İçeriğe atla

Çevrimiçi çok oyunculu savaş arenası

Bu MOBA oyunlarının genel bir haritasıdır. Sarı çizgiler koridorları, mavi noktalar ise üsleri korumak için konulan kule ve objeleri, turuncu çeyrek daireler takımların üslerini ve mavi çeyrek daireler savaşın kazananını belirleyen simgelerdir.

Çevrimiçi çok oyunculu savaş arenası ya da MOBA (Kısaltma: Multiplayer Online Battle Arena), bir gerçek zamanlı strateji savaş video oyunu türüdür. Genellikle beş kişiden oluşan iki farklı takımın üç ana yoldan oluşan bir harita üzerinde karşı takımın enerji kaynağını yok etmeyi amaçlar. Bu video oyun türü ilk defa Starcraft oyunun özel yapım Aeon of Strife modu ile kullanılmaya başlanmış daha sonra en önemli örneği olan Defence of the Ancients tarafından kullanılmıştır. Bazı MOBA türü video oyunlarına; Defence of the Ancients, League of Legends, Dota 2, Smite, Heroes of the Storm ve Heroes of Newerth örnek verilebilir.

Tarih

Moba türü dünyada ilk 1989 yılında, SEGA Mega Drive/Genesis yapımcı şirketi tarafından Warcraft III: Reign of Chaos adlı oyunda kullanılmıştır.[1][2] 2005 yılında IceFrog adlı tasarımcı tarafından MOBA türüne bir oyun modu şekli olarak Dota'yı piyasaya çıkmıştı. Daha sonraları Valve Corporation şirketi Dota'yı satın alarak Dota 2'nin çıkmasına vesile oldu. 2008 yılı itibarıyla, Dota oyunu ticari dikkatleri üstüne çekmişti.[3] 2009 yılının sonunda, MOBA türü oyunlara bir yenisi de Riot Games adlı yapımcı şirketin yayımlandığı League of Legends adlı oyun oldu.[4] 2010 yılında, S2 Games piyasaya Heroes of Newerth adlı MOBA oyununu çıkardı.[5] 2014 yılının içinde, Hi-Rez Studios adlı firma Smite adlı 3 boyutlu bakış açısı olan MOBA türü oyununu duyurmuştur.[6] Bunlara Blizzard'ın 2 Haziran 2015'te çıkardığı Heroes of the Storm oyunu da eklenebilir.[7]

Oynanış

Birbirlerinin üssünü yok etmek isteyen iki karşıt takım haritanın birbirlerine en uzak farklı renklerdeki noktalara konumlandırılır.[8] Ancak, yine de bazı modlarda farklı zafer şekilleri vardır.[9] Defansif yapılar (örneğin kuleler) koridorları koruyan yapılardır ve oyuncuların rakip takımın üssüne ulaşmak için bu yapıları yok etmesi gerekmektedir. Çevrimiçi çok oyunculu savaş arenası oyun modlarında genellikle 3 koridor (kulvar olarak da bilinir) bulunmaktadır. Bu koridorlar üst orta ve alt koridor olarak nitelendirilir.

Her şampiyona yani her oyuncuya ya da kahramana, saniyede bir miktar altın verilmektedir. Bir rakibi öldüren şampiyon büyük bir miktarda altınla ödüllendirilir. Altın, oyun içinde çeşitli işlevsel, büyü ve hasar yönelikli eşyaları almak için kullanılır.[10]

Koridorlar, "şampiyon" ya da "kahraman" adı verilen savaşçı karakterler tarafından korunur. Bir şampiyonu öldüren rakip bir oyuncu ekstradan altın ve tecrübe kazanır. Şampiyonu kesmesine yardımcı olan diğer bir arkadaş "asist" alarak bir miktar altın ve tecrübe kazanabilir. Ölen şampiyon, seviyesine orantılı olarak yeniden doğmak için bir süre beklemek zorundadır.[11]

Takımlar ya da şampiyonlar arasındaki fark her ne kadar açık olursa olsun, çeşitli stratejiler ile takımlar geriden gelerek oyunu kazanabilir. Objektif görevlere odaklanmak bu konuda bir miktar fark yaratır. Bir diğer strateji olarak da oyundaki canavarları biçerek altın kazanma yöntemiyle gerçekleşir yaklaşır 20 canavar (minyon) biçmek bir şampiyonu öldürmekle eşdeğer altındadır.

