İçeriğe atla

Çiftlik hayatı simülasyonu

Stardew Valley türün en bilinen oyunlarından biridir.

Çiftlik hayatı simülasyonları, sosyal simülasyon, flört simülasyonu ve çiftlik simülasyonu öğelerini birleştiren, yaşam simülasyonu oyunlarının büyüyen bir alt türüdür. Oyunlar genellikle kırsal bir ortama giden ve çoğu zaman ölen bir akrabanın mirası nedeniyle veya kentsel can sıkıntısı nedeniyle bir çiftliği ele geçiren bir kahramana sahiptir. Oyuncu-karakter para kazanmak için ekin yetiştirir ve çiftlik hayvanı büyütür ve kasabanın sakinleri olan geniş bir karakter kadrosuyla etkileşime girebilir ve varsa ana olay örgüsünün amacına doğru çalışabilir. Oyun planlarında genellikle, oyuncunun eylemleriyle yeniden canlandırılması gereken ölmekte olan hayalet kasabalar yer alıyordu.[1]

Türün kökenleri, ondan ilham alan başarılı bir bağımsız oyun olan Stardew Valley'e kadar kendi türünde neredeyse tek seri olan orijinal Story of Seasons serisindeydi (önceden İngilizcede Harvest Moon olarak adlandırılıyordu), çiftlik hayatı simülasyonlarını ayrı bir tür olarak popüler hale getirdi.[2]

Geçmiş

Türdeki ilk oyun, SNES konsolunun ömrünün sonraki aşamalarında piyasaya sürülen Harvest Moon'du. Kırsal kesimde geçen çocukluğundan ve Derby Stallion oyun serisinden ilham alan yapımcı Yasuhiro Wada, herhangi bir çatışma olmadan kırsal bir ortamda "rol yapma" oyunu yapmak istedi.[3] Oyunda Pete, büyükbabasından miras aldığı bir çiftliği devralmak için taşraya taşınırken rol aldı. Oyuncu şehri keşfedebilir ve sakinleriyle etkileşime girebilir. Bonus olarak, oyuncu şehirdeki uygun bekar kadınlarla bağ kurabilir ve onlarla evlenebilir, bu da onu flört simülasyonunun en eski örneklerinden biri haline getiriyor.[4] Story of Seasons serisinin daha sonraki etkili oyunlarından biri, çiftlik hayatı sim oyunlarını Japon rol yapma oyunu (JRPG) türüyle birleştiren ve zindan taramasını içeren yan ürün Rune Factory idi. JRPG füzyonları artık çiftlik hayatı simülasyonlarının tanınmış bir çeşididir.[5]

Seri, yakın zamana kadar kendi türünde tek seriydi ve bu nedenle kendisini genellikle bir rol yapma oyunu olarak pazarlıyordu. Seri istikrarlı ve tutarlı bir özellik olarak kaldı ancak uzun yıllar çok sayıda satış yapmadı.[3][6] 2016 yılında Eric Barone, kendi geliştirdiği Stardew Valley oyununu piyasaya sürdü ve bu oyun popülaritesini artırarak şimdiye kadarki en başarılı bağımsız oyunlardan biri haline geldi. Oyun, bu tür oyunları büyük ölçüde popüler hale getirdi ve onu bir tür haline getirdi. Bundan sonra "çiftlik hayatı sim" tabirinin kullanımı ortaya çıkmaya başladı.[2][7]

Stardew Valley'in başarısının ardından türün popülaritesi büyük bir patlama yaşadı ve çoğu bağımsız olan daha fazla çiftlik hayatı simülasyonu piyasaya sürüldü.[1][7][8] Square Enix, Rune Factory tarzında bir JRPG füzyonu olan Harvestella'yı piyasaya sürecekti.[9][10][11]

