İçeriğe atla

Çaturanga

Caturanga Sanskritçe'de catur ("dört") ve anga ("uzuv, organ ya da kısım"), anlamına gelir. Bilinen satrancın ilk atasıdır, 6. yüzyılda Hindistan’da ortaya çıkmıştır. Bazen "satrançın türevi" olarak tanımlansa da, icat tarihi itibari ile satranç, kural ve konseptini çaturangadan almaktadır.

Çaturanga
Çaturanga oyununa ait taşlar. (Soldan sağa) raja, ratha, mantri, padati, aşva ve gaja.
Tür(leri)Masa oyunu
Soyut strateji oyunu
Oyuncular2
Gerekli yetenekStrateji, taktik

Tarihçe

Caturanga, döneminde (6. yüzyıl) Hint ordusunun dört kısımdan oluşması nedeniyle (piyadeler, savaş filleri, süvariler, savaş arabaları [bazen savaş gemileri]) bu ismi almış ve 6. yüzyılda İran'a ve 7. yüzyılda Arabistan'a yayılmıştır.

Temel kavramlar ve oyunun hedefi

Oyun, temel mantık ve yapı taşları bakımından satranca çok benzemektedir. Oyunun nihai amacı rakibin rajasını almaktır, rakibin rajasını alan oyuncu oyunu kazanır ve oyun biter. Bunu başarmanın temelleri genellikle (istisnaları vardır, bkz. {satrançtan} aptal matı, çoban matı) rakibin ağır ve hafif taşlarını (taşlar, ağır taşlar: mantri ve ratha; hafif taşlar: gaja ve aşva olarak ikiye ayrılır {bu taşlar içerisinde raja yoktur, çünkü halihazırda ağır ve hafif taşlar, raja'yı savunmak içindirler}) alarak ve oyun esnasında taşları, rakip oyuncun taşlarının hareketlerini kısıtlamak gereği ile -oyunun açılışı ve güncel pozisyonu itibarı ile- avantajlı olan karelere koyarak onu bitap düşürmek ilkesine dayanır.

Oyunun kuralları

Oyun tahtası

Çaturanganın oyun tahtası açık ve koyu renkte olmak üzere (bazen siyah ve beyaz) 8×8 (toplam 64) kareden oluşmaktadır. Oyun karelerinin günümzdeki satranç gibi cebirle gösterilip gösterilmediği kesin olarak bilinmemektedir. Klasik çaturanga tahtasında, oyun başında toplam 32 taş bulunmaktadır. Bunların 16'sı açık, 16'sı koyu renktir.

Çaturanga tahtası, (oyuncuya göre) en sağ alt köşeye (cebirli gösterimde açık renkler için h1, koyu renkler için a8 karesine) açık renk kare denk gelecek şekilde yerleştirilir.

Taşlar ve dizilişi

abcdefgh
8 a8b8c8d8e8f8g8h88
7 a7b7c7d7e7f7g7h77
6 a6b6c6d6e6f6g6h66
5 a5b5c5d5e5f5g5h55
4 a4b4c4d4e4f4g4h44
3 a3b3c3d3e3f3g3h33
2 a2b2c2d2e2f2g2h22
1 a1b1c1d1e1f1g1h11
abcdefgh
Çaturanganın başlangıç pozisyonu (satrancın aksine rajalar {şahlar} karşılıklı değildir).

Oyuncuların her birinin 16 çaturanga taşı vardır.

Çaturanga taşları

Unvanı Simgesi Türü Adedi Puanı[1]
Ràja Şah 1 puan
Mantri Ağır taşlar 9 puan
Ratha 2 5 puan
Gaja Hafif taşlar 3,25 puan
Aşva 3 puan
Padàti Piyadeler 8 1 puan

Taşlar, illüstirasyonda gösterildiği gibi çaturanga tahtasının iki tarafına yerleştirilir. 2. ve 7. satırlarda padatiler yer alır. 1. ve 8. satırlarda ise subaylar ve raja yer alır. Bunların sırası (beyaz için a1'den h8'e, siyah için a8'den h8'e) şöyledir: Ratha, aşva, gaja, mantri, raja, gaja, aşva, ratha. Mantri daima (sıralamada da yer aldığı gibi) rengini taşıdığı kare üstünde yer alır (çaturanganın başlangıç pozisyonu illüstirasyonunda görebileceğiniz gibi açık renklerde d1, koyu renklerde d8'de).