Oyunlar yaklaşık ortalama 20-40 dakika sürmektedir ve daha kısa ya da daha uzun sonuçlanan oyunlar da vardır. Oyunun sonuçlanması için bir takıma ait binaların (kuleler, inhibitör ve takımın üssü) yok edilmesi ya da takımlardan birinin teslim olması gerekmektedir.

Kaynakça

  1. ^ "MOBA: The story so far, Market for Home Computing and Video Games". mcvuk.com. 4 Ekim 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Haziran 2014. 
  2. ^ "What's a MOBA?". gamesradar.com. 5 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 
  3. ^ "Arşivlenmiş kopya". 24 Ocak 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 
  4. ^ "League of Legends Interview". 1up.com. 24 Ocak 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 
  5. ^ "Arşivlenmiş kopya". 13 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 
  6. ^ "Arşivlenmiş kopya". 23 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 
  7. ^ "Blizzard's Worlds Collide When Heroes of the Storm™ Launches June 2". 23 Nisan 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ocak 2018. 
  8. ^ "Dedoimedo.com". dedoimedo.com. 7 Mayıs 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Aralık 2010. 
  9. ^ "Arşivlenmiş kopya". 8 Temmuz 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 
  10. ^ "Arşivlenmiş kopya". 19 Ağustos 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 
  11. ^ "Basic Survival – Learn Dota". playdota.com. 13 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2015. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Counter-Strike veya kısaca CS, Valve Corporation tarafından geliştirilen bir birinci şahıs nişancı türünde taktiksel aksiyon video oyunu serisidir. Ayrıca Nexon tarafından geliştirilen Counter-Strike Neo, Counter-Strike Online, Counter-Strike Nexon: Zombies ve Counter-Strike Online 2 adlı yan oyunları da mevcuttur.

<span class="mw-page-title-main">Defense of the Ancients</span> video oyunu

Defence of the Ancients (DotA), gerçek zamanlı strateji oyunu olan Warcraft III: Reign of Chaos ve Warcraft III: The Frozen Throne oyunları için üretilmiş bir moddur. Haritadaki senaryonun amacı; haritanın her köşesinde yer alan yapıları korumak ve düşman yapıları yok etmektir. Oyuncular güçlü ve yetenekli birimler olan 'Hero'(Kahraman)ları kullanırlar, oyun içerisinde bu kahramanlar birlikte çalışırlar ve AI(yapay zeka) kontrollü ittifak savaşçıları olarak adlandırılan 'creep'lerle oyun oynanır. Oyuncular oyunda kahramanları yönettiği gibi, düşmanlarını öldürerek kahramanlarına altın kazandırır ve ekipman alırlar.

<span class="mw-page-title-main">Blizzard Entertainment</span> video oyun üreticisi

Blizzard Entertainment, bilgisayar oyunları üreten Irvine, Kaliforniya merkezli bir şirkettir. 1991'de elektronik oyunlara ilgisi bulunan 3 UCLA mezunu tarafından Silicon & Synapse adı altında kurulmuştur. 1994'te şirketin ismi halen daha kullanılan Blizzard Entertainment olarak değiştirilmiştir.1994'te Warcraft oyununu çıkardığından beri, dünyaca bilinen bir oyun şirketi olmuştur. Ürettiği Diablo, StarCraft, Warcraft oyunları ve bunların devam oyunları sayesinde tek oyunculu ve çok oyunculu video oyunları alanında büyük hayran kitlesi elde etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Loki</span> İskandinav mitolojisinde kurnazlık tanrısı

Loki, İskandinav mitolojisinde kötülük ve kurnazlık tanrısı. Kimi tasvirlerde boynuzludur. Ayrıca şekil değiştirme yeteneğine sahiptir. Loki'nin Angrboda ile evliliğinden Jörmungandr, Fenrir ve Hel adında çocukları vardır. Sigyn ile olan evliliğinden ise Narfi ve Vali adlı iki çocuğu bulunmaktadır. Loki aynı zamanda cinsiyet değiştirebilen bir tanrıdır. Bir aygırı baştan çıkartması gerektiği zaman, bir kısrağa dönüşmüş ve dönüşümden Sleipnir doğmuştur. Sekiz bacaklı bu atı Loki, Odin'e hediye etmiştir.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

<span class="mw-page-title-main">Zynga</span> video oyunu şirketi

Zynga, San Francisco merkezli video oyunları yapan bir şirkettir. Temmuz 2007'de Mark Pincus, Michael Luxton, Eric Schiermeyer, Justin Waldron, Andrew Trader ve Steve Schoettler kurmuştur. Oyunları Facebook ve MySpace'de oynanmaktadır. Oyunlarından biri olan FarmVille'yi yaklaşık 65.000.000 kişi oynamaktadır. Şirketin 2010 yılında 600 milyon $ geliri vardır. Zynga şirketi ayrıca birçok kez Haiti'ye yardım yapmıştır. Parayı oyun kullanıcıları, tatlı tohumlar almak için aldıkları Cashlar ile ödemişlerdir. Zynga da Haiti'deki mağdurlara ulaştırmıştır.