Dikkate değer örnekler

Kaynakça

  1. ^ a b Carpenter, Nicole (13 Eylül 2022), "We're in the golden era of farming simulators", Polygon, 14 Eylül 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 17 Eylül 2022 
  2. ^ a b Nintendo Life: How Stardew Valley Grew The Farm Sim While Harvest Moon Went To Seed | Nintendo Life 22 Haziran 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  3. ^ a b Engadget: Yasuhiro Wada waxes nostalgic about Harvest Moon | Engadget 22 Haziran 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  4. ^ Polygon: I found my first love in Harvest Moon - Polygon 22 Haziran 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  5. ^ Lin, Amy (23 Şubat 2016). "Stardew Valley: Pushing The Boundaries of Farming RPGs". The Cornell Daily Sun. 25 Şubat 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2023. 
  6. ^ Siliconera: A Closer Look At Harvest Moon's Growing Sales In Recent Years - Siliconera 23 Haziran 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  7. ^ a b The Washington Post: ‘Stardew Valley’ fans should try Rune Factory, Cozy Grove and more - The Washington Post 4 Kasım 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  8. ^ I Think We've Reached The Breaking Point Of Adorable Farming Sims: I Think We've Reached The Breaking Point Of Adorable Farming Sims 22 Haziran 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  9. ^ Siliconera: How Does Harvestella Compare to Harvest Moon and Rune Factory: How Does Harvestella Compare to Harvest Moon and Rune Factory 22 Haziran 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  10. ^ Bolding, Jonathan (2 Temmuz 2022). "Square Enix puts their spin on the farm and fantasy life sim with Harvestella". PC Gamer (İngilizce). 1 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Ağustos 2022. 
  11. ^ "Harvestella is Square Enix's new fantasy farming sim/RPG on Switch". VentureBeat (İngilizce). 28 Haziran 2022. 8 Nisan 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2023. 
  12. ^ Polygon: Disney Dreamlight Valley is the Kingdom Hearts of life-sim games - Polygon 23 Haziran 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  13. ^ Frank, Allegra (6 Mart 2017). "Ooblets is a Pokémon and Harvest Moon lover's dream game". Polygon. 5 Aralık 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Şubat 2024. 
  14. ^ Fae Farm's Like Stardew Valley But With An RPG On Top: Fae Farm's Like Stardew Valley But With An RPG On Top 11 Kasım 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: June 22, 2023
  15. ^ Sun Haven Is Stardew Valley With Dragons, Angels, And Demons: 18 Ocak 2024 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., accessdate: January 8, 2024

İlgili Araştırma Makaleleri

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

<i>The Sims</i> 2000 video oyunu

The Sims, Maxis tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından 2000 yılında yayınlanan stratejik yaşam simülasyonu video oyunudur. "Sim" adı verilen sanal insanların kurgusal bir mahalle içerisinde yaşadığı evlerde bilgisayar simülasyonu üzerinden günlük aktiviteleri kontrol edilir. Oyuncular Sim'leri kontrol edebilir, kariyerlerini geliştirebilir, yaşadıkları alanı değiştirebilir ve diğer Sim'lerle ilişki kurabilirler. Aynı zamanda Sim'ler için ev yaratabilir, evi dekor edebilir, kıyafet alabilirler. Diğer Sim'lerle olan sosyal ilişkilerini de ilerletebilirler.

<i>The Sims 3</i> 2009 video oyunu

The Sims 3, Maxis tarafından Redwood Shore stüdyolarında geliştirilen ve Electronic Arts tarafından yayınlanan yaşam simülasyonu video oyunudur. The Sims serisinin devamı olan The Sims 2 oyununun devamı niteliğindedir. 2 Haziran 2009'da OS X, Microsoft Windows ve akıllı telefonlar için yayınlandı. Konsol versiyonları ise PlayStation 3, Xbox 360 ve Nintendo DS için Ekim 2010'da, Wii platformu için de bir ay sonra yayınlandı. Windows Phone versiyonu 15 Ekim 2010'da, Nintendo 3DS versiyonu ise 27 Mart 2011'de yayınlandı.

<i>Stardew Valley</i> 2016 bağımsız çiftçilik simülasyonu rol yapma video oyunu

Stardew Valley, Eric "ConcernedApe" Barone tarafından geliştirilen bir çiftlik hayatı simülasyonu rol yapma video oyunudur. Oyuncular, merhum büyükbabalarının Stardew Valley olarak bilinen bir yerde harap olmuş çiftliğini devralan bir karakter rolünü üstlenirler. Oyun, diğer platformlara taşınmadan önce Şubat 2016'da Windows için piyasaya sürüldü. Stardew Valley, açık uçlu bir oyundur ve oyuncuların ekin yetiştirme, çiftlik hayvanı yetiştirme, balık tutma, yemek pişirme, madencilik, yiyecek arama, evlenme ve çocuk sahibi olma yeteneği de dahil olmak üzere kasaba halkıyla sosyalleşme gibi faaliyetlerde bulunmasına izin verir. En fazla sekiz oyuncunun birlikte çevrimiçi oynamasına izin verir.