Hamle

Oyuna açık renkler başlar. Her iki oyuncunun da yalnızca bir hamle yapma hakkı vardır (satrançtaki rok istisnası çaturangada geçerli değildir). Bir karede en fazla bir taş durabilir.

Tehdit

Oyuncunun taşını sürmesi sonucunda, taşın yer aldığı yeni pozisyonun kapısını açtığı legal hareketlerin izlediği yolun ulaştığı kare üzerinde karşı oyuncunun taşının olmasına, tehdit denir: Hamleyi yapan oyuncu, hamle sırası gelen oyuncuyu tehdit etmiş olur.

Taş/meteryal alma

Kendi taşını, taşının legal hamlelerinde yer alan karşı oyuncunun taşına gelmesidir. Oyucu kendi taşını alamaz. Taşı/meteryali alan oyuncu, aldığı taşı oyun tahtasından uzaklaştırır, alınan taş oyun dışıdır, etkisizleştirilmiştir. Söz konusu taş/meteryal bir şah (raja) ise, meteryali edinen oyuncu tabii olarak oyunu kazanmıştır.

Mantri

Her diyagonda 1 kare ilerleyebilir.

Ratha

Diyagonal olmamak üzere, her yönde istediği kadar ilerleyebilir.

Gaja

Her diyagonda 2 kare ilerleyebilir.

Aşva

3 kare yatay veya dikey olmak üzere ileri, 1 kare, yatay gittiği ise dikey istediği uçta, dikey gittiği ise yatay istediği uçta ileri gider: Yani kabaca "L" çizmiş olur.

Padati

Dikey olmak üzere 1 kare ilerleyebilir fakat böyle taş yiyemez. Ancak ve ancak bir diyagon ilerisinde (eğer taş varsa) yiyebilir; yoksa o yönde gidemez. Satrançtaki gibi ilk hamlesinde çift kare ileri gidemez. Padatiler geri gidemez.

Terfi

Padatiler oyun tahtasının son satırına ulaştığında, bulunduğu dikeyde bulunan subaya, subay önceden kaybedilmişse terfi edebilirler. (Örneğin c sütunun son satırına ulaşmış bir piyade yalnızca biri önceden kaybedilmişse gajaya terfi edebilir. Padatiler e ve f sütununda terfi olmazlar, padatiler şaha terfi olamaz).

Raja

Her yönde (yatay, dikey ve diyagonal olmak üzere) bir kare gidebilir. Oyun boyunca bir kereye mahsus olmak üzere (eğer tehdit altında değil ve hareket sonucu tehdit altında kalmıyor ise) atınki gibi ilerler ("L" çizer). Tehdit altında kalacakları bir kareye gidemezler. Raja tabii olarak, başka bir rajayı (kendisi de tehdit altında kalacağı için) tehdit edemez.

Pat

Raja tehdit altında değilse ve gidebileceği her kare rakip oyuncu taşları tarafından kontrol altındaysa veya gidebileceği karelerde kendi taşları varsa (yani raja boğulmuşsa) oyun pat olur ve pat olan oyuncu oyunu kazanır (berabere bitmez).

Kaynakça

  1. ^ Bobby Fischer (2 Şubat 2022). Bobby Fischer Teaches Chess (PDF) (İngilizce). Bantam Books. s. 23. 25 Kasım 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 2 Şubat 2022. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Dama</span> iki kişiyle oynanan bir strateji oyunu

Dama, iki kişinin karşı karşıya oynadığı bir masa oyunudur. Genellikle 8×8, 10×10 ya da 12×12'lik dama tahtaları üzerinde oynanır. Satrancın aksine bütün taşlar aynı biçimde hareket eder.