Dota 2, Valve Corporation tarafından geliştirilen ve dağıtımı yapılan oynaması ücretsiz bir çevrimiçi çok oyunculu savaş arenası (MOBA) oyunudur. Oyun 2002'de çıkmış bir video oyunu olan Warcraft III: Reign of Chaos ve onun genişletme paketi olan The Frozen Throne haritası (modu) olan Defense of the Ancients'ın (DotA) bağımsız devam oyunudur. Oyun 2011'de sadece Microsoft Windows'a özel beta olarak çıkmış, 2013 Temmuz'da ise Microsoft Windows, OS X ve Linux için yayınlanmıştır. Oyun bir milyondan yüksek sayıda aynı anda oynanma rekoruna sahiptir ve aynı zamanda Steam'deki en popüler oyunlardan birisidir. Türkçe dil desteği de bulunmaktadır.

Dragon Age, BioWare tarafından oluşturulan yüksek bir fantezi rol yapma oyunu serisidir. İlk oyun olan Dragon Age: Origins 2009'da piyasaya çıktı. Origins'in bir devamı olan Dragon Age II, Mart 2011'de piyasaya çıktı. Dragon Age: Inquisition, Kasım 2014'te yayımlandı. Serinin fantezi ortamı, çeşitli kitap ve masa üstü oyunları da dâhil olmak üzere diğer medyada kullanıldı ve üç ana oyununa çeşitli indirilebilir içerik (DLC) eklentileri katılmıştır.

<i>League of Legends</i> 2009 çok oyunculu video oyunu

League of Legends, Riot Games tarafından geliştirilen ve yayımlanan video oyunu. 27 Ekim 2009 tarihinde Riot Games'in ilk oyunu olarak "League of Legends: Clash of Fates" adıyla piyasaya çıkmıştır. MOBA türü strateji oyunudur. Oyun Warcraft III haritası olan Defense of the Ancients örnek alınarak yapılmıştır. Oyunun baş tasarımcısı, Defense of the Ancients (DotA) haritasını tasarlayan Steve Feak'dir.

Battle.net, Oyun geliştiricisi Blizzard Entertainment tarafından 1996'da Bllizard oyunlarını yayınlamak ve çevrimiçi destek vermek için açılan video oyun sitesidir. İşlev olarak Bllizard Entertainment tarafından çevrimiçi olarak yayınlanan oyunların oyuncu kayıt işlemi yapılmaktadır. Yapılan kayıtlar yayınlanan oyunların girişi için istenilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Riot Games</span> oyun yapım ve dağıtım şirketi

Riot Games, Los Angeles, Kaliforniya merkezli bir oyun yapım ve dağıtım şirketidir. 2006 yılında Güney Kaliforniya Üniversitesi'nde oda arkadaşı olan Brandon Beck ve Marc Merrill tarafından kurulmuştur. İlk diğer şirketlerden bağımsız ürünü Ekim 2009'da çıkardığı League of Legends'dır. 2015'te Tencent Inc. tarafından geriye kalan %4'ü de alınmıştır. Günümüzde; dünyanın farklı şehirlerinde 23 ofisi bulunmakta ve 2500'den fazla kişi şirket için çalışmaktadır.

Smite Hi-Rez Studios tarafından geliştirilen Üçüncü Gözden oynanan Moba oyunudur. Oyun mitolojiyi konu alır ve oyuncular da tanrıları kontrol etmektedirler.

<i>Hearthstone</i> strateji türünde dijital bir kart oyunu

Hearthstone, Blizzard Entertainment tarafından geliştirilen oynaması ücretsiz dijital kart tahsil oyunudur. Mart 2013'te Heroes of Warcraft alt başlığıyla Penny Arcade Expo'da açıklanan oyun, Ocak 2014'te açık beta sürümüyle çıktı. Mart 2014'te Microsoft Windows ve macOS işletim sistemlerinde piyasaya sürüldü. Ardından iOS ve Android sistemler için de geliştirildi ve çıkışını yaptı. Oyun aynı zamanda bu platformlar arasında çapraz platform oynanışını da desteklemektedir. Cep telefonunda oynarken bilgisayarda aynı kullanıcı adıyla oyuna giriş yaptığınızda, cep telefonunuzdaki oyun kaldığı yerden bilgisayarda devam etmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Elektronik spor</span> özellikle video oyunları için yapılan profesyonel oyun maçlarına verilen isim