Farming Simulator, Giants Software tarafından geliştirilen çiftlik simülasyonu üzerine kurulu video oyunu serisidir. Oyunun haritaları çoğunlukla Amerika ve Avrupa'dan esinlenerek hazırlanmıştır. Oyuncular tarım ve hayvancılık ile uğraşabilir, ekin yetiştirebilir ve çiftlikten elde ettikleri ürünleri satabilirler. Oyun serisi dört milyondan fazla satmıştır.

<span class="mw-page-title-main">İş simülasyonu oyunu</span>

İş simülasyon oyunları, veya iş insanı oyunları olarak da bilinen ekonomik simülasyon oyunları, genellikle bir iş biçiminde, ekonomik süreçlerin yönetimine odaklanan oyunlardır. Saf iş simülasyonları, inşaat ve yönetim simülasyonlarının bir inşaat unsuru içermeyen versiyonu olarak tanımlanmıştır ve bu nedenle yönetim simülasyonları olarak adlandırılabilir. Aslında bu tür oyunlarda mikro yönetim sıklıkla vurgulanır. Esasen sayısaldırlar, ancak yaratıcı grafikler kullanarak oyuncunun dikkatini çekmeye çalışır. Bu oyunlara ilgi, algoritmalar kullanarak gerçek dünyadaki olayların doğru simülasyonunun yanı sıra, oyuncuların eylemlerinin beklenen veya makul ve yakın sonuçlara bağlanmasına dayanır. Ekonomik simülasyonların önemli bir yönü, yapay sistemlerin, oynanışın ve yapıların ortaya çıkmasıdır.

Bir hükûmet simülasyonu veya politik simülasyon, bir ulusun tamamının veya bir kısmının hükûmeti ve politikasını simüle etmeye çalışan bir oyundur. Bu oyunlar jeopolitik durumları, iç politik politikaların oluşturulmasını veya politik kampanyaların simülasyonunu içerebilir. Askeri veya eylem unsurlarının cesaretini kırması veya soyutlaması nedeniyle klasik savaş oyunları türünden farklıdırlar.

Sosyal simülasyon oyunları, çoklu yapay yaşamlar arasındaki sosyal etkileşimleri araştıran bir alt tür yaşam simülasyonu oyunudur. Bu türün en ünlü örnekleri The Sims and the Animal Crossing serisidir.

<i>Bravely Default 2</i>

Bravely Default II, Claytechworks tarafından Nintendo Switch için geliştirilen yeni bir rol yapma video oyunudur. Japonya'da Square Enix tarafından yayınlanacak ve Nintendo oyunun Batı bölgelerinde piyasaya sürülmesini sağlayacak. 26 Şubat 2021'de dünya çapında yayınlanması planlanıyor.

Sürükleyici sim, oyuncu seçimlerine dayanan simülasyon türünde bir video oyunu türüdür. Temel tanımlayıcı özelliği, nispeten geniş bir oyuncu yetenekleriyle birleştiğinde, oyundaki sorunlara çeşitli ve yaratıcı çözümlerin yanı sıra, ortaya çıkan oyun oynamanın ötesindeki yaratıcı çözümleri desteklemesine izin veren oyuncu eylemlerine yanıt veren simüle edilmiş sistemlerin kullanılması, geliştirici tarafından açıkça tasarlanmasıdır. Bu tanım, sınırlı bir anlamda oyuncu seçimine izin veren oyun sistemleri veya oyuncuların seçimlerinin sonuçlarından kolayca kaçmalarına izin veren sistemlerle karıştırılmamalıdır.

Yarış simülasyonu veya Sim yarışı yakıt kullanımı, araç yol tutuşu, hasar, lastik aşınması, süspansiyon gibi gerçek dünyadaki değişkenlerin ayarlanabildiği ve etkili olduğu araç yarışlarını en doğru şekilde simüle etmeyi amaçlayan yarış uygulaması çeşididir. Bir yarış simülasyonunda başarılı olmak için sürücü araç kullanımının eşik frenlemesi, lastik çekişleri ve yol tutuşu gibi tüm yönlerini ve bunları nasıl kontrol edebileceğini bilmelidir. Bu tarz oyunları arcade yarış oyunlarından ayıran şey bu zorluk seviyesidir. Yarış simülasyonlarında gerçeğe en yakın sürüş hissi yaşamak öncelikli amaç iken arcade oyunlarda bu öncelik yerini hız hissine bırakır.