<span class="mw-page-title-main">Satranç</span> İki oyuncu ile oynanan, turnuvaları düzenlenen ve birçok farklı türü olan zeka oyunu

Satranç, iki oyuncu arasında satranç tahtası ve taşları ile oynanan bir masa oyunudur. Dünya çapında turnuvaları düzenlenir ve bir spor dalı olarak kabul edilir.

Mat, satrançta taraflardan birinin şahı tehdit altında iken yapacak hiçbir hamlesi olmaması durumudur. Oyun bu durumda iken şahı tehdit altında olan oyuncu mat olmuştur. Eğer oyunu mat durumuna geçiren hamle kurallı bir hamle ise, mat olan oyuncu oyunu kaybeder.

<span class="mw-page-title-main">Cebirsel notasyon (satranç)</span> Satranç hamlelerini kaydetmek için kullanılan cebirsel ifadeler

Notasyon ile gösterim satrançta hamleleri belirtmek ve kayıt altına almak için kullanılan bir gösterim biçimidir. Resmi turnuvalarda notasyon tutmak zorunludur. Bu yöntemle maçlar esnasında imkansız hamleler yapılmışsa durumun fark edilmesi sağlanır.

Kale, satranç oyununda kullanılan vezirden sonra en güçlü satranç taşıdır. Bu taş satranç tahtası üzerinde uygun dizilişte en sağ ve en solda yer almak üzere bir oyuncuda iki tanedir. Maddi değeri 5 piyon birimidir.

<span class="mw-page-title-main">Xiang qi</span> satrancın Çin ve Doğu Asya versiyonu

Xiang qi : Satrancın Çin ve Doğu Asya versiyonudur.

<span class="mw-page-title-main">Şogi</span> oyun

Japon satrancı veya Kumandanlar Oyunu olarak da bilinen Şogi ya da Shōgi, Japonya kökenli, satrançla akraba iki kişilik soyut kombinatoryal ve eksiksiz enformasyonlu bir strateji oyunudur. Satranç ailesi içinde Japonya’da en yaygın oynanan çeşit olup 17 Kasım’da bayramı kutlanır. Shōgi, Japoncada kumandanın masa oyunu anlamına gelir.

<span class="mw-page-title-main">Satranç tahtası</span> Beyaz kareyle başlayan bölgede siyah takım beyaz kareyle başlayan bölgeyede siyah takım kullanılır 2. Dizeye piyonlar 1.dizeye kale ile başlanıp kale ile biter en orta kareye şah şahın bir yanında vezir bir yanında fil bulunur

Satranç tahtası, üzerinde 64 kare ile oynanan, kenarları birbirine eşit dört köşe bir alandır. Bu alanda açık ve koyu renkli her birine "kare" denilen kutucuklar vardır. Tahta üzerinde bulunan kareler satranç taşlarının hareket ettikleri "yolları" oluştururlar. Sağa-sola doğru olanlara yatay yol, yukarı aşağı olanlara dikey yol denir. Bu yolların dışında tahtanın üzerinde koyu renkli çapraz karelerden oluşan siyah çapraz yollar, açık renk çapraz karelerden oluşan beyaz çapraz yollar da bulunur. Satranç tahtasında sekiz yatay yol vardır ve cebirle gösterimde bu yollar 1-8 arası rakamlar ile gösterilir. Aynı şekilde tahtanın üzerinde bulunan sekiz adet dikey yol da soldan başlayarak a, b, c, d, e, f, g, h harflerini alır.

Şah, satranç oyunundaki en önemli taştır. Şah taşının rakip tarafından kıpırdayamayacak şekilde tehdit edilmesine şah mat denir ve oyunun sona erdiği anlamına gelir. Fakat eğer şah tehdit altında değilse, başka bir yere oynayamıyorsa ve oyuncunun oynatacak başka taşı yoksa bu duruma da Pat denir. Satranç tahtasında kendi rengi dışındaki diğer renkteki karede, yani esas kurallara göre beyaz şah e1, siyah şah e8 karesinde oyuna başlar. Şah ayrıca, bir piyonun rakibin son karesine geldiğinde terfi edemeyeceği tek taştır.

