

  1. ^ a b Preston Blair (2018). Animasyon Yapım Teknikleri. Es Yayınları. ISBN 9786055664442. 

Ayrıca bakınız

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Anime</span> Japonyaya özgü çizim sanatıyla çizilmiş animasyonlar

Anime (Japonca: アニメ, IPA:

<span class="mw-page-title-main">Teknik resim</span>

Teknik resim, bir şeyin nasıl çalıştığını veya üretildiğini anlamak üzere yapılan çizim. Mühendisler arasındaki iletişimi en kolay ve en doğru şekilde sağlaması açısından büyük öneme sahip teknik bir alfabedir. Temelde doğrular ve eğrilerin çeşitli şekillerde bir araya gelmesiyle oluşan teknik resim, yapılması istenen konstrüksiyon ve tasarımın kâğıt üzerinde tanımlanması sanatıdır.

<span class="mw-page-title-main">Dijital illüstrasyon</span>

Bilgisayar illüstrasyonu veya dijital illüstrasyon, tamamen dijital araçlar kullanarak yapılan ve tablet, mouse gibi çizer kontrolü altında olan ve kendi hünerini kullandığı bazı işaretleyici cihazlar kullanarak oluşturulan illüstrasyon türüdür. Sanatçının sadece tamamen bir bilgisayar kullanarak yarattığı matematiksel modeller olan “Bilgisayarca oluşturulan Sanat”‘tan ayrılır.

<span class="mw-page-title-main">Animasyon</span> animasyon filmleri ve dizileri oluşturma süreci

Animasyon (canlandırma), birden çok resmin arka arkaya hızlı bir şekilde gösterilmesiyle elde edilen hareketli görüntüdür. İlk animasyonlar birkaç kâğıda istenen resimlerin çizilmesi, kâğıtların hızlıca geçirilmesi veya bir çemberin içine konup döndürülmesi ile yapılıyordu. Animasyon yapan kişilere animatör denir.

<span class="mw-page-title-main">Mat boyama</span>

Mat boyama, sanatsal anlamda "fotoğraf gibi" boyama sanatıdır. Hayal gücünün "inandırıcılık" kaygısıyla oluşturduğu, aslında gerçekte olmayan bir yerin, çevrenin, ortamın gerçekmiş gibi çizilip, renklendirilmesi ve boyut katılarak yansıtılmasıdır. Temel amacı çizgilerle "ortam" yaratmak ve gerçekmiş gibi yansıtmak olan mat boyama, bu özelliği ile karakter çizimlerinin şekillendirdiği ilistrasyon, animasyon-çizgi film çalışmalarından ve figür ve desenlerden oluşan resim sanatlarından ayrılır.

<span class="mw-page-title-main">Görüntü</span> görme duyusu ile ilgili olan; görüntü ve gözle izlenebilen her şeyin taşıdığı özellik

Görüntü veya imge, bir şeyin görsel temsilidir. Bir görüntü; çizim, resim ve fotoğraf gibi iki boyutlu (2B) bir sunum ya da oyma ve heykel gibi üç boyutlu (3B) bir nesne olabilir. Bir görüntü; bir yüzeye yansıtma, elektronik sinyallerin etkinleştirilmesi veya dijital ekranlar dahil olmak üzere diğer ortamlar aracılığıyla görüntülenebilir. İki boyutlu görüntüler hareketsiz veya hareketli olabilir. Durağan görüntüler, baskı veya fotokopi gibi mekanik yollarla çoğaltılabilir. Bazı durumlarda, üç boyutlu görüntüler de canlandırılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Çizim</span>

Çizim ya da desen, pek çok farklı araçla çeşitli yüzeylerin üstüne yapılan iki boyutlu biçimlemeleri içeren görsel sanattır. Bu tabir, görsel bir etki yaratmak amacıyla yapılmış çizgi resimlerin tümünü kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Grafiti</span> bir yüzeye çizilmiş, kazınmış veya püskürtülmüş yazı ve çizimler

Grafiti, çoğunlukla kamusal bir alanda yer alan bir duvar ya da yüzeye çizilmiş, kazınmış veya püskürtülmüş yazı ve çizimlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Animatör</span> animasyon veya çizgi dizi yapan kimse

Animatör, hızlı şekilde gösterildiğinde animasyon olarak bilinen bir devinim yanılsaması oluşturan görseller yaratan sanatçıdır. Bu görsellere kare adı verilir.

<span class="mw-page-title-main">Duraklı çekim</span> durağan üç boyutlu objeleri hareket edermiş gibi gösteren bir animasyon türü

Duraklı çekim ya da stop motion, durağan 3 boyutlu objeleri hareket edermiş gibi gösteren bir animasyon türüdür. Kuklalar veya oyun hamuru ile yapılmış modeller kullanılır. Stop motion tekniği; kamerayı objeye karşı ayarlayıp tek kare çekip sonra objeyi biraz hareket ettirip yeni bir kare çekmek ve bunu tekrarlayarak animasyonu tamamlamaktır. Çekilen tek kare resimleri ardı ardına dizip oynatılması ile hareket elde edilir. Sahneler montajlanarak film tamamlanır. Bu işlemlerin çoğu çizgi film tekniği ile aynıdır.