<span class="mw-page-title-main">Eric Barone</span> Amerikalı video oyunu geliştiricisi

ConcernedApe takma adıyla da bilinen Eric Barone, Amerikalı bir oyun tasarımcısı ve müzisyendir. En çok bağımsız video oyunu Stardew Valley'i yaratmasıyla tanınır.

Nier: Automata, PlatinumGames tarafından geliştirilen ve Square Enix tarafından yayınlanan 2017 yapımı bir aksiyon rol yapma video oyunudur. Oyun, Nier oyunun devamı olup 23 Şubat 2017 tarihinde Japonya ve Mart 2017 tarihinde daha sonra Kuzey Amerika ve PAL bölgesinde PlayStation 4 için piyasaya sürüldü. Aynı yılın Mart ayında Microsoft Windows ve Become as Gods Edition adıyla Xbox One ve The End of YoRHa Edition adıyla Nintendo Switch için de piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Yasuhiro Wada (video oyun tasarımcısı)</span>

Yasuhiro Wada bir Japon video oyunu tasarımcısı ve yapımcısıdır. Eskiden Harvest Moon serisi olarak bilinen Story of Seasons'daki çalışmasıyla tanınır. Diziden gelen beğeni ve başarıya rağmen, 2009 yılında artık dizi üzerinde çalışmamaya ve başka projelere odaklanmaya karar verdi.

Japonya'da Bokujō Monogatari olarak bilinen ve daha önce Harvest Moon olarak bilinen Story of Seasons, Yasuhiro Wada tarafından oluşturulan ve Victor Interactive Software tarafından geliştirilen bir tarım simülasyonu rol yapma video oyunu serisidir. Story of Seasons, aynı adlı yeni uluslararası seri başlığı altında piyasaya sürülen ilk oyundu.

<i>Haunted Chocolatier</i>

Haunted Chocolatier, Stardew Valley'in geliştiricisi Eric "ConcernedApe" Barone tarafından yakında çıkacak bir şekerleme dükkanı simülasyon oyunudur.

Rune Factory, Yoshifumi Hashimoto tarafından yaratılan ve öncelikle Marvelous tarafından yayınlanan bir fantezi rol yapma simülasyon oyunları serisidir. Oyunlar, Hashimoto'nun stüdyosu Hakama tarafından geliştirildi ve 2013'te faaliyetlerine son verildikten sonra görevi Neverland'den devraldı. Seri, Marvelous'un amiral gemisi serisi Story of Seasons'ın yan ürünü olarak başladı. Story of Seasons daha sonra kendi dizisi haline gelmek için ikinci taksitten başlayarak referanslar bırakıldı. 2006 yılında yayınlanan ilk oyun ile mülk, beş ana seri oyunu, iki yan oyun ve çok sayıda manga uyarlamasından oluşuyor.

Harvest Moon: Back to Nature, Japonya'da Bokujō Monogatari Harvest Moon olarak bilinen, Victor Interactive Software tarafından geliştirilen ve yayınlanan Story of Seasons çiftlik simülasyon serisindeki bir video oyunudur. Nintendo olmayan bir konsol için ilk Harvest Moon oyunudur. Harvest Moon 64'teki karakterler, yeni yaşam tarzları, kişilikler ve akrabalarla da olsa bu oyundaki karakterler olarak aktarıldı.

<i>Graveyard Keeper</i>

Graveyard Keeper, bağımsız Rus indie oyun stüdyosu Lazy Bear Games tarafından geliştirilen ve tinyBuild tarafından yayınlanan mezarlık temalı bir yönetim simülasyonu video oyunudur. Oyunun alfa sürümü Mayıs 2018'de Microsoft Windows için yayınlandı, ardından o yıl Windows ve Xbox One için normal sürüm geldi. Nintendo Switch ve PlayStation 4 sürümleri 27 Haziran 2019'da yayınlandı. Japonya'da 6 Şubat 2020'de yayınlandı.

<i>Roots of Pacha</i> 2023 video oyunu

Roots of Pacha, Soda Den tarafından geliştirilen ve yayınlanan, Kickstarter'ın kampanyası olarak finanse edilen taş devri döneminde geçen bir çiftçilik ve yaşam simülasyonu bağımsız video oyunudur. En fazla dört oyuncunun birlikte çevrimiçi oynamasına izin verir.