Vezir, satranç oyunundaki saldırı alanı en geniş taştır. Satranç oyununda her oyuncu oyuna şahın yanında konumlandırılmış bir vezirle başlar. Maddi değeri 9 piyon birimidir.

At, satranç oyunundaki hafif taşlardan biridir. Maddi değeri 3 piyon birimidir. Satranç oyununa her oyuncu ikişer at ile başlar. Atların başlangıç konumu beyaz taşlarla oynayan oyuncu için b1 ve g1, siyah taşlarla oynayan oyuncu için b8 ve g8 kareleridir. At, bir orduda şövalye veya atlıya benzetilebilir.

Piyon, satranç oyunundaki en zayıf ve sayıca en fazla olan taştır. Satranç bir savaş oyunu olarak düşünülürse piyonlar bu savaştaki en yalın asker olan piyadeyi temsil eder. Satranç oyununda her oyuncu oyuna sekiz piyonla başlar. Bu piyonlar oyuncunun gördüğü taraftan bakıldığında satranç tahtasının ikinci sırasını kaplar. Piyonların başlangıç konumu beyaz taşlarla oynayan oyuncu için a2, b2, c2, d2, e2, f2, g2 ve h2, siyah taşlarla oynayan oyuncu için a7, b7, c7, d7, e7, f7, g7 ve h7 kareleridir. Piyonlar karşı takımın son yatayına ulaştığında at, fil, kale veya vezire terfi edebilir.

Rok, satrançta şah ve kalelerle gerçekleştirilen özel bir hamledir. Rok hamlesinde şah, aynı renkteki kalelerden birine doğru iki kare ilerletilir ve yaklaştığı kale, şahın üzerinden atlayarak şahın bir kare yanına geçer. Genelde şahı koruma altına almak üzere yapılır.

<span class="mw-page-title-main">Satranç türevi</span>

Bir satranç türevi, satranç oyunundan türetilmiş, bu oyunla ilgili ya da bu oyuna benzer bir oyundur.

<span class="mw-page-title-main">Altıgen satranç</span>

Altıgen satranç, altıgen bir tahtanın üzerinde oynanan satranç türevlerinin ortak adıdır. En fazla bilineni 1936 yılında Władysław Gliński tarafından oluşturulmuş Gliński'nin altıgen satrancıdır.

<span class="mw-page-title-main">Reversi</span>

Reversi ya da Othello 8x8 karelik tek renkli bir tahtada iki oyuncuyla oynanan oyun.

Satrançta terfi, piyonun satranç tahtasındaki son yataya gelmesiyle istenen bir alete terfi etmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Dörtlü satranç</span>

Dörtlü Satranç, dört kişi tarafından, ikişerli eşler biçiminde oynanan bir tür satranç.

Satrançta telafi, bir oyuncunun tipik olarak materyal olarak geri düşmesi karşılığında kazandığı tipik olarak kısa vadeli konumsal avantajlardır. Kısa vadeli avantajlar inisiyatif ve saldırı içerir.

Satrançta, özellikle oyun sonlarında, anahtar kare bir oyuncunun şahının bu kareyi işgal edebilmesi durumunda, kendi piyonunu terfi etmesi veya rakibin piyonunu kazanması gibi bir kazanç sağlamasını mümkün kılan kareye denir. Anahtar kareler genellikle sadece şahlar ve piyonlardan oluşan oyun sonlarında kullanışlıdır. Şah ve piyon, şaha karşı oyun sonunda, anahtar kareler piyonun konumuna bağlıdır ve belirlenmesi kolaydır. Bazı daha karmaşık konumlarda anahtar kareler kolayca belirlenebilirken diğer konumlarda anahtar karelerin belirlenmesi daha zor olabilir. Bazı konumlarda hem beyaz hem de siyah için anahtar kareler bulunabilir.