Bilgisayar grafikleri, bilgisayarların ve özel bir grafik donanımı ve yazılımının yardımıyla bir bilgisayar tarafından görüntü verisinin temsilini kullanarak oluşturulmuş grafiklerdir. Bilgisayarların etkileşimi ve anlaşılması ve verinin yorumlanması bilgisayar grafikleri sayesinde oldukça kolaylaşmıştır. Bilgisayar grafik gelişimi birçok çoklu ortam (media) tiplerinde önemli bir etkiye sahiptir ve animasyon, sinema ve video oyun endüstrisinin gelişmesini sağlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar animasyonu</span>

Bilgisayar animasyonu, animasyonlu görüntüler üretmek için kullanılan işlemdir. Bilgisayar üretimli imgeleme (CGI) daha genel bir terim olarak hem statik hem de dinamik görüntüleri kapsarken, bilgisayar animasyonu yalnızca hareketli görüntüleri ifade eder. 2 boyutlu bilgisayar grafikleri hâlen üslup, düşük bant genişliği ve daha hızlı gerçek zamanlı uygulamalarda kullanılmakla birlikte, modern bilgisayar animasyonu genellikle 3 boyutlu bilgisayar grafikleri kullanır. Bazen animasyonun hedefi bilgisayarın kendisidir, ancak bazen de filmdir.

<i>Fantasmagorie</i> 1908 yılında Fransız çizer ve animasyoncu Émile Cohl tarafından yapılmış bir animasyon filmi

Fantasmagorie, 1908 yılında Fransız çizer ve animasyoncu Émile Cohl tarafından yapılmış bir animasyon filmidir. Film tarihçilerine göre geleneksel teknik ile yapılan ilk çizgi filmdir.

<span class="mw-page-title-main">Kil animasyonu</span>

Kil animasyonu, bazen plastik animasyon, bir stop motion animasyonu türüdür. Her animasyonlu parça, karakter veya arka plan, genellikle yumuşak bir madde olan plastik kilden yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Geleneksel animasyon</span>

Geleneksel animasyon veya cel animasyon, her karenin elle çizildiği bir animasyon tekniğidir. Teknik, bilgisayar animasyonunun ortaya çıkmasına kadar sinemada egemen olan animasyon biçimiydi.

Walt Disney Animation Studios (WDAS), bazen Disney Animation olarak kısaltılır, The Walt Disney Company için animasyon özellikleri ve kısa filmler yaratan bir Amerikan animasyon stüdyosudur. Şirketin üretim logosu, ilk senkronize sesli karikatürü Steamboat Willie'den (1928) bir sahneye sahiptir. 16 Ekim 1923'te Walt Disney ve Roy O. Disney kardeşler tarafından kurulan, dünyanın en eski çalışan animasyon stüdyosudur. Şu anda Walt Disney Studios'un bir bölümü olarak organize edilmiştir ve merkezi Burbank, Kaliforniya'daki Walt Disney Studios'taki Roy E. Disney Animation Binasındadır. Stüdyo, kuruluşundan bu yana Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler'den (1937) Dilek'ğe (2023) ve yüzlerce kısa filme kadar 62 uzun metrajlı film üretti.

<span class="mw-page-title-main">Hikâye çizimi</span>

Hikâye çizimi, bir grafik çizim türüdür. Bir illüstrasyon, animasyon, hareketli grafik, resimlerden veya görüntülerden oluşur. Karikatür öykü, film, sinema, roman, tiyatro, etkileşimli medyada uygulanır. Bugün bilinen şekliyle hikâye oluşturma süreci, 1930'ların başlarında Walt Disney Animation Studios'ta geliştirildi. Daha sonra diğer animasyon stüdyolarında benzer işlemler uygulandı. En bilinen örneklerinden biri Japon çizgi romanları olan Manga'dır. Hikâye çizimi hareketli grafik kullanılarak genellikle kitap veya dergilerde basılmaktadır. Günümüzde birçok hikâye çizimi çizgi film ve sinemaya aktarılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Cel shading</span>

Cel shading veya çizgi gölgelendirme, gölge gradyanı veya renk tonları ve gölgeler yerine daha az gölgeleme rengi kullanarak 3D bilgisayar grafiklerinin düz görünmesini sağlamak için tasarlanmış, fotogerçekçi olmayan bir işleme türüdür. Bir cel shading genellikle bir çizgi roman veya çizgi filmin stilini taklit etmek ve/veya işlemeye karakteristik bir kağıt benzeri doku vermek için kullanılır. Bir görüntüyü eskiz, yağlı boya veya mürekkepli boya gibi gösterebilecek benzer teknikler bulunmaktadır. Adı, geleneksel 2D animasyonda kullanılmak üzere boyanmış şeffaf asetat tabakaları olan cellerden gelmektedir.

Görsel efekt, görüntülerin film yapımında ve video prodüksiyonunda canlı aksiyon çekimi bağlamı dışında oluşturulduğu veya manipüle edildiği süreçtir. Gerçekçi görüntüler oluşturmak için esas canlı çekim ve diğer canlı çekim görüntülerinin veya bilgisayar tabanlı görüntü (CGI) öğelerinin filme bütünleştirilmesine VFX denir.

Mimari animasyon, bilgisayar ortamında oluşturulan kısa bir mimari filmidir. Bu animasyon, bilgisayar tarafından üretilmiş bir bina, peyzaj düzenlemesi ve zaman zaman hareket eden insanlar ve araçları içerir.