Elektronik spor, organize video oyunu yarışmalarına verilen isim. Oyunlar, genellikle profesyonel oyuncular arasında profesyonel organizasyonlar ile düzenlendiğinde bu ismi alır. Elektronik sporlarda en çok rastlanan oyun türleri strateji oyunları, dövüş oyunları, birinci şahıs nişancı oyunları ve spor oyunlarıdır. League of Legends Dünya Şampiyonası, The International, Evolution Championship Series ve Intel Extreme Masters gibi turnuvalar canlı yayınlanır ve oyunculara sekiz haneli miktarlara kadar önemli para ödülleri sağlar. espor karşılaşmalarında yer alan oyunculara siberatlet denir.

League of Legends Dünya Şampiyonası Riot Games tarafından her sene organize edilen, League of Legends'ın en büyük turnuvasıdır. İlk olarak DreamHack Kış 2011'de düzenlenmiştir ve ilk şampiyon Fnatic'dir. Takımlar Sihirdar Kupası ve 1,000,000 $’lık büyük ödül için yarışmaktadırlar. 2015 yılında turnuva finali 36 milyon kişi tarafından naklen izlenmiştir.

Auto battler, oyuncuların satranç tahtası benzeri bir savaş alanına hazırlık aşamalarında karakterleri sürdüğü, ardından savaş aşamasında oyuncular tarafından hiçbir komut olmadan karakterlerin rakip oyuncunun karakterleriyle savaştığı, satranç benzeri unsurlar içeren strateji video oyunları alt türüdür.

Virtus.pro (VP), Rusya merkezli bir espor kuruluşudur. 2003 yılında kurulan organizasyon şu anda Counter-Strike 2, Dota 2, Fortnite, Apex Legends, Starcraft II, Hearthstone, Paladins, Quake Champions ve Heroes Of The Storm gibi oyunlarda yarışan oyunculara sahip. Kasım 2015'te ekip, Alisher Usmanov'un USM Holdings'den 100.000.000 USD'nin üzerinde bir yatırım aldı. 2015 yılından bu yana Virtus.pro, ESforce esports holdinginin bir parçasıdır.

<i>Mobile Legends: Bang Bang</i> 2016 yılında piyasaya sürülen bir video oyunu

Mobile Legends: Bang Bang veya kısaca MLBB, Moonton tarafından geliştirilen ve yayımlanan bir video oyunu. 11 Temmuz 2016'da piyasaya sürülmüştür.

<i>Arena of Valor</i> çevrimiçi olarak da oynanabilen mobil oyunudur.

Arena of Valor, eski adıyla Strike of Kings, Çin Anakarası dışındaki pazar için TiMi Studio Group tarafından geliştirilmiş ve Level Infinite tarafından Android, iOS ve Nintendo Switch için yayınlanmış, Honor of Kings 'in uluslararası uyarlaması olan bir çevrimiçi çok oyunculu savaş arenasıdır. Kasım 2018 itibarıyla oyun, Çin dışında toplamda 140 milyon dolardan fazla hasılat elde etmiştir. Arena of Valor, rekabet sporlarının bir parçası olarak 2018 Asian Games, 2019 Southeast Asian Games, 2021 Asian Indoor and Martial Arts Games ve 2021 SEA Games'de yer alan altı Espor video oyunundan biridir. Arena of Valor diğer bölgelerde Garena, DeNA, Actoz SG ve TiMi Studio Group tarafından yayınlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Complexity Gaming</span>

Daha önce compLexity olarak bilinen Complexity Gaming; merkezi Frisco, Teksas'ta bulunan bir Amerikan espor şirketidir. Şirket, 2003 yılında Jason Lake tarafından kuruldu ve Lake, emlak yatırımcısı John Goff ve Dallas Cowboys'un sahibi Jerry Jones'un ortaklığındadır. Complexity'nin merkezi espor tesisi olan Gamestop Performance Center'da bulunmaktadır. Organizasyonun Apex Legends, Counter-Strike: Global Offensive, FIFA, Fortnite, Hearthstone, Madden, Magic: The Gathering Arena, Rocket League ve Valorant oyunlarında çeşitli takımları bulunmaktadır. Complexitiy'nin önceden Call of Duty, DOTA 2, Heroes of the Storm ve League of Legends dahil olmak üzere diğer birçok oyunda da takımları bulunmaktaydı.